Student met kapotte chipkaart ongelijk behandeld

De positie van studenten in het openbaar vervoer moet worden verbeterd. Nu worden studenten soms anders behandeld dan niet-studenten als hun OV-chipkaart defect is en worden ze van het kastje naar de muur gestuurd bij problemen met hun kaart. Dat meldt het OV loket, de onafhankelijke ombudsman voor openbaar vervoer, woensdag in zijn derde kwartaalrapportage.

De ongelijke behandeling van studenten met chipkaartproblemen is 'onlogisch en onnodig'. Zo mogen houders van een abonnement met een defecte OV-chipkaart vaak nog wel reizen met een kopie van hun kaart of een tijdelijk exemplaar, maar voor studenten geldt dat zij in dat geval hun kaartjes zelf moeten betalen. Hoewel zij soms recht hebben op restitutie, heeft het voorschieten vaak grote financiële gevolgen, stelt het OV loket.

Verder zijn er bij het 'reisrecht' van studenten momenteel drie instanties betrokken: de Dienst Uitvoering Onderwijs, de Regisseur Studenten Reisrecht en de Klantenservice OV-chipkaart. Klanten kunnen met vragen echter alleen terecht bij laatstgenoemde, die niet in de systemen van de andere twee kan kijken voor informatie. Studenten worden daardoor vaak van het kastje naar de muur gestuurd.

Om het voor studenten met reisproblemen makkelijker te maken, pleit de ombudsinstantie ervoor dat de drie instanties meer persoonsgegevens gaan uitwisselen als een student daar toestemming voor geeft. Ook wil de ombudsman dat de Regisseur Studenten Reisrecht, een onafhankelijke instelling die gaat over de privacygevoelige persoonsgegevens, direct toegankelijk wordt voor studenten. Dat is nu niet het geval.

In totaal kwamen in het derde kwartaal bij het OV loket 1160 klachten binnen, een lichte daling ten opzichte van de 1231 klachten in het tweede kwartaal.