Digi-D komt met website tegen verwarring DigiD

Het Waalwijkse reclamebureau Digi-D heeft een website online gezet die duidelijk moet maken dat burgers hun persoonlijke gegevens niet naar het bedrijf moeten sturen. Het bureau krijgt dagelijks tientallen mails met persoonsgegevens, wachtwoorden en gebruikersnamen van nietsvermoedende Nederlanders.

Die denken dat ze hun gegevens doorgeven aan DigiD, het digitale paspoort waarmee overheidszaken kunnen worden geregeld. De eigenaren van het reclamebureau zeggen veel tijd kwijt te zijn aan de verwarring tussen Digi-D en DigiD.

Het bedrijf claimt al bijna elfduizend inlogcodes en persoonsgegevens te hebben ontvangen. Het reclamebureau heeft geen slinkse truc uitgehaald om adresgegevens in handen te krijgen. Het bestond al sinds 2003, terwijl DigiD in 2004 in het leven werd geroepen.

Op zuinigopuwdigid.nl staan tientallen voorbeelden van gemeenten en overheidsorganisaties die op hun website spreken van Digi-D, terwijl ze dus DigiD bedoelen. Het ministerie van Binnenlandse Zaken is al snel na de oprichting van DigiD op de hoogte gebracht van de verwarring.

Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer kaartte de kwestie vorig jaar oktober al aan. Toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner (CDA) schreef destijds aan de Kamer dat 'voldoende' is gedaan om de kans op vergissingen tot een minimum te beperken.

De eigenaren van het bedrijf, André en Shieila Ellings, willen best van naam veranderen. In het AD zeggen ze dat de overheid de kosten die de naamsverandering met zich mee brengt echter niet wil betalen.

Zij claimen dat dit een kleine twee ton kost, onder meer voor het aanpassen van naamkaartjes. De overheid zou vinden dat ze de kosten niet goed hebben onderbouwd.

De SP en D66 willen volgens de krant dat minister van Binnenlandse Zaken Liesbeth Spies (CDA) opnieuw met het bedrijf in overleg gaat.