NS-top is oorzaak van niet-winterbestendig spoor

Uit een analyse van NS en ProRail blijkt dat de incompetente organisatie de grootste oorzaak is van winterse problemen op het spoor. Hierdoor kan NS komende winter niet uitsluiten dat er weer reizigers stranden bij de eerste sneeuwvlokjes. Dit schrijft Harry van Gelder in De Telegraaf.

Het kan met de huidige bestuursvorm nog jaren gaan duren totdat er een betere werkwijze wordt ontwikkeld om vertragingen snel en accuraat bij te sturen. Zoals het er nu aan toe gaat, veroorzaakt een incident een sneeuwbaleffect aan problemen binnen de organisatie. Het rapport maakt melding van falende communicatie tussen personeelsleden die de problemen juist moeten oplossen.

Er is onvoldoende duidelijkheid wie welke verantwoording draagt. Dit resulteert in besluiteloosheid. Doordat ook de NS-ICT niet optimaal functioneert is er geen of onvoldoende totaaloverzicht.

Een NS-woordvoerder wist te vertellen dat de rapportage die De Telegraaf nu in handen heeft, reden was om Minister Schultz van Verkeer in juni al hiervan te informeren. Deze brief bevatte tevens een uitgebreid programma om winterse problemen sneller op te lossen.

Update 11.00 uur
Reizigersorganisatie Voor Beter OV laat in een reactie aan FOK! weten dat al jaren wordt gewezen op de nodeloos ingewikkelde dienstroosters van het personeel, met alle daaruit voortvloeiende narigheid voor reizigers. Woordvoerder Rikus Spithorst: “Door die veel te gecompliceerde dienstroosters raakt personeel letterlijk zoek bij verstoringen, en niet alleen in de winter. We zeggen al jaren dat het bedroevend is, dat de NS-top zich laat gijzelen door de bonden, met de reizigers als slachtoffer.”