Warmste tropische weekend in achttien jaar

Nederland • 17-08-2012 @ 14:29 •  Redactie
print 

Het komende tropische weekend wordt het warmste sinds 1994. De gemiddelde dagtemperatuur komt naar verwachting uit op 31,5 graden. Dat blijkt uit een analyse van weeronline.nl. Volgens de weerdienst stijgt de temperatuur in vrijwel het hele land tot boven de 30 graden. In het zuiden kan het zelfs 34 graden worden.

Achttien jaar geleden was de gemiddelde dagtemperatuur tijdens een weekend in juli nog hoger. Toen werd in het landelijke meetpunt in De Bilt 32,4 graden geregistreerd. De weerbureaus spreken van een tropische dag als het kwik tot boven de 30 graden stijgt. Dat gebeurt zaterdag pas voor het eerst dit jaar.

Een hittegolf zit er waarschijnlijk niet in. Daarvoor moet het in De Bilt vijf dagen op rij boven de 25 graden zijn, waarvan drie boven de 30. Donderdag werd lokaal wel de 25 graden gehaald, maar niet bij het meetpunt in De Bilt. Lokaal kan er dus wel sprake zijn van een hittegolf.

Het RIVM gaf vrijdag een waarschuwing voor lichte smog af. De luchtvervuiling kan problemen veroorzaken voor kinderen, mensen met gevoelige luchtwegen en sporters in de buitenlucht. Het RIVM raadt langdurige inspanning in de middag en avond af.

Het Nationaal Ouderenfonds publiceerde deze week al een aantal tips voor ouderen over hoe om te gaan met de hitte. Bij veel verpleegtehuizen is het hitteprotocol in werking getreden. Elke zorginstelling in Nederland moet verplicht zo'n plan hebben over omgaan met hitte.


Warmste tropische weekend in achttien jaar (Foto: Novum)


Bron: Novum


4111 views / 46 reacties
Reacties op dit bericht
46  van 46 reacties op deze pagina. (2 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Van dit nieuws kan ik niet echt warm worden.
userIcon
morgen decibel

zullen veel brancards worden denk
userIcon
Ik vind het prima als het warm is, maar dan wel graag ook zonnig, en niet zoals momenteel in Alkmaar warm maar bewolkt... want dan heb je er zo weinig aan....
Lang geleden een BBQ-feest gepland... wie had dit verwacht.
En in 2003, 2006, 2007 dan? Die zomers waren ook erg warm volgens mij. Of was dat niet in een weekend?
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:34 schreef Nwana-Zeist het volgende:
En in 2003, 2006, 2007 dan? Die zomers waren ook erg warm volgens mij. Of was dat niet in een weekend?
Nee dat was op een doordeweekse zondag. Toen waren de weekenden nog op dinsdag en woensdag.
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:36 schreef Bambii172 het volgende:
Heerlijk dit weer, eindelijk..
Kom je bij mij BBQ-en?
man Danny (Administrator) 17-08-2012 @ 14:39 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:34 schreef Nwana-Zeist het volgende:
En in 2003, 2006, 2007 dan? Die zomers waren ook erg warm volgens mij. Of was dat niet in een weekend?
Dat laatste. Dit gaat puur om een weekend. Vorig jaar was er nog een voorzomer met temperaturen van 36 graden.
man Danny (Administrator) 17-08-2012 @ 14:40 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:34 schreef quirina het volgende:
Pfff in Turkije is het nog warmer en daar vallen mensen ook niet dood neer hoor.
andere warmte door oa andere luchtvochtigheid.
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:40 schreef Danny het volgende:
[..]
andere warmte door oa andere luchtvochtigheid.
Daarnaast kan men wennen aan deze temperaturen, maar in NL is dat nogal lastig..
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:39 schreef DOS-prompt het volgende:
[..]
Kom je mij BBQ-en?
Klinkt goed
Een behoorlijk warme zomer dit jaar. Ik vrees alleen voor September
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:47 schreef Morrisz het volgende:
Een behoorlijk warme zomer dit jaar. Ik vrees alleen voor September
September mag het van mij ijs regenen. 26 Graden hier binnen, hopelijk is het dan wel weer lekker koel in huis.
Morgen lekker hele dag autorijden met airco aan...
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:43 schreef Bambii172 het volgende:
[..]


Klinkt goed
Wanneer?
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:55 schreef DOS-prompt het volgende:
[..]
Wanneer?
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:51 schreef Dutchguy het volgende:
[..]

September mag het van mij ijs regenen. 26 Graden hier binnen, hopelijk is het dan wel weer lekker koel in huis.
De temperaturen mogen van mij ook wel omlaag, alleen werk ik buiten vandaar
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:59 schreef Bambii172 het volgende:
[..]


Da's nog geen date
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:01 schreef DOS-prompt het volgende:
[..]
Da's nog geen date
Heb je mij horen zeggen dat ik een date wil? Ik heb gewoon zin in BBQ, te lang niet meer gedaan
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:02 schreef Bambii172 het volgende:
[..]


Heb je mij horen zeggen dat ik een date wil? Ik heb gewoon zin in BBQ, te lang niet meer gedaan
Nou kom maar op.
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:03 schreef DOS-prompt het volgende:
[..]
Nou kom maar op.
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:40 schreef Danny het volgende:
[..]
andere warmte door oa andere luchtvochtigheid.
Andere warmte is vaak flauwekul, ook hier is het vaak enorm vochtig en dus benauwd. Verschil is dat je hier wel wat meer gewenning opbouwd.
man Danny (Administrator) 17-08-2012 @ 15:15 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:13 schreef Dven het volgende:
[..]


Andere warmte is vaak flauwekul, ook hier is het vaak enorm vochtig en dus benauwd. Verschil is dat je hier wel wat meer gewenning opbouwd.
Heb in Death Valley bij 56 graden rondgelopen. Hier komt er bij 28 graden al helemaal NIETS meer uit m'n benen, handen of wat dan ook, behalve zweet.
Vegas met 42 graden idem. Strip op en neer gewandeld. Da's zo'n 8 kilometer. Niks aan het handje. Heb hier vorige week met 22 graden 8 kilometer gelopen, maar de laatste 7 deed ik op mijn tandvlees.
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:15 schreef Danny het volgende:
[..]


Heb in Death Valley bij 56 graden rondgelopen. Hier komt er bij 28 graden al helemaal NIETS meer uit m'n benen, handen of wat dan ook, behalve zweet.
Vegas met 42 graden idem. Strip op en neer gewandeld. Da's zo'n 8 kilometer. Niks aan het handje. Heb hier vorige week met 22 graden 8 kilometer gelopen, maar de laatste 7 deed ik op mijn tandvlees.
Dan praat je over woestijnklimaten. Ga voor de lol eens naar Dubai
userIcon
quote:
Heb je mij horen zeggen dat ik een date wil? Ik heb gewoon zin in BBQ, te lang niet meer gedaan
Deventer?
man Danny (Administrator) 17-08-2012 @ 15:20 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:16 schreef Dven het volgende:
[..]


Dan praat je over woestijnklimaten. Ga voor de lol eens naar Dubai
Ook in Florida waren temperaturen van 34-35 graden goed te doen, ondanks 100% luchtvochtigheid. Zelfde in Alabama met 42 graden, Tennessee met 34 graden, San Francisco met 33 graden etc etc

Stand van de zon, geen idee, maar de warmte is wel degelijk anders. Voelt ook compleet anders aan.
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:20 schreef Danny het volgende:
[..]
Ook in Florida waren temperaturen van 34-35 graden goed te doen, ondanks 100% luchtvochtigheid. Zelfde in Alabama met 42 graden, Tennessee met 34 graden, San Francisco met 33 graden etc etc

Stand van de zon, geen idee, maar de warmte is wel degelijk anders. Voelt ook compleet anders aan.
Hitte is verbonden aan temperatuur, vochtigheid en windkracht. En aan niets anders Hoge temperatuur met hoge luchtvochtigheid betekent gewoon bloedjewarm voor het gevoel. Zoals het geval dubai waar ze soms een gevoelstemperatuur van 70 graden in de schaduw hebben
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:20 schreef Danny het volgende:
[..]
Ook in Florida waren temperaturen van 34-35 graden goed te doen, ondanks 100% luchtvochtigheid. Zelfde in Alabama met 42 graden, Tennessee met 34 graden, San Francisco met 33 graden etc etc

Stand van de zon, geen idee, maar de warmte is wel degelijk anders. Voelt ook compleet anders aan.
Was je daar met vakantie? Op vakantie lijkt warmte altijd anders te zijn dan op een normale doordeweekse werkdag.

Tenminste, dat is mijn ervaring.

En als het aantal dagen zo warm is dan wen je er al aan. Het vervelende hier is dat het zo ontzettend wisselt. 10 graden per dag verschil is zo mogelijk, dat heb je in veel warme klimaten niet.
man Danny (Administrator) 17-08-2012 @ 15:39 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:34 schreef Dven het volgende:
[..]


Hitte is verbonden aan temperatuur, vochtigheid en windkracht. En aan niets anders Hoge temperatuur met hoge luchtvochtigheid betekent gewoon bloedjewarm voor het gevoel. Zoals het geval dubai waar ze soms een gevoelstemperatuur van 70 graden in de schaduw hebben
wat raar dan dat 28 graden hier mij meer immobiliseert dan 56 graden daar.
man Danny (Administrator) 17-08-2012 @ 15:39 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:38 schreef Michael1000000 het volgende:
[..]


Was je daar met vakantie? Op vakantie lijkt warmte altijd anders te zijn dan op een normale doordeweekse werkdag.

Tenminste, dat is mijn ervaring.

En als het aantal dagen zo warm is dan wen je er al aan. Het vervelende hier is dat het zo ontzettend wisselt. 10 graden per dag verschil is zo mogelijk, dat heb je in veel warme klimaten niet.
Het is hier nu ook vakantie
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:39 schreef Danny het volgende:
[..]
Het is hier nu ook vakantie
Ik bedoel op vakantie zijn in een ander land en niet thuis zijn.

Een andere omgeving, andere mensen en ander eten doen veel.
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:39 schreef Danny het volgende:
[..]
wat raar dan dat 28 graden hier mij meer immobiliseert dan 56 graden daar.
Dat is inderdaad bijzonder ja!
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:20 schreef Danny het volgende:
[..]
Ook in Florida waren temperaturen van 34-35 graden goed te doen, ondanks 100% luchtvochtigheid. Zelfde in Alabama met 42 graden, Tennessee met 34 graden, San Francisco met 33 graden etc etc

Stand van de zon, geen idee, maar de warmte is wel degelijk anders. Voelt ook compleet anders aan.
Hm. Alice Hoffman schrijft boeken die in Florida afspelen en maakt veel werk van het klamme weer, de dikke lucht. Dat doet me dan denken aan een hete Nederlandse zomer, als je uit een geklimatiseerd gebouw een dikke lauwe wolk in loopt.
userIcon
Wan kut weer. Volgend weekend waarschijnlijk 19-20 graden en regen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 15:20 schreef Danny het volgende:
[..]
Ook in Florida waren temperaturen van 34-35 graden goed te doen, ondanks 100% luchtvochtigheid. Zelfde in Alabama met 42 graden, Tennessee met 34 graden, San Francisco met 33 graden etc etc

Stand van de zon, geen idee, maar de warmte is wel degelijk anders. Voelt ook compleet anders aan.
ik denk dat het er harder waait
Waarom nou weer in het weekend. Overal natuurlijk een mierennest. Dan maar maandag een baantje trekken.
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 17:49 schreef DP026 het volgende:
Waarom nou weer in het weekend. Overal natuurlijk een mierennest. Dan maar maandag een baantje trekken.
Kom zondeg naar de ijsbaan in Alkmaar!
Ut giet oan,.................owh wacht
userIcon
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 14:34 schreef Fokking_Hell het volgende:
Lang geleden een BBQ-feest gepland... wie had dit verwacht.
Zorg ervoor dat jij het vlees niet hoeft te draaien , dat is met dit weer niet zo tof
quote:
Op vrijdag 17 augustus 2012 @ 16:41 schreef MisterWolf het volgende:
[..]


ik denk dat het er harder waait
bingo. Hoe heet je het hebt heeft te maken met je zweet verdamping, want dat is de belangrijkste afkoelfunctie van het lichaam bij dat soort temperaturen. De zweetverdamping is afhankelijk van de luchtvochtigheid (hoe lager hoe beter het zweet verdampt) en, je raad het, de wind (hoe harder het waait hoe meer water de lucht van je lichaam kan transporteren).
Zoek maar eens op natteboltemperatuur.
userIcon
Jaaa zetti wanne kutsooi man..

[img]www.4gp.tw/b001/1345225111938.jpg[/img]

30 augustus, wat een BAZEN dag wordt dat.
userIcon
Jaaa zetti wanne kutsooi man..

http://m.weeronline.nl/Go/MobileCity/Index?gid=4058591&forecastType=FourteenDays

30 augustus, wat een BAZEN dag wordt dat.