'Langstudeerders haken diplomaloos af'

Nederland • Geplaatst door Redactie op 07-08-2012 @ 23:56
print 

'Zeker tientallen' studenten gaan hun studie niet afmaken en nog velen meer twijfelen nog of ze begin september opnieuw de collegebanken ingaan. Dat zegt Thijs van Reekum, voorzitter van studentenorganisatie ISO. Reden? De langstudeerboete: het bedrag van ruim 3000 euro dat bovenop het collegegeld komt voor studenten die meer dan een jaar vertraging hebben opgelopen tijdens hun bachelor- of masterstudie.

Dat bedrag moet gelijktijdig met het collegegeld betaald worden, dus begin van het collegejaar. "Het kan eventueel in termijnen, maar sowieso zijn die studenten ten minste 4800 euro kwijt, het collegegeld en de boete’’, aldus Van Reekum.


Bron: ANP


Lees ook:

» 08:26 Grote campagne voor energiebesparing in de maak3
» 07:00 FOK! wat een weer... Herfst5
» 20/05 Hongerstakende asielzoeker overgeplaatst naar Vught67
» 20/05 Antilope afgeschoten bij Beekse Bergen51


5705 views / 88 reacties
Reacties op dit bericht
88  van 88 reacties op deze pagina. (14 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Hier nog zo een, gelukkig betalen mn ouders de eerste maand en daarna studeer ik hopelijk af...
userIcon
Is ook een belachelijke kutregeling.
En daar gaat ook nog eens onze kenniseconomie naar de kloten, zeker voor de kinderen van onvermogende ouders.
Dat geld ligt nu bij een Afrikaanse koning onder z'n matras. Keuzes keuzes, wat een hoop keuzes.

Ach als je te kort komt kun je altijd je volk nog verder uitknijpen
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]




Wel nee, de lui die je nodig hebt in een echte kenniseconomie studeren gewoon in 4 jaar af.
Knap werk voor een artsenopleiding.
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]


Wel nee, de lui die je nodig hebt in een echte kenniseconomie studeren gewoon in 4 jaar af.
Flikker toch op joh.. er zijn zoveel redenen waardoor je iets langer bezig kan zijn, is echt niet waar dat je het altijd wel red. Die illusie dat het puur door luiheid van studenten is is gemaakt door de politiek om een belachelijke maatregel erdoor te duwen waar niemand behalve de dikke speknekken in Den Haag beter van worden.

Maar goed, dat is met alles zo. Het enige wat je bereikt is dat mensen stoppen met de opleiding op dat het niet meer te betalen is.
Mede mogelijk gemaakt door de VVD
userIcon
quote:
Tja. Want die 3k verdien je natuurlijk niet terug als je eenmaal aan het werk bent...
Kom op zeg. Studeren kost hier geen drol. Je moet het eens met de VS vergelijken.
Ha kijk en die tijd komt hier ook aangezien onze politiek helemaal Amerikaans gericht is ( in alles )
Gewoon een kwestie van tijd !!!
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:17 schreef eQuaL het volgende:

[..]

Noujaa, ik hoop niet meer dan 3 maandjes uit te lopen, dat is dus "maar" 900 euro extra bovenop het normale collegegeld...
1 jaar en drie maandjes bedoel je dan...
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:15 schreef valsebingo het volgende:
Tja. Want die 3k verdien je natuurlijk niet terug als je eenmaal aan het werk bent...
Kom op zeg. Studeren kost hier geen drol. Je moet het eens met de VS vergelijken.
In vergelijking met Finland, dat het beste onderwijs(systeem) binnen de EU heeft, is in Nederland studeren juist hartstikke duur. Daar is het studeren namelijk helemaal gratis.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:27 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]


In vergelijking met Finland, dat het beste onderwijs(systeem) binnen de EU heeft, is in Nederland studeren juist hartstikke duur. Daar is het studeren namelijk helemaal gratis.
Daar zal de economie wel beter zijn dan hier en hoeft er niet bezuinigd te worden..En het is altijd nog zo dat als je af studeert je later zo'n goed betaalde baan kan krijgen dat je dat wel weer kan terug betalen..Maarja,dan ga je natuurlijk weer klagen dat de goedbetaalde mensen zo veel belasting moeten betalen..Zucht...
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:27 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]

In vergelijking met Finland, dat het beste onderwijs(systeem) binnen de EU heeft, is in Nederland studeren juist hartstikke duur. Daar is het studeren namelijk helemaal gratis.
betalen ze ook meer belasting voor
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:27 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]

vergeet denemarken niet. daar hebben ze helemaal geen studiekosten

In vergelijking met Finland, dat het beste onderwijs(systeem) binnen de EU heeft, is in Nederland studeren juist hartstikke duur. Daar is het studeren namelijk helemaal gratis.
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:15 schreef valsebingo het volgende:
Tja. Want die 3k verdien je natuurlijk niet terug als je eenmaal aan het werk bent...
Kom op zeg. Studeren kost hier geen drol. Je moet het eens met de VS vergelijken.
Misschien moet je in de VS maar een kijken hoeveel mensen dakloos zijn, afhankelijk van voedselbonnen en 3 baantjes hebben ver onder hun niveau.

Daarnaast als je het collegegeld wilt verhogen zou je de belasting inkomsten moeten verlagen, maar dat gebeurd niet. Het is gewoon een ordinaire belasting verhoging.

Het is niet alleen de boete, het nieuwe collegetarief is extreem, tussen de 6 duizend en 32 duizend. En daarna gewoon even veel of zelfs meer belasting betalen dan voorheen. Je bent niet goed wijs.
userIcon
Het zonder diploma je leven ingaan met een forse studieschuld, dat is blijbaar de onderwijsvisie van de VVD. Zelf heb ik erg veel pech gehad, verdien ik daarom een boete? En nee, met een voltijd baan + daarnaast zzper zijn je master afronden is geen luie instelling! Overigens heb ik max.een kwartaal extra uitloop, maar nutteloos geld weg gooien blijft het wel. :{
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:15 schreef valsebingo het volgende:
Tja. Want die 3k verdien je natuurlijk niet terug als je eenmaal aan het werk bent...
Kom op zeg. Studeren kost hier geen drol. Je moet het eens met de VS vergelijken.
Ja, studenten leningen zijn de volgende bubble die daar gaat klappen.

Gezien wat je er daar voor betaalt, wat je er voor zinnigs van opsteekt (weinig i.h.a.) en de kans dat je er werk mee vindt wat die kosten rechtvaardigt, kan je daar beter niet gaan studeren.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:11 schreef BlaZ het volgende:
[..]


Wel nee, de lui die je nodig hebt in een echte kenniseconomie studeren gewoon in 4 jaar af.
De lui die je nodig hebt in een echte kenniseconomie doen een studie waar nominaal minimaal 5 jaar voor staat, en dat is echt full time i.t.t. die pretstudies. Waarbij de goede studenten eigenlijk standaard ook een jaar of twee uitlopen omdat het anders niet te verenigen is met een normaal sociaal leven.

De studielast is geowon oneerlijk verdeeld, ik vind bv. dat iemand die Technische Natuurkunde of Lucht- en Ruimtevaarttechniek doet i.i.g. 7 jaar moet kunnen studeren zonder boetes, en dat is knap hoor als je het in die termijn afrondt zonder jezelf 24/7 op te sluiten achter je boeken.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:15 schreef valsebingo het volgende:
Tja. Want die 3k verdien je natuurlijk niet terug als je eenmaal aan het werk bent...
Kom op zeg. Studeren kost hier geen drol. Je moet het eens met de VS vergelijken.
Jonge je moet je bek houden, mijn hele financiële situatie is nu 1 grote tyfuszooi. Ik kan niet eens meer een kamer betalen. Allemaal dankzij die tering-Halbe. Wat doet die hele klote-VVD voor mij? Helemaal niets, mij de vernieling in helpen.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:55 schreef Henno het volgende:
[..]


De lui die je nodig hebt in een echte kenniseconomie doen een studie waar nominaal minimaal 5 jaar voor staat, en dat is echt full time i.t.t. die pretstudies. Waarbij de goede studenten eigenlijk standaard ook een jaar of twee uitlopen omdat het anders niet te verenigen is met een normaal sociaal leven.

De studielast is geowon oneerlijk verdeeld, ik vind bv. dat iemand die Technische Natuurkunde of Lucht- en Ruimtevaarttechniek doet i.i.g. 7 jaar moet kunnen studeren zonder boetes, en dat is knap hoor als je het in die termijn afrondt zonder jezelf 24/7 op te sluiten achter je boeken.
Mee eens, voor technische studies dient er een uitloop te zijn. Zeker ook omdat er meer studenten nodig zijn voor die studies.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:15 schreef valsebingo het volgende:
Tja. Want die 3k verdien je natuurlijk niet terug als je eenmaal aan het werk bent...
Kom op zeg. Studeren kost hier geen drol. Je moet het eens met de VS vergelijken.
Nou noem je ook wel een land op zeg..
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:14 schreef ToySoldier1992 het volgende:
... is echt niet waar dat je het altijd wel red.....
student vmbo?
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:55 schreef Henno het volgende:
[..]


De lui die je nodig hebt in een echte kenniseconomie doen een studie waar nominaal minimaal 5 jaar voor staat, en dat is echt full time i.t.t. die pretstudies. Waarbij de goede studenten eigenlijk standaard ook een jaar of twee uitlopen omdat het anders niet te verenigen is met een normaal sociaal leven.

De studielast is geowon oneerlijk verdeeld, ik vind bv. dat iemand die Technische Natuurkunde of Lucht- en Ruimtevaarttechniek doet i.i.g. 7 jaar moet kunnen studeren zonder boetes, en dat is knap hoor als je het in die termijn afrondt zonder jezelf 24/7 op te sluiten achter je boeken.
Als er nominaal 5 jaar voor staat, heb je 7 jaar studeren zonder boetes. Dat ongeïnformeerde geblaat hier...
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:01 schreef bierglas het volgende:
[..]

Ja geef de VVD maar weer de schuld. Ga werken linkse hippie, dan heb je ook geen schulden..
Ik ben niet links, ik ben geen hippie en ik werk harder dan jij. Hardwerkende mensen worden verneukt en randdebielen als jij denken dat ze er ook maar iets over mogen zeggen. Je weet duidelijk niet eens wat er echt op straat gebeurd.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:56 schreef AngryDuck het volgende:
Wow, je betaalt 3.000 extra om een jaartje langer te studeren.
Dat is 75 euro per jaar dat je gaat werken.
Wat verdiend een universitair opgeleid iemand gemiddeld meer dan een ongeschoold iemand, zeker 25.000 per jaar.
En maar wakker liggen van die 75 euro...
Nee, die studenten liggen wakker omdat ze NU die 3000 extra moeten betalen... Niet na de opleiding of vooruitgeschoven, nee NU! Die studenten hebben dan al geen recht meer op de basisbeurs, aangezien die even lang geldt als de officiele duur van je studie, dus die 4800 minimaal moet komen van werk, ouders etc.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:01 schreef bierglas het volgende:
[..]

Ja geef de VVD maar weer de schuld. Ga werken linkse hippie, dan heb je ook geen schulden..
''Linkse hippie''
Classic XD
Ik zou het prima vinden als ze de stufi zouden omzetten in een leningsysteem, dan kan ik het iig afbetalen nadat ik een baan heb. Maar die 4800 euro komt nou niet echt heel erg goed uit in m'n afstudeerjaar, ik heb geen tijd over voor een baan.

Heb maar 5 jaar over deze studie gedaan, maar helaas heb ik daarvoor ook nog een jaar een andere studie gedaan die me toch niet lag en dat telt er ook nog bij op.
Ik vind die langstudeerboete op zich niet verkeerd, vind alleen niet dat je iedereen over 1 kam moet scheren. Bij bijvoorbeeld ziekte of topsport moet er uitzondering worden gemaakt.

Wat ik niet vind kunnen is een sporter eerst een boete geven van 3000 euro en daarna met je dikke politieke hoofd vooraan staan om hem de hand schudden bij een goede prestatie.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:18 schreef Jerruh het volgende:
[..]


Nee, die studenten liggen wakker omdat ze NU die 3000 extra moeten betalen... Niet na de opleiding of vooruitgeschoven, nee NU! Die studenten hebben dan al geen recht meer op de basisbeurs, aangezien die even lang geldt als de officiele duur van je studie, dus die 4800 minimaal moet komen van werk, ouders etc.
Als Rutte nu opnieuw moest studeren, hoe zou hij die boete dan betalen?
Want voor zijn studie, die toch al niet de moeilijkste was, heeft ie behoorlijk veel langer gedaan...
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:01 schreef bierglas het volgende:
[..]

Ja geef de VVD maar weer de schuld. Ga werken linkse hippie, dan heb je ook geen schulden..
Incorrect; je moet eerst je schulden afbetalen na het studeren, klote VVD, kanker Halbe Zijlstra.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:25 schreef Tatteredhat het volgende:
Ik zou het prima vinden als ze de stufi zouden omzetten in een leningsysteem, dan kan ik het iig afbetalen nadat ik een baan heb. Maar die 4800 euro komt nou niet echt heel erg goed uit in m'n afstudeerjaar, ik heb geen tijd over voor een baan.

Heb maar 5 jaar over deze studie gedaan, maar helaas heb ik daarvoor ook nog een jaar een andere studie gedaan die me toch niet lag en dat telt er ook nog bij op.
ik een lange tijd behoorlijk ziek geweest (in Masterfase) plus dat ik alles waarmee ik bezig was overnieuw kon doen en dat ga ik nu nog een keer voelen... Maar kon ondertussen wel gewoon betalen, want kamer opzeggen, niet weten wanneer je beter wordt, dus collegegeld etc gewoon door. Nu eindelijk bijna klaar met afstuderen en dan krijg je dit... Hoe kan ik nog gemotiveerd blijven als ik constant tegen die benauwde financiele situatie moet vechten?
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 augustus 2012 @ 23:58 schreef Wieisdiegast het volgende:
Hier nog zo een, gelukkig betalen mn ouders de eerste maand en daarna studeer ik hopelijk af...
Je betaalt trouwens collegeld per studiejaar dit betekend dat als je 1 maand studeert je een heet collegejaar betaald dit geld krijg je uiteraard terug maar wel eerst dokken. Klote VVD, kanker Halbe Zijlstra.
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:33 schreef Jerruh het volgende:
[..]


ik een lange tijd behoorlijk ziek geweest (in Masterfase) plus dat ik alles waarmee ik bezig was overnieuw kon doen en dat ga ik nu nog een keer voelen... Maar kon ondertussen wel gewoon betalen, want kamer opzeggen, niet weten wanneer je beter wordt, dus collegegeld etc gewoon door. Nu eindelijk bijna klaar met afstuderen en dan krijg je dit... Hoe kan ik nog gemotiveerd blijven als ik constant tegen die benauwde financiele situatie moet vechten?
Ja goeie vraag, mag maar hopen dat de hele maatregel alsnog wordt geschrapt na de verkiezingen, maar ja de betaal deadline voor de boete is daarvoor al.
userIcon
Tientallen? Ik ben er ook een lol
Vindt het trouwens wel opvallend dat nu spontaan zo'n beetje elke partij tegen de Langstudeerboete is of er van af wil zien, vraag me af hoeveel er van dat standpunt overblijft na de verkiezingen.
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:29 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Als Rutte nu opnieuw moest studeren, hoe zou hij die boete dan betalen?
Want voor zijn studie, die toch al niet de moeilijkste was, heeft ie behoorlijk veel langer gedaan...
Ik gok dat hij het geleend zou hebben bij DUO en dat hij na zijn afstuderen weinig moeite zou hebben met terugbetalen. Hij zal bij Unilever vermoedelijk best aardig verdiend hebben.
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:34 schreef Drakire het volgende:
[..]

Je betaalt trouwens collegeld per studiejaar dit betekend dat als je 1 maand studeert je een heet collegejaar betaald dit geld krijg je uiteraard terug maar wel eerst dokken. Klote VVD, kanker Halbe Zijlstra.
Je kunt zelf kiezen hoe je je collegegeld betaalt, in 1 keer of in termijnen.
userIcon
college geld van 1800 euro per jaar
wordt tijd dat daar de lonen wat gematigd worden...
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:18 schreef Jerruh het volgende:
[..]


Nee, die studenten liggen wakker omdat ze NU die 3000 extra moeten betalen... Niet na de opleiding of vooruitgeschoven, nee NU! Die studenten hebben dan al geen recht meer op de basisbeurs, aangezien die even lang geldt als de officiele duur van je studie, dus die 4800 minimaal moet komen van werk, ouders etc.
hoort er allemaal bij, move along; nothing to see here people..

LENEN is het magische woord hier, en als je dat niet wilt, dan moet je maar niet willen studeren.. zo raar is dat niet hoor...
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:50 schreef mschol het volgende:
[..]


hoort er allemaal bij, move along; nothing to see here people..

LENEN is het magische woord hier, en als je dat niet wilt, dan moet je maar niet willen studeren.. zo raar is dat niet hoor...
Dat was anders niet het geval op het moment dat veel studenten begonnen met hun studie, 2-3 jaar geleden.
userIcon
Waar ik problemen mee heb, is dat het meteen in ingegaan.
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:55 schreef ThunderBitch het volgende:
Waar ik problemen mee heb, is dat het meteen in ingegaan.
Logisch, er moet NU bezuinigd worden, dan schieten maatregelen die pas over 4 jaar effect hebben niet erg hard op.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:16 schreef bierglas het volgende:
[..]

Als je echt zo hard werkt en nog steeds schulden hebt doe je echt iets verkeerd. Of je hebt iets verkeerd gedaan in je verleden.
Als je echt zulke poep praat, leef je of in een schijnwereld. Of je bent een dikke troll.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:58 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]


Logisch, er moet NU bezuinigd worden, dan schieten maatregelen die pas over 4 jaar effect hebben niet erg hard op.
Maar de jongens met het grote geld aanpakken, dat moet nog even wachten.
Het gaat toch om de toekomst van de jeugd. De jeugd die het moet gaan doen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat het nu ingaat, maar dat er een overgangsperiode is. Ik zou me ook kunnen voorstellen dat men 1 of 2 jaar langer over mag doen (als je al met de studie bezig bent).
Kijk, iemand die 10 jaar over een studie doet, tsja, dat is natuurlijk onzin, maar het kan toch best dat je een 'slecht' jaar hebt?
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 02:03 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]


Je mag er ook een jaar langer over doen.
Het verbaast me hoe slecht veel mensen die tegen deze regeling protesteren op de hoogte zijn van de inhoud ervan.
Ik bedoel dat er nog een mogelijkheid is om buiten deze regeling voor mensen die al aan de opleiding bezig zijn, om als er speciale situaties zijn, een jaar langer kunnen, dan nu het geval is.
Het is niet voor niets dat sommige studenten ermee kappen. Ik zeg ook, 10 jaar is erg lang. Maar om van een situatie te gaan waar er geen boete gegeven werd, naar deze situatie, is wel zuur, vooral als je al verder in je studie zit of bij lange studies. Niet te spreken over mensen die eerst een andere studie hebben gedaan waar nu geen droog brood in te verdienen is.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:50 schreef mschol het volgende:
[..]


hoort er allemaal bij, move along; nothing to see here people..

LENEN is het magische woord hier, en als je dat niet wilt, dan moet je maar niet willen studeren.. zo raar is dat niet hoor...
Pff, jij bent een mooie zeg. Het knelpunt is dat studeren onbetaalbaar is geworden. En jij, die niet verder kijkt dan je neus lang is, roept wel mooi "lenen" maar geld uitgeven wat je niet hebt is nooit verstandig. Vooral niet als dit ver voorbij de duizenden euro's gaat. Want van lenen komen schulden, en die schulden blijven. Het punt is dat men toegang tot hoger onderwijs niet meer toestaat op basis van capaciteiten, maar op basis van financiële positie. Wij, nazaten van de arbeidersklasse, worden gediscrimineerd en dat is het hele eiereten.
Ik studeer dus niet wegens deze reden. Weer een gemiste kans voor hun.
userIcon
tja... door die kutmaatregelingen wordt nederland dommer...

ze moeten die langstudeerboete afschaffen!!!!
userIcon
Het meest idiote vind ik nog dat ze naar je gehele studieverleden kijken. Wat als je 4 jaar geleden een verkeerde studiekeuze hebt gemaakt en hierna een nieuwe studie bent begonnen, dan ben je je uitloopjaar al kwijt, terwijl 4jaar geleden zover ik weet nog niets bekend was over deze maatregel.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:15 schreef valsebingo het volgende:
Tja. Want die 3k verdien je natuurlijk niet terug als je eenmaal aan het werk bent...
Kom op zeg. Studeren kost hier geen drol. Je moet het eens met de VS vergelijken.
In de VS krijg je als net afgestudeerde masterstudent een salaris van 5k dollar.
Shakkara zoveel heb ik ook met een blo baan en 45 uren in de week. In de vs 80 in de week daar bedank ik voor.
Een icter,marof en tandarts kunnen ook 4500 in nl, maar ik heb het idee dat er niet altijd evenveel plek is voor zo'n functie in Nederland, of voor de helft onder een slechte organisatie die de winst opneemt.
Misschien dat ze nu nog een extra boete kunnen bedenken om het verkeerd reageren op het betalen van een boete te bestraffen. Wat denken die politici wel?
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:16 schreef craggy het volgende:
Mede mogelijk gemaakt door de VVD
waarvan rutte ook een langstudeerder was, de vuile rat. En maar lachen.
userIcon
Dit is niet bezuinigen maar meer ontmoedigingsbeleid met als achterliggende gedachte dat we in de toekomst een hoop personeel in de mbo4 technische beroepen tekort gaan komen.

Heel realistisch gezien zet die 3000 euro voor een langstudeerder weinig zoden aan de dijk als je effectief wil bezuinigen.
Verhoog het collegegeld dan voor iedere mbo/hbo/wo studie met 500 euro en laat iedereen studeren zolang ze maar betalen.

Dat de kenniseconomie afhangt van de langstudeerder is onzin. Verhoog gewoon de 5.5 = voldoende naar de 7.5 is pas voldoende.
Dan pas ga je het kaf van het koren scheiden en kan je praten over echte kenniseconomie.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:50 schreef mschol het volgende:
[..]


hoort er allemaal bij, move along; nothing to see here people..

LENEN is het magische woord hier, en als je dat niet wilt, dan moet je maar niet willen studeren.. zo raar is dat niet hoor...
En hoe wil je dan ooit nog een huis kunnen kopen of iets huren na je studie? Laat me raden, thuiswonen is het magische woord hier
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:08 schreef Weeetikveel... het volgende:
[..]


Ik ben niet links, ik ben geen hippie en ik werk harder dan jij. Hardwerkende mensen worden verneukt en randdebielen als jij denken dat ze er ook maar iets over mogen zeggen. Je weet duidelijk niet eens wat er echt op straat gebeurd.
Mijn steun heb je! Ik weet, denk ik wat een mens op achterstand kan zetten. Ja die met familie die altijd bijspringt, die schreeuwen het hardst dat ze veel bereikten. Ik heb l.lingen in een andere setting, en wat ik allemaal niet meekrijg. Lijkt ***v**domme mijn eigen jeugd wel!
Iedereen ongeveer dezelfde kansen in Nederland, en toen werd je wakker!
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:32 schreef Electrood het volgende:
[..]
Daar zal de economie wel beter zijn dan hier en hoeft er niet bezuinigd te worden..En het is altijd nog zo dat als je af studeert je later zo'n goed betaalde baan kan krijgen dat je dat wel weer kan terug betalen..Maarja,dan ga je natuurlijk weer klagen dat de goedbetaalde mensen zo veel belasting moeten betalen..Zucht...
IN NL hebben we een regering met een mega probleem, nl ze durven niet de juiste keuzes te maken

Kiezen óf we gaan de kanslozen nog verder pamperen en gijzelen in de sociale verzorgingsstaat (overheid: laat ons dat maar doen) met alle werkverschaffing die daarbij komt kijken, jouw ellende is hún werk

Óf we zetten maximaal in op waar je wat aan hebt, het onderwijs

onderwijs, onderwijs en nog eens... DAT is wat een land uit de slop trekt, dat is wat kritische burgers / goed burgerschap maakt, dat is hoe een dubbeltje een kwartje wordt, dát is hoe je voorkomt dat er nóg meer kansarmen/kanslozen bijkomen, dat laat criminaliteit dalen, dat trekt wijzere mensen uit het oosten, dat is waar innoverende duurzame ideeen voor de toekomst vanuit bedacht moeten worden enz enz

Kan nog wel even doorgaan zo, ben zo gruwelijk pissed op onze enge en wantrouwige regering.. ik kots op ze

Ze willen van ons 't liefst domme volgzame schapen maken
userIcon
Criminaliteit dalen.....Hmmmmm,denk eerder dat de witteboorden criminaliteit dan hoger wordt...
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 08:50 schreef Electrood het volgende:
Criminaliteit dalen.....Hmmmmm,denk eerder dat de witteboorden criminaliteit dan hoger wordt...
Zie je, die wantrouwigheid is aanstekelijk hè.. je gaat er zo aan meedoen als je niet oplet

Liever 1 witteboordencrimineel op 10 goed afgestudeerden waar we wat aan hebben, dan weer een lading van 1000 bijstandstrekkers (+ de toch onvermijdelijke witteboorden crimineel, die hou je altijd die boefjes die het konijnenpaadje willen kiezen naar groot geld omdat hen is geleerd dat je daar gelukkig van wordt.. )

Het is gewoon belachelijk dat onze overheid zo geld-hongerig is dat ze zover willen gaan als ze nu doen... als je dan vervolgens ziet wat ze met al dat geld gaan en willen gaan doen

harken harken en HUP zo naar een ander bodemloos, vruchteloos en kansloos doel.

Sinds de EU moeten ze wel jubelen, zo'n grote bodemloze put hadden ze nooit van kunnen dromen om ons geld in te storten !!!

[ Bericht gewijzigd door Sander_K op woensdag 8 augustus 2012 @ 09:05 ]
userIcon
Tsja, ik moet ook 5 maanden boete betalen. Erg klote, maar ben blij dat ik dan klaar ben. Op het moment dat ik begon was ik nog niet klaar ervoor. Ik wist nog niet hoe ik mijn handicap moest inpassen, en heb daar veel tijd voor nodig gehad. Dat + verkeerde keuze door een te optimistisch voorgestelde open dag is de oorzaak.
Nu weet ik hoe ik mijn handicap moet inpassen en heb de laatste 2 jaar alles gewoon in 1x gehaald. De boete is klote maar doen we niks meer aan.

Achteraf had ik beter eerst een jaar kunnen gaan werken voordat ik begon te studeren. Mss had ik mijn handicap dan beter onder controle gehad.
userIcon
Het is vrij simpel, blijkbaar word je als student in Nederland niet gewaardeerd.

Prima, na mijn studie emigreer ik fijn en neem ik mijn diploma's mee.
userIcon
Ik snap ook niet dat ze niet gekozen hebben voor een stelsel waarbij ze van iets positiefs uitgaan bijv. hoe sneller je klaar bent des te meer studieschuld wordt kwijtgescholden o.i.d. Een bepaald beloningssysteem. Studenten tijdens het studeren opzadelen met boetes helpt ze echt niet.
29 augustus rond ik mijn 2e master af, lucky me! Overigens wel altijd gewerkt, tijdens mn master zelfs fulltime. Maar het is een schandalige regeling, ik had het niet gedaan als ik in september bijna 5000 euro kon aftikken. Het is heel kortzichtig, op de korte termijn levert dit misschien een paar euro's op, maar op de lange termijn gaat het Nederlandse volk hieraan ten onder.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:20 schreef Xessive het volgende:
[..]


1 jaar en drie maandjes bedoel je dan...
Je hebt gelijk idd, maar het kost me 3 maanden...
fantastisch alle argumenten over bier drinken en luiheid. en dan die berekeningen over hoe snel je het terug verdient! nog beter! 20.000 euro terugbetalen met 75 euro per maand! Zonder rente!
Of het telt toch niet mee voor je hypotheek!
of nog beter: je verdient het zo terug! Nou ik heb een mooie master hoor, en geen (relevante)werkervaring want ik moest ook opschieten. Nu verdien ik al 7 maanden 0 euro per maand! en ik moet 75 euro rente per maand betalen. Het leukste is dat ik nu als salarisvooruitzicht ongeveer op 1800 bruto in de maand sta. nou trek er dan even 300 euro aflossen per maand af en 75 euro rente.

Studeren is voor sukkels.
gewoon zonder diploma werken. Ik wou dat ik het had gedaan. dan zat ik de komende jaren niet in de shit.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:50 schreef mschol het volgende:
[..]


hoort er allemaal bij, move along; nothing to see here people..

LENEN is het magische woord hier, en als je dat niet wilt, dan moet je maar niet willen studeren.. zo raar is dat niet hoor...
je krijgt stufi voor de duur van je studie (in mijn geval 5 jaar) en je kan bijlenen tot twee jaar na die vijf jaar... Ik heb 1.5 jaar thuisgezeten met ziekte en mag dus ook niet bijlenen... Als dat erbij hoort, mag je me wel vertellen hoe ik in deze situatie me kan concentreren op afstuderen zonder me elke dag zorgen te maken over hoe ik het in hemelsnaam moet gaan betalen...
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 08:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]


En hoe wil je dan ooit nog een huis kunnen kopen of iets huren na je studie? Laat me raden, thuiswonen is het magische woord hier
werken is te moeilijk voor jou?
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 10:24 schreef Jerruh het volgende:
[..]


je krijgt stufi voor de duur van je studie (in mijn geval 5 jaar) en je kan bijlenen tot twee jaar na die vijf jaar... Ik heb 1.5 jaar thuisgezeten met ziekte en mag dus ook niet bijlenen... Als dat erbij hoort, mag je me wel vertellen hoe ik in deze situatie me kan concentreren op afstuderen zonder me elke dag zorgen te maken over hoe ik het in hemelsnaam moet gaan betalen...
1,5 jaar ziek zijn zou (iig bij mij) een uitzonderingsgeval zijn..
dan ligt het uiteraard eraan hoe erg je ziek bent e.d. en of je e.v.t. toch nog kon werken (allerlei factoren meetellen dus) en daaruit de regeling in dat geval versoepelen..
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:07 schreef Xessive het volgende:
[..]


Als er nominaal 5 jaar voor staat, heb je 7 jaar studeren zonder boetes. Dat ongeïnformeerde geblaat hier...
Inderdaad ongeïnformeerde geblaat wat je zegt. Je hebt voor de bachelor 4 jaar en de master 3 jaar, waar in totaal eigenlijk 5 jaar voor staat. En nu ga jij zeggen dat is dus 7 jaar. Maar feit is dat de meeste mensen hun master in 2 jaar afronden terwijl de bachelor eerder 5 jaar is. En dan heb je dus een boete met 7 jaar. (houd er ook rekening mee dat een verkeerde studiekeuze ook meteen 1 jaar opleverd.) De bachelor is het probleem, die 2-3jaar voor de master moet lukken zonder ziekte.
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:27 schreef BJorn77 het volgende:
Bij bijvoorbeeld ziekte of topsport moet er uitzondering worden gemaakt.
Topsport kies je zelf voor. Geen enkel medelijden mee, ik verwacht ook geen vrijstelling omdat ik graag gitaar speel. Ziekte is een ander verhaal natuurlijk.

En technische studies moeten gewoon 1 jaar extra uitloop krijgen, anders gaat iedereen toch maar psychologie doen en daar heeft niemand iets aan.
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 00:56 schreef AngryDuck het volgende:
Dat is 75 euro per jaar dat je gaat werken.
Stort maar even 3000 euro op mn rekening is toch maar 75 per jaar. Jij bent het soort mensen die ervoor zorgen dat de regering ons zo kan oplichten. Jij denkt zeker bij elke belastingverhoging ook zo?

[ Bericht gewijzigd door 321321321 op woensdag 8 augustus 2012 @ 11:44 ]
userIcon
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 05:14 schreef Shakkara het volgende:
[..]


In de VS krijg je als net afgestudeerde masterstudent een salaris van 5k dollar.
En betaald een sloot minder belasting zodat hij ook daadwerkelijk kan afbetalen.
userIcon
quote:
En ondertussen blijft onze Mark lachen.....
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 01:04 schreef DeDooieVent het volgende:
[..]


student vmbo?
Oeh, ik typ iets fout, dan moet ik wel een VMBO student zijn. Kneus.
quote:
Op woensdag 8 augustus 2012 @ 08:43 schreef Evaria het volgende:
[..]

KENNISECONOMIE ? door studenten die te hoog gegrepen hebben? (of gewoon geen zin hebben hun hersens te gebruiken?
Er zijn redenen genoeg waarom mensen langer studeren dan de tijd die er voor gegeven is. Ziekte, overlijden van familie... bestuursfuncties in studentenverenigingen, en sommigen moeten naast de studie nog werken om hun collegegeld van te betalen... en weer anderen kunnen depressief zijn (geweest). Of als je een vrouw bent, kun je zwanger zijn geraakt...

Wat ik zeg; ze zuipen niet allemaal elke dag in de kroeg
88  van 88 reacties op deze pagina. (14 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 08:26 Grote campagne voor energiebesparing in de maak3
» 07:00 FOK! wat een weer... Herfst5
» 20/05 Hongerstakende asielzoeker overgeplaatst naar Vught67
» 20/05 Antilope afgeschoten bij Beekse Bergen51


Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
Video's