Vijf lichamen gevonden in Srebrenica op basis Dutchbat

Nederland • 02-08-2012 @ 19:25 •  Redactie
print 

Op de voormalige compound van Dutchbat in het Bosnische Srebrenica zijn donderdag vijf lichamen opgegraven. Dat heeft een woordvoerder van de hulporganisatie IKV Pax Christi gezegd.

Het gaat om twee vrouwen, twee mannen en een baby. Een van de vrouwen was liggend op een bed begraven. De stoffelijke overschotten zijn naast elkaar gevonden, enkele in plastic en enkele in dekens gewikkeld.

Het graf werd vorige week gevonden. Tot dan was bekend dat er vijf tot negen inwoners van Srebrenica op de basis waren begraven, maar onduidelijk was waar precies. Vrijdag wordt gekeken of er nog meer lichamen in het graf liggen.

Duizenden inwoners van de moslimenclave Srebrenica zochten in de zomer van 1995 hun toevlucht op de basis van de Nederlandse blauwhelmen. Enkelen overleden in de dagen voor de val van Srebrenica, door oorzaken als uitputting en gebrek aan water en medicijnen. Zij werden op de compound begraven in een geïmproviseerd massagraf.

Het was bekend dat het graf bestond, maar niet waar het te vinden was. Voormalige Dutchbatters hebben zich jarenlang ingezet om het graf te vinden, samen met IKV Pax Christi. De zoektocht werd bemoeilijkt doordat het ministerie van Defensie aanvankelijk geen informatie wilde vrijgeven.

Het is de bedoeling de gevonden lichamen te identificeren door dna-onderzoek, de precieze doodsoorzaak vast te stellen en de lichamen vervolgens te herbegraven.

De Nederlandse blauwhelmen, die tot taak hadden Srebrenica te beschermen, weken uiteindelijk voor de Bosnisch-Servische troepen. Die vermoordden vervolgens ongeveer achtduizend moslimmannen en -jongens uit Srebrenica. Nog altijd worden enkele duizenden mensen uit Srebrenica vermist.

Ex-Dutchbatter Adje Anakotta, die betrokken was bij de zoektocht naar het graf, is blij dat het nu gevonden is. "Dat is voor de overlevenden, maar ook voor ons van belang. Het maakt tevens de weg vrij voor andere vormen van samenwerking." Hij hoopt op betere relaties tussen de bevolkingsgroepen in Bosnië.


Bron: Novum


3102 views / 31 reacties
Reacties op dit bericht
31  van 31 reacties op deze pagina. (10 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 19:40 schreef hagi67nl het volgende:
Karremans en z'n homo-clubje zijn mede-schuldig aan de genocide ........
Op welke manier?
userIcon
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 19:40 schreef hagi67nl het volgende:
Karremans en z'n homo-clubje zijn mede-schuldig aan de genocide ........
Homoclubje? Vertel?
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 19:40 schreef hagi67nl het volgende:
Karremans en z'n homo-clubje zijn mede-schuldig aan de genocide ........
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 19:40 schreef hagi67nl het volgende:
Karremans en z'n homo-clubje zijn mede-schuldig aan de genocide ........
Sippe vent
userIcon
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 19:55 schreef ansitermiet het volgende:

[..]

nee, dat wordt gezegd. Maar er zijn ook genoeg verhalen bekend van mensen uit Srebrenica die gewoon in een ander dorp wonen, met een andere vrouw. Maar die wordt nogsteeds meegeteld met de 8000...

De leugen regeert. Ik geloof best dat die Serviers geen lieverdjes zijn geweest (dat was geen enkele partij in die oorlogen) maar het gaat me allemaal wat te gemakkelijk met die papegaai genaamd '8000 uitgemoord' als zijnde een feit.
De feiten zijn anders, en wat er nu daadwerkelijk gebeurd is weten ze nog niet eens.
Bron? En kom niet aan met ťťn of twee voorbeelden. 8000 is geen exact getal, maar een afronding.
een paar snuffelhonden inzetten dus
userIcon
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 20:04 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

http://en.wikipedia.org/w(...)ption_.22genocide.22
ik lees daar bijvoorbeeld dat er zeker 500 van de 'slachtoffers' nog in leven zouden zijn. Dat veel slachtoffers mogelijk ook elders gedood konden zijn, bijvoorbeeld tijdens gevechten, of over een periode van 3 jaar, en niet alleen tijdens de periode kort na 'de val'. En dat het getal eerder 3500 zou zijn in plaats van 8000. Durf ik geen afronding te noemen ;-)
Ook is het zeker geen genocide te noemen, anders waren de vrouwen (en kinderen) ook vermoord.
Ja, en de Armeense genocide was natuurlijk ook geen genocide, en de Holocaust was ook onzin, dat waren veel lagere getallen bla bla bla.

Ik snap dit Iraanse gelul nooit zo goed. Net alsof het er toe doet wat het precieze getal is, of het nu om 3000 of 8000 man gaat, en wat het geslacht was. Is het dan erger of minder erg? Moord is moord.
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 20:09 schreef Vader_Aardbei het volgende:
[..]

Ja, en de Armeense genocide was natuurlijk ook geen genocide, en de Holocaust was ook onzin, dat waren veel lagere getallen bla bla bla.

Ik snap dit Iraanse gelul nooit zo goed. Net alsof het er toe doet wat het precieze getal is, of het nu om 3000 of 8000 man gaat, en wat het geslacht was. Is het dan erger of minder erg? Moord is moord.
klopt helemaal. Maar vergeet niet het grotere plaatje. 'Genocides' van dit niveau of in elk geval op kleinere schaal hebben ook in Servisch gebied plaatsgevonden. Alle partijen slachtten hele dorpen af, en op een gegeven moment was het een vicieuze cirkel van wraakacties over en weer.
Het amusante van het hele verhaal is dat de 'winnaar' van die oorlogen de Serven waren, en die winnaars krijgen nu het meest op hun falie want 'oh zij zijn zo slecht'.
Dat de moslimgroepen precies hetzelfde deden met Servische dorpen wordt gemakshalve vergeten. Waarom kan ik me nou geen krantekoppen herinneren over de veroordeling van Bosnische moslims die zijn veroordeeld wegens genocide? Het ging altijd over de Serven. Valt me gewoon op.

Ik ontken dus ook niet dat Srebrenica gewoon systematisch is gezuiverd door de Serven. Ik geef alleen aan dat ik ernstige twijfels heb bij de 'westerse versie' van het Srebrenica-voorval.
Van de holocaust weet ik het niet. Heb ik me nooit in verdiept. Boeit me eigenlijk niet zo, ben niet joods en het zal me allemaal een zorg zijn (en oh btw ook niet Iraans). Die hele Hitler is een schande geweest en een klap in het gezicht van de Europese cultuur en geschiedenis.
Armeense genocide weet ik ook niet zo, maar wat ik er van weet is dat ook daar mogelijk behoorlijk wat opgeklopt is en wordt. Bedenk wel: soms zijn er politieke motieven in het spel. In het geval van de Turken is het genocide. In het geval van de Serven is het genocide. Misschien is het afhankelijk van het feit wie de 'slachtoffers' zijn ofzo.
Het boeit me ook niet zo. Ik zie liever de waarheid. Zijn er daadwerkelijk 8000 slachtoffers? Zo ja, laat die feiten dan maar eens zien, en verdoezel niet de feiten dat er blijkbaar nog gewoon 500 mannen in leven zijn. Publiek geheim.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 20:09 schreef Vader_Aardbei het volgende:

Ik snap dit Iraanse gelul nooit zo goed. Net alsof het er toe doet wat het precieze getal is, of het nu om 3000 of 8000 man gaat, en wat het geslacht was. Is het dan erger of minder erg? Moord is moord.
The truth will set you free.

Het moet altijd mogelijk zijn vraagtekens te zetten bij dingen.

Ook bij het exacte aantal doden in een genocide.
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 20:23 schreef Tmarok het volgende:
Laf hoor, van die laffe dutchbatters
wat is er laf aan?
Een M16 tegen een Servische tank. Ja wat wou je doen... zelfmoord plegen? Then again, dat doen ze nu ook... kapot dat ze zijn na de Bosnie-oorlog. Neef van mij zat daar ook. Ik hoorde een tijd terug dat hij de enige nog levend is van zijn regiment. De rest is dood. PTSS etc.
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 20:26 schreef Tmarok het volgende:
Gewoon, de dutchbatters hadden erop los moeten schieten als soldaatzijnde Sec..

Ze hadden minimaal 8000 levens kunnen redden als ze deden waarvoor ze in dienst waren gegaan..
want M16's hebben pantserdoorborende patronen in de clip zitten.
En die Franse F16's ofzo kwamen inderdaad ook opdagen.

Maar goed, als alle verhalen waar zijn, dan waren er in plaats van 8000 slachtoffers nu 8400 geweest als ze jouw raad opvolgden...
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 20:34 schreef Tmarok het volgende:
[..]


Die 400 laffe dutchbatters, hadden 100% hulp gehad van de rest van de wereld als ze hadden ingegrepen ja..

Maar ja, hollanders zijn ook nooit goeie soldaten geweest laat staan dappere..
nee, de rest van de wereld had nu vol respect geknikt naar het heldhaftige maar hopeloze optreden van de 400 lichtbewapende Dutchbatters, die zichzelf doodgevochten hebben tegen een Servische pantserdivisie. Er zal ontzag zijn en respect, maar toch zullen ze in zichzelf denken 'ja maar waarom namen ze toch zo'n domme beslissing? ze hadden eerst de luchtsteun af moeten wachten'... oh wacht, die (opgeroepen) luchtsteun kwam niet
userIcon
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 20:40 schreef Tmarok het volgende:
[..]


Zeg eerlijk, als die duchtbatters geen hollanders waren geweest, hadden jullie hollanders dan ook zo over hen nagedacht?

En wat mij betreft omdat ik hier in nederland ook in dienst heb gezeten zeg ik van:
Liever 400 dode dappere soldaten dan 8000 onschuldige Opa's, mannen, kinderen..


Anders hadden ze nooit soldaten moeten worden..
En nadat de 400 zich dood gevochten hadden werden de mensen alsnog afgemaakt.
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 20:47 schreef lumberjack het volgende:
[..]


En nadat de 400 zich dood gevochten hadden werden de mensen alsnog afgemaakt.
dat dus.

Ik ben het er dan misschien mee eens dat er tenminste geknokt had moeten worden (maar dat mochten de Dutchbatters niet, ze hadden zo'n heilig blauw helmpje op he...).

Maar als we dan zo tof hadden moeten zijn... dan hadden we misschien op z'n minst met de Serven mee moeten vechten ^^
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 20:39 schreef hagi67nl het volgende:
[..]


Nee een potje janken op tv is goeie reputatie, stelletje schijnheiligen hadden niet voor 't leger moeten kiezen dan.
Oh wacht er word geschoten in 't leger
mensen die echt wilden vechten werden huurlingen en sloten zich o.a. bij de Serven aan. Voor het hogere doel: tegenhouden van de opmars van de moslims... vanuit Albanie en Kosovo etc.

Mensen die niet wilden vechten zaten bij Dutchbat, en van die blauwhelmen waren er vast ook wel een aantal die wilden vechten. Maar die blauwe helm drukte zwaar op hen, want ze hadden een policy: niet vechten, tenzij... Maar die tenzij kwam maar niet, en toen die kwam waren ze te licht bewapend, en de ingeroepen hulp kwam niet.
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 21:18 schreef hagi67nl het volgende:
[..]


Je neus word langer ........
in de zin van Pinokkio?
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 21:26 schreef hagi67nl het volgende:
[..]


Over de huurlingen kan je gelijk hebben, maar rest is kolder !
oh, ze zaten er echt wel bij hoor Natuurlijk niet allemaal, maar er waren er bij met zo'n ideologie. De rest zat er gewoon voor de kick en voor het geld gok ik zo.
userIcon
Ik denk dat er hier een paar lui zijn die zich even moeten gaan inlezen.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 20:24 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

wat is er laf aan?
Een M16 tegen een Servische tank. Ja wat wou je doen... zelfmoord plegen? Then again, dat doen ze nu ook... kapot dat ze zijn na de Bosnie-oorlog. Neef van mij zat daar ook. Ik hoorde een tijd terug dat hij de enige nog levend is van zijn regiment. De rest is dood. PTSS etc.
quote:
Op donderdag 2 augustus 2012 @ 20:31 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

want M16's hebben pantserdoorborende patronen in de clip zitten.
En die Franse F16's ofzo kwamen inderdaad ook opdagen.

Maar goed, als alle verhalen waar zijn, dan waren er in plaats van 8000 slachtoffers nu 8400 geweest als ze jouw raad opvolgden...
december 1944 de 101 airborne divisie werd omsingelt in Bastogne door zwaar bewapende duiters met tanks elke aanval sloegen ze af met lichte wapens,waarom hadden de blauw helmen dat niet gedaan negeer gewoon het bevel en had gewoon de boel daar verdedigt.het verschil tussen deze eenheden.

101 airboren :elk jaar herdacht worden en worden als helden geeerd
dutch bad :voor eeuwig herdacht worden als lafaards.

en mensen die piepen ja maar dan waren ze nu dood geweest,kan wel zo zijn maar daarvoor zit je niet in het leger de dood hoort erbij wie het leger in gaat,iedereen weet wat oorlog inhoud.als je het vrijwillig opzoekt
weet je waar aan je begint wil je er niets mee te maken hebben dan zorg je ervoor dat je een heel eind uit de buurt bent
Misschien dat dat verdwenen fotorolletje daar ook ergens ligt. Kun je nog een lijk van de BVD opgraven ook.
31  van 31 reacties op deze pagina. (10 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 26/07 Langgezocht graf Srebrenica mogelijk gevonden10
» 01/06 ServiŽ: geen genocide in Srebrenica28
» 09/05 Vervolging Dutchbat-commandant Karremans nabij64
» 28/04 Moslims dreigen Srebrenica te verlaten67
Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
Video's