Boze treinreiziger bevreemdt Schultz

Melanie Schultz (VVD) heeft er moeite mee dat treinreizigers boos worden wanneer er grote problemen zijn op het spoor. Dat zegt de bewindsvrouw donderdag in een interview met NRC Handelsblad.

"De reiziger pikt het nog steeds niet als het systeem stilligt", zegt de minister van Infrastructuur. "Die wordt daar heel boos over. Soms bevreemdt mij dat." Als voorbeeld noemt zij de problemen als gevolg van het winterweer. "In december 2010 stond er bijna negenhonderd kilometer file op de weg en moesten mensen op Schiphol op veldbedjes overnachten. En toch fixeerde de hele discussie zich weer op het spoor."

De afgelopen jaren veroorzaakte het winterweer steevast grote problemen op het spoor. Ook andere storingen leidden vaak tot stationshallen vol gestrande reizigers. Zo legde donderdagochtend een stroomstoring het treinverkeer rondom Schiphol nog plat.

De bewindsvrouw heeft er begrip voor dat treinreizigers zich dan machteloos en hulpeloos voelen. "Maar iedereen moet ook beseffen dat het spoor geen product is waar je nul risico loopt. Zeker niet als het gaat om de natuur. Die overwint ons nogal eens."

Reizigersclub Voor Beter OV toont zich verbijsterd over de  uitlatingen van Schultz: "Of de treinreiziger zo vriendelijk wil zijn, op te houden met klagen? Bij twee centimeter sneeuw staat hij drie uur voor Piet Snot op het perron. Bij twee dagen strenge vorst is de treindienst twee weken uitgedund. Na een computerstoring duurt het uren en uren tot de trein weer volgens het spoorboekje rijdt. Hij wordt regelmatig als haringen in een ton vervoerd in te korte IC's, ook op lange afstanden. Reisinformatie is vaak totaal mis. In treinen waar dat niet hoort, wordt toch materieel zonder toilet ingezet."  

Voor Beter OV heeft bij het ministerie van I en M om opheldering gevraagd over de uitspraken van de minister.


Zó ga je om met sneeuw op het spoor!