Advies: rapporteer defecte chipkaart als gestolen

Studenten moeten hun defecte ov-chipkaart in het vervolg als gestolen opgeven. Dat advies geven reizigersorganisatie Rover en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) vrijdag. Reden is de lange duur van de procedure rond het vervangen van een kaart.

Het vervangen van een defecte chipkaart, die moet worden opgestuurd, kan soms maanden duren. Voor studenten is er geen alternatieve regeling, waardoor zij opdraaien voor de reiskosten. "Voor reguliere abonnementhouders zijn er allerlei regelingen bij een defecte chipkaart, zoals verder reizen met een tijdelijke chipkaart. Wij vinden het niet eerlijk dat studenten hiervan zijn uitgezonderd", aldus LSVb-voorzitter Pascal ten Have.

Het ministerie van Onderwijs ziet niets in het advies van de beide organisaties. "Het zou erg onverstandig zijn als studenten hun defecte chipkaart als gestolen opgeven omdat ze dan hun declaratievergoeding mislopen", laat een woordvoerder van het ministerie weten.

De twee organisaties hebben een brief aan minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt (CDA) en de Tweede Kamer geschreven, waarin ze eisen dat er snel wordt ingegrepen om de aanhoudende problemen op te lossen. De afgelopen maanden komen er steeds meer klachten binnen over het vervangen van een defecte kaart.

De woordvoerder van het ministerie ontkent dat er meer wordt geklaagd. "We hebben met de studentenbonden de afspraak dat zij de klachten die daar binnenkomen onmiddellijk melden zodat ze kunnen worden opgelost. De afgelopen tijd zijn er nauwelijks klachten binnengekomen."


Advies: rapporteer defecte chipkaart als gestolen (Foto: Novum)