KNMI zag zachte, zonnige en droge lente

Nederland • 31-05-2012 @ 12:30 •  Redactie
print 

Door een warme, droge maand maart en een zonnige tweede helft van mei betitelt het KNMI de lente van dit jaar als zacht, droog en zonnig. Met een gemiddelde lentetemperatuur van 10,4 graden in De Bilt was deze lente een graad warmer dan het gemiddelde voor deze tijd van het jaar.

Ook bleef het dit voorjaar relatief droog, met 135 millimeter neerslag tegenover een gemiddelde van 172 millimeter. Het aantal uren zon, 535 uur, oversteeg het gemiddelde van 517 zonuren voor deze periode.

De temperatuur liep op tussen 20 en 28 maart. In Limburg werden op 22 en 23 maart zelfs temperaturen boven de 20 graden gemeten, volgens het KNMI uitzonderlijk voor die tijd van het jaar. Het mooie weer werd tussen eind maart en begin mei echter verstoord door een tijd met koud, wisselvallig weer.

Pas in de tweede helft van mei werd het opnieuw zonnig lenteweer, met 22 mei als officiële eerste zomerdag in De Bilt. Het totaal aantal zomerdagen liep deze lente op tot zes, waar het normaal bij vier blijft. Op 23 mei werd het in het oosten van het land zelfs tropisch. In het Gelderse Hupsel werd het dit voorjaar met 30,8 graden het warmst.


Bron: Novum


4947 views / 23 reacties
Reacties op dit bericht
23  van 23 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Nou dan wordt het tijd voor een bril zeker.
Ik zag op twee weken na mooi weer vooral nattigheid en herfts met veel te koude temperaturen, nu ook weer en voor komende tijd ook.
userIcon
de regen en wind zullen nu wel komen. Zoals altijd in de zomer in nederland
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 12:34 schreef Praxis het volgende:
Nou dan wordt het tijd voor een bril zeker.
Ik zag op twee weken na mooi weer vooral nattigheid en herfts met veel te koude temperaturen, nu ook weer en voor komende tijd ook.
Want jij kan dat natuurlijk beter beoordelen dan het KNMI.
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 12:34 schreef Praxis het volgende:
Nou dan wordt het tijd voor een bril zeker.
Ik zag op twee weken na mooi weer vooral nattigheid en herfts met veel te koude temperaturen, nu ook weer en voor komende tijd ook.
mja.. knmi doet gelukkig wel meer als een plaatselijke meting
userIcon
Op het moment is het hier kudtweer
userIcon
quote:
Het aantal uren zon, 535 uur, oversteeg het gemiddelde van 517 zonuren voor deze periode.
Tijd voor een weeralarm
userIcon
Het was anderhalve week mooi weer, nu is het weer tijd voor de herfst Misschien zelfs sneeuw
userIcon
Hier in Alkmaar was het op de laatste anderhalve week na gewoon kutweer....
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 12:39 schreef mschol het volgende:
[..]
mja.. knmi doet gelukkig wel meer als een plaatselijke meting
Nee dus. Die gaan uit van de Bilt.
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 12:34 schreef Praxis het volgende:
Nou dan wordt het tijd voor een bril zeker.
Ik zag op twee weken na mooi weer vooral nattigheid en herfts met veel te koude temperaturen, nu ook weer en voor komende tijd ook.
Jij weegt zeker ook te zwaar en iets kost zeker te duur?
userIcon
Wat een suggestieve titel, en wat een debiele fipo meteen weer.

Zag? Mat. Het is gewoon gemeten, en ja, de lente was qua temperatuur 'zacht', qua bewolking 'aan de zonnige kant', en qua neerslag 'droog' in vergelijking met de gemiddelde lente.

Dat we de laatste paar jaar bizar mooie lentes hebben gehad, met als toppunt vorig jaar, wil nog niet zeggen dat dat normaal is.

Van de KNMI-site:
quote:
Lente 2012 was zacht, droog en aan de zonnige kant
Een warme, droge maartmaand en fraai, zonnig weer in de laatste helft van mei zorgen ervoor dat de lente van 2012 toch zacht, droog en aan de zonnige kant genoemd kan worden. Van eind maart tot begin mei leek de lente immers ver weg door een lange periode van wisselvallig, somber en vrij koud weer.
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 12:48 schreef henkiebilnaad het volgende:

[..]

Tijd voor een weeralarm
Ze geven gewoon een maandoverzicht uit, what's the problem? Ze doen er niet panisch over ofzo.

Sterker nog, weeralarm-hysterie komt vaak van iedereen, behalve van het KNMI.

Aantal landelijke weeralarmen:

2008: 1
2009: 3
2010: 0
2011: 0
2012: 1

Aantal regionale weeralarmen verspreid over alle 12 provincies, sinds de invoering van het regionale weeralarm:

2010: 4
2011: 0
2012: 0
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 12:34 schreef Praxis het volgende:
Nou dan wordt het tijd voor een bril zeker.
Ik zag op twee weken na mooi weer vooral nattigheid en herfts met veel te koude temperaturen, nu ook weer en voor komende tijd ook.
Als de temperatuur buiten 15 graden is vind jij dat misschien koud, maar als het gemiddelde voor die tijd 12 graden is, dan geldt het wel als 'zacht' weer.
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 13:07 schreef TonyVermicelli het volgende:
[..]

Nee dus. Die gaan uit van de Bilt.
Ten eerste meten ze door heel het land, maar het klopt dat ze bij de maand- en jaaroverzichten (en bijbehorende persberichten), voor wat betreft 'temperatuur' uitgaan van De Bilt.

Qua 'zonneschijn' en 'neerslag' nemen ze het gemiddelde van de stations door het land heen, onder andere omdat je daar het risico hebt op een grilliger verloop, met bijvoorbeeld een wolkbreuk die in een droge maand juist over een station trekt en een vertekend beeld geeft. Met 'temperatuur' heb je minder kans op dat soort fratsen dan bij de metingen voor 'zonneschijn' en 'neerslag'.

Voor de temperatuur is uit onderzoek gebleken dat De Bilt een aardige middenpositie weergeeft van het hele land. Ik zou er pas problemen mee hebben als het hoofdstation in Maastricht, Twente, of op Texel zat.

Op zich zou het misschien moderner zijn om ook voor 'temperatuur' over te stappen naar het gemiddelde van alle stations, maar naast dat het daar minder hard nodig is dan bij de andere twee, is het ook onhandig voor de continuïteit, want in en rondom Utrecht wordt al zo'n drie eeuwen gemeten, iets wat je huidige metingen een beetje historisch perspectief meegeeft.
__

Een overzicht van alle KNMI stations:

http://www.knmi.nl/kd/normalen1971-2000/stationslijst.html
userIcon
Voor mijn gevoel was het een vrij normale lente.
Afwisseling van wat warme dagen, koudere periodes, nachtvorst, broeierig weer, onweer, wat hagel en regenbuien.

Vorig jaar was extreem: soort zomer 2003 in lentevorm.
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 13:18 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]


Ze geven gewoon een maandoverzicht uit, what's the problem? Ze doen er niet panisch over ofzo.

Sterker nog, weeralarm-hysterie komt vaak van iedereen, behalve van het KNMI.

Aantal landelijke weeralarmen:

2008: 1
2009: 3
2010: 0
2011: 0
2012: 1

Aantal regionale weeralarmen verspreid over alle 12 provincies, sinds de invoering van het regionale weeralarm:

2010: 4
2011: 0
2012: 0
Ja maar linkse hobby! Paniek! Geld! Opheffen, opdoeken en sluiten!
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 13:43 schreef Gitank2 het volgende:
Voor mijn gevoel was het een vrij normale lente.
Afwisseling van wat warme dagen, koudere periodes, nachtvorst, broeierig weer, onweer, wat hagel en regenbuien.
Precies, ik vond het ook weer een heerlijke lente precies zoals ie hoort te zijn. Ik bedoel, zo'n lente als vorig jaar is lekker natuurlijk, maar wel vrij bizar. Ik heb deze maand ook gewoon genoten van mooie buienluchten, koude ochtenden, broeierige namiddagen, en strakblauwe luchten. Heerlijk.

Het overzicht bevestigt dat ook wel. 'Aan de zonnige kant' is niet bepaald hysterisch zonnig, maar ligt dus nog gewoon in de marges van normaal.

Alleen die temperatuur is toch wel weer behoorlijk hoog. Daaraan zie je wel dat we verwend zijn en dat de aarde opwarmt: dat een lente die qua temperatuur zo hoog scoort in de statistieken voor ons gevoel normaal lijkt.
userIcon
Zie meer reacties van mensen die op 1 a 2 weken na geen mooie lente hadden, lijkt me sterk dat iedereen uit dezelfde plaats komt. Ook hier in het diepe zuiden op 2 weken na niet echt mooi weer gehad. Ja als je dagen boven de 30 haalt die 2 weken dan gaat je gemiddelde natuurlijk snel omhoog.

Ook nu is het bewolkt en redelijk fris buiten hier.
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 13:56 schreef Verrekte_Koekwous het volgende:
Zie meer reacties van mensen die op 1 a 2 weken na geen mooie lente hadden, lijkt me sterk dat iedereen uit dezelfde plaats komt. Ook hier in het diepe zuiden op 2 weken na niet echt mooi weer gehad. Ja als je dagen boven de 30 haalt die 2 weken dan gaat je gemiddelde natuurlijk snel omhoog.
Mensen die praten over slechts 1 a 2 weken goed weer, bedoelen daarmee, bewust of onbewust, de afgelopen zomerse periode, en zijn daarmee de complete maand maart vergeten.

Maart, de maand die qua temperatuur op de derde plaats staat in de gehele meetreeks, door een gemiddelde temperatuur die een volle twee graden boven de huidige klimatologische norm (1981-2010) lag, een norm die sowieso al sterk omhoog is geschroefd sinds de vorige norm die we - tot vorig jaar - hanteerden (1971-2000). Die norm was namelijk 5,8. Maart 2012 had een gemiddelde temperatuur van 8,3.

Ook qua zonneschijn deed maart het goed, 45% tegenover 33% normaal.

__

Dus zo'n maart, een daags-durende warmte-oprisping rondom Koniginnedag, een daags-durende warmteoprisping rondom 10 mei, en de afgelopen zomerse twee weken.

Niet zo vreemd, dus, dat de lente goed scoort in de statistieken, want we hebben dus overduidelijk perioden van goed weer gehad; de enige aantoonbaar consistent slechtere periode, was dus april (tot de 27e ongeveer).

April, een maand die alleen als 'vrij koud' de boeken in gaat omdat we om de tien jaar een nieuwe norm invoeren, en we sinds dit jaar met de nieuwe norm te maken hebben. Volgens de oude norm van 1971-2000 was april zelfs marginaal warmer dan normaal.


We wennen razendsnel aan het 'nieuwe klimaat'.
Zomer 2012: t/m september regen en 14-20 graden. Een weekje droog weer ertussen.

In september nog een weekje droog en dan t/m december weer schijtweer.
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 13:49 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]

Precies, ik vond het ook weer een heerlijke lente precies zoals ie hoort te zijn. Ik bedoel, zo'n lente als vorig jaar is lekker natuurlijk, maar wel vrij bizar. Ik heb deze maand ook gewoon genoten van mooie buienluchten, koude ochtenden, broeierige namiddagen, en strakblauwe luchten. Heerlijk.

Het overzicht bevestigt dat ook wel. 'Aan de zonnige kant' is niet bepaald hysterisch zonnig, maar ligt dus nog gewoon in de marges van normaal.

Alleen die temperatuur is toch wel weer behoorlijk hoog. Daaraan zie je wel dat we verwend zijn en dat de aarde opwarmt: dat een lente die qua temperatuur zo hoog scoort in de statistieken voor ons gevoel normaal lijkt.
Dan nog vraag ik me af waarom we op twee of drie dagen in maart na, het hele voorjaar zo vorstelijk hebben kunnen vernikkelen tot de pinksterzomer zijn slag sloeg.
userIcon
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 14:50 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Dan nog vraag ik me af waarom we op twee of drie dagen in maart na, het hele voorjaar zo vorstelijk hebben kunnen vernikkelen tot de pinksterzomer zijn slag sloeg.
Vernikkelen?
quote:
Op donderdag 31 mei 2012 @ 15:13 schreef ZoKanIkHetOok het volgende:
[..]


Vernikkelen?
vernikkelen
Uitspraak: v?r'n?k?l?(n) (vernikkelde, is vernikkeld) Werkwoord [Informeel] verstijven van de kou. Synoniem: verkleumen `Schiet je een beetje op met die jassen, we staan hier te vernikkelen!`