Vrijspraak voor fatale scooterrit Nijmegen

Nederland • 29-05-2012 @ 15:05 •  Redactie
print 

De twee mannen die in januari 2010 met een gestolen scooter een dodelijk ongeval veroorzaakten in de Nijmeegse binnenstad worden daar niet voor bestraft. Het gerechtshof in Arnhem veroordeelde de twee dinsdag wel tot respectievelijk twee jaar en en zestien maanden cel voor onder meer het voorbereiden van een overval op een hotel in Nijmegen.

Volgens het Arnhemse hof is niet te achterhalen wie van de twee mannen de scooter bestuurde. Het duo schuift elkaar de schuld in de schoenen. Daarom kan het medeplegen van doodslag juridisch niet worden bewezen, aldus de rechters, die de uitspraak 'onbevredigend' noemden. "Het hof realiseert zich dat deze uitspraak in de samenleving en bij de nabestaanden van het slachtoffer onbegrip en verontwaardiging kunnen oproepen."

Justitie had in hoger beroep zeven en vier jaar cel geëist tegen het tweetal. Het duo, Mohamed el G. (22) en Mohamed S. (20), was op de vlucht voor de politie. Volgens justitie reden de twee met hoge snelheid door de drukke binnenstad van Nijmegen en schonden ze alle verkeersregels.

Aan de dollemansrit op 15 januari kwam een einde toen de twee een 50-jarige man uit Arnhem aanreden op een zebrapad aan de St. Canisiussingel. Het slachtoffer overleed later in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. El G. werd in december 2010 door de rechtbank nog veroordeeld tot acht jaar cel. Zijn kompaan kreeg ook toen zestien maanden gevangenisstraf.

S. uit Nijmegen werd in hoger beroep opnieuw veroordeeld tot zestien maanden cel voor het voorbereiden van een gewapende overval op een hotel. Bij hun aanhouding trof de politie onder meer gezichtsbedekkende kleding en een vuurwapen aan.

De 22-jarige El G. uit Beuningen kreeg dinsdag 24 maanden cel opgelegd. Hij werd ook veroordeeld voor het bedreigen van personeel van het UMC St Radboud ziekenhuis in Nijmegen. Het tweetal kwam daar na het scooterongeval op de eerste hulp terecht. Ook hield het hof rekening met een eerdere veroordeling wegens huiselijk geweld.

Het Openbaar Ministerie bestudeert het arrest om te kijken of er aanknopingspunten zijn voor cassatie bij de Hoge Raad.


Bron: Novum


6800 views / 103 reacties
Reacties op dit bericht
94  van 103 reacties op deze pagina. (6 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
userIcon
Rechtspraak in Nederland , veroordeel ze dan gewoon beide
voor zulke tuig is levenslang de enige en juiste oplossing
userIcon
Dat is een flinke maas in de wet...
userIcon
Het hof realiseert zich dat deze uitspraak in de samenleving en bij de nabestaanden van het slachtoffer onbegrip en verontwaardiging kunnen oproepen."

Goh..
man Danny (Administrator) 29-05-2012 @ 15:10 fotoboek homepage
userIcon
Zelfde doen als in de VS. Als bij een strafbaar feit een dode of gewonde valt zijn alle daders van dat strafbare feit schuldig. Hier is het zo dat als je met zes man iemand doodschopt iedereen wordt vrijgesproken omdat niet kan worden aangetoond welke trap fataal is geweest en dat is natuurlijk te debiel voor woorden.
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:08 schreef JerryLee het volgende:
Weereen overwinning voor het gajes dus ,dat zal bij volgende rechtzaken zeker aangevoerd worden als excuus .
Want we zijn toch allemaal gelijk?
Bij een overval waar geschoten wordt en als er dan een dode valt , gewoon elkaar de schuld geven , want dan wordt je toch niet gestraft daarvoor
userIcon
Jammer, maar zo zit de wet op het moment blijkbaar in elkaar. Hebben deze twee geluk mee. Tijd om te kijken of er niet wat veranderd kan worden aan de wet, zodat dit soort 'kromme' uitspraken in de toekomst voorkomen kunnen worden.
userIcon
Zullen de nabestaande leuk vinden
Die gore teringhonden komen er op deze manier gewoon mee weg . Om van te walgen.
userIcon
Hoe zorg je ervoor dat de dag dat de burger het recht in eigen hand gaat nemen wat dichterbij komt?

Nou, dit is dus een hele aardige poging om dat voor elkaar te krijgen.
te belachelijk voor woorden dit, en van die maanden is voorarrest zeker nog al meegenomen dus komen ze zowat al meteen vrij.
Zoals ergens anders al gezegd was, een vingerafdruk van de gashendel halen was teveel gevraagd van justitie?
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:06 schreef Enchanter het volgende:
Rechtspraak in Nederland , veroordeel ze dan gewoon beide
Ja, rechters moeten gewoon de wet negeren en doen wat ze zelf goed dunkt.

userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:17 schreef noidea het volgende:
Zoals ergens anders al gezegd was, een vingerafdruk van de gashendel halen was teveel gevraagd van justitie?
Op 15 januari is de kans best groot dat de bestuurder handschoenen aan heeft.
userIcon
Volgens mij is het duidelijk. Mohamed heeft het gedaan. Staat in de tekst.
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:18 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Op 15 januari is de kans best groot dat de bestuurder handschoenen aan heeft.
Daar heb je wel een punt....
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:17 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ja, rechters moeten gewoon de wet negeren en doen wat ze zelf goed dunkt.

Daar heb je gelijk in , de wet klopt dus gewoon niet
userIcon
Ook fijn voor de advocaat.
userIcon
Ik verdedig vaak de Nederlandse rechtspraak, maar hier lukt het niet.
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:23 schreef Enchanter het volgende:
[..]


Daar heb je gelijk in , de wet klopt dus gewoon niet
Jup, maar het is niet aan de rechters om dat te corrigeren, maar aan de politiek.
userIcon
Wil je niet zeggen wie het heeft gedaan? Prima, allebei het dubbele
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:06 schreef Enchanter het volgende:
Rechtspraak in Nederland , veroordeel ze dan gewoon beide
Dat dus.. tenminste 1 van de 2 liegt..
Wat een losers
http://www.medicalfacts.n(...)01/brief-familie.jpg

Zie de laatste zin.

Nou, dit is dan blijkbaar de straf die hij verdient.

userIcon
Kunnen ze deze 2 Mohameds niet gewoon uitzetten of gevangenzetten en dwangarbeid laten doen. Voorlopig zijn ze geen verrijking van onze cultuur zoals de PvdA ons graag wil doen geloven.
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:29 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

In dit geval is dat beter voor de nabestaanden en de samenleving, dus ja. Je verschuilen achter een stapel ingebonden velletjes papier heeft blijkbaar niet het gewenste effect.
Dus een rechter mag naar eigen goeddunken de wet negeren? Als hem dat in het belang van de nabestaanden en/of de samenleving lijkt? Waarom hebben we dan nog een wet?
userIcon
Onbegrijpelijk......straf ze dan beiden.
Heeft de politie niet gezien wie er voorop zat?...
Kleding...helm..postuur moet toch onderscheid mogelijk zijn.

Hoe zorg je ervoor dat mensen op den duur het recht in eigen hand nemen....zo dus

Q
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:32 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dus een rechter mag naar eigen goeddunken de wet negeren? Als hem dat in het belang van de nabestaanden en/of de samenleving lijkt? Waarom hebben we dan nog een wet?
da vraag ik me de laatste tijd ook wel eens af...
userIcon
Fucking Nederlandse Justitie, how does it work?

userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:35 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Liever een eigenrichtige rechter die hard straft dan dit.
En ja, dat meen ik serieus! Zo gaat de maatschappij naar de kloten. Dan liever ongefundeerd hard voor bewezen misdadigers, die hier in beginsel toch al niet thuishoren, dan door dat soort lagere levensvormen los te laten lopen.
Wie houdt ze tegen om zachter te straffen, als hen dat in het belang van de samenleving lijkt? Wie houdt ze tegen om ook jou een straf te geven als je alleen al verdacht wordt van het vermoorden van iemand?

Wedden dat je in die gevallen plotseling niet meer zo voor bent.
userIcon
Beide veroordelen voor medeplichtigheid moet toch wel kunnen? Dan krijgt er tenminste nog eentje de straf die hij verdient en de ander komt er makkelijk vanaf.
Zodra het de overheid geld gaat kosten hebben ze binnen 3 weken een nieuwe/nood wet (ID kaarten).
Maar nu blijft het erg stil in Den Haag.
Terwijl dit soort zaken al veel vaker voor een onbevredigende uitspraak hebben geleidt.
Dit is echt niet de 1e keer.
Het blijft vreemd dat je niet vervolgd wordt bij een misdrijf als het niet aangetoond is dat jij de dader bent.
Maar bij een overtreding kun je gewoon betalen, ongeacht of jij de auto verkeerd hebt geparkeerd of iemand anders.
Zo zou je wel onder de parkeer boetes uit kunnen komen....hahaha

[ Bericht gewijzigd door Jeroen_Amerongen op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:28 ]
Wat dacht je van: daders allebei een fikse celstraf geven? Moet je eens zien hoe snel de schuldige daadwerkelijk wordt aangewezen. Daarna kun je de rechtszaak opnieuw doen op basis van de verklaringen.

Kost wat meer tijd en moeite, maar je bereikt ermee dat de nabestaanden zich niet zo verdomd genaaid voelen. Onrecht is verschrikkelijk. Dat ze mogen wegrotten met een verschrikkelijk virus.
Opmaat naar de sharia:

Feit 1. 50-jarige meneer uit Arnhem = geen moslim
Feit 2. Bestuurder scooter = moslim

Uitspraak: 50-jarige meneer = schuldig

Kom op zeg, net als verzachtende omstandigheden heb je ook verzwarende omstandigheden bij het bepalen van de strafmaat. Ik kan me niet voorstellen dat je die methodiek niet een beetje richting de schuldvraag kunt laten opschuiven. Met de prachtige 'staat van dienst' van beide heren lijkt het me alleszins redelijk om bij twijfel over de schuldige gewoon beiden schuldig te verklaren.

Ben benieuwd of dit ook opgaat als ik met een pruik en plaksnor in mijn auto te hard rijd en dan wordt geflitst. Gewoon ontkennen dat ik achter het stuur zat en vergeten zijn aan wie ik hem had uitgeleend. Wedden dat ik als eigenaar van de auto dan toch de schuldige ben? Oh wacht even, die knapen hadden die scooter natuurlijk gestolen dus ik begrijp de juridische vertwijfeling van de rechter
Rechters mogen wel eens wat meer lef tonen.
In deze had men de twee best beide voor het delict kunnen veroordelen. Indien de wet hier niet volledig in voorziet, jammer. Dat kan de hoge raad dan bekijken. Intussen kan de politiek zich er dan eens over buigen.

Op deze manier gebeurt er niks. Rechter lopen aan het leibandje van de advocaten zo langzamerhand. Een rechter moet RECHT spreken met het wetboek in de hand. Maar als het wetboek niet voldoet of niet eenduidig is, moet de rechter een eigen oordeel vellen vind ik. En dat gebeurt dus nooit.
@ Daarheid

Inderdaad gewoon de rechtmatige eigenaar van de scooter aanklagen.
Het was tenslotte zijn scooter......
userIcon
De ene mohamed krijgt wegens het bedreigen van medisch personeel 24 maanden straf opgelegd. De andere mohamed krijgt wegens het treffen van voorbereidingen van een overval en vanwege wapenbezit 16 maanden cel.

Dus de heren komen weg met: het vluchten voor de politie, negeren van verkeersregels en een ongeluk veroorzaken met dodelijke afloop.

Goh, toch wel handig als je gewoon alles ontkend en een kleurtje hebt en vooral als je mohamed heet. Dan kom je blijkbaar weg met leugens en 3 zware overtredingen. Blijkbaar heb je dan een vrijbrief om iedereen dood te rijden, zolang je maar niet erkend dat je achter het stuur zat.

Edit: Ik ben geen racist, maar ik maak me hier wel ontzettend boos over, vooral voor de nabestaanden in dit geval.
Kijk als je vroeger op school wat gedaan had en de leraar wilde weten wie het had gedaan dan zei niemand wat dus werd HEEL de klas gestraft !!!!!
Dus als er 2 mensen op een scooter iemand hebben doodgereden dan moeten ze ALLEBEI worden veroordeeld voor poging tot doodslag !!
Ik wilde eigenlijk geen PVV meer stemmen. Maar ik kom daar nu op terug. Dit soort crimineel tuig moeten namelijk gewoon landelijk en publiek te weten komen hoe minderwaardig ze zijn. Stelletje kakkerlakken.

[ Bericht gewijzigd door Danny op woensdag 30 mei 2012 @ 15:48 ]
userIcon
Compleet van de zotten. Je zou haast gaan hopen dat er iemand het recht dan maar in eigen handen gaat nemen.

Ooit was Nederland een fijn land om trots op te zijn. Jammer genoeg ligt die tijd al een paar decennia achter ons...
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:10 schreef Danny het volgende:
Zelfde doen als in de VS. Als bij een strafbaar feit een dode of gewonde valt zijn alle daders van dat strafbare feit schuldig. Hier is het zo dat als je met zes man iemand doodschopt iedereen wordt vrijgesproken omdat niet kan worden aangetoond welke trap fataal is geweest en dat is natuurlijk te debiel voor woorden.
Niet volgens de logica van de Nederlandse D66-rechters.
D66 rechters? Sinds wanneer maken die de wetten in Nederland?
Rechters in NL zijn corrupt dat blijkt wel weer. Internet censureren en zielige cultuurverrijkende knaapjes vrijspreken. Vind je het gek dat mensen totaal geen respect meer hebben voor de Nederlandse rechtspraak.
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:07 schreef kakner2 het volgende:
Rechters in NL zijn corrupt dat blijkt wel weer.
Want?
Angst voor marokkjes.
Iemand Overtreders gezien zondag? Lachwekkend die blauwe petjes.
userIcon
En het maar vreemd vinden als mensen het recht in eigen hand nemen. Die twee klotegasten lachen zich natuurlijk kapot. Veroordeel ze gewoon beide tot levenslang
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:25 schreef Boris_Karloff het volgende:
zijn rechters zo naïef dat ze niet doorhebben dat ze de rechtstaat meer schade berokkenen dan goed doen met dit soort debiele uitspraken. Wilders lacht heel hard in zijn vuistje.
Nee, ze kunnen alleen niet anders, zo is de wet. Die moet worden aangepast maar dat mag een rechter (Gelukkig) niet doen. Het bepalen van wetten en het beoordelen of die goed worden nageleefd moet altijd gescheiden gebeuren en niet bij dezelfde groep / persoon liggen.
userIcon
In Nederland is nog steeds het slachtoffer de dader. Bah linkse rechters !!!!!! schijtziek wordt ik er van als ik weer dit soort berichten lees.

Echt kleutercriminelen, verkrachters, moordenaars, pedofielen, geweldplegers (als in zware mishandelaars) worden allemaal een hand boven het hoofd gehouden en leven hier in een paradijs.

De verkeersovertreders, belastingontduikers, fraudeurs en de rest wat ik onder noemer "lichte overtreders" vindt bestempled als aartsrivalen van den Nederlandse staat.

Bah, helaas kijken we er naar en kunnen vrij weinig tegen doen!
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:06 schreef Enchanter het volgende:
Rechtspraak in Nederland , veroordeel ze dan gewoon beide
Dat dus.
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:34 schreef JerryLee het volgende:
[..]


Forbidden

You don't have permission to access /wp-content/uploads/2010/01/brief-familie.jpg on this server.
Denk dat hij deze brief wilde laten zien:
quote:
Nijmegen, 20 januari 2010

Totaal geschokt waren we toen we vrijdag 15 januari het bericht kregen dat onze zoon en broer als 1 van de daders betrokken was bij een dodelijk verkeersongeval. We betreuren het enorm wat er is gebeurd. Afschuwelijk dat een toevallige voorbijganger op zo'n vreselijke manier aan zijn einde is gekomen. We denken voortdurend aan het slachtoffer en zijn nabestaanden. Aan het enorme verdriet dat zijn plotselinge overlijden heeft veroorzaakt bij partner, familie, vrienden en collega's. We willen onze oprechte medeleven betonen aan hen allen. We kunnen niet in woorden uitdrukken hoe erg ons dit spijt. We zijn er kapot van.

Alsof dit alles al niet gruwelijk genoeg was hoorden we gisteren via de media tot onze grote verbijstering dat beide daders de medewerkers van de spoedeisende hulp van het Radboudziekenhuis hadden bedreigd. We vinden dat onbegrijpelijk en keuren dit soort respectloos gedrag richting hulpverleners volledig af. In onze familie zijn verschillende mensen zelf ook werkzaam in de hulpverlening en zorg!

In de media werd gesuggereerd dat familie van beide daders vrijdag buiten het ziekenhuis de boel op stelten zette. We willen via deze weg laten weten dat niemand van onze familie daar op enige manier bij betrokken is geweest. Wij hebben op gepaste wijze nagevraagd wat er gebeurd was en de medewerkers van het ziekenhuis en de politie hebben ons netjes geholpen. Toen de sfeer grimmiger werd zijn we direct naar huis gegaan.

We kunnen helaas niet meer terugdraaien wat er allemaal voor vreselijks is gebeurd afgelopen vrijdag. We kunnen de nabestaanden van het slachtoffer, de medewerkers van het Radboudziekenhuis en alle andere betrokkenen alleen onze oprechte excuses als familie aanbieden. Wij weten op dit moment niet wat er precies is gebeurd. Onze zoon en broer zal de consequenties van zijn daden onder ogen moeten zien en de straf krijgen die hij verdient. Het oordeel is aan de rechter.

De familie van de 18-jarige dader uit Nijmegen
Bron: De Gelderlander
userIcon
quote:
"Het hof realiseert zich dat deze uitspraak in de samenleving en bij de nabestaanden van het slachtoffer onbegrip en verontwaardiging kunnen oproepen."
Dat klopt, want in dit geval moeten ze dus allebei als schuldig worden aangewezen.

Wat een wanvertoning.. als het mijn partner was geweest die door die twee was omgekomen, dan had ik ze echt levend gevild. Nee niet nu, ik zou rustig een jaartje wachten tot ze uit de bak zouden komen. En ze zouden nooit meer teruggevonden worden.

Dus: OM en rechters, neem dit ter harte... Ik ben niet de enige die er zo over nadenkt en wellicht dat andere nog minder nuance op kunnen brengen dan ik in deze zaak.

Die twee verdienen een kutleven of de dood, vul zelf maar in wat je voorkeur heeft.
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:17 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]

Zie hier als voorbeeld iemand die zich nergens in verdiept.
Zie hier een inwoner die alles napraat en het gelooft.
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:20 schreef DuvalBrood het volgende:
[..]

Hij heeft gelijk en kom maar eens met een argument.
Dat zie je in mijn reactie, kom jij maar met je argument jij wilt discussie aan blijkt maar met enkel "Ja klopt niet" is geen mening om een discussie te starten.
En maar trots vertellen hoe ze samen met die holmaatjes van de Belastingdienst lekker geld hebben kunnen innen bij een grootschalige controle, terwijl achteraan in de uitzending van Overtreders 2 Marokkaantjes er vanaf komen met een boete van 4 tientjes.

Toen deden ze niet meer zo popie jopie, en scheten ze 38 kleuren stront.
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:28 schreef TigerXtrm het volgende:
Wil je niet zeggen wie het heeft gedaan? Prima, allebei het dubbele
Absoluut... !!!
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:12 schreef xBlackHeart het volgende:
En het maar vreemd vinden als mensen het recht in eigen hand nemen.
Mag je mij eens vertellen wanneer dat gebeurd, wij Nederlanders zijn echt goed met klagen en ons dan verstoppen achter de geraniums of pc en kijken stiekem door een kiertje als er weer eens iets gebeurt, maar ingrijpen, of wraak nemen, nah.....
Dus zeg nou alsjeblieft niet dat mensen het recht in eigen handen nemen, dat gebeurt gewoon niet. Of het wijs is om het recht in eigen handen te nemen is te betwijfelen, maar als het in sommige gevallen zou gebeuren kan ik daar best wel begrip voor opbrengen, feit blijft dat we met z'n allen stoer lopen te brullen maar niks doen...
Erg dat die gasten zo ver emotioneel dood zijn...
userIcon
Dus als je in een groep of met zijn tweeën iets uithaalt, flink naar elkaar wijzen dan ben je beide onschuldig.
Ik zou zeggen beide schuldig, dan praat er vanzelf eentje.

Wat een geweldig staaltje van Flower Power rechtspraak weer.
Jezus Christus wat een sneue mensen hier . Rechters kunnen niet op wat onderbuikgevoel twee Marokkanen maar even honderd jaar celstraf geven omdat het toch vieze criminelen zijn. Ze moeten op basis van het bewijs dat wordt geleverd en aan de hand van de wet een uitspraak doen over de schuld van de verdachte. Als het bewijs daartoe niet toereikend is, of de wet niet voorziet in dergelijke kwesties kunnen ze niet veroordelen overgaan, ook al lijkt dat onrechtvaardig en onterecht. Het is niet dat de rechters zelf blij zijn met dit soort vrijspraken, maar ze moeten wel naar eer en geweten en trouw aan de wet handelen, anders is het einde helemaal zoek. Dat hiermee tekort wordt gedaan aan de slachtoffers is niet de schuld van de rechters, maar van een niet in dit soort zaken voorzienende wetgeving en waarschijnlijk matige bewijsvoering.
userIcon
jezus zeg, wat komen die apen daar makkelijk mee weg.
userIcon
Klinkt als voer voor de Hoge Raad. Dat die het gerechtshof maar eens flink op de vingers tikt.
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:50 schreef foefer het volgende:
Kijk als je vroeger op school wat gedaan had en de leraar wilde weten wie het had gedaan dan zei niemand wat dus werd HEEL de klas gestraft !!!!!
Dus als er 2 mensen op een scooter iemand hebben doodgereden dan moeten ze ALLEBEI worden veroordeeld voor poging tot doodslag !!
Jij en ik lopen langs een winkel, ik donder de ramen van de winkel in en we worden beide aangehouden.
Ik blijf erbij dat jij het gedaan en vice versa, vraag me af of je er dan nog zo over denkt !!!

Dit is nu eenmaal de wet en daar hebben de heren rechters zich maar aan te houden.
Van mij mogen deze 2 stukken lowlife ter plekke omvallen en nooit meer opstaan maar das meer een wens !!!
userIcon
Ze zaten allebei op de scooter.. gejat door beide.

Who the fuck cares wie daadwerkelijk de bestuurder was jezus.
Domme rechters hoewel ik het vermoeden heb dat ze simpelweg niet anders kunnen vanwege hoe de wet op dit stukje in elkaar zit.

Een rechter moet immers altijd recht spreken of de wet nou klopt of niet.
Z'n enige andere mogelijkheid is op zo'n moment z'n functie neerleggen en dat zullen de meeste niet doen uiteraard.
userIcon
Ongelooflijk
Zet die lui op water en brood in de isoleer en vertel ze dat ze eruit kunnen, zodra ze vertellen wie er achter het stuur zat.
Hoef je echt geen weken te wachten...

Wordt het niet eens tijd dat we de straat op gaan..
Helden worden in dit land afgevoerd/ gearresteerd en voor het gooien van een waxinelichtjes houder draai je de bak in ( en lang ook )
Maar voor anderen geldt schaamtecultuur bij het doorrijden na het doodrijden van iemand ditdatzus zo en als je samen iemand doodrijdt en je vertelt niet wie de bestuurder was, kom je verdomme op vrije voeten ..

Ik ben ff tot tien tellen .. sjonge jongejonge

quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:06 schreef Enchanter het volgende:
Rechtspraak in Nederland , veroordeel ze dan gewoon beide
Hoe doe je dat? Op basis van welk bewijs.
Ze beschuldigen ELKAAR namelijk. Oftewel 1 v/d 2 spreekt de waarheid. Je kunt diegene niet veroordelen vanwege de leugens van de ander. Zo werkt de rechtspraak nou eenmaal. In ieder ontwikkeld land overigens.
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:34 schreef AbXorb het volgende:
Fucking Nederlandse Justitie, how does it work?

[afbeelding]
Heel simpel. Doordat we niet kunnen weten welke van de twee idioten de scooter bestuurde en de man doodrijdt kunnen we ook niemand veroordelen. Ze beschuldigen elkaar dus één van de twee spreekt de waarheid. We weten alleen niet wie. Je kunt ze niet alletwee veroordelen want één v/d twee heeft het strafbare feit niet gepleegd.
Prima hoor als de wet aangeeft dat we niet de dader kunnen aanwijzen voor het scooter ongeval maar ze zijn nu voor het volgende veroordeeld:
"voor onder meer het voorbereiden van een overval op een hotel in Nijmegen."

Daarover staat toch duidelijk in onze wet:

Artikel 46
1 Voorbereiding van een misdrijf waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van acht jaren of meer is gesteld is strafbaar, wanneer de dader opzettelijk voorwerpen, stoffen, informatiedragers, ruimten of vervoermiddelen bestemd tot het begaan van dat misdrijf verwerft, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert of voorhanden heeft.

2 Het maximum van de hoofdstraffen op het misdrijf gesteld wordt bij voorbereiding met de helft verminderd.

3 Geldt het een misdrijf waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld, dan wordt gevangenisstraf opgelegd van ten hoogste vijftien jaren. 4De bijkomende straffen zijn voor voorbereiding dezelfde als voor het voltooide misdrijf.

5 Onder voorwerpen worden verstaan alle zaken en alle vermogensrechten.

Kortom de rechter mag aan straf de helft van het delict opleggen omdat het om een voorbereiding gaat en nog niet was uitgevoerd.
Hieronder staat hoeveel de maximale straf voor een gewapende overval is (eigenlijk diefstal met geweld):

Artikel 312
1 Met gevangenisstraf van ten hoogste negen jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft diefstal, voorafgegaan, vergezeld of gevolgd van geweld of bedreiging met geweld tegen personen, gepleegd met het oogmerk om die diefstal voor te bereiden of gemakkelijk te maken, of om, bij betrapping op heter daad, aan zichzelf of andere deelnemers aan het misdrijf hetzij de vlucht mogelijk te maken, hetzij het bezit van het gestolene te verzekeren.

Daar komt nog een gestolen scooter bij (hebben ze samen gestolen), de rechter had dus makkelijk de helft van 9 jaar kunnen geven = 4.5 jaar aan beide daders! (in dit geval medeplegers)

Dus zonder de Nederlandse wet te veranderen oid hadden ze beide veel zwaarder gestraft kunnen worden, zeker als je als rechter het gevoel hebt dat de nabestaanden hier niet erg vrolijk van worden...
userIcon
quote:
. Het duo schuift elkaar de schuld in de schoenen. Daarom kan het medeplegen van doodslag juridisch niet worden bewezen, aldus de rechters,
(...)
Aan de dollemansrit op 15 januari kwam een einde toen de twee een 50-jarige man uit Arnhem aanreden op een zebrapad
En dus komen ze allebei vrij
Als het slachtoffer mijn vader was geweest zou ik ze allebei terechtstellen.

Niet wenselijk, wel waar.
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:48 schreef WJMW het volgende:
[..]

Hoe doe je dat? Op basis van welk bewijs.
Ze beschuldigen ELKAAR namelijk. Oftewel 1 v/d 2 spreekt de waarheid. Je kunt diegene niet veroordelen vanwege de leugens van de ander. Zo werkt de rechtspraak nou eenmaal. In ieder ontwikkeld land overigens.
Dus dan laten we ze allebei maar vrij Lachwekkend, kansloos, te triest voor woorden en schofterig naar de nabestaanden.
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:06 schreef Enchanter het volgende:
Rechtspraak in Nederland , veroordeel ze dan gewoon beide
Totdat je zelf (als passagier) wordt "meegesleept" in een dergelijke zaak...

Liever 10 schuldigen op straat dan 1 onschuldige in de gevangenis.
userIcon
die twee scooterhomo's wilden voor de buitenwereld niet weten wie het vrouwtje was en wie het mannetje... lekker lepeltjelepeltje op de scooter....

OT: ben het eens met "allebei veroordelen", vanwege niet zeggen wie de bestuurder is....
userIcon
Meer kan ik er niet van maken.
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:19 schreef IBAZ het volgende:
Volgens mij is het duidelijk. Mohamed heeft het gedaan. Staat in de tekst.
wat een losers.....
en dan hopen dat men het rechtsysteem hier respecteert
userIcon
Twee jaar maar? En dan werd er al rekening gehouden met eerdere mishandelingen? Dan ben je gewoon al lang gebleken niet in onze maatschappij te passen. Waar blijft nou eens die rechtse wind mensen...
quote:
Vrijspraak voor fatale scooterrit Nijmegen
Nederlandse rechtspraak ten top

Als je je hond laat poepen op het voetpad krijg je een hogere straf

In en in triest voor de nabestaanden.
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 15:39 schreef Henno het volgende:
Beide veroordelen voor medeplichtigheid moet toch wel kunnen? Dan krijgt er tenminste nog eentje de straf die hij verdient en de ander komt er makkelijk vanaf.
En dan?
Dan krijgt hij 2weken voorwaardelijk of 48 uur schoffelen want de rechter houdt er rekening mee dat ze uit een schaamte cultuur komen en ze dus al genoeg gestraft zijn.
userIcon
Die mensen die vinden dat een wet genegeerd mag worden, mogen op zich ook wel naar Somalië. =)
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:18 schreef DuvalBrood het volgende:
Die twee verdienen een kutleven of de dood, vul zelf maar in wat je voorkeur heeft.
géén leven hebben ze al....
userIcon
quote:
Op dinsdag 29 mei 2012 @ 16:17 schreef RuHa het volgende:
[..]


Denk dat hij deze brief wilde laten zien:
[..]


Bron: De Gelderlander
Dikke vette BULLSHIT bovenstaande brief!
Ga je hier maar eens inlezen:

http://www.eenvandaag.nl/weblogs/post/33268

Diep triest die familie..
En wat een hard gelag voor de familieleden van het slachtoffer, hoe is dit mogelijk, om je kapot te schamen als Nederlandse rechtstaat.

Die kutmarokkanen gaan toch altijd om het minste geringste rellen?
Nu, dit vind ik als Nederlander een goede reden om ook eens te rellen.
Dit is niet te bevatten dat die minne daders hier zó maar mee wegkomen.
Geef ze allebij de maximale straf en hou ze beiden aansprakelijk voor de moord.
Waar moet dit heen in Nederland..

Alleen hierom al zou Wilders mijn strem krijgen, naar de kloten gaan we toch al..
94  van 103 reacties op deze pagina. (6 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2


Lees ook:

» 22:24 Zeker dertig arrestaties rondom bekerfinale 5
» 22:12 Traditionele paasvuren weer ontstoken7
» 21:17 Vermiste visser inderdaad in België9
» 21:16 Heidebrand Hoge Veluwe onder controle 5
Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
Video's