'Cohen had niet weg gemoeten'

Nederland • Geplaatst door Redactie op 24-05-2012 @ 21:40
print 

Job Cohen had nooit moeten opstappen als partijleider van de PvdA. Dat heeft partijprominent Jan Pronk donderdag gezegd in een interview met Novum Nieuws. "Ik ben blij met Samsom, maar Cohen had natuurlijk niet weg gemoeten."

Het vertrek van Cohen werd in februari ingeluid nadat hij had gezegd dat er grote overeenkomsten waren tussen de PvdA en SP. Kamerlid Frans Timmermans uitte daarop harde kritiek in een e-mail, die uitlekte. De PvdA moet geen 'SP light' willen zijn, betoogde hij. Cohen stapte uiteindelijk op omdat hij naar eigen zeggen de boodschap van zijn partij niet goed voor het voetlicht kon brengen.

"Ik verbaas me een klein beetje dat Cohen zo werd aangepakt door Timmermans", stelt Pronk. "Het was heel juist wat Cohen zei." Het gevolg van Timmermans' kritiek was het vertrek van Cohen, maar dat heeft volgens Pronk gelukkig niet geleid tot een koerswijziging.

In een interview met Elsevier kwam Cohens opvolger Diederik Samsom deze week namelijk ook met een 'liefdesverklaring' aan de SP. Hij noemde de partij van Emile Roemer een mogelijke coalitiepartner.

Wat Samsom doet is eigenlijk precies hetzelfde als Cohen, concludeert Pronk. Deze koers kan op de instemming van de oud-minister rekenen. Het is van 'groot belang' dat de PvdA gaat samenwerken met de SP, betoogt hij. "De enige kans voor progressieve linkse partijen om ook politieke macht uit te oefenen is wanneer zij elkaar niet bestrijden maar samenwerken."

"De gevechten de afgelopen jaren bij verkiezingen gingen binnen links", aldus Pronk. "Tussen linkse partijen. De een won ten koste van de ander. Je moet samen sterk zijn."

Samsom zei in het interview met Elsevier verder dat GroenLinks en D66 volgens hem naar rechts zijn opgeschoven. Pronk hoopt niettemin dat deze partijen zich de komende maanden alsnog samen met de ChristenUnie aansluiten bij de PvdA en SP. "Zoals Cohen dat een paar jaar geleden eigenlijk al wilde."


'Cohen had niet weg gemoeten' (Foto: Novum)


Bron: Novum


Lees ook:

» 17/03 Staande ovatie voor Cohen bij afscheid34
» 17/03 PvdA zwaait Cohen uit en verwelkomt Samsom31
» 28/02 Cohen accepteert wachtgeld nu wel115
» 26/02 PvdA wint in peiling na aftreden Cohen72


5494 views / 69 reacties
Reacties op dit bericht
43  van 69 reacties op deze pagina. (7 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
userIcon
Cohen was een bestuurder, geen politicus. Helaas is hij weg, anders had de PvdA nu zo langzamerhand opgehouden te bestaan.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 21:44 schreef Menselijkrestje het volgende:
1970 spreekt...
Dat ja...
Maar ik ben wel blij dat hij weg is.
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 21:43 schreef Ali55J het volgende:
Samsom gaat meer de kant van de SP op.
Doe mij maar Samsom, die kan het debat een stuk beter aan dan Cohen.
Maar goed, mijn stem zal gaan naar Roemer. Al mag de SP samenwerken met de PvdA.
Vreemd eigenlijk, wij verschillen best veel maar toch gaan we waarschijnlijk op dezelfde stemmen. .
Elke keer wanneer ik Pronk zie denk ik aan The Return of the Mummy.
Tja, jammer genoeg moet je voor de politiek vooral een grote mond hebben en maken jouw bestuurlijke kwaliteiten niet bijster veel uit.
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 21:55 schreef Frank_Peters het volgende:
Elke keer wanneer ik Pronk zie denk ik aan The Return of the Mummy.
Ik denk aan de elite in de 3e wereld die mede dankzij de harde inzet van Pronk een mooi leventje hebben geleden/leiden.
man Jigzoz (Redactie Frontpage) 24-05-2012 @ 22:08 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 22:04 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Ik ben het gegraai van Europa en de keiharde bezuinigingen die vooral de zwakkeren van de samenleving treffen beu. Vandaar dat ik op de SP zal stemmen. Uiteraard wegen de sociale en geciviliseerde plannen ook mee.
En de SP wil jou aan het werk trappen. Lekker voor je.

Maar goed...

Ja natuurlijk had Cohen moeten blijven. Hadden we eindelijk een politicus die nuance nog begrijpt, moet hij weg omdat hij te genuanceerd is... Hoe debiel wil je het hebben?
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 21:44 schreef Menselijkrestje het volgende:
1970 spreekt...
fossiel
userIcon
Ik vind het ook tragisch dat Cohen weg is.
Die idioot met het charisma van een makreel van twee weken oud was toch goed voor een paar zetels minder.
Overigens heeft de linkse baantjescaroussel al een plekje voor Job gevonden: bij de politie, nota bene.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 22:10 schreef Mr-Mackey het volgende:
Ik vind het ook tragisch dat Cohen weg is.
Die idioot met het charisma van een makreel van twee weken oud was toch goed voor een paar zetels minder.
Overigens heeft de linkse baantjescaroussel al een plekje voor Job gevonden: bij de politie, nota bene.
Als hij wachtgeld had gevangen was het ook niet goed geweest...
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 22:10 schreef Mr-Mackey het volgende:
Ik vind het ook tragisch dat Cohen weg is.
Die idioot met het charisma van een makreel van twee weken oud was toch goed voor een paar zetels minder.
Overigens heeft de linkse baantjescaroussel al een plekje voor Job gevonden: bij de politie, nota bene.
Ja. Een commissie die gespecialiseerd is in theedrinken. (geen grap zoek maar op).
userIcon
Moeten, moeten, nee er moest niks, maar of het vanuit de PvdA bezien nou zo'n slimme zet was geweest als ie was gebleven ...
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 21:46 schreef mvdejong het volgende:
Cohen was een bestuurder, geen politicus. Helaas is hij weg, anders had de PvdA nu zo langzamerhand opgehouden te bestaan.
Yep, daar was hij goed genoeg voor, jammer dat hij weg is !!
userIcon
Opper-schlemiel Pronk heeft ook een mening.....
Ik mis Cohen wel en beetje. Het voelt nu alsof er een wat stront is blijven steken tussen de kringspier. De drol is eruit, maar het gat zit nog vol prut.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 21:46 schreef mvdejong het volgende:
Cohen was een bestuurder, geen politicus. Helaas is hij weg, anders had de PvdA nu zo langzamerhand opgehouden te bestaan.
Ah, dus jij had graag de SP als grootste partij van het land gezien, want die kans is in dat geval levengroot bij het wegvallen van de PvdA aan de linker zijde. Mocht je liever iets rechts de grootste zien worden, dan kun je beter blij zijn dat Cohen vervangen is, want dat verdeeld de stemmen op links lekker.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 22:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]


Als hij wachtgeld had gevangen was het ook niet goed geweest...
Hij is 65 jaar oud. AOW en opgebouwd pensioen had voldoende moeten zijn.
Ongeacht of je het eens bent met zijn beleid of niet, Cohen is een goede bestuurder.

Alleen geen goede politicus.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 21:43 schreef Ali55J het volgende:
Samsom gaat meer de kant van de SP op.
Doe mij maar Samsom, die kan het debat een stuk beter aan dan Cohen.
Maar goed, mijn stem zal gaan naar Roemer. Al mag de SP samenwerken met de PvdA.
Wanneer je van een uitkerinkje moet rondkomen, begrijp ik die keuze wel. Voor één keer geen Ali gebash door mij.......
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 21:44 schreef PufPuf het volgende:
Daar denken toch een hoop mensen anders over, Cohen was niet de juiste man op de juiste plaats.
Al was het alleen maar dat eindelijk die standaard cliché reacties op Fok voorbij waren over het thee drinken.
Hij was de juiste man op de juiste plek maar in het verkeerde tijdperk. Op het moment heeft de pvda (hoewel het tegen hun principes indruist) een onbeschofte straatvechter nodig. De komende verkiezingsdebatten zal duidelijk maken was samsom in zijn mars heeft..
userIcon
Vond ik ook, en dan bij de volgende verkiezingen: Op naar de 0 zetels
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 22:27 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Neen. Niet mensen die niet kunnen werken wegens allerlei omstandigheden. Verdiep je eerst eens even goed in de standpunten van de SP.
Jeetje mina wil je nou wel werken of niet? Je doet toch vrijwilligerswerk met je licht autisme... er is vast wel plaats voor je in een sociale werkplaats als je een beetje geduld hebt.

OT Ik vind dat Cohen vaak scherper had mogen reageren, op mij kwam hij over als een deurmat.
Oh ja, Fransje Timmermans.....


Over strategische keuzen moet ik me kunnen uitspreken, vind ik. Want Job, misschien dat het jou is ontgaan, maar een belangrijke internationale post is door die volksverlakkers van de PVV aan mijn neus voorbij gegaan. Mijn stem wordt me niet nog eens ontnomen! Of, in de woorden van Paul de Leeuw: 'Ik word niet in mijn eigen clubhuis afgeschoten!'

Job, je geeft dit interview als onze voorzitter en dus ook namens mij. Maar soms vraag ik me af of we nog wel in dezelfde partij zitten. Want dat Rijnlandse model opnieuw uitvinden; of op basis van democratische middelen publieke voorzieningen weer onder publieke sturing krijgen; waar heb je het in godsnaam over? Begrijp je het zelf nog? En als ik het al niet begrijp, wat te denken van al die domme rukkers die op een ww'tje wegteren?
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 22:33 schreef Mr-Mackey het volgende:
[..]

Hij is 65 jaar oud. AOW en opgebouwd pensioen had voldoende moeten zijn.
Met andere woorden: hij geeft het goede voorbeeld en werkt door na zijn 65e.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 21:54 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]


Vreemd eigenlijk, wij verschillen best veel maar toch gaan we waarschijnlijk op dezelfde stemmen. .
En dat is best eng eigenlijk...
userIcon
Echt wel!

Opbokken met die kop in het zand stekende struisvogel.

Nee er zijn geen problemen een kopje thee zal de situatie verbeteren en ze zullen nooit meer terugvallen in hun ongewenste gedrag.

Gargamel tieft op je weet helemaal niet wat er speelt in de maatschappij!
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 23:31 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Nee, de sociale plaats is niets voor mij. Het moet wel een baan zijn die bij me past + er rekening wordt gehouden met mijn persoonlijke situatie en problemen.
Man up...
userIcon
Cohen had niet weg gemoeten, als burgemeester van Amsterdam dan
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 23:31 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Nee, de sociale plaats is niets voor mij. Het moet wel een baan zijn die bij me past + er rekening wordt gehouden met mijn persoonlijke situatie en problemen.
Je kan daar ook gedetacheerd worden bij een regulier bedrijf. Ik heb overigens klassiek autisme, ik werk ook (gedeeltelijk), zoveel mogelijk. Toevallig niet in sociale werkplaats, maar via Wajong. Maar ja, het is geen schande.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 22:10 schreef Mr-Mackey het volgende:
Ik vind het ook tragisch dat Cohen weg is.
Die idioot met het charisma van een makreel van twee weken oud was toch goed voor een paar zetels minder.
Overigens heeft de linkse baantjescaroussel al een plekje voor Job gevonden: bij de politie, nota bene.
Hij gaat aan het werk, maar dat is natuurlijk ook weer niet goed. Beter was geweest, dat hij wachtgeld bleef trekken, dan had je nóg langer kunnen zaniken.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 22:25 schreef geavanceerd het volgende:
Ik mis Cohen wel en beetje. Het voelt nu alsof er een wat stront is blijven steken tussen de kringspier. De drol is eruit, maar het gat zit nog vol prut.
Wat een niveau weer
userIcon
quote:
Op vrijdag 25 mei 2012 @ 00:01 schreef Jeroen_Blueman het volgende:
[..]


Je kan daar ook gedetacheerd worden bij een regulier bedrijf. Ik heb overigens klassiek autisme, ik werk ook (gedeeltelijk), zoveel mogelijk. Toevallig niet in sociale werkplaats, maar via Wajong. Maar ja, het is geen schande.
Hij is bij het songfestival aan het trollen hoor. Good for you overigens.

[ Bericht gewijzigd door E-Lise op vrijdag 25 mei 2012 @ 00:19 ]
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 22:27 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Neen. Niet mensen die niet kunnen werken wegens allerlei omstandigheden. Verdiep je eerst eens even goed in de standpunten van de SP.
Met de standpunten van de SP weet ik het nog niet zo zeker, of jij wel voor een uitkering in aanmerking komt. Iemand die straatcoach kan zijn, kan ook werken. En dat is het credo van de SP: werken wie werken kan.
man MarcusViridis (Redactie Frontpage) 25-05-2012 @ 00:10 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 25 mei 2012 @ 00:01 schreef Jeroen_Blueman het volgende:
[..]


Je kan daar ook gedetacheerd worden bij een regulier bedrijf. Ik heb overigens klassiek autisme, ik werk ook (gedeeltelijk), zoveel mogelijk. Toevallig niet in sociale werkplaats, maar via Wajong. Maar ja, het is geen schande.
Er zijn een aantal verschillen tussen jou en Ali, maar één belangrijke is: jij WILT werken. Jij WILT iets doen voor je centjes.
Ali heeft die handicap niet. Die zit gewoon thuis lekker xenofoob, vrouwonvriendelijk en racistisch te zijn en z'n handje op te houden.

Elke vorm van welgemeend advies haalt ie snel onderuit en nu denkt ie weer dat de SP voor geld zonder tegenprestatie staat. Helaas voor hem klopt dat niet.
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 22:33 schreef Mr-Mackey het volgende:
[..]

Hij is 65 jaar oud. AOW en opgebouwd pensioen had voldoende moeten zijn.
EEn voorbeeld voor velen: de pensioengerechtigde leeftijd bereikt maar toch door willen werken/
userIcon
quote:
Op donderdag 24 mei 2012 @ 23:31 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Nee, de sociale plaats is niets voor mij. Het moet wel een baan zijn die bij me past + er rekening wordt gehouden met mijn persoonlijke situatie en problemen.
Wat een vreselijke troll ben je ook
userIcon
quote:
Op vrijdag 25 mei 2012 @ 00:43 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Als ze me willen betalen voor straatcoah, dan zou ik daar geen problemen mee hebben. Sterker nog, ik zou het leuk vinden.
Echter zou ik geen 40 uur kunnen werken...
40 uur per week hier de boel ophitsen gaat je anders goed af.
man MarcusViridis (Redactie Frontpage) 25-05-2012 @ 00:49 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 25 mei 2012 @ 00:43 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Als ze me willen betalen voor straatcoah, dan zou ik daar geen problemen mee hebben. Sterker nog, ik zou het leuk vinden.
Echter zou ik geen 40 uur kunnen werken...
En wat houdt je precies tegen?
43  van 69 reacties op deze pagina. (7 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2


Lees ook:

» 17/03 Staande ovatie voor Cohen bij afscheid34
» 17/03 PvdA zwaait Cohen uit en verwelkomt Samsom31
» 28/02 Cohen accepteert wachtgeld nu wel115
» 26/02 PvdA wint in peiling na aftreden Cohen72


Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
Video's