Nederlanders bang voor gevolgen Grieks bankroet

Economie • Geplaatst door Redactie op 17-05-2012 @ 13:25
print 

Negen op de tien Nederlanders vrezen dat een faillissement van Griekenland gevolgen heeft voor Nederland. Wel verwacht krap de helft dat de gevolgen wel zullen meevallen. Dat blijkt uit een peiling van Maurice de Hond. Zeventig procent van de mensen denkt verder dat Spanje het volgende land is dat zijn zaakjes niet op orde kan krijgen.

Ruim zestig procent van de 2500 ondervraagden ondervraagden denkt te weten dat Griekenland de eurozone zal moeten verlaten. Bijna de helft van de mensen, 46 procent, vindt dat er geen geld meer naar Griekenland moet, onafhankelijk van de vraag wat voor regering er na de verkiezingen van volgende maand aan de macht komt.

De vraag of de geldkraan dicht moet, wordt door de aanhangers van de diverse politieke partijen sterk verschillend beantwoord. Negen van de tien PVV-stemmers zijn deze mening toegedaan. GroenLinks-stemmers bevinden zich aan het andere uiterste van het spectrum: slechts vijftien procent vindt dat Griekenland geen cent meer mag krijgen.

Van de PVV-stemmers zegt ruim zeventig procent dat Europese kwesties een rol spelen bij het bepalen van hun stem bij de Tweede Kamerverkiezingen op 12 september. Christendemocraten trekken zich het minst aan van wat er in Europa allemaal gebeurt. Slechts een kwart van de CDA-kiezers zegt zijn stem te laten beïnvloeden door Europese kwesties.


Bron: Novum


Lees ook:

» 23/05 Ziekenhuis ontslaat een derde medewerkers 13
» 23/05 'Banken willen pingegevens verkopen' 86
» 23/05 Hervulbare olijfolieflesjes blijven op tafel24
» 23/05 Gemeente Amsterdam schrapt drieduizend banen17


4528 views / 32 reacties
Reacties op dit bericht
32  van 32 reacties op deze pagina. Pagina  1
ik ben eerder bang voor de gevolgen wat onze kunduz coalitie voorschotelt. IPV hervormen gaan ze meer vragen van de burger.

koopkracht gaat naar omlaag, economie stagneert enz. enz.

Maar Brussel zal trots op ons zijn.
userIcon
Inderdaad. Bizar slecht, enorme lastenverzwaringen terwijl er gigantisch gesneden moet worden in overheidsuitgaven en de economie gestimuleerd moet worden ipv afgebroken worden waar de VVD en het CDA al jaren mee bezig zijn.
Angst. Telkens worden ons dingen aangepraat, de ene economische rampspoed na de andere. Vind je 't gek dat mensen somber worden en geen geld meer uit durven geven? Iets met self-fulfilling prophecy en neerwaartse spiraal enzo.
userIcon
Griekenland: alle schulden kwijtschelden, uit de EU zetten en nooit meer naar omkijken.
Nu hoor ik de laatste dagen in de media beweringen dat omvallen van Griekenland niet meer zo'n impact zal hebben omdat de afgelopen twee jaar er gewerkt is aan het afschermen van de rest van Europa. Kan iemand mij vertellen op wat voor manier dit dan gedaan is, welke maatregelen er zijn genomen?
userIcon
quote:
Op donderdag 17 mei 2012 @ 13:37 schreef Nwana-Zeist het volgende:
Angst. Telkens worden ons dingen aangepraat, de ene economische rampspoed na de andere. Vind je 't gek dat mensen somber worden en geen geld meer uit durven geven? Iets met self-fulfilling prophecy en neerwaartse spiraal enzo.
Angst doet regeren en controleren, het doet me een beetje aan de tekenfilm Antz denken. Het word eens tijd dat het kleine miertje nee zegt tegen de elite die zwaar in de minderheid zijn.
Als wij niet eens wakker gaan worden , dan kunnen onze kinderen de troep opruimen waar wij te laf voor waren.
Werd ook tijd ook. Men heeft ondertussen al lang genoeg gedroomd over de voordelen van Europese integratie zonder ook maar even stil te staan bij de vele haken en ogen.
quote:
Op donderdag 17 mei 2012 @ 13:40 schreef the-eye het volgende:
Nu hoor ik de laatste dagen in de media beweringen dat omvallen van Griekenland niet meer zo'n impact zal hebben omdat de afgelopen twee jaar er gewerkt is aan het afschermen van de rest van Europa. Kan iemand mij vertellen op wat voor manier dit dan gedaan is, welke maatregelen er zijn genomen?
Ik denk dat het een redelijke impact zal hebben.
Je mag niet vergeten dat regeringen massa's geld, dat ze zelf geleend hebben, hebben uitgeleend aan griekenland en dat zien ze nooit meer terug. Maw stijging van de schuldenberg voor iedereen. Voor het Bankwezen zal het ook niet goed zijn, die gaan hun geld in griekenland ook niet meer terug zien, wat misschien als gevolg kan hebben dat ze het moeilijk krijgen, met als gevolg dat regeringen waarschijnlijk zullen moeten bijspringen om banken recht te houden. Verlies van spaarcenten van iedereen is geen goede zaak, dus op dat moment zal er niks anders opzitten.

Ik verwacht een sneeuwbal effect, maar hopelijk valt het mee.
Niks aan de hand. Doorademen en doorwerken tot je dood!
Typisch CDA, de consequenties vermijden en maar bidden dat het goed komt en hopen dat het bankroet geen invloed heeft op ons land.
userIcon
Ach, we komen er wel weer overheen. Gewoon even een tijdje geen trips buiten de Euro zone maken en je merkt er niet zo heel veel van. En doe je dat wel dan gewoon je budget even met 20% bijstellen....

En die Neuro's zijn allang gedrukt hoor voor het GVD. Allemaal gelul dus. wat veel erger is dat ik volgend jaar meer dan 600 euro per maand netto aan een leasebak kwijt ben. Dat zijn nog eens percentages van het besteedbaar inkomen.
Bang voor de gevolgen van de kunduz coalitie? Griekenland is er de oorzaak van dat in ons eigen landje het mes in van alles en nog wat gezet wordt. Wie denk je dat anders die belastingmiljarden moeten ophoesten? Ze hadden Griekenland al veel eerder uit de Euro moeten smijten. Dan was het verlies nog te overzien geweest.
quote:
Op donderdag 17 mei 2012 @ 13:40 schreef the-eye het volgende:
Nu hoor ik de laatste dagen in de media beweringen dat omvallen van Griekenland niet meer zo'n impact zal hebben omdat de afgelopen twee jaar er gewerkt is aan het afschermen van de rest van Europa. Kan iemand mij vertellen op wat voor manier dit dan gedaan is, welke maatregelen er zijn genomen?
Denk dan bijvoorbeeld aan dat beleggers, overheden en bedrijven hun verlies al hebben genomen en investeringen met verlies afgeboekt ofwel verkocht zijn. Schulden zijn al deels kwijtgescholden en je kan erop rekenen dat alle landen en bedrijven die investeringen in Griekenland hebben dit op een creatieve manier in de boekhouding zien te krijgen. Vele landen hebben nu een consequentieanalyse klaar liggen voor welke bedrijven en sectoren een grieks bankroet relevant zijn en welke gevolgen dit zou kunnen hebben, en daarmede welke steun gegeven moet worden. Iedereen is per definitie protectionistisch. Misschien is dat ook de bedoeling geweest, om een paar 10-tallen miljarden in een bodemloze put te dumpen, niet op de hoop dit terug te krijgen, maar om de nodige tijd te winnen om een complete crisis te voorkomen en bedrijven en markten tijd te gunnen deze verliezen te nemen alsmede te wennen aan het idee. Dan komt er geen schokreactie wanneer Griekenland uiteindelijk toch failliet gaat.

Daarbij is er de minieme kans dat Griekenland toch de (broodnodige) hervormingen weet door te voeren. Je kan niet langer met 50 met pensioen en massaal belasting ontduiken en verwachten dat je zo een land kan leiden. Ik heb daardoor geen medelijden met de Grieken noch dat ze genaaid worden. Ze hebben in een luilekkerland geleefd en altijd politiek gekozen die dit toe liet in plaats van hervormen. Klinkt bekend toch? Zie ook Amerika, maar ook Nederland.
2012 wordt een rampjaar. Niet dat de werled vergaat, maar economisch wordt het nog veel slechter. Rondom mij zie ik veel ondernemers die winkjels hebben of in de bouw zitten en die heel snel verandering moeten zien. Ze hopen dat de zon snel gaat schijnen en dat de mensen dan weer een beetje geld uit gaan geven. Is dat niet het geval dan halen de meesten niet de zomervakantie. Onderschat niet de impact van de middenklasse, als deze wegvalt heb je niets meer. Als de kleine ondernemers wegvallen met de winkeltjes en de kleine bouwondernemer komen er pas problemen. Het enige wat overblijft zijn de hele rijken en de hele armen. dan komt er echt stront.
userIcon
quote:
Op donderdag 17 mei 2012 @ 14:27 schreef bebob het volgende:
2012 wordt een rampjaar. Niet dat de werled vergaat, maar economisch wordt het nog veel slechter. Rondom mij zie ik veel ondernemers die winkjels hebben of in de bouw zitten en die heel snel verandering moeten zien. Ze hopen dat de zon snel gaat schijnen en dat de mensen dan weer een beetje geld uit gaan geven. Is dat niet het geval dan halen de meesten niet de zomervakantie. Onderschat niet de impact van de middenklasse, als deze wegvalt heb je niets meer. Als de kleine ondernemers wegvallen met de winkeltjes en de kleine bouwondernemer komen er pas problemen. Het enige wat overblijft zijn de hele rijken en de hele armen. dan komt er echt stront.
Walmart is daar een klassiek voorbeeld van, hoe ondernemers in hele dorpen ten onder gaan....
Het wordt tijd dat de 21ste eeuwse Pieter Daens opstaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Daens_(roman)
userIcon
whahah nederland een 3e wereld land en oja als er geen werk meer is ook niet als gast arbeider gaan werken in het buitenland want weet je doen we het nog zo goed hadden vroeger
userIcon
quote:
Op donderdag 17 mei 2012 @ 13:27 schreef Buuurvrouw het volgende:
ik ben eerder bang voor de gevolgen wat onze kunduz coalitie voorschotelt. IPV hervormen gaan ze meer vragen van de burger.

koopkracht gaat naar omlaag, economie stagneert enz. enz.

Maar Brussel zal trots op ons zijn.
De mensen houden nu al geld op zak en als de koopkracht nog eens met 2% afneemt zul je zien dat veel winkels dicht gaan en mensen op straat komen te staan! Ik hoop dat ze daarna keihard afgerekend gaan worden op hun resultaat met die vuile de Jager voorop!
userIcon
quote:
Op donderdag 17 mei 2012 @ 14:27 schreef bebob het volgende:
2012 wordt een rampjaar. Niet dat de werled vergaat, maar economisch wordt het nog veel slechter. Rondom mij zie ik veel ondernemers die winkjels hebben of in de bouw zitten en die heel snel verandering moeten zien. Ze hopen dat de zon snel gaat schijnen en dat de mensen dan weer een beetje geld uit gaan geven. Is dat niet het geval dan halen de meesten niet de zomervakantie. Onderschat niet de impact van de middenklasse, als deze wegvalt heb je niets meer. Als de kleine ondernemers wegvallen met de winkeltjes en de kleine bouwondernemer komen er pas problemen. Het enige wat overblijft zijn de hele rijken en de hele armen. dan komt er echt stront.
Helemaal mee eens!
quote:
Op donderdag 17 mei 2012 @ 14:23 schreef AriusSE het volgende:
[..]


Denk dan bijvoorbeeld aan dat beleggers, overheden en bedrijven hun verlies al hebben genomen en investeringen met verlies afgeboekt ofwel verkocht zijn. Schulden zijn al deels kwijtgescholden en je kan erop rekenen dat alle landen en bedrijven die investeringen in Griekenland hebben dit op een creatieve manier in de boekhouding zien te krijgen. Vele landen hebben nu een consequentieanalyse klaar liggen voor welke bedrijven en sectoren een grieks bankroet relevant zijn en welke gevolgen dit zou kunnen hebben, en daarmede welke steun gegeven moet worden. Iedereen is per definitie protectionistisch. Misschien is dat ook de bedoeling geweest, om een paar 10-tallen miljarden in een bodemloze put te dumpen, niet op de hoop dit terug te krijgen, maar om de nodige tijd te winnen om een complete crisis te voorkomen en bedrijven en markten tijd te gunnen deze verliezen te nemen alsmede te wennen aan het idee. Dan komt er geen schokreactie wanneer Griekenland uiteindelijk toch failliet gaat.

Daarbij is er de minieme kans dat Griekenland toch de (broodnodige) hervormingen weet door te voeren. Je kan niet langer met 50 met pensioen en massaal belasting ontduiken en verwachten dat je zo een land kan leiden. Ik heb daardoor geen medelijden met de Grieken noch dat ze genaaid worden. Ze hebben in een luilekkerland geleefd en altijd politiek gekozen die dit toe liet in plaats van hervormen. Klinkt bekend toch? Zie ook Amerika, maar ook Nederland.
Maar als het is zoals jij zegt dan zijn dat soort beweringen dus eigenlijk een beetje onzin. Het komt er dan op neer dat er acceptatie van de verliezen is i.p.v. dat er echt maatregelen genomen zijn. Tussen nu de helft van de schulden kwijtschelden en tegen de rest vaarwel kunnen zeggen aan het eind van de rit of in één keer (eind van de rit) moeten constateren dat alles weg is zit voor mij niet veel verschil.
Ik krijg dan het idee dat dat kwijtschelden gebeurt is om het verlies straks kleiner te laten lijken dan dat het daadwerkelijk is. Een actie om de burger straks zand in de ogen te kunnen strooien dus?.
userIcon
Liever gewoon weer terug naar de EEG. Gewoon economisch samenwerken, maar grenzen dicht en ieder zijn eigen munt.
quote:
Op donderdag 17 mei 2012 @ 13:30 schreef yavanna het volgende:
Inderdaad. Bizar slecht, enorme lastenverzwaringen terwijl er gigantisch gesneden moet worden in overheidsuitgaven en de economie gestimuleerd moet worden ipv afgebroken worden waar de VVD en het CDA al jaren mee bezig zijn.
Economische stimulans? Hoeveel schulden wil je maken en wat voor economische groei verwacht je?
Gevolgen voor Nederland? Nauwelijks, Griekenland is nou niet echt een grote handelspartner van Nederland. Als ik bijvoorbeeld op m'n werk kijk naar de hoeveelheid post die richting Griekenland gaat, dan is dat nou niet iets om je druk om the maken. België, Duitsland, Groot Britannië en Frankrijk zijn de meest voorkomende bestemmingen, en dan hebben we het over getallen in de duizend. Landen als Spanje, Italië, Polen en Oostenrijk en de Scandinavische landen komen daar een eindje achteraan hobbelen. En dan zijn die paar poststukken naar Griekenland nog steeds ver uit het zicht vergeleken bij vele andere bestemmingen wereldwijd.
Brieven, rekeningen, offertes, aankopen of onderdelen, het gaat overal heen, maar NIET naar Griekenland.

Voor een land als Italië, dat significant meer handel drijft met Griekenland, zullen de gevolgen van wat er in Griekenland gebeurt goed te voelen zijn, en zelfs wel hard aankomen. Maar voor Nederland? Niet of nauwelijks. Much a do about nothing voor de Nederlandse economie. Bangmakerij door de Nederlandse politici, en slechts een excuus om de duimschroeven op de arbeider verder aan te draaien.
Wilders: "I hate to say I told you so..."
quote:
Op donderdag 17 mei 2012 @ 15:21 schreef the-eye het volgende:
[..]

Maar als het is zoals jij zegt dan zijn dat soort beweringen dus eigenlijk een beetje onzin. Het komt er dan op neer dat er acceptatie van de verliezen is i.p.v. dat er echt maatregelen genomen zijn. Tussen nu de helft van de schulden kwijtschelden en tegen de rest vaarwel kunnen zeggen aan het eind van de rit of in één keer (eind van de rit) moeten constateren dat alles weg is zit voor mij niet veel verschil.
Ik krijg dan het idee dat dat kwijtschelden gebeurt is om het verlies straks kleiner te laten lijken dan dat het daadwerkelijk is. Een actie om de burger straks zand in de ogen te kunnen strooien dus?.
Dat er verlies geleden/genomen moet worden is een feit bij een Grieks failliet of verlaten van de euro. Hoe dit daarentegen gedaan wordt maakt wel verschil. Investeerders en banken hebben reëel gezien tijd nodig om hun portefeuille te herwaarderen en te verplaatsen. Voor ons als burger maakt het van buitenaf gezien inderdaad geen drol uit aangezien het verlies uiteindelijk geleden wordt, maar voor grote bedrijven maakt het een boel uit als je een kostenpost langzamer kan afschrijven of dat het in een klap gebeurt met de markttechnische gevolgen van dien.

Je hebt wel gelijk dat het niet echt een maatregel is die veel inhoudt noch dat het verlies minder wordt, maar zoals gezegd maakt het wel verschil. Als je denkt als een bank die veel investeringen heeft in Griekenland: Het verschil is dat je nu de tijd hebt gehad. Het alternatief is dat je in een jaar alles in 1 klap krijgt, aandelen donderen naar beneden, en tenslotte geen consumentenvertrouwen wat kan leiden tot een bankrun. Dan maar liever verlies nemen, investeringen terugtrekken, boekhoudkundig afschrijven.
En als land: kijk maar hoe ABN en Fortis in mum van tijd opeens ondersteund moesten worden en dan moet je dus hele snelle en misschien slechte maar zeker onoverzichtelijke beslissingen nemen. Nu zijn landen veel meer voorbereid voor het geval dat, en in Europees verband worden afspraken gemaakt om banken minder risicos te laten lopen, plus een groter eigen vermogen. Dat zijn ook 'maatregelen' maar daar wordt de schuld niet minder van nee.

Hoe de politiek dit verpakt om het aan de burger te verkopen, ja, daar ligt het zand in de ogen strooien. Een politieker die eerlijk zegt dat we 15 miljard ofzo weggooien omdat het alternatief nog erger is, die wordt niet populair. Zie mijn vorige post, mensen stemmen op wat ze willen horen, niet hoe de situatie is, of omdat er een kennis is qua macroeconomie. Dus hoe krijg je het verkocht? We stellen eisen aan griekenland en willen hervormingen of solidair zijn met europa/de grieken, of verzin maar wat etc, maar daar hebben de mensen nu ook de buik vol van, aangezien ze zelf moeten inleveren.
userIcon
Ik denk dat we eerder bang moeten zijn voor GEEN bankroet. Dan blijven we nl. nog tot in het oneindige geld 'lenen' aan GR.

Geldkraan nu dicht en GR morgen bankroet is het beste. Dan zijn we er tenminste vanaf. Verlies nemen heet dat. Dat had 3 jaar geleden al gemoeten.
Ik denk dat ik mijn spaargeld maar van de bank gaat halen en het zelf gaat bewaren.
Je krijg wel rente maar dat pikken ze weer terug door 3,75 kosten te berekenen zoals per kwartaal voor bankkosten.

En als je het voor later spaart voor je pensioen dan heb je voor de wet alleen maar AOW en wordt je niet gekort als je een pensioen heb van 15000 euro en je krijgt zorgtoeslag en huurtoeslag en je geheime spaarpot blijft in takt.

userIcon
quote:
Op donderdag 17 mei 2012 @ 14:27 schreef bebob het volgende:
2012 wordt een rampjaar. Niet dat de werled vergaat, maar economisch wordt het nog veel slechter. Rondom mij zie ik veel ondernemers die winkjels hebben of in de bouw zitten en die heel snel verandering moeten zien. Ze hopen dat de zon snel gaat schijnen en dat de mensen dan weer een beetje geld uit gaan geven. Is dat niet het geval dan halen de meesten niet de zomervakantie. Onderschat niet de impact van de middenklasse, als deze wegvalt heb je niets meer. Als de kleine ondernemers wegvallen met de winkeltjes en de kleine bouwondernemer komen er pas problemen. Het enige wat overblijft zijn de hele rijken en de hele armen. dan komt er echt stront.
precies, de middenstand en juist die worden het hardst aangepakt, erg triest, want op hen drijft de economie
Nederlanders zijn gewoon een bang volk. Vol gevreten en vol gedronken bangerikken en kwezelaars.

En dat zeg ik als Nederlander.
quote:
Op donderdag 17 mei 2012 @ 13:54 schreef buzz1291 het volgende:
.............


Wat veel erger is dat ik volgend jaar meer dan 600 euro per maand netto aan een leasebak kwijt ben. Dat zijn nog eens percentages van het besteedbaar inkomen.
Boe fucking hoe! Koop zelf een nieuwe auto, betaal zelf de belasting, verzekering, brandstof en onderhoud en kijk wat het je dan per maand kost! Mag het niet horen. Je moet je handen dichtknijpen dat je een leaseauto hebt. 9 vd 10 keer heb je ook een bijpassend loon, waardoor die "bijdrage" helemaal meevalt.

Rij een 14 jaar oude diesel en ik zit al een kleine 400 euro per maand aan kosten. En dan heb ik geen afschrijving meer, want de waarde van de auto is al nul.
32  van 32 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 23/05 Ziekenhuis ontslaat een derde medewerkers 13
» 23/05 'Banken willen pingegevens verkopen' 86
» 23/05 Hervulbare olijfolieflesjes blijven op tafel24
» 23/05 Gemeente Amsterdam schrapt drieduizend banen17


Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
Video's