Pim Fortuynplaats onthuld

Nederland • Geplaatst door Redactie op 05-05-2012 @ 23:56
print 

In Rotterdam wordt zondag de locatie van de Pim Fortuynplaats officieel onthuld. Het gaat om een deel van de korte Hoogstraat, waar ook het standbeeld van Fortuyn staat. Het is exact tien jaar geleden dat de politicus werd neergeschoten op het Mediapark in Hilversum.

Ook vinden er zondag verschillende herdenkingen plaats. De dag begin met een herdenkingsmis in de Laurentiuskathedraal, waar de politicus na zijn dood lag opgebaard. In de middag vindt op het stadhuis een symposium plaats, waar onder meer demissionair minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) spreekt.

Opstelten was burgemeester van Rotterdam toen Fortuyn vermoord werd. Ook ten tijde van de grote overwinning bij de gemeenteraadsverkiezingen van Leefbaar Rotterdam, onder leiding van Fortuyn, was de VVD'er de Rotterdamse burgervader.

Vervolgens gaat men in een tocht naar het standbeeld, waar Marco Pastors en burgemeester Ahmed Aboutaleb spreken. Rond 18.00 uur wordt de nieuwe naam onthuld.

Pim Fortuyn werd op 6 mei 2002 doodgeschoten door milieuactivist Volkert van der G. De politicus werd 54 jaar oud.


Bron: Novum


Lees ook:

» 04/05 VPRO vindt Pim Fortuyn-interview terug37
» 02/05 Scholieren denken dat moslim Fortuyn vermoordde148
» 28/04 'Moordenaar Fortuyn kan verlof vergeten'53
» 07/03 Rotterdam krijgt Pim Fortuynstraat40


5748 views / 24 reacties
Reacties op dit bericht
24  van 24 reacties op deze pagina. (7 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
man Jigzoz (Redactie Frontpage) 06-05-2012 @ 00:09 fotoboek no homepage
userIcon
Fortuyn plaatste de Nederlandse democratie op het randje van de waanzin, Volkert van der Graaf trapte hem er overheen. Pas nu de PVV definitief machteloos is geworden zijn we eindelijk weer in staat om de goede kant op te gaan. Als Fortuyn zijn gang had kunnen gaan, hadden we kostbare jaren kunnen besparen.
userIcon
10 jaar al. Tijd gaat hard hè. Ik word oud.
userIcon
quote:
Op zondag 6 mei 2012 @ 00:09 schreef Jigzoz het volgende:
Fortuyn plaatste de Nederlandse democratie op het randje van de waanzin, Volkert van der Graaf trapte hem er overheen. Pas nu de PVV definitief machteloos is geworden zijn we eindelijk weer in staat om de goede kant op te gaan. Als Fortuyn zijn gang had kunnen gaan, hadden we kostbare jaren kunnen besparen.
ja gelukkig is het de afgelopen jaren wel goed gegaan
quote:
Op zondag 6 mei 2012 @ 00:09 schreef Jigzoz het volgende:
Fortuyn plaatste de Nederlandse democratie op het randje van de waanzin, Volkert van der Graaf trapte hem er overheen. Pas nu de PVV definitief machteloos is geworden zijn we eindelijk weer in staat om de goede kant op te gaan. Als Fortuyn zijn gang had kunnen gaan, hadden we kostbare jaren kunnen besparen.
Politici zijn slechts vertegenwoordigers. Schiet ze dood en er komen nieuwe in hun plaats. Laat ze van hun voetstuk vallen en er komen nieuwe in hun plaats.
De onvrede die leidde tot de populariteit van protestpartijen LPF, PVV en SP is niet weg. Het probleem dat dit soort politieke partijen met hun grote beloftes en onzinige oplossingen bestaan dus ook niet.
Protestpartijen kunnen alleen gedijen wanneer de gematigde en serieuze politiek faalt.
En het spijt me om het te moeten zeggen, maar de Nederlandse politiek faalt nog steeds.
man Jigzoz (Redactie Frontpage) 06-05-2012 @ 00:50 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 6 mei 2012 @ 00:45 schreef Frank_Peters het volgende:
[..]

Politici zijn slechts vertegenwoordigers. Schiet ze dood en er komen nieuwe in hun plaats. Laat ze van hun voetstuk vallen en er komen nieuwe in hun plaats.
De onvrede die leidde tot de populariteit van protestpartijen LPF, PVV en SP is niet weg. Het probleem dat dit soort politieke partijen met hun grote beloftes en onzinige oplossingen bestaan dus ook niet.
Protestpartijen kunnen alleen gedijen wanneer de gematigde en serieuze politiek faalt.
En het spijt me om het te moeten zeggen, maar de Nederlandse politiek faalt nog steeds.
Absoluut waar. Helaas is de poging tot het redden daarvan enorm ten koste van het gezond verstand gegaan en heeft het behalve kortetermijndenken, een overkill aan platte oneliners en intens slechte debatten niets opgeleverd.
quote:
Op zondag 6 mei 2012 @ 00:48 schreef EricOscuro het volgende:
[..]

Zou jij Hitler vermoorden voordat hij zijn plannen kon uitvoeren?

Nee, ik vergelijk Fortuyn niet met Hitler... maar Volkert was wel bang dat Fortuyn de nieuwe Hitler was.
Ik ga die moord niet goedpraten, Volkert had nog wel wat langer in de gevangenis gemogen wat mij betreft...
Maar hij deed wat hij deed in zijn hoofd voor een nobele zaak... hoe verwrongen zijn hersens dan ook werkten.
Als Volkert zich nou eens onthield aan zijn irrationele linkse superioriteitswaanzin dan had hij inmiiddels al lang door dat dankzij hem onder andere Nederland nu in een crisis zit.
man Jigzoz (Redactie Frontpage) 06-05-2012 @ 01:25 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 6 mei 2012 @ 01:20 schreef MonteCristo het volgende:
[..]


Als Volkert zich nou eens onthield aan zijn irrationele linkse superioriteitswaanzin dan had hij inmiiddels al lang door dat dankzij hem onder andere Nederland nu in een crisis zit.
Pim Fortuyn zou de financiële crisis hebben voorkomen... En waar baseer je dat op?
quote:
Op zondag 6 mei 2012 @ 01:20 schreef MonteCristo het volgende:
[..]


Als Volkert zich nou eens onthield aan zijn irrationele linkse superioriteitswaanzin dan had hij inmiiddels al lang door dat dankzij hem onder andere Nederland nu in een crisis zit.
Je lijkt in jouw woorden wel een beetje op Volkert. Volkert dacht dat Fortuyn aan "rechtse superioriteitswaanzin" leed. Jullie gebruiken ongeveer de zelfde woorden, alleen hij sprak over rechts en jij sprak over de linkse equivalent.

Maar goed, ik ben wel met je eens dat links Nederland dankzij zijn daad in het verdomhoekje terecht kwam, waardoor de polarisatie tussen links en rechts veel te ver is doorgeschoten.
quote:
Op zondag 6 mei 2012 @ 00:48 schreef EricOscuro het volgende:
[..]

Zou jij Hitler vermoorden voordat hij zijn plannen kon uitvoeren?

Nee, ik vergelijk Fortuyn niet met Hitler... maar Volkert was wel bang dat Fortuyn de nieuwe Hitler was.
Ik ga die moord niet goedpraten, Volkert had nog wel wat langer in de gevangenis gemogen wat mij betreft...
Maar hij deed wat hij deed in zijn hoofd voor een nobele zaak... hoe verwrongen zijn hersens dan ook werkten.
Breivik ook maar wat wil je ermee zeggen?
quote:
Op zondag 6 mei 2012 @ 00:45 schreef Frank_Peters het volgende:
[..]

Politici zijn slechts vertegenwoordigers. Schiet ze dood en er komen nieuwe in hun plaats. Laat ze van hun voetstuk vallen en er komen nieuwe in hun plaats.
De onvrede die leidde tot de populariteit van protestpartijen LPF, PVV en SP is niet weg. Het probleem dat dit soort politieke partijen met hun grote beloftes en onzinige oplossingen bestaan dus ook niet.
Protestpartijen kunnen alleen gedijen wanneer de gematigde en serieuze politiek faalt.
En het spijt me om het te moeten zeggen, maar de Nederlandse politiek faalt nog steeds.
Ja maar Pim was een geval apart, daar kan niemand voor in de plaats komen. Hij zou het veel beter hebben gedaan, denk ik, dan die sukkel van een Geert. Vind het nog steeds heel jammer dat ie omgelegd was
userIcon
quote:
Op zondag 6 mei 2012 @ 00:09 schreef Jigzoz het volgende:
Fortuyn plaatste de Nederlandse democratie op het randje van de waanzin. Als Fortuyn zijn gang had kunnen gaan, hadden we kostbare jaren kunnen besparen.
Het had ons nutteloze jaren PVV gescheeld en we hadden wel de klad gehaald door alle bestuurslagen in Den Haag, die de burger bakken vol hardverdiend geld kosten. Uiteindelijk had het electoraat hem laten vallen maar niet zonder een afgeslankt en transparanter bestuur achter te laten. Daarbij zouden we niet de degradatie van het onderwijs hebben gekend zoals hedentendage.
Fortuyn blijft een grote held.
quote:
Op zondag 6 mei 2012 @ 00:09 schreef Jigzoz het volgende:
Fortuyn plaatste de Nederlandse democratie op het randje van de waanzin, Volkert van der Graaf trapte hem er overheen. Pas nu de PVV definitief machteloos is geworden zijn we eindelijk weer in staat om de goede kant op te gaan. Als Fortuyn zijn gang had kunnen gaan, hadden we kostbare jaren kunnen besparen.
Populisten, die de onderbuikgevoelens en sentimenten van het volk vertegenwoordigen zullen altijd blijven bestaan. Indien Jan met de Pet van echte politiek niets begrijpt, dan stemt hij op een vertegenwoordiger die zich verzet tegen de gevestigde orde met begrijpelijke taal.

Boerka's moeten verboden worden en Oost-Europeanen die jouw baan afpakken zijn een gevaar. De politiek in deze tijd is zelf het probleem.

Ieder vanaf achttien jaar, met een IQ van 80 tot 150 en een verschillend opleidingsniveau mag stemmen.

Zogenaamde oplossingen voor problemen worden in verkiezingsprogramma's geplaatst aan de hand van stromingen van de 19/20ste eeuw, waar over gediscussieerd wordt in een 21ste eeuw mediastijl. Waar je als politicus in twee minuten moet uitleggen wat jij met het land wilt, omdat het begrijpelijk moet zijn voor Jan met de Pet omdat hij anders afhaakt en omdat jij je product moet verkopen.

Zolang dit achterlijk systeem blijft bestaan, zullen er altijd populisten blijven bestaan (met name idioten als Wilders) en doorgedraaide individuen als Volkert en zal er niks veranderen.

Misschien moet politiek een exclusiever recht worden, maar dan is het geen democratie meer.

Wanneer wordt weer eens echt inhoudelijk over problemen gesproken en samengewerkt en bijdetijds pragmatisch gewerkt, in plaats van oude idealen en stromingen die niet meer van toepassing zijn anno 2012?

Ik denk dat zo'n systeem ver van ons verwijderd is.
userIcon
Een blogje over Fortuyn uit (misschien) onverwachte hoek, Harry van Bommel:

Vandaag is het precies tien jaar geleden dat Pim Fortuyn op laffe wijze werd gedood. Net als de meeste anderen weet ik nog precies waar ik was en wat ik deed. Het was verkiezingstijd en ik bereidde me voor op een debat in het Zwolse gemeentehuis. Dat debat ging natuurlijk niet meer door. In mijn boekenkast staat een rijtje lezenswaardige traktaten van Fortuyn. Zijn publikatie ‘Zielloos Europa’ tegen een Europa van technocraten, bureaucratie, subsidies en onvermijdelijke fraude, is nog steeds actueel en sluit goed aan bij mijn opvattingen over de EU. In ‘Uw baan staat op de tocht’ pleit Fortuyn voor afschaffing van alle arbeidscontracten van onbepaalde duur. Hij wil alleen nog maar tijdelijke contracten van maximaal vijf jaar en dat mensen ‘ondernemer worden van de eigen arbeid.’ Fortuyn laat zich hier van zijn liberale kant zien. Minder bekend is het traktaat ‘50 Jaar Israel,, hoe lang nog?‘ waarin Fortuyn zijn zorgen uit over de seculiere staat Israel.. Die staat wordt volgens hem ‘van binnenuit bedreigd door hedonistische jongeren die er hun leven niet meer aan willen besteden en fundamentalistische orthodoxe joden voor wie de theocratische staat een wenkend perspectief is. Een staat die van buitenaf wordt bedreigd als een definitieve regeling niet totstandkomt en als de moderniteit in de Palestijnse autonome gebieden geen voet aan de grond krijgt.’ Deze traktaten dateren allemaal uit het einde van de jaren negentig maar kunnen ook nu nog goed dienen als slijpsteen voor de geest.
Ik weet nog dat ik ergens een stukje text had gelezen enkele jaren geleden, over (volgens mij) de JSF. Fortuyn was daar fel tegen (hij wou zelfs de lucht- en landmacht afschaffen), maar na een 'prive gesprek' met een of andere Amerikaan had hij opeens zijn mening veranderd.

Weet hier iemand meer van? Of heb ik onzin zitten lezen?
userIcon
quote:
Op zondag 6 mei 2012 @ 11:06 schreef d0zer het volgende:
Ik weet nog dat ik ergens een stukje text had gelezen enkele jaren geleden, over (volgens mij) de JSF. Fortuyn was daar fel tegen (hij wou zelfs de lucht- en landmacht afschaffen), maar na een 'prive gesprek' met een of andere Amerikaan had hij opeens zijn mening veranderd.

Weet hier iemand meer van? Of heb ik onzin zitten lezen?
Lijkt me niet dat hij dat wou, hij wou zelfs weer de dienstplicht invoeren.
24  van 24 reacties op deze pagina. (7 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 04/05 VPRO vindt Pim Fortuyn-interview terug37
» 02/05 Scholieren denken dat moslim Fortuyn vermoordde148
» 28/04 'Moordenaar Fortuyn kan verlof vergeten'53
» 07/03 Rotterdam krijgt Pim Fortuynstraat40


Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
Video's