EA-franchises worden 'online universa'

Keith Ramsdale, EA-baas van Noord-Europa, zei tijdens een EA-evenement in Groot-Brittannië dat de uitgever van plan is om al hun game-franchises te transformeren in 'online universa'. FIFA, Battlefield, Medal of Honor, Star Wars, The Sims en Need for Speed zullen allen deze verandering ondergaan.

Ramsdale bedoelt met zijn term meer dan slechts online tegen elkaar spelen. Het betreft ook de mogelijk om 'het merk' op meerdere apparaten tegelijk te kunnen spelen. Elk onderdeel draagt bij aan een een enkel doel en profiel.

De EA-baas gebruikte FIFA om zijn uitleg te verhelderen; "Imagine a player gets up in the morning, plays an online match on his 360 before going to work. On the bus, on his way to work, he practices his free kicks on his tablet. At lunch he looks at the transfer window on his PC. On the way home he chooses his kit on his smartphone. Here's the thing: when he gets home to play again on his 360 that evening, all those achievements and upgrades will be alive in his game."

Volgens Ramsdale geven online universa een klant de mogelijkheid om 'hoe hij wil, wanneer hij wil en op het apparaat dat hij wil' te spelen, "We're very focused on transforming all of our brands into these online universes. That gives the consumer full control of how and when they play in a rich world of content."

Gamers die Mass Effect 3 hebben gespeel hebben dit model al mogen ervaren. Spelers konden aan de hand van applicaties op hun mobiel bijvoorbeeld hun 'galactic readiness' verhogen.