Windows 8 komt in vier versies

Digital & GamesGadgetsGamesWindowsSoftware • 17-04-2012 @ 10:40 •   dm Roy
print 

Het is officieel! Windows 8 gaat Windows 8 heten. Het nieuwe besturingssysteem van Microsoft komt in vier verschillende smaken: Windows 8, Windows 8 Pro, Windows 8 Enterprise en Windows RT. De laatste is specifiek gericht op tablets die gaan draaien op dit OS.

De normale versie van Windows 8 is voor het grootste deel van de consumenten bedoeld. Hier krijg je alle standaardopties inclusief het veranderen van de systeemtaal zonder een nieuwe installatie. Voor enkele markten zoals China komt er een lokale editie die enkel in de betreffende taal te gebruiken is.

Windows 8 Pro* richt zich op enthousiastelingen en bedrijven die een uitgebreider besturingssysteem wensen. Extra mogelijkheden omvatten onder andere computermanagement en connectiviteit voor servers/domeinen.

De tablet-versie RT zal enkel beschikbaar zijn als deze vooraf geïnstalleerd is op computers en tablets die lopen op een ARM-processor. Windows RT richt zich op een zo laag mogelijk batterijverbruik en is geoptimaliseerd voor touchscreens. Word, Powerpoint, Excel en OneNote zijn ook direct beschikbaar en kennen dezelfde touchscreen-optimalisatie.

In onderstaande tabel worden de verschillen tussen de drie versies duidelijk gemaakt.

Feature Windows 8 Windows 8 Pro Windows RT
Upgrades van Windows 7 Starter, Home Basic, Home Premium x x  
Upgrades van Windows 7 Professional, Ultimate   x  
Start screen, Semantic Zoom, Live Tiles x x x
Windows Store x x x
Apps (Mail, Calendar, People, Messaging, Photos, SkyDrive, Reader, Music, Video) x x x
Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint, OneNote)     x
Internet Explorer 10 x x x
Apparaat-encryptie     x
Connected standby x x x
Microsoft account x x x
Desktop x x x
Installatie van x86/64- en desktop-software x x  
Vernieuwde Windows Explorer x x x
Windows Defender x x x
SmartScreen x x x
Windows Update x x x
Verbeterde Task Manager x x x
Direct wisselen van systeemtaal x x x
Verbeterde ondersteuning meerdere monitors x x x
Storage Spaces (slimmere opslag) x x  
Windows Media Player x x  
Exchange ActiveSync x x x
File history x x x
ISO/VHD-mount x x x
Mobiele breedband features x x x
Wachtwoord met plaatjes x x x
Play To x x x
Remote Desktop (client) x x x
Reset je computer x x x
Snap x x x
Touch- en duimtoetsenbord x x x
Trusted boot x x x
VPN client x x x
BitLocker en BitLocker To Go   x  
Boot van VHD   x  
Client Hyper-V   x  
Domain Join   x  
Encrypting File System   x  
Groepspolicy   x  
Remote Desktop (host)   x  


In de komende periode zal Microsoft meer details over Windows 8 bekendmaken. Denk hierbij aan een releasedatum en de prijzen voor de verschillende versies. Ben je nieuwsgierig naar Windows 8 dan kun je alvast de previewversie downloaden en installeren.

* Windows 8 Pro zal tevens geleverd worden als speciale versie voor in bedrijven die speciale afspraken hebben met Microsoft. Deze Windows 8 Enterprise-versie kent de volledige Pro-mogelijkheden met daarbij verschillende toevoegingen voor eigen IT-wensen. Enterprise zal niet in de winkels komen te liggen.


Bron: Windows Blog


12784 views / 66 reacties
Reacties op dit bericht
66  van 66 reacties op deze pagina. (9 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Even wachten op de Enterprise versie dan maar :')
userIcon
quote:
* Windows 8 Pro zal tevens geleverd worden als speciale versie voor in bedrijven die speciale afspraken hebben met Microsoft. Deze Windows 8 Enterprise-versie kent de volledige Pro-mogelijkheden met daarbij verschillende toevoegingen voor eigen IT-wensen. Enterprise zal niet in de winkels komen te liggen.
staat gewoon onderin de tekst dat er een 4e is...
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 10:43 schreef BorusBulldog het volgende:
Wat is het nou? 3 of 4
http://tweakers.net/nieuw(...)dities-uitkomen.html
Drie aangezien Enterprise meer een aanpassing van Pro is dan een aparte versie.
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 10:43 schreef BorusBulldog het volgende:
Wat is het nou? 3 of 4
http://tweakers.net/nieuw(...)dities-uitkomen.html
Dit is de vierde:

quote:
* Windows 8 Pro zal tevens geleverd worden als speciale versie voor in bedrijven die speciale afspraken hebben met Microsoft. Deze Windows 8 Enterprise-versie kent de volledige Pro-mogelijkheden met daarbij verschillende toevoegingen voor eigen IT-wensen. Enterprise zal niet in de winkels komen te liggen.
Zie hierboven in het artikel
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 10:47 schreef freako het volgende:
[..]
Dit is de vierde:

[..]


Zie hierboven in het artikel
Dus klopt de titel niet met de tekst.
userIcon
jeej moet je weer pro 'kopen' om uberhaupt RDP te kunnen gebruiken... lekker kansloos weer...
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 10:46 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Drie aangezien Enterprise meer een aanpassing van Pro is dan een aparte versie.
dan is dat toch een andere versie, want de pro is ook een variant van de gewone + dat je er ander bedrag voor betaald wss
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 10:48 schreef resque het volgende:
jeej moet je weer pro 'kopen' om uberhaupt RDP te kunnen gebruiken... lekker kansloos weer...
Alleen als je host wil zijn.

+ dat er genoeg alternatieven zijn tegenwoordig
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 10:45 schreef LucasHulshof het volgende:
Ik mis de spyware in het lijstje.
Daarvoor moet je hier zijn..
userIcon
Okay, okay, ik heb het aangepast
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 10:52 schreef Notorious_Roy het volgende:
Okay, okay, ik heb het aangepast
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 10:50 schreef deNeger het volgende:
Daarvoor moet je hier zijn..
Mac
ik wacht wel op de windows 8 pliek edition.
userIcon
Ik heb pas anderhalf tot twee jaar geleden de sprong van Windows XP Professional naar Windows 7 gemaakt en het zal nog wel even duren voordat ik naar Windows 8 overstap. Zal waarschijnlijk ook pas gebeuren als de games er beter op ondersteund gaan worden dan op 7, wat ik niet zo snel zie gebeuren
userIcon
Hier snapt toch geen hond meer wat van? Breng gewoon "Windows 8" uit en klaar is kees. Al die rotedities.. Iedere windows-versie ook weer een andere indeling en andere varianten..
userIcon
Windows 8 wordt veel te veel tablet gericht. Leuk voor op de bank, niet als je serieus met een PC wilt werken.

Metro
userIcon
quote:
Hier krijg je alle standaard opties inclusief het veranderen van de systeemtaal zonder een nieuwe installatie.
Als Linux-gebruiker kan ik hier toch alleen maar om lachen.... Al vele jaren is het mogelijk om verschillende users een verschillende taal te geven bij het inloggen. Verschillende talen kunnen prima tegelijkertijd naast elkaar gebruikt worden.
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:04 schreef Akziom het volgende:
Windows 8 wordt veel te veel tablet gericht. Leuk voor op de bank, niet als je serieus met een PC wilt werken.

Metro
Je kunt metro gewoon uitzetten op je desktop
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 10:48 schreef resque het volgende:
jeej moet je weer pro 'kopen' om uberhaupt RDP te kunnen gebruiken... lekker kansloos weer...
Dat is al jaren zo, dat was in Windows XP ook al zo. Je kunt wel een RDP client gebruiken, dát kan in alle versies.

Maar Windows 8 is weer zo'n versie die ik aan me voorbij laat gaan, net zaols Vista. Die nieuwe Metro interface Ik vraag me af hoe Microsoft dit had bedacht in de implementatie binnen bedrijven.
userIcon
Heb ik toch makkelijk met mijn Debian-based distro!!
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:00 schreef Intrepidity het volgende:
Hier snapt toch geen hond meer wat van? Breng gewoon "Windows 8" uit en klaar is kees. Al die rotedities.. Iedere windows-versie ook weer een andere indeling en andere varianten..
32-bit, 64-bit en ARM versie; het wordt inderdaad steeds makkelijker voor de consument...
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:14 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Je kunt metro gewoon uitzetten op je desktop
Dit. Het is gewoon Media Center 2. Een shell, nothing more.
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 10:45 schreef LucasHulshof het volgende:
Ik mis de spyware in het lijstje.
Dat is uitbesteed aan Google en Facebook.
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:15 schreef _GdR_ het volgende:
drie of vier versies? wat is t nou

maar deze feature moet echt fukking awesome zijn 'Wachtwoord met plaatjes'
Jazeker! Je kunt een foto instellen waarop je kunt tikken en swipen om je pc vrij te geven. Een beetje zoals Android, maar dan anders.
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:00 schreef Intrepidity het volgende:
Hier snapt toch geen hond meer wat van?
Bij windows vista hadden ze iets van 7 versies
Opzich is dit voor iedere klootviool wel te begrijpen hoor.

Henk & Ingrid krijgen hun laptop met gewoon "windows 8"
Het irritante neefje vind zichzelf computer guru en download dus "Windows 8 pro", waar de overige zakelijke/hardcore gebruikers en mkb deze ook pakken.
"Windows 8 enterprise" wordt hoofdzakelijk gebruikt in active directory netwerken onder een volumeLicenceKey, en zal dus uitgerold worden door de IT afdeling die snapt waar ze mee bezig zijn.
en RT wordt meegeleverd met tablets.

Ergo, je hebt keuze uit windows 8, en windows 8 pro.
En wanneer je een tablet koopt zit hier een speciale versie op. Als je dat al niet meer kan volgen
userIcon
Dus de tablet versie krijg office erbij maar de pc versies niet?
man MPG (Manager Nieuws Frontpage) 17-04-2012 @ 11:30 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:22 schreef G.R.S. het volgende:
Dus de tablet versie krijg office erbij maar de pc versies niet?
Natuurlijk, op tablet hebben ze nog 0 marktaandeel, dus daar moet ALLES uit de kast om maar marktaandeel te krijgen. op desktop heeft het gros toch al ms, dus hoeft er geen xtraatje bij .
userIcon
Windows is net als star trek.
Even film zijn ruk en oneven films zijn goed.
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:26 schreef _GdR_ het volgende:
[..]


echt niet te geloven. wat een boer niet kent vreet ie niet.

windows = kut en zal altijd kut blijven.
Ubuntu (linux) is voor iedere leek te gebruiken. Misschien zal de installatie wat lastig zijn. maar moeilijker dan windows is het niet. en dat je moet programmeren is onzin.

Wil je een OS die jij en je oma kan gebruiken? koop dan een apple.
Het grootste nadeel van linux en apple is dat het geen windows software draait. Dat maakt veel mensen die alleen maar op het internet zitten niks uit, maar als je veel software hebt die alleen in windows draait, ik noem office of games, dan heb je niks aan linux of osx.

Dan kan het allemaal nog zo mooi uitzien (ubuntu/ apple), maar dan is het gewoon niet goed genoeg.
Nee bedankt ik heb de previews gezien en het is bagger. Win7 niks mis mee.

FUK HET GEPUSH DOOR DE COMMERCIE
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:26 schreef _GdR_ het volgende:
[..]


echt niet te geloven. wat een boer niet kent vreet ie niet.

windows = kut en zal altijd kut blijven.
Ubuntu (linux) is voor iedere leek te gebruiken. Misschien zal de installatie wat lastig zijn. maar moeilijker dan windows is het niet. en dat je moet programmeren is onzin.

Wil je een OS die jij en je oma kan gebruiken? koop dan een apple.
Waarom is Windows kut?
Het is stabiel en snel. Wel ben ik van de GUI van de afgelopen jaren geen fan; het lijkt wel alsof er geen richtlijnen meer zijn qua vormgeving en alle afdelingen maar wat doen.
Kan niet wachten tot het uitkomt Echt een mooi OS. Heb de preview versie en moet zeggen....helemaal te gek.
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:52 schreef _GdR_ het volgende:
[..]


'Het is stabiel en snel'

ja
Als dat bij jou niet zo is, doe jij iets fout en niet Windows.
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:51 schreef _GdR_ het volgende:
[..]


office. ja van microsoft is er voor OSX. en games worden de laatste tijd steeds meer ondersteund. verder vind ik dat je spelletjes op een spelletjes computer moet doen. en hele specifieke software draait inderdaad vaker op windows dan op osx.
Je kan inderdaad een osx versie van office kopen, maar als je al een windows versie hebt, waarom zou je dan grof geld voor een apple pc betalen, om daar boven op nog eens een osx versie van office te kopen, die nog niet eens zo goed werkt als de windows versie?

Hetzelfde geld voor games, je mag dan vinden dat ik maar een xbox of een ps moet kopen, echter ik heb die games al onder windows, en alhoewel er steeds meer games op steam zijn die ook onder osx draaien zie ik daar ook niet in waarom ik een premie zou moeten betalen voor een appel pc, om vervolgens maar een klein deel van die spellen te kunnen spelen. Verder speel ik ook spellen die gewoon beter draaien op een PC denk aan Civilization.

En zoals woessie hierboven ook al aangeeeft, werkt windows voor mij gewoon goed. Het werkt voor mij beter als linux, en ook beter als osx. Dan kan je gerust stellen dat dit komt omdat ik windows gewend ben, en daar geef ik je graag gelijk ik.

Maar waarom zou ik flink wat geld (osx) of tijd (linux) moeten besteden om nieuw os te gebruiken, terwijl ik al een os heb dat voor mij gewoon werkt?
userIcon
Windows is goed zat voor de meeste mensen. Wellicht niet zo snel/stabiel/flexibel/veilig als *NIX, maar alles werkt.
userIcon
Geef mijn portie maar aan fikkie.

Ik ga niet elke keer wanneer microsoft met een nieuw product op de markt komt mijn operating system vervangen (want je wéét dat wanneer je dit doet, je gelijk aan hardware vervanging vast zit.)
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 12:22 schreef KlappernootatWork het volgende:
Geef mijn portie maar aan fikkie.

Ik ga niet elke keer wanneer microsoft met een nieuw product op de markt komt mijn operating system vervangen (want je wéét dat wanneer je dit doet, je gelijk aan hardware vervanging vast zit.)
Onzin. Gewoon installeren en gaan. Je zit echt nier per definitie vast aan nieuwe hardware.
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 12:17 schreef _GdR_ het volgende:
[..]


ik heb bijvoorbeeld een 'veeeel te dure' macbookpro. en die kostte me 7jaar geleden 2400euro.

Als ik zeven jaar geleden een acer had gekocht van 900/1000 euro. dan weet ik zeker dat ik nu al mn 4de of 5de nieuwe laptop had moeten aanschaffen.

ook hier op de zaak zat iedereen altijd te bitchen op apple. want veeeeeeel te duur. echter zit nu iedereen hier op een apple. puur omdat het gewoon veel en veel stabieler en sneller is.
Als je het geld er voor over hebt moet je vooral een appel kopen. Ik ga echter geen 2400 euro voor een laptop uitgeven, ook geen 1000 euro.

Ik heb zo'n 5 jaar geleden een dell laptop gekocht voor ongeveer 500 euro. De accu houdt het al een tijdje nog maar een paar minuten uit, maar omdat ik dat ding vooral op de bank gebruik, voldoet het nog uitstekend.

Dus, als jij die appel 2400 euro waard vindt moet je die vooral kopen, vertel me echter niet dat je daarmee goedkoper uit bent dan met een standaard windows laptop, want dat is gewoon niet waar.
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 12:17 schreef _GdR_ het volgende:
[..]


ik heb bijvoorbeeld een 'veeeel te dure' macbookpro. en die kostte me 7jaar geleden 2400euro.

Als ik zeven jaar geleden een acer had gekocht van 900/1000 euro. dan weet ik zeker dat ik nu al mn 4de of 5de nieuwe laptop had moeten aanschaffen.

ook hier op de zaak zat iedereen altijd te bitchen op apple. want veeeeeeel te duur. echter zit nu iedereen hier op een apple. puur omdat het gewoon veel en veel stabieler en sneller is.
In 7 jaar tijd 4/5 laptops weten te slopen als er geen appel op staat... dat doe je goed!
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:52 schreef _GdR_ het volgende:
[..]


'Het is stabiel en snel'

ja
Ja, inderdaad.
In de praktijk gebruik ik liever een ander OS maar dat komt meer door de GUI. De kernel van 7 is wel gewoon snel en stabiel.
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:04 schreef blackbeartje het volgende:
ik heb sinds kort een 11.6 inch netbook die ook als tablet gebruikt kan worden en Windows 7 is al best goed voorbereid. maar Windows 8 komt er dus niet op.

de speciale tablet versie mag niet en ik heb al een bèta gedraaid van de Windows 8 en die beviel me echt niet [ zag ook geen meerwaarde tegen over Windows 7]

maar al die verschillende smaken. VRESELIJK.
Dit willen mensen dus niet he.
Dat is het mooie Je hoeft het niet te kopen
Voor degene die het exact willen weten of er drie of vier versie van Windows 8 komen. Er zullen drie versies van Windows 8 komen. Windows RT is namelijk geen Windows 8, maar een aparte versie.

quote:
First, Windows 8 is the official product name for the next x86/64 editions of Windows.
Windows RT is er alleen voor de ARM SoC en dus geen Windows 8.
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:31 schreef Praxis het volgende:
Windows is net als star trek.
Even film zijn ruk en oneven films zijn goed.
Bij Star Trek is het precies andersom, m.u.v. nemesis. Die is even én ruk.
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als Linux-gebruiker kan ik hier toch alleen maar om lachen.... Al vele jaren is het mogelijk om verschillende users een verschillende taal te geven bij het inloggen. Verschillende talen kunnen prima tegelijkertijd naast elkaar gebruikt worden.
En wat ik begreep is Linux zo goed als virusvrij, maar schijnt het wel moeilijker te zijn om mee te werken.

Wat ik jammer vind, is dat veel oudere spellen en programma's niet meer compatiable zijn op windows 7. Dat zal bij windows 8 nog wel erger worden, dat verplicht je tot een aanschaf 2e pc met een windows xp of ouder dan., wil je deze nog willen spelen...
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 12:51 schreef _GdR_ het volgende:
[..]


ja een plastic acer/dell/asus/hp/etc is inderdaad qua materiaal een stuk minder duurzaam ja.

ik gebruik mn laptop zo'n minimaal 50uur in de week. dus ik eis kwaliteit. mijn mening is dat apple me die geeft. en gezien zn levensduur vind ik de aanschaf prijs best meevallen.
Gebruik je het dan als tennisracket ofzo?

Die plastic acertjes houden het hier prima uit terwijl ze zo'n beetje 24/7 draaien
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 12:43 schreef Jachra het volgende:
Voor degene die het exact willen weten of er drie of vier versie van Windows 8 komen. Er zullen drie versies van Windows 8 komen. Windows RT is namelijk geen Windows 8, maar een aparte versie.


[..]


Windows RT is er alleen voor de ARM SoC en dus geen Windows 8.
RT is gebaseerd op 8, lees deze blogpost maar eens door:
http://blogs.msdn.com/b/b(...)or-architecture.aspx

quote:
Using WOA "out of the box" will feel just like using Windows 8 on x86/64. You will sign in the same way. You will start and launch apps the same way. You will use the new Windows Store the same way. You will have access to the intrinsic capabilities of Windows, from the new Start screen and Metro style apps and Internet Explorer, to peripherals, and if you wish, the Windows desktop with tools like Windows File Explorer and desktop Internet Explorer. It will have the same fast and fluid experience. In other words, we've designed WOA to look and feel just like you would expect. WOA enables creativity in PC design that, in combination with newly architected features of the OS, will bring to customers new no-compromise experiences.
WOA is net zo goed een versie van W8 als dat Pro dat is. De gebruikerservaring is zo goed als hetzelfde.
userIcon
Ik ben sinds XP tot mijn grote tevredenheid gestopt Windows maar ik krijg steeds meer de neiging om weer eens te gaan gamen in mijn vrije tijd. Misschien dat Windows 8 de moeite is.
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 11:15 schreef _GdR_ het volgende:
drie of vier versies? wat is t nou

maar deze feature moet echt fukking awesome zijn 'Wachtwoord met plaatjes'
Tja naar mijn idee lijkt me dat toch echt een betere soort van wachtwoord dan een gewone.
Ik ben benieuwd! Ben al toe aan een nieuwe laptop dus laat maar gauw komen
userIcon
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 14:05 schreef Sk00p het volgende:

Tja naar mijn idee lijkt me dat toch echt een betere soort van wachtwoord dan een gewone.
Ik ben benieuwd! Ben al toe aan een nieuwe laptop dus laat maar gauw komen
Net getest. Werkt best goed. Mijn wachtwoord kan ik makkelijk onthouden.

Ernie, Bert, Pino, Ernie, Ernie, Koekiemonster
quote:
Op dinsdag 17 april 2012 @ 13:12 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
RT is gebaseerd op 8, lees deze blogpost maar eens door:
http://blogs.msdn.com/b/b(...)or-architecture.aspx

[..]


WOA is net zo goed een versie van W8 als dat Pro dat is. De gebruikerservaring is zo goed als hetzelfde.
Nee, dus. Lees die blog maar eens zeer goed. WOA of te wel Windows RT is gebaseerd op de code van Windows 8, voelt aan als Windows 8 maar is het absoluut niet. Niet voor niets begint de blog met de statement dat alleen de x86 en de x64 versie Windows 8 mogen heten.

Ze hebben bewust voor een aparte naam gekozen voor Windows RT, omdat men niet alles wat Windows 8 kan op Windows RT kan. Ook kan men geen oude legacy software er op draaien.

Doelbewust heeft Microsoft dus een andere naam gekozen. En wil daarmee dus echt een onderscheid maken. Dus zijn er slechts drie versies van Windows 8 en één versie van Windows RT.

[ Bericht gewijzigd door Jachra op dinsdag 17 april 2012 @ 16:00 ]