Sony gooit het roer om

De nieuwe baas van Sony, Kaz Hirai, heeft vandaag de toekomstplannen bekendgemaakt waarmee hij het Japanse bedrijf uit het slop wil trekken. Sony boekte vorig jaar een recordverlies van maar liefst 4,9 miljard euro en dus moet het anders volgens Hirai.

Om het tij te keren gaat Sony zich richten op vijf punten:

  1. Versterken van de kernactiviteiten (digital imaging, videogames en mobiele techniek)
  2. Tv-activiteiten omgooien
  3. Uitbreiden in opkomende markten
  4. Nieuwe activiteiten en innovatie stimuleren
  5. Portfolio opnieuw bekijken en optimaliseren van middelen

Met het implementeren van de vijf bovenstaande punten wil Sony volgend jaar een omzet genereren van 6 biljoen yen (zo'n 56 miljard euro). Dit moet stijgen naar 8,6 biljoen yen voor het fiscale jaar 2014. Details van de punten worden hieronder uitgelegd.

1. Versterken kernactiviteiten
Sony gaat zich richten op drie gebieden in de elektronica-markt waar ze nu al heel goed in zijn: digital imagin (camera's), videogames (PlayStation) en mobiele techniek (Xperia, Vaio, tablets). Men wil 70% van de totale omzet met deze drie takken behalen en maar liefst 85% van de bedrijfsopbrengsten.

2. Tv-activiteiten omgooien
Sony heeft in november 2011 al aangekondigd dat ze bezig zijn met een groots plan om de tv-afdeling te verbeteren en dit gaat de komende jaren verder. Sony wil aan het einde van het fiscale jaar 2013 weer winst maken op de televisies. De eerste stap, het verkopen van hun aandeel in de LCD-productie-samenwerking met Samsung, is gezet. Een andere stap is het terugbrengen van het aantal modellen en het verbeteren van beeld- en geluidskwaliteit van de televisies.

3. Uitbreiden in opkomende markten
Sony ziet dat landen als Mexico en India snel groeien en wil daar snel een vaste klantenbasis creeëren. Een groot deel van de produkten die in opkomende landen op de markt gezet worden zullen aangepast worden aan lokale wensen. 

4. Nieuwe activiteiten en innovatie stimuleren
Innovatie blijft een belangrijke onderdeel voor Sony en men wil zich blijven inzetten op nieuwe technieken voor de middenlange en lange termijn. Voorbeelden van gebieden waar Sony zich voor gaat inzetten zijn medische apparaten en 4K-televisies (de opvolger van de HD-resoluties die nu langzaam standaard wordt).

5. Portfolio opnieuw bekijken en optimaliseren van middelen
Het richten op kernactiviteiten en innovatie gaat leiden tot het afstoten van bepaalde andere activiteiten. Sony heeft bijvoorbeeld de chemische tak te koop gezet. Bovendien verdwijnen er het komende jaar zo'n 10.000 banen bij het bedrijf, 6% van het totale personeelsbestand.