Apple-fans niet in de rij voor nieuwe iPad

De nieuwe iPad van Apple zorgt in de Verenigde Staten voor lange rijen voor de winkels. Traditiegetrouw staan fans van het merk in de rij voor nieuwe producten bij Apples eigen verkooppunten. Ook bij verschillende winkelketens staan mensen in de rij, melden Amerikaanse media. De verkoop ging vrijdag van start.

Winkelketen Wal-Mart begon om midddernacht al met de verkoop, acht uur eerder dan de Apple Store. Een filiaal in San Francisco moest tientallen klanten teleurstellen. Het bedrijf had maar veertig iPads gekregen. Toch sloten enkelen gewoon weer aan in de rij. "Misschien doet iemands creditcard het wel niet", zei een van de wachtenden tegen techwebsite Cnet.

De iPad wordt vanaf vrijdag behalve in de Verenigde Staten verkocht in onder meer Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. In Londen stonden vrijdagochtend bij Apples eigen winkel op Covent Garden honderden mensen te wachten. Ook in andere steden, waaronder Tokyo, Hamburg en Parijs stonden mensen in de rij.

In Nederland ligt de nieuwe iPad, die onder meer beschikt over een verbeterd beeldscherm en krachtigere processor, volgende week vrijdag in de winkel.

Update 17.57 uur:

Het blijkt allemaal nogal tegen te vallen voor Apple. Lange rijen blijven op de meeste plekken uit, zo meldt techsite Webwereld. 'De dranghekken stonder er desolaat bij'.

Techsite The Register (met fotoserie) meldt dat op Regent Street korte tijd een rijtje stond, maar die verdween binnen enkele minuten na opening van de winkel. Op een gegeven moment stond er meer personeel buiten dan potentiële kopers.

Vanuit de Verenigde Staten twitterde Gonny van der Zwaag van de Nederlandse iPadclub al dat er geen hond stond bij de WalMart die om middernacht begon met de verkoop.

Femme Taken, oprichter van Tweakers.net, wist te melden dat in Oberhausen Apple met een flinke voorraad bleef zitten. "iPads zijn nog ruim voorradig, in de opslagruimte liggen er ook nog honderden." Een bijgevoegde foto toont bergen iPad's en nul klanten.

Of de tegenvallende hype te maken heeft met de beperkte vernieuwingen aan de iPad 3 blijft speculatief. Wel staat het gebrek aan succes in schril contrast tegen de iPhone 4s en iPad 2 taferelen van weleer.