'Apple-gekte lijkt op aanhangen religie'

Het merk Apple lijkt door zijn gebruikers te worden aanbeden zoals religieuze mensen hun god aanbidden. De Deense Martin Lindstrom, marketingdeskundige, zegt dit vandaag in de Volkskrant. Hij onderzocht hoe liefhebbers van Apple reageerden als er plaatjes getoond werden van een iPhone, iPad of een iPod.

Volgens hem werd bij het bekijken van deze plaatjes hetzelfde gebied in de hersenen geactiveerd waarmee religie beleefd wordt. Het bezit van een Apple product zou een gevoel geven van grootsheid, exclusiviteit en het 'wij-tegen-zij', hierom zouden de producten door de consument als heilige voorwerpen beschouwd worden.

Verder werd er om Steve Jobs getreurd alsof er een spiritueel leider het hiernamaals had verkozen boven het aardse leven. En dan is daar natuurlijk nog het religieuze symbool: het appeltje. Lindstrom heeft zich verdiept in de grootste merken van de wereld en weet waar de mensen voor vallen. Hij heeft er dan ook zijn werk van gemaakt: zo werd hij onder andere door de Colombiaanse regering ingehuurd om het land te helpen een beter imago te creëren.