Helft leraren vindt werkdruk te hoog

Bijna de helft van de leraren in het basis- en voortgezet onderwijs vindt de werkdruk onacceptabel hoog. Vooral docenten in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam en leraren in de bovenbouw van havo en vwo ervaren soms een zeer hoge werkdruk, blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek.

In het basisonderwijs ervaart 84 procent van de ondervraagden een hoge of zeer hoge werkdruk. Daarvan zegt 41 procent dat niet acceptabel te vinden. In het voortgezet onderwijs zegt 78 procent van de leraren de werkdruk te hoog te vinden, 45 procent vindt dat niet acceptabel.

In andere sectoren liggen die cijfers volgens de onderzoekers beduidend lager. Zo zegt maar 12 procent van de medewerkers bij de overheid de werkdruk te hoog te vinden. In de gezondheidssector is dat 15 procent.

Leraren noemen vooral correctiewerk, vergaderingen en mentoruren als oorzaak van de te hoge werkdruk. Ook het feit dat ze hun eigen werkzaamheden niet zelf kunnen plannen of indelen is vaak gehoorde oorzaak.

Een op de vier docenten zegt gezondheidsklachten te hebben die te wijten zijn aan hun werk. Zo zegt een op de drie 's ochtends niet uitgerust voor de klas te staan.