Recept cola aangepast vanwege kankerwaarschuwing

Pepsi en Coca Cola passen in de Verenigde Staten de manier aan waarop zij cola karamelkleurig maken. Hiermee willen de colafabrikanten voorkomen dat er een waarschuwing tegen kanker op de verpakking van de frisdrankmerken moet komen te staan.

De twee frisdrankgiganten, die samen negentig procent van de markt in handen hebben, lopen hiermee vooruit op de landelijke invoering van een wet uit de Amerikaanse staat Californië. Die schrijft voor dat bij een bepaald niveau aan kankerverwekkende stoffen de waarschuwing moet worden geplaatst. Voor de Californische markt waren de recepten al aangepast.

De maker van Dr. Pepper paste de receptuur al eerder aan. De Amerikaanse Drank Associatie zegt dat de aangesloten frisdrankfabrikanten karamel als kleurstof zullen blijven gebruiken. De hoeveelheid is alleen teruggebracht om aan de nieuwe eisen te voldoen. "Consumenten zullen geen verschil merken. Ook hoeven zij zich geen enkele zorg te maken over hun gezondheid", zegt een zegsman van de brancheorganisatie.

Coca Cola trekt overigens de claim in twijfel dat de stof in frisdranken kankerverwekkend is. "Er is alleen bewezen dat het kankerverwekkend is bij ratten", stelt een zegsman.

Volgens de fabrikant moeten consumenten meer dan duizend blikjes cola drinken voordat ze de aangeraden maximale dosis van de omstreden kleurstof binnenkrijgen. Het recept wordt toch aangepast, omdat het bedrijf geen 'wetenschappelijk niet bewezen waarschuwing' op de verpakking wil hebben.


Recept cola aangepast vanwege kankerwaarschuwing (Foto: Novum)