Interpol: 25 Anonymous-verdachten gearresteerd

Internationaal • 29-02-2012 @ 08:21 •  Redactie
print 

 Onder leiding van Interpol zijn in Spanje en Zuid-Amerika 25 Anonymous-verdachten gearresteerd. De 25 worden ervan verdacht 'lid' te zijn van de hackersgroep en gecoördineerde cyberaanvallen te hebben uitgevoerd op onder andere het Colombiaanse ministerie van defensie en het Chileense elektriciteitsbedrijf Endesa.

De verdachten werden opgepakt in Spanje, Argentinië, Chili en Colombia. Ze zijn tussen de 17 en 40 jaar oud, meldde Interpol vanuit Parijs. De arrestaties zijn het resultaat van een onderzoek dat medio februari werd gestart en dat leidde tot huiszoekingen op veertig locaties in vijftien steden.


Bron: Novum/AP


5542 views / 32 reacties
Reacties op dit bericht
32  van 32 reacties op deze pagina. (5 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
Is lid zijn strafbaar?
userIcon
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 08:30 schreef Ritmo het volgende:

Bovendien vallen ze ook normale mensen lastig, door b.v. sites plat te gooien van overheden.
Dat zijn de afwegingen die je maakt. De overheid valt de bevolking overigens ook lastig
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 08:24 schreef Inscriviti het volgende:
[..]


Je kan niet echt "lid" worden. Maar als je ze support, doe je mee en ben je strafbaar.
Met 'supporten' doe je helemaal niet mee. Als ik de daden van Anonymous alleen toejuicht en zelf verder niks strafbaars doe?
userIcon
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 08:39 schreef CS-6 het volgende:
[..]


Cracken is computercriminaliteit waaraan ze wat verdienen, zoals skimmen en creditcard gegevens achterhalen. Anonymous hackers, voor zover ik weet, proberen met hun hack pogingen alleen een statement te maken, dat is verre weg te vergelijken met cybercriminaliteit vind ik zo.
Van allebei een beetje. Sommige hackers (die in "de naam" van Anon hacken) misbruiken de situatie en gebruiken verkregen passwords/accounts voor hun eigen benefit.
userIcon
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 08:40 schreef xaban06 het volgende:
[..]


Met 'supporten' doe je helemaal niet mee. Als ik de daden van Anonymous alleen toejuicht en zelf verder niks strafbaars doe?
Supporten in de zin van helpen met DDOS aanvallen / sql injecties e.d.
userIcon
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 08:35 schreef Beardy het volgende:
Anonymous zijn CRACKERS, geen hackers (de meesten in ieder geval). Hoewel ik bepaalde doelen die Anonymous nastreeft wel enigzins sympatiek vind blijft het toch een riskante vorm van computercriminaliteit, dus in dát opzicht terecht dat er actie tegen ondernomen wordt.

( zo jammer dat de media het verschil tussen hackers [de 'good guys'] en crackers [slechterikken] steeds maar niet weet te maken --- nou ja, Novum hé, die zijn meer van het celebrity nieuws dan van de echte kennis van zaken..... )
Begint ie weer... Zowel onder hackers als crackers kunnen er bad guys zijn maarja als je dan werkelijk niet gehinderd zonder enige kennis van zaken wilt kletsen in ieder topic dat hierover gaat dan ga je gang.

Voor mijn part zetten ze dat schorem tegen de muur om eens een goed voorbeeld te stellen.
userIcon
-

[ Bericht gewijzigd door laforest op woensdag 29 februari 2012 @ 13:27 ]
man harry64 (Redactie Frontpage) 29-02-2012 @ 08:52 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 08:35 schreef Beardy het volgende:
Anonymous zijn CRACKERS, geen hackers (de meesten in ieder geval). Hoewel ik bepaalde doelen die Anonymous nastreeft wel enigzins sympatiek vind blijft het toch een riskante vorm van computercriminaliteit, dus in dát opzicht terecht dat er actie tegen ondernomen wordt.

( zo jammer dat de media het verschil tussen hackers [de 'good guys'] en crackers [slechterikken] steeds maar niet weet te maken --- nou ja, Novum hé, die zijn meer van het celebrity nieuws dan van de echte kennis van zaken..... )
Crackers houden zich over het algemeen meer bezig met kopieerbeveiligingen van software en hackers zijn vaak druk met internetbeveiligingssystemen en besturingssysteemlekken.

Beide groepen hebben goedbedoelende en kwaadwilligen aan boord, plus nog eens een grijs midden. Deze worden ook wel aangeduid als white, grey en black hadders.
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 08:30 schreef Ritmo het volgende:
Goede zaak. Ze hebben best zo nu en dan een punt, maar hun werkwijze is helemaal verkeerd. Denken dat op internet de wet niet geldt en dat zij online kunnen doen en laten wat ze willen.

Bovendien vallen ze ook normale mensen lastig, door b.v. sites plat te gooien van overheden.
Er is geen hun, en er zijn geen zij. Het is een hele losse groep waar je soms aan meedoet en soms niet. Bijvoorbeeld als je meedoet een kinderverkrachter die zijn straf heeft ontlopen kapot te maken dan ben je Anon terwijl je niet mee deed aan die actie tegen Sony. Anon verandert per actie er is geen entiteit.
man harry64 (Redactie Frontpage) 29-02-2012 @ 09:05 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 08:48 schreef Grimi het volgende:
[..]

Begint ie weer... Zowel onder hackers als crackers kunnen er bad guys zijn maarja als je dan werkelijk niet gehinderd zonder enige kennis van zaken wilt kletsen in ieder topic dat hierover gaat dan ga je gang.

Voor mijn part zetten ze dat schorem tegen de muur om eens een goed voorbeeld te stellen.
Feitelijk neemt anonymous alleen organisaties en overheden te grazen die het liefst internet aan banden willen leggen omdat internet oncontroleerbaar is. Sites blokkeren als men te beroerd is om de daders aan te pakken b.v. Providers opzadelen met taken die tegen de grondwet ingaan omdat een paar bobo's een paar euro's minder vangen.

Als ik moet kiezen zou ik de incompetente graaibaasjes te werk stellen in aspergekwekerijen enzo, dat geeft wat minder rotzooi als tegen de muur zetten. Lijkt mij een leuk gezicht, Tim Kuik en de BREIN-boeven die handmatig graafwerk verrichten om glasvezelkabels te leggen, waar vervolgens allerhande mp3's en films doorheen flitsen.
userIcon
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 08:53 schreef Beardy het volgende:
[..]


Nee, je begrijpt niet wat ik zeg; een HACKER is iemand die 'even snel' een stukje software kan schrijven (door 'op het toetsenbord te hakken'),
Dus een hacker is eigenlijk gewoon een programmeur? Ik word met mijn informatica opleiding een hacker?
userIcon
quote:
Ze hebben gecoördineerde cyberaanvallen uitgevoerd op onder andere het Colombiaanse ministerie van defensie en het Chileense elektriciteitsbedrijf Endesa.
Inbraak in gegevens is toch strafbaar?
Alleen zoals al eerder gezegd, ze proberen een statement te maken.
Internetprivacy neemt steeds meer af en het doel van Anonymous is de privacy te blijven waarborgen.
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 09:05 schreef harry64 het volgende:
[..]
Lijkt mij een leuk gezicht, Tim Kuik en de BREIN-boeven die handmatig graafwerk verrichten om glasvezelkabels te leggen, waar vervolgens allerhande mp3's en films doorheen flitsen.
userIcon
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 08:53 schreef Beardy het volgende:
[..]


Nee, je begrijpt niet wat ik zeg; een HACKER is iemand die 'even snel' een stukje software kan schrijven (door 'op het toetsenbord te hakken'), een CRACKER is iemand die een beveiliging probeert te omzeilen. De reden om die beveiliging te (willen) omzeilen doet er niet toe; het is het omzeilen an sich.
Iemand die de beveiliging van een organisatie omzeilt, het lek bij het bedrijf kenbaar maakt en zijn hack pas publiceert als het lek is gedicht, dat is een hacker.

Iemand die de beveiliging van een organisatie omzeilt, creditcard gegevens kopieert en urenlang gaat shoppen bij Zalando, dat is een cracker.

Hoe kom je er bij dat hackers alleen stukjes software schrijven? Ik las laatst ook al zoiets van jou.
userIcon
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 08:53 schreef Beardy het volgende:
[..]


Nee, je begrijpt niet wat ik zeg; een HACKER is iemand die 'even snel' een stukje software kan schrijven (door 'op het toetsenbord te hakken'), een CRACKER is iemand die een beveiliging probeert te omzeilen. De reden om die beveiliging te (willen) omzeilen doet er niet toe; het is het omzeilen an sich.
Jij praat poep...
userIcon
hackers vs crackers, dit is echt een uber nerd discussie
Anonymous moet professioneler.

Crackers moeten alleen meedoen met acties indien de organisatie die ze willen straffen zich in een land bevindt waarmee het land waarin ze op dat moment verblijven geen uitleveringsverdrag heeft.

Dat is met een matrix inzichtelijk te maken.
userIcon
Lekker 'anonymous' dus. Mooi dat ze gepakt zijn en dat er nog vele puisterige pubers mogen volgen!
userIcon
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 09:06 schreef eQuaL het volgende:
[..]

Dus een hacker is eigenlijk gewoon een programmeur? Ik word met mijn informatica opleiding een hacker?
quote:

hacker: [originally, someone who makes furniture with an axe] n. 1. A person who enjoys exploring the details of programmable systems and how to stretch their capabilities, as opposed to most users, who prefer to learn only the minimum necessary. 2. One who programs enthusiastically (even obsessively) or who enjoys programming rather than just theorizing about programming. 3. A person capable of appreciating hack value. 4. A person who is good at programming quickly. 5. An expert at a particular program, or one who frequently does work using it or on it; as in `a UNIX hacker'. (Definitions 1 through 5 are correlated, and people who fit them congregate.) 6. An expert or enthusiast of any kind. One might be an astronomy hacker, for example. 7. One who enjoys the intellectual challenge of creatively overcoming or circumventing limitations. 8. [deprecated] A malicious meddler who tries to discover sensitive information by poking around. Hence `password hacker', `network hacker'. See cracker.
http://www.iwriteiam.nl/HackerDef.html
userIcon
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 09:32 schreef RickT het volgende:
[..]


Iemand die de beveiliging van een organisatie omzeilt, het lek bij het bedrijf kenbaar maakt en zijn hack pas publiceert als het lek is gedicht, dat is een hacker.

Iemand die de beveiliging van een organisatie omzeilt, creditcard gegevens kopieert en urenlang gaat shoppen bij Zalando, dat is een cracker.

Hoe kom je er bij dat hackers alleen stukjes software schrijven? Ik las laatst ook al zoiets van jou.
Dit inderdaad, oftewel:

Een hacker gaat op zoek naar zwaktes in een systeem met als doel deze aan te kaarten, zodat bijvoorbeeld het systeem verbeterd kan worden (hacken kan daarom volledig legaal zijn, een bedrijf kan hackers inhuren om hun systemen te testen). Een cracker daarentegen zoekt zwaktes in een systeem met als doel deze te misbruiken, ofwel door bijvoorbeeld gegevens te wissen ofwel door gegevens te stelen en te misbruiken, zoals CC-nummers.

Of dat wat Anonymous doet nou echter echt hacken of cracken is... Aan de ene kant proberen ze iets duidelijk te maken, aan de andere kant maken ze wel misbruik van de mogelijkheden (bijvoorbeeld het defacen of het platleggen van netwerken). Lijkt me in een discussie als deze ook niet meteen relevant dit precies duidelijk te hebben. Het eigenhandig platleggen van bedrijven/netwerken lijkt me sowieso niet iets wat aangemoedigd moet worden, dat hier actie tegen ondernomen wordt lijkt me dan ook niet meer dan logisch.
userIcon
quote:
Op woensdag 29 februari 2012 @ 10:34 schreef Hi_flyer het volgende:
Lekker 'anonymous' dus. Mooi dat ze gepakt zijn en dat er nog vele puisterige pubers mogen volgen!
Ziekelijke uitspraak.
userIcon
Anonymous helden.
Tijd dat ze Djeez oppakken, onze huishacker.
Zodra hij weer onzin post reageren zoveel mensen dat Fok plat gaat.