Nederland en VS tekenen verdrag over cybercrime

Digital & GamesNederland • Geschreven door Novum op 23-02-2012 @ 08:19
print 

Nederland en de Verenigde Staten gaan samenwerken bij het aanpakken van cybercriminaliteit. Minister van Veiligheid en Justitie Ivo Opstelten (VVD) heeft daartoe woensdagavond plaatselijke tijd in Washington een verdrag getekend. Over bescherming van de privacy is niets afgesproken, zei hij op Radio 1.

De samenwerking richt zich volgens hem op het beschermen van 'vitale infrastructuur'. "Je kunt dan denken aan de energievoorziening, de banken, de waterhuishouding en vliegvelden. Zaken waar mensen continu mee te maken hebben."

Afgesproken is dat deskundigheid wordt samengebracht om te voorkomen dat zoiets als de energiehuishouding gevaar kan lopen als hackers daar een aanval op inzetten. "We gaan ook beter forensisch onderzoek doen dat erop is gericht de boeven die hier achter zitten te vangen."

Omdat het vaak om internationale kwesties gaat is het volgens de minister belangrijk samen te werken. Hij wilde niet zo ver gaan dat Nederland het niet zonder de Amerikaanse expertise redt. "We moeten leren van elkaar."


Bron: Novum


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

4519 views / 34 reacties
Reacties op dit bericht
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1
man Ferdo (Eindredactie Frontpage) 23-02-2012 @ 08:20 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Over bescherming van de privacy is niets afgesproken, zei hij op Radio 1.
Verrassend...

Er zal sowieso weinig afgesproken zijn. Eerder door de VS opgelegd.
userIcon
Laat me raden als Nederland alle informatie naar de US stuurt dan komt het vanzslf wel goed? maar info terug krijgen, ho maar...
userIcon
Anders kwam Nederland ook op de Special 301 Watch list.
Griezel griezel...Nederland en de U.S.A.
Waarom altijd de slechtste zaken doen in ons land?
Waarom kiezen we toch nooit voor het goede?
Heb ik niet alleen, maar het hele land zoveel slecht Karma?
Hmm... gezien het verleden van ons land, lijkt dat dan wel te kloppen.
Dan moet het maar.
userIcon
Waarom met Amerika? Woef woef :/
userIcon
"Over bescherming van de privacy is niets afgesproken, zei hij"
ergens stinkt dit een beetje, of moet ik schone sokken aan doen?
quote:
Op donderdag 23 februari 2012 @ 08:29 schreef Repthyl het volgende:
Waarom met Amerika? Woef woef :/
nou misschien mag Markje dan nog een keer 5 min bij ome Barack komen?
en daar bij VVd doet alles voor die Yankees om de handelsbetrekingen in stand te houden
userIcon
Zal me niks verbazen als dit tot gevolg heeft dat de FBI straks in Nederland mensen kan arresteren omdat ze een filmpje aan het uploaden zijn.
man Danny (Administrator) 23-02-2012 @ 08:41 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 23 februari 2012 @ 08:34 schreef icedcore het volgende:
"Over bescherming van de privacy is niets afgesproken, zei hij"
ergens stinkt dit een beetje, of moet ik schone sokken aan doen?
Nee, het stinkt. Nu gaat 't nog over belangrijke infrastructuurzaken, maar dit wordt binnen twee jaar nog uitgebreid naar auteursrechten, mark my words.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 februari 2012 @ 08:41 schreef Danny het volgende:
[..]
Nee, het stinkt. Nu gaat 't nog over belangrijke infrastructuurzaken, maar dit wordt binnen twee jaar nog uitgebreid naar auteursrechten, mark my words.
verwachte al dat de lelijke kop van acta ergens zou opduiken
Aha, meer spionage van de burger. Natuurlijk. Voor de "veiligheid".
userIcon
quote:
Op donderdag 23 februari 2012 @ 08:25 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Griezel griezel...Nederland en de U.S.A.
Waarom altijd de slechtste zaken doen in ons land?
Waarom kiezen we toch nooit voor het goede?
Heb ik niet alleen, maar het hele land zoveel slecht Karma?
Hmm... gezien het verleden van ons land, lijkt dat dan wel te kloppen.
Dan moet het maar.
Haha, druggie!
List en bedrog sluiten samen een duivelspact....het grootste gevaar in deze wereld is de politiek, de elite.
Tegen die tijd dat de burgers dit beginnen begrijpen dan is het te laat en zijn we inmiddels afgeknepen en in een hoek gedrukt en totaal afhankelijk van het elitaire systeem.
... dit heeft niks met privacy en piracy van doen, maar wel van nog meer debiele bestedingen. In de VS zijn genoeg overheids-bevriende ICT en security bedrijfjes die dezelfde competentie hebben als onze overheids gefundeerde ICT bedrijfjes. Het samenwerken impliceert dan ook alleen dat Nederland niet snel meer vvd-bevriende bedrijfjes gebruikt om technologisch vernuft professioneel te vernachelen maar dus de Amerikaanse kanalen gaat gebruiken.

Voor mij klinkt het eigenlijk gewoon als de JSF deal, "our solution is much better but for a price''...
userIcon
quote:
Op donderdag 23 februari 2012 @ 08:46 schreef --ThePriest-- het volgende:
List en bedrog sluiten samen een duivelspact....het grootste gevaar in deze wereld is de politiek, de elite.
Tegen die tijd dat de burgers dit beginnen begrijpen dan is het te laat en zijn we inmiddels afgeknepen en in een hoek gedrukt en totaal afhankelijk van het elitaire systeem.
En dat je kan internetten vanuit een tent vind ik eigenlijk teveel luxe
userIcon
Met die ranzige machtsbeluste Yankees?
Wat een domme, domme actie.
userIcon
Definitie van Cybercrime.... dat laten we voor het gemak maar even open. Altijd makkelijk om er later van alles onder te schuiven
userIcon
Grappig dat de Amerikanen er niet eens over schrijven.
Ze gaan met elk land unilaterale vedragen sluiten en zo gewoon om ACTA heen.
userIcon
Vergeet niet ACTA aangenomen werd:

http://www.techdirt.com/a(...)heries-meeting.shtml

Zo doen ze dat vanaf nu aan met al dat soort zaken.
Over bescherming van de privacy is niets afgesproken, zei de "LUL"
Graag even de kleine lettertjes laten lezen want daar staat het vast wel in.
quote:
Op donderdag 23 februari 2012 @ 08:51 schreef xstatic1975 het volgende:
Definitie van Cybercrime.... dat laten we voor het gemak maar even open. Altijd makkelijk om er later van alles onder te schuiven
idd, goed punt, wat is volgens onze kotsbrok minister buza de definitie van cybercrime ???
We're all living in America
userIcon
quote:
Afgesproken is dat deskundigheid wordt samengebracht om te voorkomen dat zoiets als de energiehuishouding gevaar kan lopen als hackers daar een aanval op inzetten.
Ah, alvast als voorbereiding op de ellende die slimme meters gaan geven.
Ook zo'n fraaie anti-privacy-VS-uitvinding.
Ik hoop dat energiebedrijven driemaal in hun k*nt gepakt worden door hackers.
Dus binnenkort kunnen makkelijker 15-jarige jongetjes die een sql injectie proberen op een amerikaanse site levenslang wegrotten in een amerikaanse isoleercel?
userIcon
belachelijk
tijd voor een nieuwe minister met kennis
Kortom "Oh Hillary neem me van achteren met die grote Dildo... hier nog wat persoonlijke informatie, wil je het EPD ook inzien?"

Lobbycraten..
userIcon
Europa doet volgens Amerika te moeilijk over ACTA, dus die stap slaan we maar over en gaan meteen door naar cybercrime. Met een belegen minister die de ballen verstand heeft van alles wat met computers en internet te maken heeft, zijn we straks overgeleverd aan Amerika en zal onze privacy zonder enig probleem moeten wijken voor "terroristen".
quote:
Op donderdag 23 februari 2012 @ 08:41 schreef Danny het volgende:
[..]
Nee, het stinkt. Nu gaat 't nog over belangrijke infrastructuurzaken, maar dit wordt binnen twee jaar nog uitgebreid naar auteursrechten, mark my words.
Vitale infrastructuur.... Internet is als vitale infrastructuur aan te merken, aangezien een groot deel van het data en aansturingsverkeer hierover loopt.

Ik lees hier niets meer dan dat Nederland de USA rechten heeft gegeven actie te nemen op alles waarvan ze binnen de ruime definitie van gevaarlijk kunnen.
Dus ook sites uit d lucht halen, MegaUpload rings a bell...
userIcon
quote:
Op donderdag 23 februari 2012 @ 08:41 schreef Danny het volgende:
[..]
Nee, het stinkt. Nu gaat 't nog over belangrijke infrastructuurzaken, maar dit wordt binnen twee jaar nog uitgebreid naar auteursrechten, mark my words.
true
userIcon
quote:
Op donderdag 23 februari 2012 @ 08:55 schreef Jåbberwocky het volgende:
Over bescherming van de privacy is niets afgesproken, zei de "LUL"
Graag even de kleine lettertjes laten lezen want daar staat het vast wel in.
daar staat: de privacy mag keihard geschonden worden!
userIcon
quote:
Op donderdag 23 februari 2012 @ 08:41 schreef Danny het volgende:
[..]
Nee, het stinkt. Nu gaat 't nog over belangrijke infrastructuurzaken, maar dit wordt binnen twee jaar nog uitgebreid naar auteursrechten, mark my words.
Precies wat ik dacht, schaap in wolfs kleren idee.

Onder het mom van veiligheid komt het positiever binnen bij de mens zullen ze wel gedacht hebben.
userIcon
Waar kunnen wij die verdragstekst inzien?
ik stel maar weer voor: Boycot Amerikaanse producten. Dit is lastig zo niet onmogelijk voor alle producten - probeer dan USA producten zo veel mogelijk te vermijden.
Wanneer wordt de eerste onbewuste amateur hacker aan de USA uitgeleverd???
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden