CERN-deeltjes mogelijk toch niet sneller dan het licht

Internationaal • Geschreven door Novum/AP op 22-02-2012 @ 22:34
print 

Wetenschappers bij het Europese onderzoeksinstituut CERN hebben een fout gevonden in de apparatuur die vorig jaar werd gebruikt om de snelheid van neutrinodeeltjes te meten. De fout kan verklaren waarom vorig jaar in september snelheden van boven die van het licht werden gemeten.

Volgens de speciale relativiteitstheorie van Albert Einstein kan niets zich sneller voortbewegen dan het licht: zijn beroemde E=mc2-vergelijking. Die staat voor energie is gelijk aan de massa maal de lichtsnelheid in het kwadraat. De resultaten van het experiment bij CERN deden dan ook veel stof opwaaien.

Een woordvoerder van CERN zei woensdag dat wetenschappers een fout hebben gevonden in het GPS-systeem dat werd gebruikt om de aankomst van de neutrinodeeltjes in een laboratorium in Italië te meten.

Later dit jaar worden de experimenten met de neutrinodeeltjes opnieuw uitgevoerd. Pas dan wordt duidelijk of de fout in het GPS-systeem verantwoordelijk was voor de verbluffende resultaten.


Neutrinodeeltjes mogelijk toch niet sneller dan het licht (Foto: Novum)


Bron: Novum/AP


Lees ook:

» 14/12 Higgs-presentatie CERN was in Comic Sans44
» 18/11 CERN: deeltjes weer sneller dan het licht88
» 11:46 Wereldleiders geschokt door bloedbad in Houla28
» 09:59 Duizenden vrouwen lopen Braziliaanse SlutWalk50


delen | eKudos nujij

5898 views / 70 reacties
Reacties op dit bericht
70  van 70 reacties op deze pagina. (5 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Ik wist het.
Iedereen was helemaal happy de peppie.

Ik dacht al, laten we het eerst maar eens afwachten.
Aan de andere kant, zou wel jammer zijn als het niet klopt.
userIcon
Oftewel geen nieuws. Ik weet dat men benieuwd is, maar kap gewoon met nieuws over CERN tot het nieuwe experiment. Dit doet haast denken aan de lawinejournalistiek zoals die bij Friso.
....neu
ze hebben iets ondekt, en stoppen het nu in de doofpot !!!
Jammer, nu kunnen we de tijdreizen vergeten
userIcon
Ja logisch natuurlijk.
Het vereist namelijk oneindige energie om sneller dan het licht te gaan.
Het vereist ook oneindige energie om de temperatuur op exact 0K te brengen.
Oneindige energie bestaat niet, live with it, don't try don't bother.

[ Bericht gewijzigd door Danny op donderdag 23 februari 2012 @ 07:41 ]
userIcon
Ik had er al mijn twijfels bij. Niet dat er heel veel vanaf weet maar meer dat Albert Einstein fout zou zitten.
userIcon
@ froop, dus het is geen wereldnieuws als deeltjes sneller dan het licht bewegen?
Misschien wat extra budget geven dan vinden ze vast wel iets, ooit
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:43 schreef gerrit098 het volgende:
Ik had er al mijn twijfels bij. Niet dat er heel veel vanaf weet maar meer dat Albert Einstein fout zou zitten.
Tot Einstein dacht ook niemand dat Newton het fout had (bij wijze van spreken). Alle wetenschappelijke kennis is voorlopig, er is altijd de mogelijkheid dat het niet klopt.
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:43 schreef gerrit098 het volgende:
Ik had er al mijn twijfels bij. Niet dat er heel veel vanaf weet maar meer dat Albert Einstein fout zou zitten.
Albert Einstein heeft vaker wel fout gezeten, zie quantum mechanica en Nils Bohr werd zelfs nog gedemoniseerd door hem, met een argument dat god niet van dobbelen hield (kort door de bocht)
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:42 schreef Avatar_ het volgende:
Jammer, nu kunnen we de tijdreizen vergeten
Net zo'n fabeltje als teleportatie en telekinesis
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:46 schreef Avatar_ het volgende:
[..]
Albert Einstein heeft vaker wel fout gezeten, zie quantum mechanica en Nils Bohr werd zelfs nog gedemoniseerd door hem, met een argument dat god niet van dobbelen hield (kort door de bocht)
Leave Albert Einstein alone!!1!
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:44 schreef Bill_E het volgende:
@ froop, dus het is geen wereldnieuws als deeltjes sneller dan het licht bewegen?
theoretisch is dus wel een deeltje die sneller als licht reist en dat zijn de tachyonen, of tenminste de deeltjes hebben hun eigen wetten
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:48 schreef InsGesicht het volgende:
[..]


Net zo'n fabeltje als teleportatie en telekinesis
Ze hebben al een atoom kunnen teleporteren hoor en volgens mij is zelfs telekinese wetenschappelijk bewezen
En toch draagt dit falen bij aan het onderzoek, dit is niet iets wat je nou in 20 jaar realiseert, sterker nog, dit project is eigenlijk nooit af.
Is GPS nauwkeurig genoeg om dit soort experimenten mee te meten?
Ik snap dat ze vertraging mee kunnen rekenen, maar is die vertraging constant?
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:48 schreef JamFlava het volgende:
[..]
Leave Albert Einstein alone!!1!
Ik ben ook een fan hoor, sorry
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:46 schreef padlarf het volgende:
[..]


Tot Einstein dacht ook niemand dat Newton het fout had (bij wijze van spreken). Alle wetenschappelijke kennis is voorlopig, er is altijd de mogelijkheid dat het niet klopt.
Universele natuurwetten gelden altijd en overal in ons universum.
Een ander universum kan weer hele andere wetten hebben maar voorlopig hebben wij nog geen ander universum gevonden.

The Enterprise kan ook niet sneller reizen dan het licht Warp snelheid kan dan ook alleen behaald worden door een warptunnel te creëren waar ze dan in vliegen, in de praktijk gaan ze sneller dan het licht maar theoretisch vliegen ze op normale impuls snelheid.
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:52 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Nee! Ze zullen toch niet de afstand Cern-Italië óver het aardoppervlak hebben berekend, in plaats van dwars door de Aarde heen?

Die gedachte had ik meteen al bij het wonderbaarlijke nieuws, maar leek me te belachelijk om serieus te nemen. Maar nou ze over GPS beginnen....
Ze hebben drie hoeks meting gedaan dus en door de aarde en met een satelliet, en dat is volgens mij wel een hele nauwkeurige meet systeem
Publiciteitsstunt natuurlijk.
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:42 schreef Avatar_ het volgende:
Jammer, nu kunnen we de tijdreizen vergeten
Wat een onzin.
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:46 schreef padlarf het volgende:
[..]


Tot Einstein dacht ook niemand dat Newton het fout had (bij wijze van spreken). Alle wetenschappelijke kennis is voorlopig, er is altijd de mogelijkheid dat het niet klopt.
Sterker nog... "theorien" zijn der om verbetert/ontkracht te worden, alleen op die manier gaat technologie/wetenschap vooruit!

Om maar even wiki te quiten; "Een belangrijk gevolg van Poppers opvatting is dat een theorie nooit kan pretenderen de uiteindelijke, zekere waarheid te zijn: het blijft immers altijd mogelijk dat in de toekomst een nieuw experiment de theorie weerlegt."

edit; Poppers = wiki
userIcon
Misschien maar beter ook. Een relativiteitstheorie die niet klopt zou alles overhoop gooien.
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:49 schreef Avatar_ het volgende:
theoretisch is dus wel een deeltje die sneller als licht reist en dat zijn de tachyonen, of tenminste de deeltjes hebben hun eigen wetten
Raar om in een vermeend hoogstaande discussie de zinsconstructie "een deeltje die sneller als" te moeten lezen...
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:48 schreef InsGesicht het volgende:
[..]


Net zo'n fabeltje als teleportatie en telekinesis
Teleportatie is al mogelijk.
Telekinesis is nog ver weg maar zou via hersenimplantaten wel mogelijk kunnen zijn.
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:53 schreef Praxis het volgende:
[..]

Universele natuurwetten gelden altijd en overal in ons universum.
Een ander universum kan weer hele andere wetten hebben maar voorlopig hebben wij nog geen ander universum gevonden.

The Enterprise kan ook niet sneller reizen dan het licht Warp snelheid kan dan ook alleen behaald worden door een warptunnel te creëren waar ze dan in vliegen, in de praktijk gaan ze sneller dan het licht maar theoretisch vliegen ze op normale impuls snelheid.
Het is al bewezen dat er delen zijn in het universum waar andere wetten lijken te gelden.

Einstein wist lang niet alles.

We hebben al zat dingen ontdekt wat bepaalde theorieën hebben ontkracht.
(en soms ook bevestigd uiteraard)
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:59 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
[..]


Raar om in een vermeend hoogstaande discussie de zinsconstructie "een deeltje die sneller als" te moeten lezen...
Als het niet begrijpt moet je ook niet reageren jebegrijpt het toch wel wat ik zei? of was het chinees voor jou?
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:57 schreef laforest het volgende:
[..]
Wat een onzin.
wat bedoel je ermee?
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:59 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
[..]


Raar om in een vermeend hoogstaande discussie de zinsconstructie "een deeltje die sneller als" te moeten lezen...
Ach, ze ontdekken (of verzinnen) voortdurend nieuwe deeltjes tegenwoordig.

Er zijn al links- of rechtsdraaiende moleculen, vreemde quarks en toverquarks, protonen met een positieve lading en elektronen met een negatieve lading, ga zo maar door. Waarom zou er dan ook geen mannelijk of vrouwelijk deeltje kunnen bestaan?
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:42 schreef Avatar_ het volgende:
Jammer, nu kunnen we de tijdreizen vergeten
Waar ben je nu dan mee bezig? Juist, tijdreizen!

Wat jij wilt is de tijd naar je hand zetten, maar dat lukt voorlopig niet op macroschaal.
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:06 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Waar ben je nu dan mee bezig? Juist, tijdreizen!

Wat jij wilt is de tijd naar je hand zetten, maar dat lukt voorlopig niet op macroschaal.
Ken je me nog?
groeten? we hebben veel discussies gehad met name over jouw vermeende christelijke praktijken
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:42 schreef Avatar_ het volgende:
Jammer, nu kunnen we de tijdreizen vergeten
Als dat ooit in de toekomst mogelijk zou worden hadden we het waarschijnlijk al lang geweten.
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:50 schreef Avatar_ het volgende:
[..]
Ze hebben al een atoom kunnen teleporteren hoor en volgens mij is zelfs telekinese wetenschappelijk bewezen
Volgens jou en je 'hoor' maakt m helemaal goed voor mij
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:12 schreef InsGesicht het volgende:
[..]

Volgens jou en je 'hoor' maakt m helemaal goed voor mij
Ik dank u nederig
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Als dat ooit in de toekomst mogelijk zou worden hadden we het waarschijnlijk al lang geweten.
Als de tijdreizigers een beetje verstand zouden hebben, wisten we echt niet van het bestaan van tijdreizigers af, oooh shit we weten het niet he
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Als dat ooit in de toekomst mogelijk zou worden hadden we het waarschijnlijk al lang geweten.
Hoeft niet, als mijn hypothese klopt dat er voor een tijdreis eerst een vertrek- en aankomststation moet bestaan.

Dankzij deze hypothese kunnen we veilig in tijdreizen blijven geloven.
Reden om hem te koesteren!
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:49 schreef Avatar_ het volgende:
[..]
theoretisch is dus wel een deeltje die sneller als licht reist en dat zijn de tachyonen, of tenminste de deeltjes hebben hun eigen wetten
Tijd gaat sneller dan het licht.
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:06 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Waar ben je nu dan mee bezig? Juist, tijdreizen!

Wat jij wilt is de tijd naar je hand zetten, maar dat lukt voorlopig niet op macroschaal.
Scherp. Eindelijk iemand met hersencellen
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:16 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Hoeft niet, als mijn hypothese klopt dat er voor een tijdreis eerst een vertrek- en aankomststation moet bestaan.

Dankzij deze hypothese kunnen we veilig in tijdreizen blijven geloven.
Reden om hem te koesteren!
Het is bijna een religieus hoop vind je het niet? en ik zeg yes en amen dat wij ooit eens gelijke van god zullen zijn
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:05 schreef Avatar_ het volgende:
[..]
wat bedoel je ermee?
Op het moment is er geen enkele wet in fysica dat zegt dat tijdreizen onmogelijk. Het tegendeels zelfs. Theoretisch is het mogelijk. Zoek maar eens op Alcubierre... Die kwam met een geldige oplossing van Einstein's field theory dat tijdreizen in theorie mogelijk maakt. In het kort komt het er op neer dat je niet alleen zelf beweegt (of zelfs helemaal niet), maar dat je de ruimtetijd (fabric of spacetime) voor je korter maakt en achter je uitstrekt. Dit is alles kan gewoon via de theorie van Einstein. Verder kwam Einstein zelf met een oplossing, de wormhole.
userIcon
Aan de ene kant zou het een opluchting zijn als dit de fout was, al onze theorieën gelden nog steeds... maar ergens in het hart van een wetenschapper voelt het ook een beetje kut, stiekem hoop je i.i.g. 1 keer een wetenschappelijke revolutie zoals deze mee te maken.

Ik ben benieuwd wat er uit de volgende poging komt.
userIcon
Oh......nou dan niet......
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:14 schreef Avatar_ het volgende:
[..]
Ik dank u nederig
Zo, nu lekker een jointje draaien, pauw en witteman kijken en een pizza erin
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:18 schreef laforest het volgende:
[..]
Op het moment is er geen enkele wet in fysica dat zegt dat tijdreizen onmogelijk. Het tegendeels zelfs. Theoretisch is het mogelijk. Zoek maar eens op Alcubierre... Die kwam met een geldige oplossing van Einstein's field theory dat tijdreizen in theorie mogelijk maakt. In het kort komt het er op neer dat je niet alleen zelf beweegt (of zelfs helemaal niet), maar dat je de ruimtetijd (fabric of spacetime) voor je korter maakt en achter je uitstrekt. Dit is alles kan gewoon via de theorie van Einstein. Verder kwam Einstein zelf met een oplossing, de wormhole.
en je hebt gelijk, maar ik bedoelde het cynisch want ik geloof echt dat wij ooit tijd en ruimte naar ons hand zullen zetten
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Als dat ooit in de toekomst mogelijk zou worden hadden we het waarschijnlijk al lang geweten.


Heerlijke paradox!
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:20 schreef InsGesicht het volgende:
[..]


Zo, nu lekker een jointje draaien, pauw en witteman kijken en een pizza erin
Ik ga ook blowen
ik ken je wel denk ik was je niet ooit janpiraat en ik was dan siddha
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:19 schreef Henno het volgende:
Aan de ene kant zou het een opluchting zijn als dit de fout was, al onze theorieën gelden nog steeds... maar ergens in het hart van een wetenschapper voelt het ook een beetje kut, stiekem hoop je i.i.g. 1 keer een wetenschappelijke revolutie zoals deze mee te maken.

Ik ben benieuwd wat er uit de volgende poging komt.
Ik verwacht er niet veel van, eigenlijk.

"Later dit jaar worden de experimenten met de neutrinodeeltjes opnieuw uitgevoerd. "

Eerst schok je de wetenschappelijke wereld met een mogelijk noodzakelijke totale omgooiing van de fysica 'as we know it'. Dan ontdek je dat er misschien een fout is gemaakt, en je weet ook welke fout dan kan zijn.

En vervolgens ga je maandenlang zitten duimendraaien voor je het experiment gaat herhalen!

Ergens in de berichtenstroom tussen CERN en Fok! moet er iets aan de urgentie van het probleem zijn veranderd.
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Als dat ooit in de toekomst mogelijk zou worden hadden we het waarschijnlijk al lang geweten.
Nee hoor. Volgens M-theory is dat helemaal niet nodig.
Lees bijvoorbeeld Introduction to Superstrings and M-Theory maar eens.
userIcon
Emc2 is Beer with Bubbles!
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:43 schreef Praxis het volgende:
Ja logisch natuurlijk.
Het vereist namelijk oneindige energie om sneller dan het licht te gaan.
Het vereist ook oneindige energie om de temperatuur op exact 0K te brengen.
Oneindige energie bestaat niet, live with it, don?t try don?t bother.
Dat blijkt uit theorieen. Theorieen zijn geldig tot slechts eenmaal bewezen is dat deze onjuist is, al heb je duizenden bewijzen dat het geldt.
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:28 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Ik verwacht er niet veel van, eigenlijk.

"Later dit jaar worden de experimenten met de neutrinodeeltjes opnieuw uitgevoerd. "

Eerst schok je de wetenschappelijke wereld met een mogelijk noodzakelijke totale omgooiing van de fysica 'as we know it'. Dan ontdek je dat er misschien een fout is gemaakt, en je weet ook welke fout dan kan zijn.

En vervolgens ga je maandenlang zitten duimendraaien voor je het experiment gaat herhalen!

Ergens in de berichtenstroom tussen CERN en Fok! moet er iets aan de urgentie van het probleem zijn veranderd.
Ja bij CERN doen ze alles in een middagje. Dat jouw proeven op de mavo nou geen voorbereiding en planning vereisen....
userIcon
Foutje, bedankt!
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:53 schreef Praxis het volgende:
[..]

Universele natuurwetten gelden altijd en overal in ons universum.
Een ander universum kan weer hele andere wetten hebben maar voorlopig hebben wij nog geen ander universum gevonden.

The Enterprise kan ook niet sneller reizen dan het licht Warp snelheid kan dan ook alleen behaald worden door een warptunnel te creëren waar ze dan in vliegen, in de praktijk gaan ze sneller dan het licht maar theoretisch vliegen ze op normale impuls snelheid.
Dat is het streven, zoals ik al vaker zei is het een kwestie van iets onjuist bewijzen en je hele theorie, axioma's zelfs, zijn waardeloos. Einstein heeft ook gewoon fouten gemaakt, doen alle wetenschappers. Maar een goed wetenschapper gaat dan ontdekken wat er achter zit, in plaats van star trek erbij te halen.
Alle hulde voor de mannen en vrouwen bij CERN wat mij betreft, een prachtig vakgebied waarin nog maar weinig grote ontdekkingen te doen zijn. Lichtsnelheid overschrijden is daar een van. Een unificatietheorie is de andere. Maar misschien kan je beter bij je eigen vakgebied blijven?
Tja, ik heb de boel met de relativistische quantum elektrodynamica, met het standaardmodel en met de snarentheorie nog eens doorgerekend en daarom is het solide dat de meetfout gevonden is. Jammer, want diep in mijn hart hoopte ik heb ik toch op een falsificatie ....
Op het journaal hebben ze het nou ineens over een glasvezelverbinding die de fout zou hebben veroorzaakt. Dat lijkt me toch iets heel anders dan een GPS-fout.
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:42 schreef Diepvriez het volgende:
....neu
ze hebben iets ondekt, en stoppen het nu in de doofpot !!!
Ik ben niet zo van de complottheorieën, maar wat jij zegt denk ik ook.. dan wel hou ik hier wel grote rekening mee.

Wie weet waarvoor dat hicks deeltje verder wel niet voor kan dienen... en welke bedragen daarmee te verdienen zijn. Met name in ruimtevaart technologie, communicatietechnologie, militair... etc.

En wie weet zelfs bij de energie technologie.
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:12 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Als dat ooit in de toekomst mogelijk zou worden hadden we het waarschijnlijk al lang geweten.
Niet als er multiversa zijn zoals dat nu ook steeds meer in de quantum fysica aangenomen wordt: dat elke mogelijkheid wat kan gebeuren, ook daadwerkelijk gebeurt. Op die manier bekeken zijn er oneindig veel versies/tijdlijnen/whatever, diegene met een tijdmachine, maar ook die zonder zo'n tijdmachine, noem maar op.
userIcon
Wetenschap ook. Nee dit valt onder de categorie Damage Control. NASA praktijken.
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:48 schreef InsGesicht het volgende:
[..]


Net zo'n fabeltje als teleportatie en telekinesis
lulkoek op nanoschaal is dat mogelijk.
man Danny (Administrator) 23-02-2012 @ 07:43 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:48 schreef InsGesicht het volgende:
[..]


Net zo'n fabeltje als teleportatie en telekinesis
teleportatie is al mogelijk en wordt al met bv atomen gedaan. Het bestaat vooralsnog niet voor echte objecten, maar denk een jaar of honderd verder en dan kom je een heel eind.
userIcon
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 22:41 schreef Froop het volgende:
Oftewel geen nieuws. Ik weet dat men benieuwd is, maar kap gewoon met nieuws over CERN tot het nieuwe experiment. Dit doet haast denken aan de lawinejournalistiek zoals die bij Friso.
Dit is toch wel even een stuk intressanter of belangrijker dan Friso hoor.
schiet is een keer op dan met die zooi ,ik wil tijd reizen en ik wil eeuwig leven,maar nee daar zullen ze wel mee komen als ik net dood ben,stelletje laaielichters
userIcon
Ook knap dat ze zulke kleine TomTom's kunnen bouwen.
quote:
Op woensdag 22 februari 2012 @ 23:17 schreef Snipperaar het volgende:
[..]
Tijd gaat sneller dan het licht.
tijd heeft geen snelheid
70  van 70 reacties op deze pagina. (5 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 14/12 Higgs-presentatie CERN was in Comic Sans44
» 18/11 CERN: deeltjes weer sneller dan het licht88
» 11:46 Wereldleiders geschokt door bloedbad in Houla28
» 09:59 Duizenden vrouwen lopen Braziliaanse SlutWalk50


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden