Wetenschappers wekken ijstijdplantje tot leven

Wetenschap • Geschreven door Novum/AP op 21-02-2012 @ 13:07
print 

Meer dan dertigduizend jaar lagen de schatten van een prehistorische eekhoorn, vruchten en zaden, in een holletje in Siberië, geconserveerd door de koude van de permafrost. Russische wetenschappers zijn er nu in geslaagd aan materiaal van een van de zaden een volledige plant te laten ontspruiten. Mogelijk bereidt het experiment de weg voor het laten opbloeien van tal van andere verloren gewaande soorten.

Silene stenophylla is de oudste plant ooit die weer tot leven is gewekt. Het plantje is vruchtbaar, heeft witte bloemetjes en levensvatbaar zaad.

Uit het experiment blijkt dat de Siberische permafrost een prima natuurlijke bewaarbank is voor oeroude levensvormen, zeggen de onderzoekers, die hun bevindingen hebben gepubliceerd in de editie van het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences die dinsdag is verschenen.

De tot leven gewekte plant lijkt sprekend op zijn hedendaagse neef, die nog altijd in hetzelfde gebied in het noordoosten van Siberië groeit, zei Svetlana Jasjina, projectleider van het Instituut voor Celbiofysica van de Russische Academie voor Wetenschappen. "Het is een zeer levensvatbare plant die zich bijzonder goed aanpast." Ze hoopt dat zij en haar team nog meer oude soorten tot leven kunnen wekken.

Het Russische onderzoeksteam ontdekte de vruchten na onderzoek van tientallen versteende holen, verborgen onder ijsafzettingen op de rechteroever van het lagere stroomgebied van de rivier de Kolyma. De sedimenten zijn zo'n 30 tot 32 duizend jaar oud. Omdat ze in veel gevallen vol met ijs zaten en aan elkaar waren gevroren vormden ze een natuurlijke ijskoude bewaarkamer die contact met de oppervlakte onmogelijk maakte.

"De eekhoorns groeven hun holen, met de grootte van een voetbal, in de bevroren grond en stopten er hooi en vacht in om er een perfecte voorraadkamer van te maken", zei Stanislav Goebin, een van de auteurs van het artikel. Volgens hem toont het onderzoek aan dat levend weefsel tienduizenden jaren in ijskoude omstandigheden kan overleven en komt het tot leven wekken van zoogdieren uit de ijstijd hiermee dichterbij.

De holen liggen op zo'n 38 meter onder de hedendaagse oppervlakte. In de diverse grondlagen zijn ook beenderen te vinden van mammoeten, wolharige neushoorns, bizons, paarden en herten. "Als we geluk hebben vinden we bevroren eekhoornweefsel", aldus Goebin. "En dit kan ons helemaal tot aan de mammoet brengen."


Bron: Novum/AP


Lees ook:

» 07/05 'Winderige dinosaurussen warmden wereld op'29
» 03/05 Boeing 727 met opzet gecrasht in Mexicaanse woestijn25
» 28/04 Nieuw subatomair deeltje gevonden bij CERN21
» 19/04 Mensenhaar groeit terug op muis20


delen | eKudos nujij

8849 views / 49 reacties
Reacties op dit bericht
49  van 49 reacties op deze pagina. (5 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
WIe weet wekken we straks ook mammoeten van 1 miljoen jaar oud weer tot leven!
userIcon
In 1 woord: cool
userIcon
De vertaling is ook wonderlijk.
userIcon
It's alive!

Alive, I tell you!
Stap 1) (gekke) wetenschapper (CHECK)
Stap 2) Plantjes tot leven brengen (CHECK)
Stap 3) Barnsteen opgraven (TODO)
Stap 4) Dino's clonen
Stap 5) ....
Stap 6) PROFIT !!! (ISLA NUBLAR HERE WE COME!!!)

Hahaha, maar ondanks grapje in't begin over jurassic park, vraag ik me toch af of die ene stelling niet enigszins correct is.
Ellie Satler stelde toch zo leuk dat het wel heel mooi was om plantjes weer tot leven te brengen maar dat ze de giftigste soorten naast het zwembad hadden geplaatst .... (ja ben me ervan bewust fictief persoon, boekje etc maar die stelling vind ik toch wel een goeie vraagstelling)

Weten we wel wat voor eigenschappen die plantjes dus hebben voor ze "per ongeluk" in het wild terecht komen ???
quote:
"Het is een zeer levensvatbare plant die zich bijzonder goed aanpast."
Ik hoor het haar nog zeggen als over een paar jaar onze hele planeet overwoekerd is en wij allen met uitsterven bedreigd worden.
Hoelang is 32.000 jaar in christelijke jaren?
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:13 schreef DrNick het volgende:
WIe weet wekken we straks ook mammoeten van 1 miljoen jaar oud weer tot leven!
leuke huisdieren.

* spaart voor een poepschep van vorstelijke afmetingen
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:16 schreef b_w_johan het volgende:
Stap 1) (gekke) wetenschapper (CHECK)
Stap 2) Plantjes tot leven brengen (CHECK)
Stap 3) Barnsteen opgraven (TODO)
Stap 4) Dino's clonen
Stap 5) ....
Stap 6) PROFIT !!! (ISLA NUBLAR HERE WE COME!!!)

Hahaha, maar ondanks grapje in't begin over jurassic park, vraag ik me toch af of die ene stelling niet enigszins correct is.
Ellie Satler stelde toch zo leuk dat het wel heel mooi was om plantjes weer tot leven te brengen maar dat ze de giftigste soorten naast het zwembad hadden geplaatst .... (ja ben me ervan bewust fictief persoon, boekje etc maar die stelling vind ik toch wel een goeie vraagstelling)

Weten we wel wat voor eigenschappen die plantjes dus hebben voor ze "per ongeluk" in het wild terecht komen ???
Als het familie is zoals gezegd word van een bekende plant zal dat wel enigszins duidelijk zijn.

Al is het natuurlijk wel zo dat ze door een veranderend klimaat (natuur) uitgestorven zijn, het lijkt mij dat je de natuur zo veel mogelijk met rust moet laten. Dit lijkt me verder vrij onschuldig.
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:13 schreef DrNick het volgende:
WIe weet wekken we straks ook mammoeten van 1 miljoen jaar oud weer tot leven!
Zo dan! Dat zou vett zijn!

OT: Lang leve de wetenschap!
userIcon
Svetlana Jasjina.... Ik weet het niet, ik heb een heel ander beeld bij zo'n naam.....
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:13 schreef DrNick het volgende:
WIe weet wekken we straks ook mammoeten van 1 miljoen jaar oud weer tot leven!
8000 jaar geleden waren er ook nog mammoeten...
userIcon
Nu nog realiseren dat ze de hoogte van die dingen kunnen beheersen en dan heb ik over een tijdje een T-Rex als huisdier!
userIcon
Dat is wel heel tof
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:25 schreef Draganta het volgende:
[..]


8000 jaar geleden waren er ook nog mammoeten...
Bitch please, iedereen weet dat de aarde slechts 6.000 jaar oud is.
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:18 schreef KlappernootatWork het volgende:
Dit kan van groot belang zijn.
Gezien de gevoeligheid van tegenwoordige gewassen mbt ziektes lijkt het me nuttig om vers genetisch materiaal te introduceren.
De permafrost zaden-databank is er al (Noorwegen) en we weten nu dat die zaden dus tienduizenden jaren houdbaar zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Svalbard_Global_Seed_Vault
userIcon
Het laten ontkiemen van een bevroren zaad ligt wel even iets anders dan het tot leven brengen van een mammoet op basis van bewaard DNA

Lekkere popi jopie berichtgeving weer
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:35 schreef Bierie het volgende:
Het laten ontkiemen van een bevroren zaad ligt wel even iets anders dan het tot leven brengen van een mammoet op basis van bewaard DNA

Lekkere popi jopie berichtgeving weer
Er wordt al wel een poging gedaan.

klik
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:18 schreef Ramoncito het volgende:
Hoelang is 32.000 jaar in christelijke jaren?
Ettelijke jaren geleden...
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:26 schreef Pakspul het volgende:
Nu nog realiseren dat ze de hoogte van die dingen kunnen beheersen en dan heb ik over een tijdje een T-Rex als huisdier!
Net als vroeger!

quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:13 schreef HPLC het volgende:
In 1 woord: cool
Inderdaad! Volgens mij ik wel ns gelezen dat Rusland en Japan samen bezig zijn met pogingen de mammoet tot leven te wekken. Zelfs financieel een goed idee omdat je volgens mij echt veel geld kan verdienen aan toerisme als het lukt.

Echt tof iig!
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:57 schreef Shakkara het volgende:
[..]


Yep, de prehistorische mens heeft de mamoeten laten uitsterven. Zou cool zijn als we ze nu weer tot leven konden wekken.
Ja, laten we de natuurlijke selectie ongedaan maken en nieuwe soorten introduceren
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:35 schreef Aether het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]
Dat SS is toch wel een beetje raar. Deden artsen een jaar of 70 geleden ook geen experimenten?
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:18 schreef Ramoncito het volgende:
Hoelang is 32.000 jaar in christelijke jaren?
onzin de aarde is geen 32.000 jaar oud
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:57 schreef Shakkara het volgende:
[..]


Yep, de prehistorische mens heeft de mamoeten laten uitsterven. Zou cool zijn als we ze nu weer tot leven konden wekken.
Juist wij hebben deze reuze olifanten uitgeroeit met onze speertjes sukkel.
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:07 schreef LekkerSimpel het volgende:
[..]


Dat SS is toch wel een beetje raar. Deden artsen een jaar of 70 geleden ook geen experimenten?
Ik snap, het nieuwsbericht helemaal lezen is lastig he:
Silene stenophylla
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:11 schreef GWD het volgende:
[..]

onzin de aarde is geen 32.000 jaar oud
Klopt, die is 150.000 keer ouder.
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:12 schreef GWD het volgende:
[..]
Juist wij hebben deze reuze olifanten uitgeroeit met onze speertjes sukkel.
Wordt nog over gediscussieerd:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mammoth#Extinction
38 meter? groeven die beestjes zo diep?
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:14 schreef stbabylon het volgende:
[afbeelding]
Daar moest ik ook gelijk aan denken.
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 14:26 schreef banaan56 het volgende:
38 meter? groeven die beestjes zo diep?
quote:
De holen liggen op zo'n 38 meter onder de hedendaagse oppervlakte. In de diverse grondlagen zijn ook beenderen te vinden van mammoeten, wolharige neushoorns, bizons, paarden en herten.
Ter verduidelijking; de mammoeten, de neushoorns, de bizons, paarden en herten graven niet. Ergo, er is wat grond bijgekomen sinds die tijd.
kan niet wachten op een T-rex
Leuk om de mutatie-rate in de tijd te controleren, maar 10.000 jaar is op evolutionair gezien nog niet echt veel. Iemand 1 miljoen jaar oud zaad?
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:57 schreef Shakkara het volgende:
[..]


Yep, de prehistorische mens heeft de mamoeten laten uitsterven. Zou cool zijn als we ze nu weer tot leven konden wekken.
Dat is een theorie, maar is niet zeker. Als het wel zo is, dan is dat nog steeds natuurlijke selectie. Wij mensen zijn niet de enige soort die andere soorten uitroeien by the way...
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 15:54 schreef Draganta het volgende:
[..]


Dat is een theorie, maar is niet zeker. Als het wel zo is, dan is dat nog steeds natuurlijke selectie. Wij mensen zijn niet de enige soort die andere soorten uitroeien by the way...
Als andere beesten elkaar uitroeien dan is dat natuurlijke selectie, als wij het doen dan kun je dat moeilijk onder die noemer scharen. Je statement dat wij niet de enige soort zijn die anderen uitroeien is niet relevant in een onderwerp over natuurlijke selectie.
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:25 schreef Draganta het volgende:
[..]


8000 jaar geleden waren er ook nog mammoeten...
http://en.wikipedia.org/wiki/Mammoth#Extinction

"mammoths of Wrangel Island survived until 1,650 BC."

quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:57 schreef Shakkara het volgende:
[..]


Yep, de prehistorische mens heeft de mamoeten laten uitsterven. Zou cool zijn als we ze nu weer tot leven konden wekken.
Onzin, het was een combinatie van factoren, niet alleen de mens.
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:35 schreef Bierie het volgende:
Het laten ontkiemen van een bevroren zaad ligt wel even iets anders dan het tot leven brengen van een mammoet op basis van bewaard DNA

Lekkere popi jopie berichtgeving weer
Echt he, wat een bullshit om de link te leggen tussen het ontkiemen van een zaadje en het klonen van een dier. Het is een beetje als vlak na de uitvinding van het wiel over formule 1 beginnen.

Overigens is dit niets nieuws, een paar jaar geleden hebben ze ongeveer hetzelfde gedaan met de zaadjes van een uitgestorven soort dadel palm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Judean_date_palm

Het verschil is dat die zaadjes maar 2000 jaar oud waren, maar die soort was wel uitgestorven.
man SuperFruitig (FOK!games crew) 21-02-2012 @ 19:22 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:17 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Ik hoor het haar nog zeggen als over een paar jaar onze hele planeet overwoekerd is en wij allen met uitsterven bedreigd worden.
Ben ik de enige die deze (weliswaar extreme) mening deelt?

Dood is dood. Let it go.
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 19:22 schreef SuperFruitig het volgende:
[..]

Ben ik de enige die deze (weliswaar extreme) mening deelt?

Dood is dood. Let it go.
Zaadje was niet dood.
Maar ik ben het wel met je eens dat het gevaar kan opleveren...
userIcon
quote:
De tot leven gewekte plant lijkt sprekend op zijn hedendaagse neef, die nog altijd in hetzelfde gebied in het noordoosten van Siberië groeit
Wat toch wel iets vette geweest als het een plantje was geweest met een compleet andere uitstraling. Maarja...
userIcon
quote:
Op dinsdag 21 februari 2012 @ 13:19 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
leuke huisdieren.

* spaart voor een poepschep van vorstelijke afmetingen
Shovel lijkt me zeer geschikt voor dit grote werk! En om het beestje bij te houden tijdens het uitlaten!
userIcon
Awesome! Nu heb ik ook hoop dat ik in het jaar 3500 weer tot leven gewekt kan worden!
49  van 49 reacties op deze pagina. (5 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 07/05 'Winderige dinosaurussen warmden wereld op'29
» 03/05 Boeing 727 met opzet gecrasht in Mexicaanse woestijn25
» 28/04 Nieuw subatomair deeltje gevonden bij CERN21
» 19/04 Mensenhaar groeit terug op muis20


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden