Heffen administratiekosten bij boete mag niet

Nederland • 18-02-2012 @ 19:47 •   dm Harry
print 

Justitie mag geen administratiekosten in rekening brengen aan mensen die een geldboete hebben gekregen. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam bepaald in een door hoogleraar recht en bestuur bij de Wageningen Universiteit Bernd van der Meulen aangespannen zaak. Volgens de rechter kan de uitzondering die wordt gemaakt voor geldboetes niet door de beugel.

Van der Meulen was het niet eens met de zes euro administratiekosten die hij moest betalen voor een verkeersboete van 99 euro. Hij betaalde de 99 euro wel, maar tekende bezwaar aan tegen de 6 euro administratiekosten.

De rechtbank stelt dat het uitgangspunt is dat de kosten van handhaving van bepalingen waarbij overtreding wordt gestraft voor rekening van de staat komen. Dat voor geldboetes een uitzondering is gemaakt omdat die bijdrage bescheiden is en de incasso niet veel kosten met zich meebrengt, kan volgens de rechtbank niet. "Het zojuist genoemde uitgangspunt verdraagt geen uitzondering", aldus de rechter.


Bron: Novum


9072 views / 74 reacties
Reacties op dit bericht
39  van 74 reacties op deze pagina. (11 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
userIcon
Ook met terugwerkende kracht?
userIcon
Niet meer dan logisch. Maar met logica heeft de overheid ook niet veel op. Het gaat puur om geld.
omg cricket wicked
userIcon
Heeft geen nut van die kerel.

Nu gaan ze gewoon die boetes met 6 euro verhogen.
userIcon
Krijgen de burgers nu de onterecht betaalde administratiekosten terug?
nu wil ik mijn 6 euro administratie kosten ook terug! basterds en minimaal 50% verlaging .. de prijzen gaan nergens meer over ... overheid het is natuurlijk geen inkomsten he? het is voor de veiligheid dus als je het in de naam van de veiligheid doet .. moet je het ook 100% investeren in de veiligheid
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:51 schreef etuiedelapiel het volgende:
Jammer , de boetes zijn toch al veel te laag.
Die mogen best vertienvoudigd worden.
Ik hoop dat jij een keer met je elleboog per ongeluk de toeter aantikt en een boete van 356 euro krijgt.. (of je betaalt ¤ 3506 zoals je zelf zo graag wil)
userIcon
Mooie actie van de heer Van der Meulen
Die administratiekosten zijn natuurlijk ook van de zotten.
userIcon
Gelukkig, er zijn nog rechters met een gezond verstand.
userIcon
Die regeling was sowieso toch al niet rechtsgeldig omdat de minister zijn handtekening er niet onder had gezet?
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:56 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
18 jaar mijn rijbewijs en 0 bekeuringen
Jij bent zeker zo iemand die 70 rijdt waar je 100 mag
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:56 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
18 jaar mijn rijbewijs en 0 bekeuringen

Heb je wel een auto dan?
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:00 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]


Goed van jou, kutkneus
Doet het zo'n pijn? maar ga zo door, dan hoef ik minder belasting te betalen.
userIcon
tot nog toe 1x een boete gehad voor 4kpu te hard rijden :s
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:52 schreef BasEnAad het volgende:
[..]


Nee. Ze zijn te hoog, het is zelfs niet uit te leggen zo hoog.
Niks te hoog. Ze zouden alleen inkomensafhankelijk moeten worden.
binnen een week alle boetes 6 euro omhoog
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:07 schreef bas-beest het volgende:
[..]

Niks te hoog. Ze zouden alleen inkomensafhankelijk moeten worden.
Nee, want de ergste tokkies misdragen zich het slechtst op de weg.
userIcon
Mensen die deze enorme boetes wel terecht vinden houden denk ik ook wel van SM. Hoe kun je je zo laten vernederen als volk?
userIcon
Ik zie weer een spoedwet door de kamer gedrukt worden.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:13 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Waar het hart vol van is, he?
Even een serieuze vraag... Hoe hoog wil jij de boetes hebben dan?
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:13 schreef Samzz het volgende:
[..]


Waarom dat nu weer . Straffen en boetes moeten voor iedereen gelijk zijn.
Een andere optie is, sneller het rijbewijs innemen.
En ja dat brengt ook geld op
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:15 schreef etuiedelapiel het volgende:
Een andere optie is, sneller het rijbewijs innemen.
Ja, want zonder rijbewijs start je auto niet...
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:13 schreef Samzz het volgende:
[..]


Waarom dat nu weer . Straffen en boetes moeten voor iedereen gelijk zijn.
Dan zouden ze juist inkomensafhankelijk moeten zijn een boete van 100 euro is voor de een 10% van zijn maandinkomen en voor de ander 1%.

Dus als iedereen nou 10% van zijn/haar salaris moet betalen bij te hard rijden dan is het snel voorbij.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:55 schreef Schepseltje het volgende:
[..]
Ik hoop dat jij een keer met je elleboog per ongeluk de toeter aantikt en een boete van 356 euro krijgt.. (of je betaalt ? 3506 zoals je zelf zo graag wil)
Tien keer 356 is 3560.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:21 schreef NoizEkick het volgende:
Tien keer 356 is 3560.
En 3500 + 6 is 3506

Wat is je punt?
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:21 schreef Merbaum het volgende:
[..]


Dan zouden ze juist inkomensafhankelijk moeten zijn een boete van 100 euro is voor de een 10% van zijn maandinkomen en voor de ander 1%.

Dus als iedereen nou 10% van zijn/haar salaris moet betalen bij te hard rijden dan is het snel voorbij.
Als we iedereen doodslaan bij te hard rijden ook. Dat is een drogreden, nogmaals, het gaat om de verhouding.
userIcon
Ach, de noodwet is al in de maak.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:21 schreef Merbaum het volgende:
Dus als iedereen nou 10% van zijn/haar salaris moet betalen bij te hard rijden dan is het snel voorbij.
Onzin natuurlijk. De tokkies met een uitkering die zwart bijklussen betalen dan maar 90,- en de modaal, maar hardwerkende, Jan Doedel betaald dan 240,-
Donner is weg, anders werd dit ongedaan gemaakt door een wet met terugwerkende kracht
userIcon
Dus gaan de boetes evenredig omhoog. Leer mij de schrapers uit Leeuwarden kennen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:21 schreef NoizEkick het volgende:
[..]


Tien keer 356 is 3560.
356 min 6 euro administratiekosten maakt 350. Maal tien maakt 3500. Met 6 verhogen zodat ze hun administratiekosten alsnog hebben, maar nu legaal, maakt 3506.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:32 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ah weer zo'n toekomsting kind doodrijdertje, is het nou zo moeilijk om je een beetje aan de snelheid te houden, of ben je ook zo'n mongool die met 140 op zijn winterbandjes door de sneeuw schuift
Blijf jij lekker naïef en denken dat hard rijden per definitie gevaarlijk is.

Sowieso is de snelheidslimiet op veel wegen gewoon te laag en dat zie je dan ook doordat het verkeer daar standaard al harder rijdt dan de toegestane snelheid. Gelukkig erkent ook dit kabinet dat en gaat de limiet op steeds meer snelwegen verhoogt worden.
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:32 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ah weer zo'n toekomsting kind doodrijdertje
Als je iemand dood rijdt krijg je ongeveer net zoveel straf als wanneer je 20 km te hard rijdt, dus ik snap je redenering in deze wel
Ik vond dat ook altijd een beetje raar, verhoog dan de boetes gewoon met 6 euro. In plaats van elke keer :"er komt 6 euro administratie kosten bij hoor" roepen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:38 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]


Blijf jij lekker naïef en denken dat hard rijden per definitie gevaarlijk is.

Sowieso is de snelheidslimiet op veel wegen gewoon te laag en dat zie je dan ook doordat het verkeer daar standaard al harder rijdt dan de toegestane snelheid. Gelukkig erkent ook dit kabinet dat en gaat de limiet op steeds meer snelwegen verhoogt worden.
Zoals 100 op de 5-baans A2 bijvoorbeeld.
quote:
Op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:00 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]


Goed van jou, kutkneus
Is dát nu stoere taal, of gebrek aan fatsoenlijke woorden?
Wat ben je zelf wel dat je een anderman kutkneus noemen kan?
Dergelijk taalgebruik is toch echt wel minderwaardig.
39  van 74 reacties op deze pagina. (11 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2


Lees ook:

» 18:05 Waalwijkse tieners opgepakt na mishandelingsfilmpje27
» 17:39 Bar gesloten na uit de hand gelopen vuurstunt6
» 17:36 Crimineel duo bekent inbraken9
» 17:25 Toch geen joods badhuis in kelders Venlo2
Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
Video's