Kritiek in PvdA op linksere koers

Politiek • Geschreven door Novum op 16-02-2012 @ 16:00
print 

PvdA-Kamerlid Frans Timmermans is het niet eens met partijleider Job Cohen dat er grote overeenkomsten zijn tussen de PvdA en de SP. De PvdA moet geen 'SP light' willen zijn, schrijft Timmermans in een naar de NOS uitgelekte e-mail aan Cohen en partijvoorzitter Hans Spekman.

"Tactisch en strategisch vind ik dit onverstandig", schrijft Timmermans. Ook inhoudelijk is hij het niet eens met toenadering tot de SP. "De sociaaldemocratie is een toekomstgerichte beweging. Het gisteren-was-alles-beter-socialisme van de SP staat hier haaks op. En is voor ons een doodlopende weg."

Cohen en Spekman zeiden donderdag in een gezamenlijk interview met Trouw dat de PvdA en de SP dicht bij elkaar staan. "Alles overziende staan zij wat uitgangspunten betreft waar wij staan. Maar er zijn verschillen. Europa is echt een groot verschil."

Cohen laat in een reactie weten dat er 'geen licht zit' tussen de opvattingen van Timmermans en hemzelf. Wat Cohen betreft komt er geen ruk naar links, maar blijft de PvdA een partij links van het midden.

PvdA-Kamerlid Ronald Plasterk zei dat Cohen en Spekman in het interview 'als geheel een verstandige opvatting' hebben uitgedragen. "Er stond een beetje een ongelukkige kop boven. Dat we naar een andere partij toe zouden kruipen, herken ik helemaal niet."


Kritiek in PvdA op linksere koers (Foto: Novum)


Bron: Novum


Lees ook:

» 13:59 PvdA wil gratis technische studies64
» 26/05 Roemer wil premier worden149
» 26/05 VVD blijft verliezen in peiling72
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82


delen | eKudos nujij

2546 views / 45 reacties
Reacties op dit bericht
45  van 45 reacties op deze pagina. (14 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Ah daarom wijst de man op de foto naar rechts: DAAR moeten we heen
Die Timmermans is de grootste aandachtshoer van de PvdA.
userIcon
Dus de objectieve kop zou moeten zijn: 'Timmermans oneens met kopkeuze Trouwredactie'.
Nee de VVD en Wilders rechts inhalen, dat geeft zetels.
Wat mij betreft staat de PvdA voor sociaal en dus links.
Kan mij niet links genoeg zijn, maar het moet wel realistisch blijven.
SP is wat dat betreft toch een partij die dingen voorstelt die gewoon niet haalbaar zijn, zoals de PVV ook altijd debiele ideen heeft.
userIcon
Ik zag gisteren een interview met Roemer bij DWDD en ik begin de SP een steeds engere partij te vinden. Onder het mom van 'eerlijk zullen we alles delen' de wat rijkere Nederlander compleet kaalplukken is gewoonweg ontzettend dom op de lange termijn.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 16:07 schreef Pitom het volgende:
Ik zag gisteren een interview met Roemer bij DWDD en ik begin de SP een steeds engere partij te vinden. Onder het mom van 'eerlijk zullen we alles delen' de wat rijkere Nederlander compleet kaalplukken is gewoonweg ontzettend dom op de lange termijn.
Zit niet te dissen: je vond de SP altijd al een enge partij.
Juist omdat uit de top van de PvdA duidelijke en openlijke vergelijkingen met de SP worden gemaakt komt het hele linkse verhaal erg zielig en gekunsteld over. Dit soort geluiden hoor je nu alleen omdat de SP in de peilingen veel meer zetels heeft.

Partijpolitieke koersen intern bespreken is prima, maar maak het voor de buitenwereld iets minder duidelijk dat het je eigenlijk alleen om de virtuele SP-zetels gaat. Ga als PvdA bij eventuele koerswijziginen uit van je eigen kracht i.p.v. de vergelijkingen met een SP of andere partij. In ieder geval in de media, anders graaf je je eigen graf helemaal.

heb ik nou echt "PvdA" en "eigen kracht" in 1 zin gebruikt?
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 16:08 schreef Kiegie het volgende:
[..]

Zit niet te dissen: je vond de SP altijd al een enge partij.
Klopt, daarom gebruik ik de overtreffende trap. Kneus.
Hij kent toch het gezegde 'Eens een socialist, altijd een socialist' ?
userIcon
ah, het draaien van de konten gaat beginnen
userIcon
Mooi zo, een kleurloze middenpartij zonder ruggegraat past wel bij de PvdA.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 16:04 schreef Noin het volgende:
Nee de VVD en Wilders rechts inhalen, dat geeft zetels.
Wat mij betreft staat de PvdA voor sociaal en dus links.
Kan mij niet links genoeg zijn, maar het moet wel realistisch blijven.
SP is wat dat betreft toch een partij die dingen voorstelt die gewoon niet haalbaar zijn, zoals de PVV ook altijd debiele ideen heeft.
Uhhh, heeft niet elke partij zaken in het programma staan, die niet haalbaar zijn?
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 16:24 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Stel je niet zo vreselijk aan. De rijken zullen inderdaad moeten inleveren.
Maar compleet kaalplukken is natuurlijk onzin.
In tijden van crisis moeten degene met de sterkste schouders nou eenmaal meer inleveren.
Dus als ik je goed begrijp zijn het in tijden van groei dat de zwakste schouders die het meeste bijdragen?
userIcon
quote:
hij het niet eens met toenadering tot de SP. "De sociaaldemocratie is een toekomstgerichte beweging. Het gisteren-was-alles-beter-socialisme van de SP staat hier haaks op. En is voor ons een doodlopende weg."
Precies. Ze mogen dan wel allebei links van het midden zitten en onderling meer overeenkomsten hebben dan met bijvoorbeeld de VVD, maar het uitgangspunt van de twee partijen is wel heel verschillend.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 16:13 schreef Veldkamp het volgende:
[..]


Het gaat om het enge gelijkschakelingsideaal. Iedereen evenveel inkomen. En de staat bepaalt bij de SP ook de school, de onderwijinhoud en zelfs of ouders hun eigen kinderen een oorvijg mogen geven (sinds 2006 streng 'verboten' en strafbaar).

Iedereen gelijk. Roemer heeft zelfs inperking godsdienstvrijheid aangekondigd. Natuurlijk voor gereformeerde protestanten. Voor moslims durft hij dat (nog?) niet.

Maar bij GroenLinks en D'66 zitten evenveel engerds die privacy zogenaamd beschermen, maar wel spionage door de overheid en vooral door de EU (waarvoor ze kwijlen) willen.

De SP plukt teveel van de middenklasse en doet te weinig tegen monopolies, oligopolies en bankenkartels. SP gelooft niet in de vrije markt, terwijl een eerlijke sociale vrije markt met volksverzekeringen wel degelijk haalbaar is en goed.
Wat een dom gelul. Als er één partij is die juist iedereen tot aan 1.5-2x modaal wil beschermen tegen dat gepluk van de banken en de staat is het de SP wel. Lees het partij-programma wat beter en lees wat minder weblogs van bange mannetjes.

Daarnaast staat de SP voor vrijheid van godsdienst, maar dan wel op een 'eerlijke' manier: dus geen indoctrinatie dmv religieuze scholen, en fatsoenlijk behoud van scheiding van kerk en staat.

En wat betreft dat 'iedereen hetzelfde inkomen': gelul. Ze willen een progressieve heffing van belastingen en dergelijke. Geen communistische sovjet-staat.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 16:02 schreef Ali55J het volgende:
Frans moet niet zeuren. Het is juist te danken aan de rechtse koers dat de PvdA het zo slecht doet in de peilingen. De SP van tegenwoordig is de PvdA van vroeger.

SP
SP kan zich beter Partij Van De Werkloosheid gaan noemen..
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 17:06 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Door wie ben jij gehersenspoeld? Geef mij eens even een bron, waaruit blijkt, dat de SP wil, dat iedereen evenveel (of weinig) verdient. Waar stelt Roemer, dat godsdienstvrijheid ingeperkt moet worden? En wat versta jij onder de middenklasse? Iemand die meer dan 60.000 euro inkomen heeft? Dat is bijna 2 keer modaal en dus echt geen middenklasse. Ik heb DWDD gisteravond ook gezien en ook het commentaar van die "econoom" die tegen het toptarief van 61% was. "Dan zitten we op dezelfde belastingschaal als Zwitserland, Noorwegen en Denemarken." Ja, inderdaad, daar waar het voor iedereen nog goed toeven is. Zowel voor de rijken als voor de wat minder bedeelden. Wat is daar op tegen? In de jaren '70 was het toptarief 72% en geen mens verliet hierdoor Nederland. Rechts wil overigen heel graag doen overkomen, dat zij, die het toptarief betalen meer dan de helft van hun inkomen aan inkomstenbelasting betalen. Dat is een gotspe. Ze betalen 52% IB over het inkomen BOVEN ? 55.694. Daaronder gewoon hetzelfde tarief als ieder ander met een inkomen onder ? 55.694.

Let wel: ? 55.694 is bijna een dubbel modaal inkomen.
Je vergelijking is appels en peren, vroeger waren er niet overal speciale 'potjes'. De 'rijken' betalen wellicht niet enorm veel, maar wat degelijk veel uitmaakt is dat die groep geen aanspraak kan maken op die talloze uitkeringen/toeslagen/tegemoetkomingen en voorkeursbehandelingen.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 17:22 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Eerste standpunt van de SP m.b.t. tot werkgelegenheid:

[..]


Ja hoor, je hebt helemaal gelijk
Erg naief, denk je dat er in het VVD programma, of van mij part PVDA programma staat, dat iedereen maar zorgeloos werkloos kan zijn?
Een doel stellen is niet moeilijk, daar scoren populisten ook mee, maar pas bij de realisatie ervan komen de moeilijkheden. Dat is juist waar ik bij de SP geen vertrouwen in heb.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 17:18 schreef DeWaasheid het volgende:
[..]

Je vergelijking is appels en peren, vroeger waren er niet overal speciale 'potjes'. De 'rijken' betalen wellicht niet enorm veel, maar wat degelijk veel uitmaakt is dat die groep geen aanspraak kan maken op die talloze uitkeringen/toeslagen/tegemoetkomingen en voorkeursbehandelingen.
Nee hoor. De rijken kunnen totaal geen aanspraak maken op hypotheekrente aftrek, aanrechtsubsidie, zelfstandigenaftrek enz. Wat hebben ze het toch slecht met een tweede huis, bootje in de Loosdrechtse haven, twee à drie keer per jaar op vakantie. Echt, ik gun het ze van harte, ze hebben (als het goed is) ook voor gewerkt. Maar laten ze alsjeblieft niet klagen. Ze hebben er namelijk geen enkele reden toe.
man harry64 (Redactie Frontpage) 16-02-2012 @ 17:27 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 16:02 schreef Ali55J het volgende:
Frans moet niet zeuren. Het is juist te danken aan de rechtse koers dat de PvdA het zo slecht doet in de peilingen. De SP van tegenwoordig is de PvdA van vroeger.

SP
Het is de schuld van rechts dat de PvdA faalt
+1 voor humor voor jou.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 17:25 schreef DeWaasheid het volgende:
[..]

Erg naief, denk je dat er in het VVD programma, of van mij part PVDA programma staat, dat iedereen maar zorgeloos werkloos kan zijn?
Een doel stellen is niet moeilijk, daar scoren populisten ook mee, maar pas bij de realisatie ervan komen de moeilijkheden. Dat is juist waar ik bij de SP geen vertrouwen in heb.
Nee, want er is in Nederland namelijk geen enkele partij, die wil dat iedereen maar zorgeloos werkloos kan zijn. Elke partij beseft zich, dat werklozen geld kosten. En niet zo'n klein beetje ook.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 17:27 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Nee hoor. De rijken kunnen totaal geen aanspraak maken op hypotheekrente aftrek, aanrechtsubsidie, zelfstandigenaftrek enz. Wat hebben ze het toch slecht met een tweede huis, bootje in de Loosdrechtse haven, twee à drie keer per jaar op vakantie. Echt, ik gun het ze van harte, ze hebben (als het goed is) ook voor gewerkt. Maar laten ze alsjeblieft niet klagen. Ze hebben er namelijk geen enkele reden toe.
Zeg ik dat ze helemaal niks hebben? De 'armen' hebben ook al die aftrekken, alleen krijgen daar nog een heel groot pakket bij.
Vroeger lieten ze de 'rijken' meer betalen, tegenwoordig geven ze de 'armen' meer vrijstellingen en bijdragen.
Dat is gewoon slimmere politiek, het effect is hetzelfde, alleen verkoopt lagere belasting voor de rijken en meer tegoeden voor de armen veel beter dan hoge belasting en geen tegoeden. (en het is denk ik ook beter voor de verdeling, zolang misbruik voorkomen kan worden)

Ps, je doet alsof goede verdieners alles hebben gekregen, alsof er is uitgedeeld bij de geboorte wie de goede baan krijgt en wie niet.
Je gaat mij niet vertellen dat iemand met een inkomen van 22.000, 4 of meer jaren opleiding en evt schulden heeft gemaakt, en wellicht fulltime werkt met veel verantwoordelijkheid.
Kan het nog slinkser dan ...dan praten we toch echt over extreem links.
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 16:47 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Dus als ik je goed begrijp zijn het in tijden van groei dat de zwakste schouders die het meeste bijdragen?
Waar stelt hij dat dan?
Het is toch logica dat mensen die meer over houden onder de streep meer betalen en al helemaal als het lage belasting tarief naar 8% gaat want daar pakken ze WEER de armlastigen mee die al weinig onder de streep overhouden
userIcon
Dat is de politiek van tegenwoordig.
Je zou denken dat een partij een overtuiging heeft en dan maar probeert mensen ervan te overtuigen dat ze gelijk hebben.

Tegenwoordig als het met een partij slechter gaat, dan veranderen we gewoon van denkbeelden.
Lijkt wel een bedrijf wat winst moet maken i.p.v. ideologie.

Dit geldt touwens voor meer partijen niet alleen voor de PVDA
userIcon
Wat de PvdA moet doen is gewoon een splinterpartij beginnen, bijvoorbeeld een VVdA die zich richt op de middeninkomens, HRA bescherming biedt en nog wat andere populistische partijpunten.
Die gaat dat gewoon scoren tijdens de verkiezingen, want HRA scoort en dan geeft de VVdA gewoon gedoogsteun aan de PvdA in een nieuw kabinet. De VVdA laat je gewoon alle impopulaire maatregelen aankondigen en als PvdA ga je dan gewoon mooi weer spelen !
Het is een bewezen succes gebleken... in ieder geval voor een tijdje...
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 16:08 schreef Fokking_Hell het volgende:
Juist omdat uit de top van de PvdA duidelijke en openlijke vergelijkingen met de SP worden gemaakt komt het hele linkse verhaal erg zielig en gekunsteld over. Dit soort geluiden hoor je nu alleen omdat de SP in de peilingen veel meer zetels heeft.

Partijpolitieke koersen intern bespreken is prima, maar maak het voor de buitenwereld iets minder duidelijk dat het je eigenlijk alleen om de virtuele SP-zetels gaat. Ga als PvdA bij eventuele koerswijziginen uit van je eigen kracht i.p.v. de vergelijkingen met een SP of andere partij. In ieder geval in de media, anders graaf je je eigen graf helemaal.

heb ik nou echt "PvdA" en "eigen kracht" in 1 zin gebruikt?
Nee hoor, PvdA had al van oudsheer linkse roots maar laatste paar jaar hebben ze een verschuiving naar rechts gemaakt. Blijkbaar willen ze nu terug naar hun roots weer.
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 18:08 schreef RickT het volgende:
Heerlijk, onvrede binnen de PvdA over de koers. CDA down, PvdA is op weg, nu de VVD nog. Snap die linksere koers trouwens wel, ze zitten nogal dicht tegen GL aan. Op links, bij de SP, zitten de kiezers van de PvdA.

[..]


Alsof de PvdA zo enorm links is, niet alles geloven wat Geert zegt. Er is een verschil tussen links en links.

Maar geen verschil tussen extreem slinks en extreem links ..Aan de andere kant,voor de PvdA is het cirkeltje nu weer rond en zijn ze weer terug bij hun communistische roots.

Slinksmensen ...,ze zullen het nooit leren.
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 16:09 schreef Pitom het volgende:
[..]


Klopt, daarom gebruik ik de overtreffende trap. Kneus.
Erm Vergrotende trap
userIcon
quote:
Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:26 schreef arts002 het volgende:
[..]


Maar geen verschil tussen extreem slinks en extreem links ..Aan de andere kant,voor de PvdA is het cirkeltje nu weer rond en zijn ze weer terug bij hun communistische roots.

Slinksmensen ...,ze zullen het nooit leren.
Die lui zijn niet links.. dat is alleen het praatje wat ze houden om de domme achterban te paaien, in werkelijkheid vullen ze hun zakken wanneer ze maar de kans krijgen en pompen ze belastinggeld rond in instellingen waar hun vriendjes en oud-partijgenoten zitten (PO, ontwikkelingshulp, subsidievangende stichtingen, etc etc)
links lullen rechts vullen dat is de koers.
45  van 45 reacties op deze pagina. (14 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 13:59 PvdA wil gratis technische studies64
» 26/05 Roemer wil premier worden149
» 26/05 VVD blijft verliezen in peiling72
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden