PVV-klachtenmeldpunt maakt Brussel kwaad

Nederland • Geschreven door ANP op 10-02-2012 @ 21:55
print 

Brussel heeft zijn grote ongenoegen geuit over het meldpunt van de PVV voor mensen die klachten hebben over Midden- en Oost-Europeanen. De Europese Commissie roept alle burgers van Nederland op deze 'openlijke oproep tot intolerantie' niet te volgen. Zij moeten in plaats daarvan op de website de boodschap achterlaten dat Europa een plek van vrijheid is.

De PVV-website druist volstrekt in tegen de Europese principes, aldus Europees Commissaris Viviane Reding (Justitie en Grondrechten) vrijdagavond. "In Europa staan we voor vrijheid. We staan voor een open continent waar burgers kunnen gaan, werken en studeren waar ze willen", aldus Reding. De burgers van de 27 EU-lidstaten moeten zich overal in de unie thuisvoelen, benadrukte ze. "We lossen onze problemen alleen maar op door meer solidariteit, niet door medeburgers te verklikken."

Eerder was nog gemeld dat de commissie maandag wilde reageren, maar het PVV-meldpunt leidde inmiddels tot heel wat commotie in de EU. De regeringen van Polen, Roemenië en Bulgarije spraken al hun afkeuring uit over het initiatief. Ook Europarlementariërs reageerden verbolgen. Zo noemde de sociaaldemocratische fractie het meldpunt onacceptabel. Midden- en Oost-Europeanen worden gediscrimineerd en gestigmatiseerd, aldus fractieleider Hannes Swoboda.

"Brussel kan de pot op", stelde PVV-leider Geert Wilders vrijdagavond. "We hebben al meer dan 32.000 meldingen. De website is een schot in de roos. We zoeken feiten over overlast en verdringing door Midden- en Oost-Europeanen. Het verwijt van discriminatie is uit de lucht gegrepen en onzinnig", aldus Wilders.

Brussel kwaad over PVV-klachtenmeldpunt
PVV-klachtenmeldpunt maakt Brussel kwaad (Foto: ANP)


Bron: ANP


Lees ook:

» 10/02 Opmeer verzet zich tegen Oostblokmeldpunt PVV66
» 10/02 'Onvrede binnen VVD om samenwerking PVV'52
» 09/02 Duizenden klachten over overlast Oost-Europeanen108
» 08/02 PVV opent meldpunt overlast Oost-Europeanen113


delen | eKudos nujij

7486 views / 157 reacties
Reacties op dit bericht
76  van 157 reacties op deze pagina. (24 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
Brussel kan inderdaad de pot op met hun onzin...

EDIT:

Vrijheid pffff, en dan wel het ACTA verdrag steunen!
userIcon
De EU begint steeds meer op china te lijken.. kritiek op het Europese beleid is taboe.. nog even en websites zullen op zwart gezet worden..

En dan nog het woord 'vrijheid' in de mond durven nemen.. er bestaat vooralsnog zoiets als soevereiniteit van lidstaten en vrijheid van meningsuiting..

[ Bericht gewijzigd door HeyMarlous op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:07 ]
Europa een plek van vrijheid kan wel zijn , maar als buitenlanders zorgen dat onze mensen zonder baan blijven of hun baan verliezen dan wordt je daar toch niet blij van.

En het is toch ook dat vaak buitenlandse mensen voor problemen zorgen , dus ja ze hebben beiden hun punten.
userIcon
""Brussel kan de pot op", stelde PVV-leider Geert Wilders vrijdagavond. "We hebben al meer dan 32.000 meldingen."

Waarvan 30.000 nep meldingen door FoK!kers die hem lopen te zieken

"Meldingen" zegt trouwens toch weinig.
1000 meldingen over 1 en hetzelfde geval is en blijft maar 1 geval.

Naar alle waarschijnlijkheid is het gros van de meldingen 'THEY TOOK OUR JOBS' of dingen die mensen in de krant hebben gelezen.
userIcon
32000 meldingen, waarvan een groot deel dat er geen overlast is. Maar dat zegt ie er niet bij.
Prima. De migratiestromen zijn van arm naar rijk. De "te dure" autochtoon raakt zijn baan en inkomen kwijt, en beland in de bijstand/uitkering. Is dat wat Europa 'meer solidariteit' noemt? Het wordt tijd dat we een lijn in het zand trekken.
userIcon
Veel mensen hebben een melding gemaakt waarin ze melden dat er geen overlast is (waaronder ik). Dus een overgrote deel van die 32.000 zal positief zijn. Dat zegt Geertje natuurlijk niet
userIcon
Er zijn helaas zat voorbeelden van mensen die hier werken met de wetten van hun eigen land.

Neem bijv. een vrachtwagenchauffeur.
Een Nederlandse chauffeur moet rijbewijs C, D, E hebben, een chauffeursdiploma, diploma gevaarlijke stoffen ed.
Een Poolse chauffeur heeft dat allemaal niet nodig om te mogen rijden en is in verhouding veel goedkoper.

Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat mensen klagen over de Polen.

Helaas heb ik ze ook een keer tijdens vakantie mogen meemaken.
Hele dag zuipen, 's nachts naar hun 'werk', veel herrie, overlast en een grote bek als je er iets van zegt. En dat soort mensen nemen steeds meer recreatiewoningen in bezit buiten het seizoen omdat de verhuurders dan nog iets verdienen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:05 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Laten we hopen dat Europa wél durft in te grijpen en Wilders wegens haatzaaien achter de tralies weet te krijgen. Daar waar het onze Nederlandse rechters aan moed ontbreekt.
Dat zou inderdaad de volgende stap zijn, dissidenten vervolgen en opsluiten..
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:05 schreef mordokania het volgende:
Prima. De migratiestromen zijn van arm naar rijk. De "te dure" autochtoon raakt zijn baan en inkomen kwijt, en beland in de bijstand/uitkering. Is dat wat Europa 'meer solidariteit' noemt? Het wordt tijd dat we een lijn in het zand trekken.
Nee, dat zijn geen regels vanuit de EU, vanuit de EU is alleen bepaald dat er vrij woon/werk verkeer tussen de lidstaten moet zijn.
Het is aan de landen zelf ervoor te zorgen dat de arbeiders uit andere landen ook een degelijk loon krijgen en dat ze oa. verzekerd zijn.

Nu kost 1 Nederlander 2 tot 3 Polen, en dat is precies wat de VVD wil, goedkope arbeidskrachten.
Als werkgevers voor een Pool evenveel geld kwijt zijn als voor een Nederlander garandeer ik je dat ze liever een Nederlander in dienst nemen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:04 schreef wiers het volgende:
Straks wordt Nederland nog de unie uit gegooid.
Ja zou je denken om zoiets.

Griekenland maakt er een potje van maar ze zitten er nog steeds.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:09 schreef FF het volgende:
Er zijn helaas zat voorbeelden van mensen die hier werken met de wetten van hun eigen land.

Neem bijv. een vrachtwagenchauffeur.
Een Nederlandse chauffeur moet rijbewijs C, D, E hebben, een chauffeursdiploma, diploma gevaarlijke stoffen ed.
Een Poolse chauffeur heeft dat allemaal niet nodig om te mogen rijden en is in verhouding veel goedkoper.

Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat mensen klagen over de Polen.
Met dat soort dingen moet je niet klagen over de Polen maar over de Nederlandse werkgevers die ze in dienst nemen, of de regering die dergelijke gevaarlijke situaties toelaat op de weg.

De Pool doet alleen zijn werk.
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 22:19 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:05 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Laten we hopen dat Europa wél durft in te grijpen en Wilders wegens haatzaaien achter de tralies weet te krijgen. Daar waar het onze Nederlandse rechters aan moed ontbreekt.
Omdat de aanklagers te stom zijn om te poepen is de rechter laf?
Rare redenatie.
userIcon
quote:
"In Europa staan we voor vrijheid. We staan voor een open continent waar burgers kunnen gaan, werken en studeren waar ze willen",
Dus dan staan we in Europa ook voor de vrijheid om een meldpunt op te mogen zetten.
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 22:20 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:08 schreef Mystic_HBC het volgende:
wilders
Ik heb ook een paar klachten ingevuld, compleet verzonnen...
Da's niks nieuws voor jou, jij verzint altijd van alles.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:08 schreef Gamesua het volgende:
Veel mensen hebben een melding gemaakt waarin ze melden dat er geen overlast is (waaronder ik). Dus een overgrote deel van die 32.000 zal positief zijn. Dat zegt Geertje natuurlijk niet
Dus als de politie een amber alert uitgeeft reageer je ook maar gewoon puur om het reageren?
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:18 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Ik heb het niet over dissidenten, ik heb het over haatzaaiers.
Ja net als Turkije het heeft over 'ondermijners van de staat'..
Gelukkig hebben we in Nederland nog zoiets als vrijheid van meningsuiting en is dat door verschillende rechters in deze zaak bevestigd.
quote:
Die hele site is overduidelijk opgezet om Nederlanders op te zetten tegen (ditmaal) Oost-Europeanen. Die site dient verder nergens voor. Alleen maar om haat te zaaien.

Ze doen verder ook niks met die site, er is niet eens controle op de geldigheid van de 'statistische' beweringen van Wilders. Laat staan dat IP-adressen gecontroleerd worden op dubbele entries.
Dat is toch altijd zo bij enquetes en meldpunten? En uit de actualiteit blijkt dat Oost-Europeanen erg vaak betrokken zijn bij criminaliteit, overlast en gevaarlijk rijgedrag, waarom mag dat niet inzichtelijk gemaakt worden?
quote:

Nee, de rechter had vorig jaar al het lef moeten hebben om Wilders te veroordelen wegens haatzaaien. In plaats van een beetje angstig te prevelen over "net nog niet over de grens'.

Nederland slaat met deze kwestie als rechtsstaat een vreselijk modderfiguur in Europa!
En Rutte, onze premier, houdt zijn kaken krampachtig op elkaar.
Ehm nee, de rechter heeft een mening geschaard onder vrijheid van meningsuiting, zoals het hoort. Het zou een echte afgang zijn geweest als we politici met een afwijkende mening zouden opsluiten, dat gebeurt normaal alleen in landen als Iran, Rusland, China of Noord-Korea..
userIcon
Meneer G.W. Nederland is niet meer van Nederlanders maar van alle Europeanen.

man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 22:27 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:09 schreef FF het volgende:
Er zijn helaas zat voorbeelden van mensen die hier werken met de wetten van hun eigen land.

Neem bijv. een vrachtwagenchauffeur.
Een Nederlandse chauffeur moet rijbewijs C, D, E hebben, een chauffeursdiploma, diploma gevaarlijke stoffen ed.
Een Poolse chauffeur heeft dat allemaal niet nodig om te mogen rijden en is in verhouding veel goedkoper.

Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat mensen klagen over de Polen.

Helaas heb ik ze ook een keer tijdens vakantie mogen meemaken.
Hele dag zuipen, 's nachts naar hun 'werk', veel herrie, overlast en een grote bek als je er iets van zegt. En dat soort mensen nemen steeds meer recreatiewoningen in bezit buiten het seizoen omdat de verhuurders dan nog iets verdienen.
En je kan ze met acht man in zo'n huisje stoppen, qua huur is dat heel voordelig, zeker als de werkgever of het uitzendbureau een kwantumkorting bedingt.

Kennelijk heeft Wilders een gevoelige snaar geraakt bij de wegmetons eurofielen en bij de uitbuitbedrijven.
userIcon
Het vervelende is dat als wij voor de buitenwereld zo'n naar binnen gekeerd klein landje met een veel te grote mond blijven dat wij straks ook minder voor elkaar krijgen mochten wij ooit ergens steun voor nodig hebben. Maar daar denkt Wilders niet bij na, bij hem eindigt de wereld bij Vaals, terwijl wij natuurlijk weinig voorstellen in de wereld. Althans veel minder dan dat we ons zelf voorstellen. Dus ik zou onze vrienden van de EU maar met een beetje respect behandelen als klein groot exportland. Als er iemand voordeel bij de EU heeft dan zijn wij het wel.

Dit is niet meer dan frustratie uiten op een bepaalde bevolkingsgroep om onszelf vooral nergens de schuld van te geven. En wat gaat Wilders er mee doen? Waarschijnlijk niets, want veel meer dan schreeuwen kan hij niet.

Dronken Polen? -> Politie
Geluidsoverlast? -> Politie
Baan ingepikt? -> Werkgevers (met grote belangen)
.... etc etc
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 22:28 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:16 schreef HeiligHuisje het volgende:
Mensen die nu nog in de PVV geloven of zelfs stemmen zijn of DOM of werkelijk ASOCIAAL .... Kijk maar wat jullie ermee doen PVV stemvee!
Tsjonge wat een argumenten weer...
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:25 schreef Cruoninga het volgende:
[..]


De vergelijking met China gaat echt volledig mank. Ze proberen toch niet om ervoor te zorgen dat de PVV haar standpunten niet meer kan uitdrukken? Ze maken enkel zelf gebruik van haar eigen recht op vrije meningsuiting. Kritiek op een standpunt is niet hetzelfde als het willen verbieden van het uiten van dat standpunt.
De EU is een politiek orgaan wat alle lidstaten vertegenwoordigt, als zij zich op deze manier gaan bemoeien met legale initiatieven die kritisch zijn richting de EU, tast dat hun objectiviteit en geloofwaardigheid aan..
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:25 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

De politie vergelijken met een zootje ongeregeld als de PVV!

(En dat wil wat zeggen voor iemand die zo kritisch is op de politie met hun eenzijdige flits-prioriteiten)
Tja.. Voorlopig hebben er wel een heel behoorlijk aantal Nederlanders de moeite genomen om naar de stembus te gaan om op de PVV te stemmen..

Ondertussen bij de PvdA http://www.elsevier.nl/we(...)-aan-koophuizen.htm#
userIcon
Daarnaast begrijp ik niet waarom een meldpunt voor overlast moet worden opgezet op basis van de afkomst van de overlastplegers. Hoe moeten de klagers bepalen wat de precieze afkomst is van iemand van wie ze overlast ervaren en wat gaat ze vervolgens met die klachten doen?

Het taboe op het suggereren van culturele/etnische oorzaken van bepaalde problemen moet niet worden hersteld, maar discriminatie moet daar niet het alternatief voor zijn.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:29 schreef HeyMarlous het volgende:
[..]
De EU is een politiek orgaan wat alle lidstaten vertegenwoordigt, als zij zich op deze manier gaan bemoeien met legale initiatieven die kritisch zijn richting de EU, tast dat hun objectiviteit en geloofwaardigheid aan..
Misschien heb je gelijk dat het niet echt de taak is van de Europese Commissie, maar fracties in het Europese parlement mogen er toch over zeggen wat ze willen?

En de aantasting van 'objectiviteit en geloofwaardigheid' maakt je natuurlijk ook nog geen China.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:30 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

ondertussen staat bij jou gelijk aan 1966?
Hij loopt enkele jaren achter, laat hem
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:29 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]


Tja.. Voorlopig hebben er wel een heel behoorlijk aantal Nederlanders de moeite genomen om naar de stembus te gaan om op de PVV te stemmen..

Ondertussen bij de PvdA http://www.elsevier.nl/we(...)-aan-koophuizen.htm#
Wat heeft de PvdA hier mee te maken? Of staat de P nu opeens voor Polen? Polen voor de Arbeid, dekt wel de lading.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:10 schreef BasOne het volgende:
[..]

Nee, dat zijn geen regels vanuit de EU, vanuit de EU is alleen bepaald dat er vrij woon/werk verkeer tussen de lidstaten moet zijn.
Het is aan de landen zelf ervoor te zorgen dat de arbeiders uit andere landen ook een degelijk loon krijgen en dat ze oa. verzekerd zijn.

Nu kost 1 Nederlander 2 tot 3 Polen, en dat is precies wat de VVD wil, goedkope arbeidskrachten.
Als werkgevers voor een Pool evenveel geld kwijt zijn als voor een Nederlander garandeer ik je dat ze liever een Nederlander in dienst nemen.
Zoisda... maar hoe kom je daar en wat wil de PVV eigenlijk bereiken, en hoe? Wat gaan ze met die klachten doen? Ik wacht af.
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 22:35 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:18 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Ik heb het niet over dissidenten, ik heb het over haatzaaiers.

Die hele site is overduidelijk opgezet om Nederlanders op te zetten tegen (ditmaal) Oost-Europeanen. Die site dient verder nergens voor. Alleen maar om haat te zaaien.

Ze doen verder ook niks met die site, er is niet eens controle op de geldigheid van de 'statistische' beweringen van Wilders. Laat staan dat IP-adressen gecontroleerd worden op dubbele entries.

Nee, de rechter had vorig jaar al het lef moeten hebben om Wilders te veroordelen wegens haatzaaien. In plaats van een beetje angstig te prevelen over "net nog niet over de grens'.

Nederland slaat met deze kwestie als rechtsstaat een vreselijk modderfiguur in Europa!
En Rutte, onze premier, houdt zijn kaken krampachtig op elkaar.
Dan hadden de aanklagers beter hun werk moeten doen i.p.v. 70 jaar terug de geschiedenis in te duiken. Een rechtszaak is geen geschiedenisles, dat er iets behandeld wordt wat al is geschied is een andere context dan een oorlog die ze zelf niet eens hebben meegemaakt.
Als je dat onderscheid niet kan maken als aanklager, hoor je daar niet thuis, dan hoor je op een schooltje geschiedenisles te geven, maar in dit geval denk ik eerder dat ze geschiedenisles moeten krijgen.
Zeg dat Politici zich in Nederland zo uitlaten.. ok.
Maar heb GODVERDOMME eens respect voor je collega's als ze niet Nederlands en onbeschoft zijn. Met :"DE POT OP!"... ja klinkt heel leuk in Nederland enzo.. maar voor de rest van Europa is het...

"Godverdomme heb je dat klein kutlandje weer met die grote bek, laatst wouden ze onze ambassadeur al bij zich roepen omdat we hem "Niet zo aardig vonden". Dag... een tijdje geen VW's meer en we gaan wel via Antwerpen!"
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 22:36 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:28 schreef schaakstuk het volgende:
Ik vermoed dat de wervende tekst van deze topic heel veel minnetjes gaat opleveren, zelfs nu het vrijdagavond is. Al was het maar omdat het politburo van de PVV alle hens aan dek heeft bevolen.
Het enige wat hier minnetjes is is jouw opmerking.
Ik ben daarom ontzettend blij dat NL in de EU zit. Zolang dat het geval is kan deze gevaarlijke gek namelijk niet het leeuwendeel van zijn extremistische agenda waar maken omdat het niet strookt met EU wetgeving. Wat dat betreft denk ik dat men niet veel hoeft te vrezen van deze mafkees. Het is veel geblaat maar zijn ideeën zullen nevernooit worden uitgevoerd.
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 22:39 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:29 schreef HeyMarlous het volgende:
[..]
De EU is een politiek orgaan wat alle lidstaten vertegenwoordigt, als zij zich op deze manier gaan bemoeien met legale initiatieven die kritisch zijn richting de EU, tast dat hun objectiviteit en geloofwaardigheid aan..
Mee eens, dat het politieke orgaan EU vergeven is van de belangenverstrengeling was al eerder duidelijk.

[ Bericht gewijzigd door harry64 op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:45 ]
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:35 schreef Dehnus het volgende:
Zeg dat Politici zich in Nederland zo uitlaten.. ok.
Maar heb GODVERDOMME eens respect voor je collega's als ze niet Nederlands en onbeschoft zijn. Met :"DE POT OP!"... ja klinkt heel leuk in Nederland enzo.. maar voor de rest van Europa is het...
Precies. Daarnaast is het een heel precair onderwerp. Zelfs wanneer je gelooft dat culturele en etnische factoren oorzaken zijn van bepaalde maatschappelijke problemen moet je dat wel benoemen, maar wel met goed afgewogen woorden. Als je het hebt over groepen mensen ligt de dreiging van discriminatie op de loer. Daarom is het waarschijnlijk ook zo lang een taboe geweest. Het is goed dat het nu benoemd mag worden, maar dat moet wel gebeuren met doordachte en genuanceerde taal. Niet met dit voortdurende geschreeuw en gescheld.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:30 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

ondertussen staat bij jou gelijk aan 1966?
De meeste mensen uit dat verhaal zitten nog steeds in de politiek of zijn in ieder geval nog in leven
Deze openlijke oproep tot tolerantie zal ik niet volgen, net als heel veel mensen om me heen. Maarreh, schieten jullie ACTA dan wel ff af? Deal?
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:32 schreef RickT het volgende:
[..]


Wat heeft de PvdA hier mee te maken? Of staat de P nu opeens voor Polen? Polen voor de Arbeid, dekt wel de lading.
Polen zijn wel de nieuwe potentiële gastarbeiders achterban van de PvdA
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 22:42 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:32 schreef Cruoninga het volgende:
[..]


Misschien heb je gelijk dat het niet echt de taak is van de Europese Commissie, maar fracties in het Europese parlement mogen er toch over zeggen wat ze willen?

En de aantasting van 'objectiviteit en geloofwaardigheid' maakt je natuurlijk ook nog geen China.
Als de EU ACTA erdoor heeft gejaagd wel, dan protesteren ze niet zo als nu, dan geven ze opdracht om het meldpunt op de blacklist te zetten.
Die komt dan naast thepiratebay te staan.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:36 schreef harry64 het volgende:
[..]

Het enige wat hier minnetjes -is- oplevert is jouw opmerking.
Ja dat ook. Maar dat is al standaard. Daar hebben jullie me niet meer mee.
Ik wist al vanaf het begin dat zoiets mogelijkerwijs zou gaan gebeuren.
userIcon
Waarom niet gewoon een meldpunt 'mensen waar ik mij de pleuris aan erger'? Dan staat binnen 3 weken heel Nederland erin.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:42 schreef RickT het volgende:
[..]


Is niet helemaal waar. Laatst bij Nieuwsuur (?) was Kamp bij een stel tuinders en die hadden liever Polen omdat ze hard werken en omdat Nederlanders gewoon niet op komen dagen. Polen komen hier maar voor één ding en dat is werken. Nederlanders die in de tuinbouw werken doen dat steeds vaker omdat ze daartoe gedwongen worden. En dan komen ze gewoon niet.
En je gelooft die tuinder op z'n mooie blauwe ogen? Die neemt die Polen in dienst omdat ze zo goedkoop zijn, dat is de enige reden.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:42 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]


Polen zijn wel de nieuwe potentiële gastarbeiders achterban van de PvdA
Iedereen is blij met de Poolse gastarbeiders, anders hadden we dat werk zelf moeten gaan doen. Niet zeuren dus, zat werkgelegenheid.
En voor oneerlijke concurrentie op de arbeidsmarkt moet je niet bij de Poolse werknemer zijn, die doet niets verkeerd, maar daar is dat 'Meldpunt' wel voor opgezet. PVV slaat de plank dus volledig mis, ze hadden beter een meldpunt voor 'werkgevers die wel Polen aannemen, maar mij niet = diskriminasie'-meldpunt op kunnen zetten.

Maar het is makkelijker afgeven op een minderheid, dat geef ik toe. Ingewikkelde oplossingen bereiken Henk en Ingrid niet.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:42 schreef harry64 het volgende:
[..]

Als de EU ACTA erdoor heeft gejaagd wel, dan protesteren ze niet zo als nu, dan geven ze opdracht om het meldpunt op de blacklist te zetten.
Die komt dan naast thepiratebay te staan.
Daar weet ik niets van, dus kan er weinig over zeggen. Maar in hoeverre heeft dat met dit bericht te maken? Ze hebben gereageerd op een idee van de PVV. Daarmee is de uiting van het idee toch niet verboden?
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 22:51 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:42 schreef RickT het volgende:
[..]


Is niet helemaal waar. Laatst bij Nieuwsuur (?) was Kamp bij een stel tuinders en die hadden liever Polen omdat ze hard werken en omdat Nederlanders gewoon niet op komen dagen. Polen komen hier maar voor één ding en dat is werken. Nederlanders die in de tuinbouw werken doen dat steeds vaker omdat ze daartoe gedwongen worden. En dan komen ze gewoon niet.
Waar dan weer een verhaal plus meerdere veroordelingen tegen overstaan van een bedrijf dat Oost-Europeanen nog slechter behandelde dan een zwerfhond.
ID's afnemen.
Met velen in een véél te kleine ruimte huisvesten.
Chanteren.
Bedreigen.
Stelselmatig te lang laten werken.

Bij dat bedrijf zal Kamp vast niet geweest zijn tijdens zijn promo-tour.
Kan nu ook niet meer, de dame in kwestie is na drie a' vier keer eindelijk eens aangepakt. Ze zat nog in de gemeenteraad ook als ik mij goed herinner.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:36 schreef regularjoeback het volgende:
Ik ben daarom ontzettend blij dat NL in de EU zit. Zolang dat het geval is kan deze gevaarlijke gek namelijk niet het leeuwendeel van zijn extremistische agenda waar maken omdat het niet strookt met EU wetgeving. Wat dat betreft denk ik dat men niet veel hoeft te vrezen van deze mafkees. Het is veel geblaat maar zijn ideeën zullen nevernooit worden uitgevoerd.
Maar vergeet niet dat het systematisch haatzaaien door de PVV nog generaties lang blijft doorzieken in onze Nederlandse samenleving. Nog lang nadat Wilders en de PVV van het toneel verdwenen zijn.

Wilders denkt stemmen te winnen door racisme en vooroordelen extra aan te wakkeren in zijn potentiële electoraat (zoals met deze website). Maar hij vergeet (of het interesseert hem gewoon geen ene moer) dat hij daarmee de samenleving ernstig ontwricht.

Mensen die niet met hun racistische sentimenten kunnen omgaan zoals normale mensen dat kunnen, zien in Wilders de 'verlosser' die hen bevestigt in hun denkbeelden, in dingen die zij eigenlijk altijd al geweten hadden.

En het duurt nog decennia voor deze mensen uitgestorven zijn.
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 22:54 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:43 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Ja dat ook. Maar dat is al standaard. Daar hebben jullie me niet meer mee.
Ik wist al vanaf het begin dat zoiets mogelijkerwijs zou gaan gebeuren.
Je hebt mij ook niet met kinderachtig de quote van mijn tekst gaan wijzigen en vervolgens je kop in het zand steken.

Zegt meer over jou dan over mij.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:51 schreef harry64 het volgende:
[..]

Waar dan weer een verhaal plus meerdere veroordelingen tegen overstaan van een bedrijf dat Oost-Europeanen nog slechter behandelde dan een zwerfhond.
ID's afnemen.
Met velen in een véél te kleine ruimte huisvesten.
Chanteren.
Bedreigen.
Stelselmatig te lang laten werken.

Bij dat bedrijf zal Kamp vast niet geweest zijn tijdens zijn promo-tour.
Kan nu ook niet meer, de dame in kwestie is na drie a' vier keer eindelijk eens aangepakt. Ze zat nog in de gemeenteraad ook als ik mij goed herinner.
Dat verhaal kun je bij dat meldpunt niet kwijt, tenzij de eigenaar een Pool is.
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 23:02 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:50 schreef Cruoninga het volgende:
[..]


Daar weet ik niets van, dus kan er weinig over zeggen. Maar in hoeverre heeft dat met dit bericht te maken? Ze hebben gereageerd op een idee van de PVV. Daarmee is de uiting van het idee toch niet verboden?
Omdat ACTA er nog niet door is, het is veel breder dan alleen bestrijding van piraterij op alle niveau's Het behelst ook antiterrorisme o.a.

Juist de internetvrijheid zo als dat nu het meldpunt is opgezet, is de gevestigde orde een doorn in het oog.

Het lijkt mij dus logisch dat als ze een instrument in handen krijgen waarmee ze die doorn kunnen neutraliseren, ze dat dan ook doen.

Thepiratebay is in Nederland ook niet aan te pakken via de rechter, daarom wordt er nu een blokkade a'la China ingezet die wel degelijk indruist tegen een aantal van die NL en EU vrijheidswetten.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:49 schreef RickT het volgende:
[..]


Hij zei gewoon letterlijk dat Nederlanders vaak niet op komen dagen en dat Polen met volle inzet hard werken. Dus buiten dat ze minder kosten zijn ze ook nog eens betrouwbaarder en leveren ze meer op.

Ik heb in mijn jeugd ook veel met Polen gewerkt, in de kas en in het magazijn en ik kan die opmerkingen van de werkgever uit eigen ervaring wel bevestigen. Ze werken echt veel harder.

Maar ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met Polen.
Een aardig meisje heeft me veel uitgelegd, met z'n tienen in een caravan, acht personen die werken en twee die de caravan schoonhouden en eten koken. Uitzendbureau rekent zo'n 68 euro p.p p.w aan huur, dit is met gas, water en electriciteit erbij. Verder heb ik een week met een Pool in het ziekenhuis gelegen vorig jaar... Sprak geen woord Nederlands en mijn Pools is ook niet meer wat het geweest is, verder dan kurwa kom ik niet.

Ze worden uitgebuit die Polen... geef ze het loon wat Nederlanders hebben en het 'probleem' is opgelost.
userIcon
Ik vond dit wel een ludieke actie. Moest echt even hardop lachen om het idee. Zelfs als limburger
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:03 schreef BasOne het volgende:
""Brussel kan de pot op", stelde PVV-leider Geert Wilders vrijdagavond. "We hebben al meer dan 32.000 meldingen."

Waarvan 30.000 nep meldingen door FoK!kers die hem lopen te zieken

"Meldingen" zegt trouwens toch weinig.
1000 meldingen over 1 en hetzelfde geval is en blijft maar 1 geval.

Naar alle waarschijnlijkheid is het gros van de meldingen 'THEY TOOK OUR JOBS' of dingen die mensen in de krant hebben gelezen.
http://www.youtube.com/watch?v=brj2UkUPjCI

userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:03 schreef Case4 het volgende:
Ik vond dit wel een ludieke actie. Moest echt even hardop lachen om het idee. Zelfs als limburger
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 23:11 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:03 schreef Case4 het volgende:
Ik vond dit wel een ludieke actie. Moest echt even hardop lachen om het idee. Zelfs als limburger
Na-apers, leuk, sarcasme.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:03 schreef Case4 het volgende:
Ik vond dit wel een ludieke actie. Moest echt even hardop lachen om het idee. Zelfs als limburger
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 23:18 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:55 schreef RickT het volgende:
[..]


Dat verhaal kun je bij dat meldpunt niet kwijt, tenzij de eigenaar een Pool is.
Dat zelfde verhaal kan je ook niet kwijt bij die EU, die nu ineens zo correct en verbolgen doet.
Dat vind ik eigenlijk veel erger.
Wilders heeft nu een toevalstreffer, maar ik vermoed dat hij het niet politiek effectief kan verwerken. Dat betekent dat over een week of twee gewoon weer plas, glas, was.
Het denken in termen van wij en zij, van de eigen stam en de vreemdeling zit de mens nu eenmaal ingebakken.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:18 schreef harry64 het volgende:
[..]

Dat zelfde verhaal kan je ook niet kwijt bij die EU, die nu ineens zo correct en verbolgen doet.
Dat vind ik eigenlijk veel erger.
Wilders heeft nu een toevalstreffer, maar ik vermoed dat hij het niet politiek effectief kan verwerken. Dat betekent dat over een week of twee gewoon weer plas, glas, was.
Jammer he? Iedereen die in Nederland werkt hetzelfde loon voor hetzelfde werk geven zou niet zo moeilijk moeten zijn.
userIcon
Europa kijkt door een roze bril naar de wereld..

Iedereen 1, 1 europa..
Dat gaat dus niet lukken, culturen verschillen teveel van elkaar, zelfs tussen oost en west europa.
@ Het argument dat je bij de werkgevers moet zijn - Lol

Die luisteren ook zo goed ja..
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:35 schreef ToySoldier1992 het volgende:
@ Het argument dat je bij de werkgevers moet zijn - Lol

Die luisteren ook zo goed ja..
Wat is daar lol aan?
Als er duidelijke wetten zijn dat mensen die uit het buitenland aan worden getrokken dezelfde rechten en plichten hebben als een Nederlandse werknemer, en dus ook hetzelfde loon moeten krijgen zou er heel wat veranderen.
userIcon
Hoe allergisch de beroeps-wereldvreemden ook zijn voor de werkelijkheid, ze staan machteloos hun taboes af te dwingen. Hoe groter de rel, hoe meer de PVV er garen bij spint. Het gaat hier namelijk nog niet eens om de aangekaarte problemen in de samenleving, maar de duidelijke onwil in de politiek deze zelfs maar te benoemen, laat staan aan te pakken. Een prachtig kijkje voor de burger in de politiek correcte mentaliteit. Het lijkt Fitna wel.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:50 schreef Mammy het volgende:
Hoe allergisch de beroeps-wereldvreemden ook zijn voor de werkelijkheid, ze staan machteloos hun taboes af te dwingen. Hoe groter de rel, hoe meer de PVV er garen bij spint. Het gaat hier namelijk nog niet eens om de aangekaarte problemen in de samenleving, maar de duidelijke onwil in de politiek deze zelfs maar te benoemen, laat staan aan te pakken. Een prachtig kijkje voor de burger in de politiek correcte mentaliteit. Het lijkt Fitna wel.
Vooralsnog zijn er weinig positieve reacties over dit meldpunt. Met name omdat het de plank volledig mis slaat. Als je iets verder doordenkt snap je dat zelf ook.

Nogmaals. Polen vullen hier arbeidsplekken in en houden zich gewoon aan de regels. Ze doen dus niks fout, ik geef ze groot gelijk, ze komen hier om te werken en wij hebben werk voor ze. Alles volgens de regels. Houden ze zich niet aan regels (overlast, alcoholmisbruik etc) dan hebben wij daar momenteel al wetgeving voor.

Waar gaat het fout?
- Oneerlijke concurrentie op prijs (niet de schuld van de Polen)
- Vaak slechte huisvesting (niet de schuld van de Polen)
- Slechte arbeidsomstandigheden (niet de schuld van de Polen)
- Vaak dronken (wel de schuld van de Polen, maar daar hebben we wetgeving voor die vrijwel nooit wordt toegepast, namelijk openbare dronkenschap)

Wat bereikt de PVV hier? Dat iedereen online anoniem af gaat geven op Polen om allerlei redenen waar die Polen zelfs niets aan kunnen doen. En waarom persé Polen? Waar moet ik een dronken Duitser of dronken Marokkaan melden? Het is gewoon bewust op een bepaalde doelgroep mikken die bij de onderste laag van de bevolking niet zo goed ligt in de hoop om stemmen bij de SP weg te trekken. Maar vooralsnog werkt het averechts.

Zó ontzettend doorzichtig, de PVV is in paniek door de SP.

[ Bericht gewijzigd door RickT op zaterdag 11 februari 2012 @ 00:01 ]
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 23:56 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:39 schreef BasOne het volgende:
[..]

Wat is daar lol aan?
Als er duidelijke wetten zijn dat mensen die uit het buitenland aan worden getrokken dezelfde rechten en plichten hebben als een Nederlandse werknemer, en dus ook hetzelfde loon moeten krijgen zou er heel wat veranderen.
Daar is al een 'constructie voor bedacht, NL uitzendbureau X huurt Pools zusterbedrijf uitzendbureau X, Poolse X huurt en werft Polen voor Pools loon en deelt winst met Nederlandse X die ze hier officieel tewerkstelt en huisvest. (nou ja huisvesten is een groot woord, in een hok proppen dekt de lading beter.) Gaat de EU daar ophef over maken?
Nee! mach nie van de werkgevertsuitbuiterts die natuurlijk totaal geen invloed hebben binnen de EU. Ik heb i.i.g. niet één kas of kwekerij gezien in Brussel.
wat is die website? Ik wil een klacht indienen dat Israel als non-eu land altijd meedoet met het eurovisie songfestival.
Het eurovisie songfestival wordt dit jaar weer in een oost-europees land gehouden dus zou ik daarover mogen klagen (of staat wilders als israel asslikker niet toe dat er een klacht over wordt ingediend?

edit: Oh laat maar...gewoon even doorklikken op hun eigen website

[ Bericht gewijzigd door Nieuwe_Rotterdammer op zaterdag 11 februari 2012 @ 00:03 ]
En weer zijn er struisvogels die hun kop in het zand willem steken wat betreft de problematiek met Oost Europeanen. En die zelfs de autochtonen het zwijgen willen opleggen.

Links is gevaarlijk radicaal geworden. Fascisme.
man harry64 (Redactie Frontpage) 10-02-2012 @ 23:59 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:50 schreef Mammy het volgende:
Hoe allergisch de beroeps-wereldvreemden ook zijn voor de werkelijkheid, ze staan machteloos hun taboes af te dwingen. Hoe groter de rel, hoe meer de PVV er garen bij spint. Het gaat hier namelijk nog niet eens om de aangekaarte problemen in de samenleving, maar de duidelijke onwil in de politiek deze zelfs maar te benoemen, laat staan aan te pakken. Een prachtig kijkje voor de burger in de politiek correcte mentaliteit. Het lijkt Fitna wel.
Ik vind deze discussie i.d.d. erg veel lijken op de over foute stoute allochtonen, alleen is Marokkaan hier vervangen voor Pool.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:56 schreef harry64 het volgende:
[..]

Daar is al een 'constructie voor bedacht, NL uitzendbureau X huurt Pools zusterbedrijf uitzendbureau X, Poolse X huurt en werft Polen voor Pools loon en deelt winst met Nederlandse X die ze hier officieel tewerkstelt en huisvest. (nou ja huisvesten is een groot woord, in een hok proppen dekt de lading beter.) Gaat de EU daar ophef over maken?
Nee! mach nie van de werkgevertsuitbuiterts die natuurlijk totaal geen invloed hebben binnen de EU. Ik heb i.i.g. niet één kas of kwekerij gezien in Brussel.
Tja, zo gaat het helaas.

En de Nederlandse werknemer is de dupe, die zit in de WW of de bijstand.
man harry64 (Redactie Frontpage) 11-02-2012 @ 00:08 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:43 schreef RickT het volgende:
[..]


True, maar daar gaat dat meldpunt niet over. Die legt de schuld namelijk bij Polen en andere Oostblokkers.
PVV: Overlastgevende Oostblokkers moeten weg! EU:
PVV: Koperstelende Oostblokkers moeten weg. EU:
PVV: Werkeloze Oostblokkers moeten weg. EU:
PVV: Burger mag Oostblokoverlast melden. EU:
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 23:43 schreef RickT het volgende:
[..]


True, maar daar gaat dat meldpunt niet over. Die legt de schuld namelijk bij Polen en andere Oostblokkers.
Ik heb de site bekeken en je kunt aanvullende info plaatsen. Dat zouden meer mensen moeten doen, misschien helpt het? Beter voor de Polen die hier werken en geen valse concurrentie meer. Met klachten als 'Hongaarse vrouwen' en meer van dat geblaat leg je de vinger niet op de zere plek...
man harry64 (Redactie Frontpage) 11-02-2012 @ 00:18 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 00:01 schreef BasOne het volgende:
[..]

Tja, zo gaat het helaas.

En de Nederlandse werknemer is de dupe, die zit in de WW of de bijstand.
Yep! En deze Nederlandse werkelozen worden dan ook nog eens afgebrand door CDA en VVD. Dat deze groepen tegen elkaar uitgespeeld worden hoor je geen de-hond over, Bijstand, WW, WAJONG, Rokers, ongezonden, gehandicapten. Ga zo maar even door.
Straks bepaalt de 'baas' wat jij wel en niet mag doen in je vrije tijd op straffe van ontslag, en daar hoor je de EU ook niet over.
EU is dus gewoon zakkenvullende elite.

Dus sorry dat ik die Brusselzitters en hun 'verontwaardiging' en 'bangmakerij' niet zo serieus neem. Gebeurde toen over Fitna ook, en er is niks gebeurd, alleen een paar relmoslims die in verwegistan een vlag in de fik staken. Nou, nou, wat een aanslag en wat een economisch verlies.
man harry64 (Redactie Frontpage) 11-02-2012 @ 00:22 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 00:13 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Nu al thuis uit de kroeg? Wilde ze soms niet?

Maar serieus:
Misschien moet je je eens verdiepen in de reageerders die met duidelijke argumenten de PVV als een verwerpelijke partij ontmaskeren. Zeker na deze laatste infame actie.

Hoewel, ik heb zo'n gevoel dat jij niet te overtuigen bent.
Omdat jij geen argumenten aandraagt, alleen maar sneu gewauwel.
Dat zelfde sneue gewauwel was ook de reden dat Wilders die rechtszaak won. Maar dan zijn de rechters ineens laf.
Nog geen kramp in je wijsvinger?
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 22:27 schreef RickT het volgende:
.. klein landje met een veel te grote mond blijven dat wij straks ook minder voor elkaar krijgen mochten wij ooit ergens steun voor nodig hebben....exportland. Als er iemand voordeel bij de EU heeft dan zijn wij het wel.

Dit is niet meer dan frustratie uiten op een bepaalde bevolkingsgroep om onszelf vooral nergens de schuld van te geven. En wat gaat Wilders er mee doen? Waarschijnlijk niets, want veel meer dan schreeuwen kan hij niet.

Dronken Polen? -> Politie
Geluidsoverlast? -> Politie
Baan ingepikt? -> Werkgevers (met grote belangen)
.... etc etc
Nederland is een van de grote betalers van de EU.

Export is handel en dat gaat gewoon door zolang je goede spullen maakt voor een goeie prijs. China krijgt steeds kritiek op vanalles en nogwat maar alle landen in de wereld blijven die spullen van ze maar kopen.

Verder heb je gelijk dat die website idd foute boel is. Maarrrr als de politie zijn werk goed zou doen dan zouden er ook amper klachten over Polen zijn waardoor Wilders dus niets te doen heeft.

Als je wilders de mond wil snoeren dan moet je gewoon die problemen oplossen/voorkomen maar dat lukt Brussel helaas niet want die maken er een potje van en tegen kritiek kunnen ze niet. Teveel 'solidariteit' heb je geen zak aan dat hebben we bij eerdere immigratiegolven wel gezien. Die mensen wachten tot er écht niets meer over is van het sociale stelsel en dan pakken ze direct hun biezen, op naar het volgende beloofde land.
userIcon
quote:
Op zaterdag 11 februari 2012 @ 00:08 schreef harry64 het volgende:
[..]


PVV: Overlastgevende Oostblokkers moeten weg! EU:
PVV: Koperstelende Oostblokkers moeten weg. EU:
PVV: Werkeloze Oostblokkers moeten weg. EU:
PVV: Burger mag Oostblokoverlast melden. EU:
En een overlastgevende, koperstelende, werkeloze Duitser?

Volgens mij hebben wij genoeg kanalen om overlast te melden, waarom dit meldpunt dat specifiek is gericht op Oostblokkers?
Zie je werkelijk niet dat dit puur is opgericht om stemmen bij de SP weg te kapen door Oostblokkers om te dopen tot de nieuwe Marokkanen?

Dat jullie hier intrappen zeg.

En het erge is nog dat met name in het zuiden van het land die Polen in de onderste laag van de economie het hele zaakje aan het rollen houden. Sterker nog, zonder Polen zouden een hoop tuinders wel in kunnen pakken. We hebben ze dus nodig en voor alle overlast hebben wij prima wetten in Nederland die dat op kunnen vangen. Dat dat niet gedaan wordt kun je de Polen niet aanrekenen, eerder de PVV en de VVD die zo hoog van de toren blazen met hun 'law & order' politiek. De oplossing zit aan de werkgevers kant en niet aan de kant van de Polen.
76  van 157 reacties op deze pagina. (24 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2


Lees ook:

» 10/02 Opmeer verzet zich tegen Oostblokmeldpunt PVV66
» 10/02 'Onvrede binnen VVD om samenwerking PVV'52
» 09/02 Duizenden klachten over overlast Oost-Europeanen108
» 08/02 PVV opent meldpunt overlast Oost-Europeanen113


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden