Breivik moet opnieuw worden onderzocht

Internationaal • Geschreven door Novum/AP op 10-02-2012 @ 19:22
print 

Anders Behring Breivik moet tegen zijn zin een nieuwe psychiatrische observatie ondergaan. Dat heeft de rechtbank in Oslo vrijdag beslist. De observatie vindt plaats in de gevangenis waar Breivik in afwachting van zijn proces in hechtenis zit.

Twee psychiaters die Breivik hebben ondervraagd zijn van mening dat hij ontoerekeningsvatbaar is, maar er is veel kritiek op die diagnose.

De 32-jarige Noor vindt een nieuwe analyse overbodig. Hij geeft toe dat hij op 22 juli met een bomaanslag in Oslo en een slachting met vuurwapens in een vakantiekamp van de jongerenafdeling van de Noorse sociaaldemocratische regeringspartij 77 mensen heeft omgebracht, maar hij ontkent dat hij hiermee een misdrijf heeft begaan.


Bron: Novum/AP


Lees ook:

» 06/02 Breivik: Ik eis onmiddellijke vrijlating221
» 31/01 Breivik wil interview geven46
» 17/01 Extremistische moslims grootste dreiging in Noorwegen125
» 18/11 'Breivik wilde kader Arbeiderspartij vermoorden'28


delen | eKudos nujij

4755 views / 33 reacties
Reacties op dit bericht
33  van 33 reacties op deze pagina. (3 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Schiet die vent gewoon neer, dan zijn we daar ook weer vanaf.
Wat een idioot zeg. En nu moet dat weer een hoop geld kosten, en komen er door deze knurft alleen maar meer mensen die ook zoiets denken te kunnen gaan doen.
ik stel gratis een touw beschikbaar, ik hoef hem zelfs niet terug
userIcon
Je hoeft geen psychiater te zijn om te zien dat die kerel volslagen gestoord is.
userIcon
Hij is een psychopaat, heeft ook geen enkele berouw.
Sterker nog, hij vindt dat hij geëerd zou moeten worden
Nou, dan spoor je niet.
quote:
Hij geeft toe dat hij op 22 juli met een bomaanslag in Oslo en een slachting met vuurwapens in een vakantiekamp van de jongerenafdeling van de Noorse sociaaldemocratische regeringspartij 77 mensen heeft omgebracht, maar hij ontkent dat hij hiermee een misdrijf heeft begaan.
ach, als je maar genoeg groene zeep eet en een ideologie uitkraamt word je zo ontoerekeningsvatbaar verklaard.
Breivik wist verdomd goed wat ie aan het doen was, maar vanwege het feit dat hij een verknipte ideologie in z'n hoofd opgetakeld heeft wordt ie ontoerekeningsvatbaar verklaard.

Doe dan op z'n minst 'verminderd toerekeningsvatbaar'.

Een intelligent persoon die 77 mensen doodt en van plan was om nog meer te doden begaat een misdaad, of hij dat nou zelf wel of niet vindt.

Volledig toerekeningsvatbaar wat mij betreft. Anders kunnen we elke moordenaar wel dezelfde verklaring geven.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:27 schreef ansitermiet het volgende:

[..]

ach, als je maar genoeg groene zeep eet en een ideologie uitkraamt word je zo ontoerekeningsvatbaar verklaard.
Breivik wist verdomd goed wat ie aan het doen was, maar vanwege het feit dat hij een verknipte ideologie in z'n hoofd opgetakeld heeft wordt ie ontoerekeningsvatbaar verklaard.

Doe dan op z'n minst 'verminderd toerekeningsvatbaar'.

Een intelligent persoon die 77 mensen doodt en van plan was om nog meer te doden begaat een misdaad, of hij dat nou zelf wel of niet vindt.

Volledig toerekeningsvatbaar wat mij betreft. Anders kunnen we elke moordenaar wel dezelfde verklaring geven.
Misdaad is misdaad, maar deze man ziet allerlei absurde complotten. Hij is knetterschizofreen. Opsluiten, zeker. Maar 'm toerekeningsvatbaar verklaren omdat hij anders misschien te mild gestraft wordt is absurd.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:27 schreef ansitermiet het volgende:

ach, als je maar genoeg groene zeep eet en een ideologie uitkraamt word je zo ontoerekeningsvatbaar verklaard.
Breivik wist verdomd goed wat ie aan het doen was, maar vanwege het feit dat hij een verknipte ideologie in z'n hoofd opgetakeld heeft wordt ie ontoerekeningsvatbaar verklaard.

Doe dan op z'n minst 'verminderd toerekeningsvatbaar'.

Een intelligent persoon die 77 mensen doodt en van plan was om nog meer te doden begaat een misdaad, of hij dat nou zelf wel of niet vindt.

Volledig toerekeningsvatbaar wat mij betreft. Anders kunnen we elke moordenaar wel dezelfde verklaring geven.
als ie zelf al toegeeft de dader van het bloedbad te zijn, is het vrij makkelijk voor een rechter. of Breivik nou in een gevangenis of in een inrichting terecht komt, haalt mss niet zoveel uit. het zal voor langere tijd zijn en mensen gaan 'm vergeten.

ik heb het idee dat hij maar al te graag nog even De Strijder wil uithangen op een publiek podium. aan de andere kant leek-ie bijna verlegen op die beelden laatst.
Resultaat bevalt niet dus opnieuw onderzoeken.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:24 schreef SolidArt het volgende:
Schiet die vent gewoon neer, dan zijn we daar ook weer vanaf.
Wat een idioot zeg. En nu moet dat weer een hoop geld kosten, en komen er door deze knurft alleen maar meer mensen die ook zoiets denken te kunnen gaan doen.
Net als met Lee Harvey Oswald? Het was zeker: hij was de enige moordenaar van JFK. Als je Breivik doodt zal je er nooit achter komen wie er nog meer in het complot zit. Het zou best eens kunnen zijn dat de Noorse Sociaaldemocraten er zélf achter zitten, False Flag Operation, jeweetz
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Misdaad is misdaad, maar deze man ziet allerlei absurde complotten. Hij is knetterschizofreen. Opsluiten, zeker. Maar 'm toerekeningsvatbaar verklaren omdat hij anders misschien te mild gestraft wordt is absurd.
niet mee eens.
Ja hij is schizofreen, maar als hij schizofreen is ben ik dat ook! Globaal gezien om dezelfde redenen!

Maar het verschil tussen Breivik en mij is dat IK niet om me heen ga schieten in het politieke kamp waar ik het niet mee eens ben.
Dat is het verschil wat Breivik strafbaar en gestoord maakt.
Voor de rest hebben we misschien wel dezelfde mening (geen idee, heb z'n manuscript nooit echt gelezen).

maar omdat ie zijn mening wat toegedaan (die afwijkt van de standaard) wordt ie ontoerekeningsvatbaar verklaard. Ik vind dat van de zotte.
Tenzij hij een medische verklaring heeft en psychologische hulp nodig heeft gehad vanwege een of andere geestelijke aandoening, vind ik dat ie gewoon het volle pond aan straf moet krijgen. Volledig toerekeningsvatbaar.
Breivik is heel goed bij z'n verstand, wist heel goed wat ie deed.
Dat hij er een compleet andere mening op na houdt dan de gemiddelde persoon is niet direct een reden om te zeggen dat hij DUS schizofreen of geestelijk gestoord is.

Maar goed, niet iedereen zal het met me eens zijn, of snappen wat ik bedoel.

Als afsluiting:

- ik ben het met hem eens dat immigratie op lange termijn een probleem kan zijn voor het voortbestaan van je eigen cultuur en land. Prima, maar dat houdt NIET in dat je vervolgens je eigen landgenoten gaat doodschieten, alleen omdat ze een andere mening zijn toegedaan dan jij. En ZEKER niet als ze zelf ongewapend zijn.
Daarin verschillen Breivik en ik van mening: zoiets doe je niet! Breivik deed dat wel. Dus ik zeg: veroordelen wegens 77-voudige moord met voorbedachte rade!
userIcon
Wel apart dat de rechtbank nu een nieuw onderzoek wil omdat de uitslag hun niet aanstaat. Een rechtbank hoort de uitkomst van een onderzoek eigenlijk niet te sturen. Hopelijk is dit geval een uitzondering en wordt dit geen nieuwe standaard.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:36 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

niet mee eens.
Ja hij is schizofreen, maar als hij schizofreen is ben ik dat ook! Globaal gezien om dezelfde redenen!

Maar het verschil tussen Breivik en mij is dat IK niet om me heen ga schieten in het politieke kamp waar ik het niet mee eens ben.
Dat is het verschil wat Breivik strafbaar en gestoord maakt.
Voor de rest hebben we misschien wel dezelfde mening (geen idee, heb z'n manuscript nooit echt gelezen).

maar omdat ie zijn mening wat toegedaan (die afwijkt van de standaard) wordt ie ontoerekeningsvatbaar verklaard. Ik vind dat van de zotte.
Tenzij hij een medische verklaring heeft en psychologische hulp nodig heeft gehad vanwege een of andere geestelijke aandoening, vind ik dat ie gewoon het volle pond aan straf moet krijgen. Volledig toerekeningsvatbaar.
Breivik is heel goed bij z'n verstand, wist heel goed wat ie deed.
Dat hij er een compleet andere mening op na houdt dan de gemiddelde persoon is niet direct een reden om te zeggen dat hij DUS schizofreen of geestelijk gestoord is.

Maar goed, niet iedereen zal het met me eens zijn, of snappen wat ik bedoel.

Als afsluiting:

- ik ben het met hem eens dat immigratie op lange termijn een probleem kan zijn voor het voortbestaan van je eigen cultuur en land. Prima, maar dat houdt NIET in dat je vervolgens je eigen landgenoten gaat doodschieten, alleen omdat ze een andere mening zijn toegedaan dan jij. En ZEKER niet als ze zelf ongewapend zijn.
Daarin verschillen Breivik en ik van mening: zoiets doe je niet! Breivik deed dat wel. Dus ik zeg: veroordelen wegens 77-voudige moord met voorbedachte rade!
niet mee eens.
Ja hij is schizofreen, maar als hij schizofreen is ben ik dat ook

Mwa, dan liever jij ook schizofreen....Dat scheelt ons gedoe....
maar hij ontkent dat hij hiermee een misdrijf heeft begaan,
zo iets hoorde we vroeger ook al tijd uit de mond van de 24 verdachte uit het proces van Neurenberg.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:36 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

niet mee eens.
Ja hij is schizofreen, maar als hij schizofreen is ben ik dat ook! Globaal gezien om dezelfde redenen!

Maar het verschil tussen Breivik en mij is dat IK niet om me heen ga schieten in het politieke kamp waar ik het niet mee eens ben.
Dat is het verschil wat Breivik strafbaar en gestoord maakt.
Voor de rest hebben we misschien wel dezelfde mening (geen idee, heb z'n manuscript nooit echt gelezen).

maar omdat ie zijn mening wat toegedaan (die afwijkt van de standaard) wordt ie ontoerekeningsvatbaar verklaard. Ik vind dat van de zotte.
Tenzij hij een medische verklaring heeft en psychologische hulp nodig heeft gehad vanwege een of andere geestelijke aandoening, vind ik dat ie gewoon het volle pond aan straf moet krijgen. Volledig toerekeningsvatbaar.
Breivik is heel goed bij z'n verstand, wist heel goed wat ie deed.
Dat hij er een compleet andere mening op na houdt dan de gemiddelde persoon is niet direct een reden om te zeggen dat hij DUS schizofreen of geestelijk gestoord is.

Maar goed, niet iedereen zal het met me eens zijn, of snappen wat ik bedoel.

Als afsluiting:

- ik ben het met hem eens dat immigratie op lange termijn een probleem kan zijn voor het voortbestaan van je eigen cultuur en land. Prima, maar dat houdt NIET in dat je vervolgens je eigen landgenoten gaat doodschieten, alleen omdat ze een andere mening zijn toegedaan dan jij. En ZEKER niet als ze zelf ongewapend zijn.
Daarin verschillen Breivik en ik van mening: zoiets doe je niet! Breivik deed dat wel. Dus ik zeg: veroordelen wegens 77-voudige moord met voorbedachte rade!
Volgens mij zijn we het dus wel eens.
Volgens mij kan iemand die ontoerekenigsvatbaar is zo'n operatie nooit plannen en uitvoeren..
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:47 schreef matthijssander het volgende:
Volgens mij kan iemand die ontoerekenigsvatbaar is zo'n operatie nooit plannen en uitvoeren..
Ken je het verschil tussen intelligentie en schizofrenie?
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:39 schreef bierspons het volgende:
[..]
niet mee eens.
Ja hij is schizofreen, maar als hij schizofreen is ben ik dat ook

Mwa, dan liever jij ook schizofreen....Dat scheelt ons gedoe....
heb jouw echt nooit begrepen
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:49 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ken je het verschil tussen intelligentie en schizofrenie?
Nee, gaat dat niet vaak samen?
waarom? hij heeft gedaan wat hij heeft gedaan... klaar levenslang sleutel weggooien.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:54 schreef outlaws het volgende:
[..]
heb jouw echt nooit begrepen
Heel makkelijk: 'jouw' is een bezittelijk voornaamwoord, niet te verwarren met het persoonlijk voornaamwoord 'jou'.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:55 schreef matthijssander het volgende:
[..]

Nee, gaat dat niet vaak samen?
Punt is dat iemand die schizofreen is nog steeds uitstekend in staat kan zijn om een dergelijke operatie te plannen en uit te voeren.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Heel makkelijk: 'jouw' is een bezittelijk voornaamwoord, niet te verwarren met het persoonlijk voornaamwoord 'jou'.
geloof je meteen
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:58 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Punt is dat iemand die schizofreen is nog steeds uitstekend in staat kan zijn om een dergelijke operatie te plannen en uit te voeren.
precies die denken met zen meerderen:)
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:57 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Heel makkelijk: 'jouw' is een bezittelijk voornaamwoord, niet te verwarren met het persoonlijk voornaamwoord 'jou'.
userIcon
waarom wil onze maatschappij perse zoveel aandacht en geld geven aan zo een geval?
iedereen weet toch al dat die gast gestoord of gek is
besluit: levenslange opsluiting
gezien hij blijkbaar min of meer functioneerde in de maatschappij, zal dat ook wel in een gevangenis lukken
psychiatrische instellingen zijn voor mensen die tegen zichzelf beschermd moeten worden uit onwetendheid, niet voor mensen zoals Breivik die perfect weet wat hij gedaan heeft
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:56 schreef outlaws het volgende:
[..]
denk naar ,hitler was ook jniet goed wijs en moet je kijken wat die gek terweeg bracht
als we iedereen met grootheidswaanzin moeten opsluiten...
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:35 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]

Net als met Lee Harvey Oswald? Het was zeker: hij was de enige moordenaar van JFK. Als je Breivik doodt zal je er nooit achter komen wie er nog meer in het complot zit. Het zou best eens kunnen zijn dat de Noorse Sociaaldemocraten er zélf achter zitten, False Flag Operation, jeweetz
Uiteraard. De Noorse sociaaldemocraten laten meer dan 70 van hun eigen kinderen afknalken, om 'rechts' in een kwaad daglicht te zetten. Daar is maar één smiley op van toepassing:
Kunnen ze 'm niet gewoon in laten slapen? Gezeik de hele tijd...
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 20:01 schreef outlaws het volgende:
[..]
precies die denken met zen meerderen:)
Fout. Schizofrenie houdt helemaal niet in dat je meerdere persoonlijkheden hebt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 21:24 schreef jeraadhetnooit het volgende:
[..]

Fout. Schizofrenie houdt helemaal niet in dat je meerdere persoonlijkheden hebt.
Hoe komen jullie daar zo bij
man Okaht (Redactie Frontpage) 11-02-2012 @ 10:33 fotoboek no homepage
In de eerste plaats heb ik enorm veel respect voor de wijze waarop de Noorse justitie hier mee om gaat. Men had er net zo goed voor kunnen kiezen om alles in het werk te stellen om hem zo snel en zo zwaar mogelijk te straffen. Door alle wegen en regels van een democratisch rechtssysteem te blijven bewandelen, ontkrachten ze de denkbeelden en plannen van Breivik beter dan ze op een andere manier hadden kunnen doen.

Ik denk dat we de uitkomst allemaal wel kunnen raden. Breivik gaat voor de rest van zijn leven achter de tralies. In een gevangenis of in een inrichting. Maar dan wel volgens de wetten, regels en normen van een menselijke samenleving.

En mocht het dan per ongeluk dan toch maar dertig jaar gevangenis worden of zo?
Dan komt Breivik als eenzame oude man uit de cel en neemt geen hond hem nog serieus. En iedere stap die hij zet zal in de gaten worden gehouden.
Een betere straf kun je toch niet bedenken voor iemand die de leider van een nieuwe wereldorde had willen worden?
33  van 33 reacties op deze pagina. (3 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 06/02 Breivik: Ik eis onmiddellijke vrijlating221
» 31/01 Breivik wil interview geven46
» 17/01 Extremistische moslims grootste dreiging in Noorwegen125
» 18/11 'Breivik wilde kader Arbeiderspartij vermoorden'28


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden