'Nederlandse energieprijs lager door overschot'

Economie • Geschreven door Novum op 10-02-2012 @ 10:44
print 

De energierekening gaat lager uitvallen door een overschot aan aanbod op de Nederlandse energiemarkt. Het overschot wordt veroorzaakt doordat er veel nieuwe energiecentrales worden bijgebouwd. Dat schrijft het Nederlands Dagblad na een gesprek met de top van energiebedrijf Nuon.

"Vroeger kocht je in de zomer goedkoop in en verkocht je in de winter tegen een hoge prijs", zegt financieel topman Peter Smink. Volgens hem is dat verschil verdwenen, omdat het aanbod van bijvoorbeeld gas is toegenomen. "De vraag naar stroom blijft achter bij de geprojecteerde productiecapaciteit", zegt bestuursvoorzitter Huib Melisse.

Nuon draagt zelf bij aan overcapaciteit door de bouw van drie energiecentrales. Het energiebedrijf in handen van het Zweedse Vattenfall maakte donderdag bekend minder winst en omzet te hebben behaald in 2011, mede door het warme weer vorig jaar en de verkoop van gasvelden.


'Nederlandse energieprijs lager door overschot' (Foto: Novum)


Bron: Novum


Lees ook:

» 10/02 Kwart draait thermostaat 's nachts niet lager88
» 04/01 Warm weer zorgt voor meevaller op energierekening27
» 02/12 Energierekening twee tientjes omhoog50
» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39


delen | eKudos nujij

4899 views / 44 reacties
Reacties op dit bericht
44  van 44 reacties op deze pagina. Pagina  1
Maar hoeveel gaat het schelen?!?
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:48 schreef WatEenGelul het volgende:
Maar hoeveel gaat het schelen?!?
niks, de jager gooit net zo makkelijker de energie belasting omhoog om het te compenseren
neeee dat zijn ALLEMAAL leugens!
eerst panieken dat de prijzen zo gaan stijgen de komende jaren vanwege tekorten blablabla en toen was er heisa in Japan met al die kerncentrales en Duitsland gaat de eigen centrales allemaal sluiten dus huilie huilie paniek paniek paniek de prijzen gaan stijgen en oh wat gaat het allemaal duur worden en crisis en blablabla|!!!!!


blijkbaar hebben ze genoeg mensen weten te strikken om hun energieprijs vast te zetten, dus nu toveren ze ineens een overschot uit de hoge hoed en kunnen ze lekker cashen
Je ziet het nu al...bij projecten met klanten krijg je haast geen enkele wkk meer recht gerekend omdat stroom botweg niet duur genoeg is. Het verdient zich gewoon niet meer snel genoeg terug.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:48 schreef WatEenGelul het volgende:
Maar hoeveel gaat het schelen?!?
dit dus
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:49 schreef Buuurvrouw het volgende:
[..]


niks, de jager gooit net zo makkelijker de energie belasting omhoog om het te compenseren
userIcon
Goedkoper voor de energiemaatschappijen ja... maar niet voor ons.

Da's gewoon extra winst.
userIcon
Blij dat ik mijn prijzen niet heb vastgelegd voor 3 of 5 jaar.
Maar Vattenvall is een waterkrachtcentrale die heel goedkoop door de stroming van de rivier waterkrachtstroom opwekt.
En ja, deze centrale is door de Zweedse overheid gefinancierd.
Net als Duitsland de wind energie gedeeltijk fananciert en de Nederlandse overheid de windmolenparken subsidieert.
En iedereen die daar over jammert, moet zich maar een godverdomde goed gaan bedenken dat het als particulier haast niet te doen is om in bijvoorbeeld Nederland een windmolenpark te financieren zonder steun van de overheid. Een krncentrale gaat ook niet zonder dat de overheid er bij is betrokken idem met de kolencentrales.
userIcon
Ah, vandaar dat ik geld terugkreeg maar het voorschotbedrag voor komend jaar toch omhoog gaat. Duidelijk!
Nu de winning van schaliegas goed op stoom komt , zal het aanbod wel hoog blijven ja. Gelukkig hebben we nu in Europa in ieder geval 1 koude wintermaand anders blijven we er ook maar mee zitten he.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:57 schreef suizebol het volgende:
Maar Vattenvall is een waterkrachtcentrale die heel goedkoop door de stroming van de rivier waterkrachtstroom opwekt.
En ja, deze centrale is door de Zweedse overheid gefinancierd.
Net als Duitsland de wind energie gedeeltijk fananciert en de Nederlandse overheid de windmolenparken subsidieert.
En iedereen die daar over jammert, moet zich maar een godverdomde goed gaan bedenken dat het als particulier haast niet te doen is om in bijvoorbeeld Nederland een windmolenpark te financieren zonder steun van de overheid. Een krncentrale gaat ook niet zonder dat de overheid er bij is betrokken idem met de kolencentrales.
yep. probeer maar eens zonnecellen op je dak te plaatsen.
PEPERDUUR, Een hoop gedoe met de gemeente. En meer van die ongein.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:05 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
yep. probeer maar eens zonnecellen op je dak te plaatsen.
PEPERDUUR, Een hoop gedoe met de gemeente. En meer van die ongein.
in Duitsland is het redelijk normaal. Het KAN dus wel.
Er zijn in Nederland meerdere projecten waar je je voor kan inschrijven, zodat een grote groep mensen de handen ineen slaan en gezamelijk panelen gaat inkopen.
Als je dak er voor geschikt is kan je ongetwijfeld 50% van je energieverbruik zelf faciliteren hiermee. Dat je het overschot vervolgens amper vergoed krijgt bij teruggave aan de energieboer is even een andere discussie.
userIcon
Stroom moet bijna gratis zijn. Het is een basis behoefte geworden.

En wat is dit dan http://frontpage.fok.nl/nieuws/476310/1/1/50/energierekening-twee-tientjes-omhoog.html??
@ansitermiet Een oom van mij is boer in Zuid-Frankrijk en hij heeft laast zn dak voor een appel en een ei kunnen volpleuren met zonnecellen zodat hij nu officieel energieproducent is en levert aan het net. Het mooie is dat hij voor de stroom die hij levert meer betaald krijgt (omdat het milieuvriendelijk opgewekte stroom is) dan dat hij zelf moet betalen voor stroom van het net. Hij is meer dan zelfvoorzienend dus dit initiatief levert hem goed op.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:14 schreef Multani het volgende:
@ansitermiet Een oom van mij is boer in Zuid-Frankrijk en hij heeft laast zn dak voor een appel en een ei kunnen volpleuren met zonnecellen zodat hij nu officieel energieproducent is en levert aan het net. Het mooie is dat hij voor de stroom die hij levert meer betaald krijgt (omdat het milieuvriendelijk opgewekte stroom is) dan dat hij zelf moet betalen voor stroom van het net. Hij is meer dan zelfvoorzienend dus dit initiatief levert hem goed op.
precies, maar gek genoeg schijnen we in Nederland de grootste moeite te hebben om dit voorbeeld gewoon te volgen.
Wie of wat houdt ons tegen?
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:15 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

precies, maar gek genoeg schijnen we in Nederland de grootste moeite te hebben om dit voorbeeld gewoon te volgen.
Wie of wat houdt ons tegen?
Volgens mij kosten zonnepanelen hier niet een appel en een ei.
Als het aan mij lag zat hele wereld aan gratis/goedkoop groene energie. Ik snap niet waarom de regering niet in magnetisch stroom generators investeert.

Die dingen ga meer dan 40 jaar mee. En zeer goed tegen broeikaseffect en energie vraag.

Magnetisch stroom is beter dan zonne energie, water energie, wind energie, bio diesel. Of het is goedkoper, groener of gaat langer mee.

Verder kunnen magnetisch stroom generators toegepast worden in auto's, ruimteschepen en nog veel meer. Maar het makkelijkste vorm is gewoon om stroom uit te krijgen.

In ieder geval is er een petitie hiervoor gaande om in het kabinet te krijgen. Petitie website:
http://vrijeenergie.petities.nl/

Voor meer info over magnetisch stroom zie:
http://www.gammamanager.com/addition.html
http://www.energy2020today.com/magnetic-power-generator.htm

Zie video voor een zeer simpele magnetische stroom generator:
http://www.youtube.com/watch?v=4qFGiLr78pc

[ Bericht gewijzigd door wizkido op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:44 ]
Wat een onzin, ze verkopen die stroom lekker aan het buiteland, zodat wij hier de vervuiling hebben de bevolking de transportkosten kan betalen en er hier een tekort is zodat we als nog meer moeten betalen.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:18 schreef TonyVermicelli het volgende:
[..]

Volgens mij kosten zonnepanelen hier niet een appel en een ei.
daarom juist mijn vraag: waarom kost het niet geen appel en een ei terwijl over de grens (Duitsland etc.) ze dat wel kosten (relatief gezien). De verbeterde vraag is dan ook: waarom subsidieert de overheid in Nederland dit dingen niet?
userIcon
Dan zetten ze tijdens een hittegolf een centrale even stil om schaarste te creëren en dan stijgt de prijs weer.
Dat de centrales die dan nog wel draaien koelwaterproblemen krijgen is ondergeschikt.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:20 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

daarom juist mijn vraag: waarom kost het niet geen appel en een ei terwijl over de grens (Duitsland etc.) ze dat wel kosten (relatief gezien). De verbeterde vraag is dan ook: waarom subsidieert de overheid in Nederland dit dingen niet?
Omdat dit geld kost ?!?
Het gaat er gewoon kei en keihard om dat we met z'n allen in heel dat stomme Europa op alternatieven in energie over moeten.
De aardolie raakt nooit op, het wordt alleen steeds moeilijker bereikbaar daarom duurder het gas raakt ook niet gauw op in de natuur, maar ook daar zijn steeds meer problemen met de bereikbaarheid en goede veilige opvang er van.
Isolatie en zelfopwekken van energie wordt steeds meer het doel, en met isolatie is dat doel bijna bereikt maar de zelfopwekking van energie is nog het grote probleem. En om het gejammer van de mensen die denken dat de energie van hun god komt en daarom aan de overheid betaald moet worden moet eens ophouden.
Ik ben zelf ook al lang aan het kijken hoe ik gemakkelijk alternatieve energie kan opwekken zonder te veel rommel om het huis te hebben.
Ik woon tenslotte wel in een buurt met een uitstekend millieu, waar mensen gesteld zijn op dure woorden en geaffecteerd spreken waarmee zij denken deftig te zijn en hun rijkdom uit te stralen.
Mijn grootste rijkdom is vindingrijkheid en blijheid in het leven, en laat het gelul maar aan anderen over. Kijk maar naar mijn vriend en bijna buurman in Slagharen die met zijn heli verscheidene ondernemers steunt met goede raad. Die proat heel gewoon.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:22 schreef jdd het volgende:
[..]


Omdat dit geld kost ?!?
dus?
we wilden met z'n allen toch duurzaam en vernieuwend bezig zijn?
Nou, dan is nu het moment om dat te bewijzen.
Stop met meebetalen aan de JSF, subsidieer zonnepanelen, en binnen 10 jaar heb je het er uit, ruimschoots. En we zijn dan nog relatief duurzaam ook. Precies wat we wilden toch? Of waren het loze woorden die we eigenlijk (als overheid) toch stiekem niet meenden omdat dingen als Shell ons koninklijke paradepaardje zijn en die meer miljarden opleveren dan zonnepanelen en auto's op waterstof of wat voor andere brandstof dan ook?
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:25 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

dus?
we wilden met z'n allen toch duurzaam en vernieuwend bezig zijn?
Nee alleen een handje vol linkse hippies wilde dat.
Zonnepanelen zijn helemaal niet meer zo duur. Die zijn recent flink in prijs gezakt.

Daardoor is het nu ook zonder subsidie goed terug te verdienen. Als de stroomprijs omhoog gaat verdien je nog sneller terug.

Ik zou niet weten waarom de overheid jouw besparing moet voorschieten.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:26 schreef jdd het volgende:
[..]


Nee alleen een handje vol linkse hippies wilde dat.
ik ben geen linkse hippie en ik wil het ook
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:31 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

ik ben geen linkse hippie en ik wil het ook
Dan denk je alleen maar dat je geen linkse hippie bent
userIcon
Dus ik heb nu een kerncentrale in m'n achtertuin voor stroom die we helemaal niet nodig hebben?

Lekker dan .
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:33 schreef jdd het volgende:
[..]


Dan denk je alleen maar dat je geen linkse hippie bent
hey ik heb netjes op de VVD gestemd de laatste keren, mag ik dan nu m'n gesubsidieerde zonnepanelen?
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:15 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

precies, maar gek genoeg schijnen we in Nederland de grootste moeite te hebben om dit voorbeeld gewoon te volgen.
Wie of wat houdt ons tegen?
Nou ... wie zouden dat nu zijn !?
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:35 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

hey ik heb netjes op de VVD gestemd de laatste keren, mag ik dan nu m'n gesubsidieerde zonnepanelen?
VVD dat bedoel ik dus
userIcon
Net nu 100000+ mensen de prijs vast hebben laten zetten, geweldig!
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:20 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

daarom juist mijn vraag: waarom kost het niet geen appel en een ei terwijl over de grens (Duitsland etc.) ze dat wel kosten (relatief gezien). De verbeterde vraag is dan ook: waarom subsidieert de overheid in Nederland dit dingen niet?
Omdat de overheid corrupt en/of debiel is.

De overheid zou een dealtje moeten sluiten met een fabrikant en er voor zorgen dat iedereen het hele dak en de tuin vol heeft staan met zonnepanelen. Elektrische auto's en aansluit punten overal aanleggen en je hebt een land dat compleet onafhankelijk is en zelfvoorzienend.

Maar ja de overheid kijkt nooit verder dan 4 jaar he want regeren is vooruit zien.
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 10:57 schreef Bayswater het volgende:
Blij dat ik mijn prijzen niet heb vastgelegd voor 3 of 5 jaar.
Dat dus, als consument merk je dat weldegelijk
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:43 schreef DaBuzzzzz het volgende:
[..]


Dat dus, als consument merk je dat weldegelijk
ze kopen stroom per zes maanden in.
Toch merk je een meevaller pas 6 maanden later vanwege het argument dat ze stroom per zes maanden inkopen, maar een tegenvaller merk je wel direct
En dan willen de nucleaire Freaks (in de letterlijke zin van het woord Freak) er nog een kernenergiecentrale bij bouwen.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 12:09 schreef PufPuf het volgende:
En dan willen de nucleaire Freaks (in de letterlijke zin van het woord Freak) er nog een kernenergiecentrale bij bouwen.
alsof kolencentrales zo geweldig zijn. de voorstanders daarvan zijn net zo freak'ish.
userIcon
Waarmee wederom is aangetoond dat die kolencentrales aan de Waddenzee compleet overbodig waren en zijn.
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:26 schreef jdd het volgende:
[..]


Nee alleen een handje vol linkse hippies wilde dat.
Nee, ik moet je toch herstellen, de domme behoudende mensen willen het houden zoals het tot nu toe gaat met de energie, en brandstoffen.
Zij moeten eens gaan beseffen dat het steeds moeilijker wordt om de gas en oliewinning op peil te houden en het steeds duurder gaat worden in de aankoop van energie en brandstoffen.
Daarom moeten we nu het nog redelijk goedkoop kan over op de bekende alternatieven terwijl er gewerkt worden daan nieuwe mogelijkheden daarin.
userIcon
Nadeel van elektrische energie is dat je het niet kan opslaan, er zijn geen accu's die megavolts kunnen opslaan in zulke hoeveelheden.
Je moet het dus wel verkopen óf je moet de centrale op een veel lager pitje laten draaien en dat is ook niet altijd mogelijk.

Aan de andere kant, als we 's winters overschotten hebben (en da't is toch de periode dat er het meeste stroom gebruikt wordt) waarom worden er dan nog meer centrale's bijgebouwd?
Puur als exportproduct?
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:28 schreef tstile het volgende:
Ik zou niet weten waarom de overheid jouw besparing moet voorschieten.
Hierom
userIcon
quote:
Op vrijdag 10 februari 2012 @ 11:35 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

hey ik heb netjes op de VVD gestemd de laatste keren, mag ik dan nu m'n gesubsidieerde zonnepanelen?
OMDAT je op de VVD hebt gestemd krijg je geen subsidie.
Subsidie mag van de VVD alleen aan bedrijven gegeven worden onder het mom van HRA.
44  van 44 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 10/02 Kwart draait thermostaat 's nachts niet lager88
» 04/01 Warm weer zorgt voor meevaller op energierekening27
» 02/12 Energierekening twee tientjes omhoog50
» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden