Ring A10 ondergronds bij Zuidas

De A10 wordt verbreed en komt ter hoogte van station Amsterdam Zuid onder de grond te liggen. Hierdoor kan de Zuidas zich de komende decennia verder ontwikkelen tot nieuw stadscentrum met internationale hoofdkantoren, winkels en nieuwe woningen. Daarover heeft minister van Infrastructuur Melanie Schultz (VVD) donderdag afspraken gemaakt met de gemeente en Stadsregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland.

Door de ondertunneling van de A10 kan het station flink groeien. Dat ligt nu ingeklemd tussen de ringweg, maar moet uitbreiden om de toenemende stroom reizigers op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad te kunnen verwerken. Voor de langere termijn wordt een groei van 95.000 naar 130.000 treinreizigers per werkdag verwacht.

Het station bij het WTC wordt verbouwd tot een hoogwaardig knooppunt voor het openbaar vervoer met een extra entree, bredere treinperrons, nieuwe metroperrons en een hoogwaardige tramverbinding naar Amstelveen. Het spoor wordt niet ook deels ondergronds aangelegd. In eerdere plannen was daar nog wel sprake van.

De A10 krijgt in totaal acht rijbanen en vier stroken voor het bestemmingsverkeer. Door de weg deels te ondertunnelen komt er ruimte voor woningbouw op de Zuidas. Ook worden de twee helften van de wijk meer aan elkaar gehecht waardoor een gebied ontstaat. De aanwezigheid van de Vrije Universiteit moet van de Zuidas een sterk en levendig kenniscentrum maken.

Het project Zuidasdok is volgens Schultz van wezenlijk belang voor de economie. "We verbeteren hiermee de bereikbaarheid van de gehele Noordvleugel van de Randstad en maken de verdere ontwikkeling van deze toplocatie in de buurt van Schiphol mogelijk. Voor de regionale en voor de nationale economie is dit een stevige adrenalinestoot."

Het project kost ongeveer 1,4 miljard euro. Het rijk betaalt hiervan 979 miljoen euro, Amsterdam 201 miljoen euro, de Stadsregio Amsterdam 130 miljoen euro en de provincie Noord-Holland 75 miljoen euro. De eerste schop moet in 2015 de grond in gaan. De tunnels van de nieuwe ringweg A10 worden naast de huidige gebouwd, zodat de werkzaamheden geen hinder voor het verkeer opleveren. Ook het station blijft tijdens de bouw functioneren.


Ring A10 ondergronds bij Zuidas (Foto: Novum)