Rijkswaterstaat: 'Vangrail was onnodig'

AlgemeenNederland • Geschreven door DJMO (Monique) op 08-02-2012 @ 19:02
print 

De A35, waar afgelopen zondag een dodelijk ongeluk plaatsvond, behoeft onder normale omstandigheden geen vangrail. De dertien meter brede berm zou afdoende moeten zijn om auto's af te remmen die van de weg raken. Dit stelt Rijkswaterstaat in een reactie op het ongeluk waarbij tot nu toe zes doden vielen.

Het is het barre winterweer geweest dat er voor gezorgd heeft dat de auto's niet afgeremd werden. De berm was bevroren en hierdoor te hard. Ondanks deze boude woorden is Rijkswaterstaat zich wel bewust van de ernst van het ongeluk en de noodzaak om de situatie nog eens goed onder de loep te nemen.

Al naar gelang de uitkomst van het onderzoek door de politie wil Rijkswaterstaat beslissen of er op de bewuste plaats een vangrail geplaatst moet gaan worden.


Bron: RTV Oost


Lees ook:

» 08/02 Dodental ongeluk A35 loopt op naar 624
» 06/02 A35 dicht voor onderzoek fataal ongeval0
» 06/02 Drie kinderen en vader dood na ongeluk23
» 05/02 Brandweer haalt acht mensen uit water na ongeluk5


delen | eKudos nujij

5952 views / 24 reacties
Reacties op dit bericht
24  van 24 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
plaats nu maar gewoon die vangrail...
En alle tweebaanswegen horen ook vierbaans te zijn met vangrail...
userIcon
In eerste instantie goeie beslissing maar nu misschien nog maar eens naar kijken.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 19:06 schreef wretic91 het volgende:
plaats nu maar gewoon die vangrail...
Dan wel even doen in alle situaties waar een 13 meter brede berm is zonder. Want overal kan het vriezen.

Doe gelijk iets onder de vangrail want die paaltjes waar het op steunt vinden motorrijders af en toe de dood.

Oh wel ff 10 % meer belasting betalen om het te financieren
Geen wegverlichting(!) en geen vangrail, bij een 3 baansweg die in een 2 baansweg overgaat (daar gebeurde het) met een flinke sloot er naast.
Ongelooflijk.
Ik verbaas me altijd over die bizarre wisselingen in het NL wegbeeld van de A en E wegen, vooral in het donker. En de (niet) besteding van de wegenbelasting en accijnzen.
man Peter (Redactie Frontpage) 08-02-2012 @ 19:39 fotoboek no homepage
userIcon
Als het kalf verdronken is...
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 19:06 schreef wretic91 het volgende:
plaats nu maar gewoon die vangrail...
ik had twee weken in Lapland kunnen zitten op dit moment, maar helaas lag er op een plek een stuk sneeuw op de verder prima schone weg, net op de plaats waar we in wilden halen. Dus wij gingen netjes in de slip, en moesten helaas wel op de rem want anders zaten we achterop de vrachtwagen die we wilden inhalen.
Dus wij zijn ook de berm in gekieperd, en die was ook bevroren. Die was 5-10 meter breed, maar als daar geen vangrail was geweest, waren we op de andere weg geweest, met alle gevolgen van dien want ook daar was wel verkeer. Auto helaas total loss en geen fatsoenlijke vervangende auto (hebben we het geld niet voor) om nog helemaal naar het noorden te kunnen rijden.

Dus Rijkswaterstaat: opzouten met je besparingen. Op het moment dat het WEL vriest, hebben we WEL baat bij een vangrail.
Weet je wat dat kost, zo'n vangrail.........
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 19:43 schreef gargamel het volgende:
Weet je wat dat kost, zo'n vangrail.........
van de opbrengsten van die 5-jaarlijkse ID-kaarten kan een gemeente genoeg besparen zodat de Rijksoverheid meer geld kan besteden richting Rijkswaterstaat voor een vangrail.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 19:39 schreef Peter het volgende:
Als het kalf verdronken is...
Precies. Zeer fijn voor de enige overlevende te horen dat ze er nu iets aan willen gaan doen.
Daar zal hij echt wel van opkikkeren.
Boude woorden? Dertien meter is een heel eind, hoor.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:08 schreef grizzler het volgende:
Boude woorden? Dertien meter is een heel eind, hoor.
dat valt heel erg mee als je met 80km/u de berm in schiet.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 19:43 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

ik had twee weken in Lapland kunnen zitten op dit moment, maar helaas lag er op een plek een stuk sneeuw op de verder prima schone weg, net op de plaats waar we in wilden halen. Dus wij gingen netjes in de slip, en moesten helaas wel op de rem want anders zaten we achterop de vrachtwagen die we wilden inhalen.
Dus wij zijn ook de berm in gekieperd, en die was ook bevroren. Die was 5-10 meter breed, maar als daar geen vangrail was geweest, waren we op de andere weg geweest, met alle gevolgen van dien want ook daar was wel verkeer. Auto helaas total loss en geen fatsoenlijke vervangende auto (hebben we het geld niet voor) om nog helemaal naar het noorden te kunnen rijden.

Dus Rijkswaterstaat: opzouten met je besparingen. Op het moment dat het WEL vriest, hebben we WEL baat bij een vangrail.
Koop dan ook een auto met 4WD en ABS en winterbanden natuurlijk als je eropuit wilt in dit weer, maar maak het niet iemand anders zijn verantwoordelijkheid.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 19:43 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

ik had twee weken in Lapland kunnen zitten op dit moment, maar helaas lag er op een plek een stuk sneeuw op de verder prima schone weg, net op de plaats waar we in wilden halen. Dus wij gingen netjes in de slip, en moesten helaas wel op de rem want anders zaten we achterop de vrachtwagen die we wilden inhalen.
Dus wij zijn ook de berm in gekieperd, en die was ook bevroren. Die was 5-10 meter breed, maar als daar geen vangrail was geweest, waren we op de andere weg geweest, met alle gevolgen van dien want ook daar was wel verkeer. Auto helaas total loss en geen fatsoenlijke vervangende auto (hebben we het geld niet voor) om nog helemaal naar het noorden te kunnen rijden.

Dus Rijkswaterstaat: opzouten met je besparingen. Op het moment dat het WEL vriest, hebben we WEL baat bij een vangrail.
mogen we je rekeningnummer? of waar denk je dat hun geld vandaan halen....


quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 19:58 schreef LekkerSimpel het volgende:
[..]


Precies. Zeer fijn voor de enige overlevende te horen dat ze er nu iets aan willen gaan doen.
Daar zal hij echt wel van opkikkeren.
daar doen ze ook echt voor.
nutteloos zeiken....


OT: Analyses worden gedaan met bepaalde uitgangspunten. mogen ze nu opnieuw nadenken of deze aan de huidige tijd voldoen, of deze situaties niet veel vaker kunnen voorkomen. (doet daarbij dus niet aan af dat dit zeer tragisch is)
userIcon
Geen vangrail op de wereld zorgt ervoor dat sjonnies met gladheid besluiten om wat minder gas te geven, zinloos dus.
userIcon
Extreme omstandigheden. Kan gebeuren, moeilijk te voorkomen.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:52 schreef Grimi het volgende:
[..]

Koop dan ook een auto met 4WD en ABS en winterbanden natuurlijk als je eropuit wilt in dit weer, maar maak het niet iemand anders zijn verantwoordelijkheid.
winterbanden hadden we gewoon hoor, en de wegen waren prima schoon daar. Kunnen ze in Nederland nog het een en ander van leren.
En verder noordelijk is het ook wel te doen als je gewoon rustig rijdt.
Maar op een stuk weg waar alles netjes schoon is en je onverwachts in een stuk sneeuw terecht komt wat er niet hoort te liggen (als alles verder schoon is), dan helpt het niet echt als je dat alles hebt
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 20:08 schreef grizzler het volgende:
Boude woorden? Dertien meter is een heel eind, hoor.
Scooteraanrijding, ik op scooter ging +/- 20 en de auto trok op (En ramde mij in mn linker flank). Ik lag 8 a 9 meter verderop. Je komt dan ineens een heel eind hoor.

Maar mensen kunnen beter gewoon wat voorzichtiger en langzamer rijden met zulke weersomstandigheden. Je kan wel overal vangrails neer gaan zetten, maar daar wordt het ook niet mooier op.
Je moet er maar eens op letten. De Randstad staat vol met vangrail, de rest mag stikken met grote stukken onverlicht, geen rijstrooksignalering en zonder vangrail.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 19:43 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

ik had twee weken in Lapland kunnen zitten op dit moment, maar helaas lag er op een plek een stuk sneeuw op de verder prima schone weg, net op de plaats waar we in wilden halen. Dus wij gingen netjes in de slip, en moesten helaas wel op de rem want anders zaten we achterop de vrachtwagen die we wilden inhalen.
Dus wij zijn ook de berm in gekieperd, en die was ook bevroren. Die was 5-10 meter breed, maar als daar geen vangrail was geweest, waren we op de andere weg geweest, met alle gevolgen van dien want ook daar was wel verkeer. Auto helaas total loss en geen fatsoenlijke vervangende auto (hebben we het geld niet voor) om nog helemaal naar het noorden te kunnen rijden.

Dus Rijkswaterstaat: opzouten met je besparingen. Op het moment dat het WEL vriest, hebben we WEL baat bij een vangrail.
Tussen banen is heel wat anders als aan de rechterkant van de weg.

Daarnaast is een vangrail ook niet zonder risico omdat het de auto ook op de baan houd waar meerijdend verkeer is.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 21:39 schreef ansitermiet het volgende:
[..]

winterbanden hadden we gewoon hoor, en de wegen waren prima schoon daar. Kunnen ze in Nederland nog het een en ander van leren.
En verder noordelijk is het ook wel te doen als je gewoon rustig rijdt.
Maar op een stuk weg waar alles netjes schoon is en je onverwachts in een stuk sneeuw terecht komt wat er niet hoort te liggen (als alles verder schoon is), dan helpt het niet echt als je dat alles hebt
Ik heb het ook al meegemaakt dat er op een schone weg plotseling veel sneeuw lag dat erop gewaaid was en juist geanticipeerd, niet of alleen minimaal sturen en langzaam van het gas af. Remmen is sowieso fout. Iedere beweging kan fataal zijn. Net als bij aquaplaning.
Bovendien had je verder voor je uit moeten kijken (wat je sowieso altijd moet doen) dan die vrachtwagen lang was, je had die plek toch duidelijk moeten zien aankomen.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 21:55 schreef stopverf het volgende:
Je moet er maar eens op letten. De Randstad staat vol met vangrail, de rest mag stikken met grote stukken onverlicht, geen rijstrooksignalering en zonder vangrail.
Wees blij dat je überhaupt een weg hebt.
wat ik doe is met dit weer extra veel afstand houden tot de voorganger. En als er auto's vlak voor mij of achter mij mijn baan opkomen, maak ik weer ruimte. Ik laat niets aan het lot over.
24  van 24 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 08/02 Dodental ongeluk A35 loopt op naar 624
» 06/02 A35 dicht voor onderzoek fataal ongeval0
» 06/02 Drie kinderen en vader dood na ongeluk23
» 05/02 Brandweer haalt acht mensen uit water na ongeluk5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden