'ID-kaart kan echt geen 10 jaar mee'

Nederland • Geschreven door ANP op 08-02-2012 @ 13:02
print 

De Nederlandse identiteitskaart is te kwetsbaar om hem voor 10 jaar te laten gelden. Dat schrijft minister Liesbeth Spies (Binnenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer. In de Kamer zijn stemmen opgegaan om de geldigheidsduur te verlengen van 5 naar 10 jaar, maar dat zit er volgens de bewindsvrouw voorlopig echt niet in.

"De identiteitskaart is namelijk kwetsbaarder dan het paspoort, enerzijds omdat dit document niet beschermd is met een kaft en visapagina’s en anderzijds omdat de identiteitskaart door het creditkaartformaat anders wordt gebruikt door de houders ervan", schrijft ze.

Spies:'ID-kaart kan echt geen 10 jaar mee'
Spies:'ID-kaart kan echt geen 10 jaar mee' (Foto: ANP)


Bron: ANP


Lees ook:

» 06/12 Stormloop op identiteitskaarten kinderen33
» 01/11 Prijs id-kaart voor kinderen fors omhoog40
» 09:51 Vermoorde man gevonden in woning Geleen0
» 09:50 Verhoogd brandgevaar in sommige natuurgebieden0


delen | eKudos nujij

9088 views / 73 reacties
Reacties op dit bericht
73  van 73 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Nou, dan schroef de geldigsheidsduur van het paspoort maar op tot 10 jaar aub
userIcon
Ja, daarom is zo'n zelfde kaart, het rijbewijs, wel 10 jaar geldig.

Zeg het nu maar eerlijk, het gaat om de inkomsten.
jemig wat is het verschil met onze rijbewijzen die 10 jaar geldig zijn en het zolang volhouden?

onzin dit!
userIcon
een leugen. mijn zus heeft jaren een bankpas in haar beurs gehad (van de sns bank, een witte) en die werkt nog steeds en vertoont geen slijtage.
de ID kaart is simpelweg een melkkoe voor dit kabinet.
Ze kunnen het ook goedkoper maken natuurlijk !
userIcon
Enige reden die ik zou kunnen bedenken is dat iemands foto sterk kan verouderen in 10 jaar tijd, maar de houdbaarheid van de kaart moet toch geen probleem zijn?
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:05 schreef ADQ het volgende:
Ja, daarom is zo'n zelfde kaart, het rijbewijs, wel 10 jaar geldig.
Zit er tegenwoordig ook een rfid chip op de rijbewijzen dan?

Zo'n ID kaart met een uitleesbare chip, zonder enige vorm van bescherming tegen gegevensdiefstal is inderdaad vragen om moeilijkheden...
userIcon
Waarom zou een IDkaart niet zolang mee gaan?
Ik haal hem alleen maar uit mijn portemonnee wanneer ik me moet inschrijven voor een toets.
userIcon
ze moeten gewoon die kleine kut gaatjes uit de id's rijbewijzen en paspoorten halen dan gaan ze een stuk langer mee
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:06 schreef ATan het volgende:
Ze kunnen het ook goedkoper maken natuurlijk !
Nee! Dat kún je toch niet voorstellen



Mijn bankpas gaat al járen mee, gewoon in m'n portemonnee zonder extra hoesje oid. En dat geldt dus ook voor mijn ID-kaart.
userIcon
Haal die doordruk pasfoto er dan uit for fuck sake. Dat kreng zorgt voor de breekbaarheid van de kaart! Het is dat de mijne over 2 maanden verloopt en ik mijn rijbewijs B nog af moet rijden, anders had ik er geen meer gehaald.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:06 schreef KlappernootatWork het volgende:
een leugen. mijn zus heeft jaren een bankpas in haar beurs gehad (van de sns bank, een witte) en die werkt nog steeds en vertoont geen slijtage.
de ID kaart is simpelweg een melkkoe voor dit kabinet.
Klopt, een dergelijk pasje hoeft niet kwetsbaar te zijn, maar de ID kaart is dat wel. Mijn ID kaart viel gewoon uit elkaar na een paar jaar terwijl verschillende andere pasjes die even oud zijn (en veel vaker gebruikt worden) er nog goed uit zien.
userIcon
Liesbeth, je bent een doos...

En als je zelf ook nog in dit sprookje gelooft dan ben je een domme doos...
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:06 schreef cyberbull het volgende:
jemig wat is het verschil met onze rijbewijzen die 10 jaar geldig zijn en het zolang volhouden?

onzin dit!
ik denk dat je de ov pas elke dag gebruikt en dat je rijbewijs eens in de zoveel tijd uit je portemonee komt
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:07 schreef bouvrie het volgende:
[..]
Zo'n ID kaart met een uitleesbare chip, zonder enige vorm van bescherming tegen gegevensdiefstal is inderdaad vragen om moeilijkheden...
Dat zit ook in een paspoort, dus die reden gaat kennelijk niet op. Zowiezo schijnt dat geen reden voor Mw. Spies te zijn.
userIcon
Ze maken die dingen express zo zwak, zodat je binnen no-time weer een nieuwe kan kopen. Is voor hun natuurlijk ka-ching. Maar het is gewoon van de zotte dat je godverdomme geld moet betalen voor een id-kaart.
userIcon
10 jaar, ik geloof het wel, zo lang blijft die chip niet goed. Daarnaast, ik lijk, in vergelijking met 10 jaar terug, steeds meer op George Clooney, dus of ze me nog herkennen aan een 10 jaar oude foto is nog maar de vraag...
lazer op mens!
ik heb mijn ID-kaart inmiddels ook al 5 jaar en die zit gewoon in m'n portomonnee, en ik gebruik m nergens anders voor.
In april moet ik m laten verlengen, en ik maar denken: waarom verlengen? De kaart is nog geheel intact! En uhm.. ik ben niet van identiteit veranderd in de tussentijd ofzo... behalve m'n foto dan die is wat verouderd maar wtf waarom moet ik een handvol tientjes neerleggen voor een kaart die nog prima voldoet?

Ik ben nogsteeds Nederlander en ik heet nogsteeds hetzelfde, heb nogsteeds hetzelfde BSN-nummer etc. etc.
WAAROM VERLENGEN????????

inkomsten ja.
Toen ik nog op Engeland reed moest ik dat ding zo'n 6x per week laten zien. Door gebuig e.d van douaniers moest ik vrijwel ieder jaar een nieuwe halen omdat het silhouet met perforaties eruit viel. .
Zij is zeker lid van stichting Open Deur.. sjonge jonge wat een bevindingen..
Gebruik ID kaart alleen om lijntje coke te leggen...
Waarom geeft de overheid iedereen niet 'gratis' een identiteitskaart / paspoort? Je bent verplicht er een te hebben, dus dat is dan wel zo gemakkelijk.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:09 schreef Grimi het volgende:
[..]

Nou als het je niet bevalt gebruik je toch fijn je rijbewijs als ID dan?
I wish.... Die heb ik (nog steeds) niet, maar moet ik maar eens gaan halen. Ik heb gewoon een paspoort, de ID kaart is voor mij nutteloos.
Maar daar gaat het niet over.
userIcon
Die softe ID kaarten van vroeger... De mijne ging echt geen 3 jaar mee zelfs.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:09 schreef Grimi het volgende:
[..]

Nou als het je niet bevalt gebruik je toch fijn je rijbewijs als ID dan?
daarmee kan ik niet naar het buitenland.
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:10 schreef bonke het volgende:
[..]
ik denk dat je de ov pas elke dag gebruikt en dat je rijbewijs eens in de zoveel tijd uit je portemonee komt
denk dat je het bericht nog eens moet lezen.. het gaat over de ID kaart die je net zoveel als minder dan je rijbewijs gebruikt....
userIcon
Hangt het niet af van de gebruiker hoe de kaart er na een aantal jaar uitziet ?
Mijn ID kaart zit lekker veilig opgeborgen, wie weet zou ie de 15 jaar wel halen ! Maar omdat er mensen zijn die er anders mee omgaan, moet ik ook maar om de 5 jaar een nieuwe halen en betalen ?

Typisch Nederlands, altijd alles aanpassen aan de kneuzen.
userIcon
maw we willen om de 5 jaar geld van de burger niet om de 10.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:09 schreef Grimi het volgende:
[..]

Nou als het je niet bevalt gebruik je toch fijn je rijbewijs als ID dan?
Alleen nuttig voor het besturen van een auto en het tonen bij een onaangekondigde controle. Als je aan een nieuwe baan begint of een bankrekening wilt openen is een rijbewijs volkomen nutteloos.
Dan ga je er wat zuiniger mee om: die van ons liggen ook gewoon in de kast. Nemen we alleen mee op zak als we criminele activiteiten van plan zijn (tenminste, dat was toch de reden dat we er allemaal een moesten hebben?)
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:13 schreef WatEenGelul het volgende:
Gebruik ID kaart alleen om lijntje coke te leggen...
userIcon
Heel overtuigend.
userIcon
Laat deze vrouw even kijken in Hong Kong, want daar zijn die ID kaarten gratis, en gaan langer mee.

De paspoorten zijn iets van 30-35 euro, gaan 10 jaar mee, en verlengen kost je maar 10 euro ofzo.

Blijkbaar hebben ze daar dus wel fatsoenlijke materialen.
Eigenlijk klopt het niet wat ze dus beweren. Mijn ouders hebben hun allereerste bankpasjes nog steeds en die zien er nog steeds netjes uit.
Destijds werden ze van een mindere kwaliteit gemaakt dan de pasjes van vandaag de dag.

De meeste mensen stoppen de pasjes in hun portefeuille, of in een hoesje in hun binnenzak.
En als iemand dan toch wat onvoorzichtiger geweest is met zijn spullen, zullen ze zelf een nieuwe moeten regelen, want dan komen ze gewoon niet door een controle heen.

Het is kleiner van formaat dan een paspoort, dus makkelijker ergens in te stoppen. Het is steviger dan een paspoort, omdat een paspoort nog steeds van papier is gemaakt en na verloop van tijd toch verkleurd en wat minder mooi wordt door het aantrekken van vocht uit de lucht.
Wat een onzin, mijn id kaart is nu 4 jaar oud en zo goed als nieuw. Enige die wat slijtage heeft opgelopen ben ik zelf

Ik heb bij kennissen eerder versleten paspoorten gezien omdat die zo groot en lomp zijn dan id kaarten...

maar goed zal wel aan mij liggen,
userIcon
Domme snol het rijbewijs gaat toch ook 10 jaar mee, gewoon geen inkomsten mis willen lopen.
Zo doorzichtig die ratten.
userIcon
Dan produceer je een betere kaart.
userIcon
De rijbewijspasjes gaan daarentegen wel zo kapot
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:40 schreef Manke het volgende:
De rijbewijspasjes gaan daarentegen wel zo kapot
Heb hem pas 1 maand, dus geen flauw idee. :p
Maar alsnog laat degene die zijn pas goed verzorgt lekker 10 jaar met rust.
userIcon
"All your euros are belong to us!"

Berg je ID kaart net zoals ik netjes thuis op, dan gaat ie decennia mee. De mijne is al jaren verlopen, maar nog zo goed als nieuw.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:50 schreef Iwan1976 het volgende:
"All your euros are belong to us!"

Berg je ID kaart net zoals ik netjes thuis op, dan gaat ie decennia mee. De mijne is al jaren verlopen, maar nog zo goed als nieuw.
Huh, ik moest die inleveren bij het aanvragen van een nieuw paspoort.
Maar die was ook na jaren nog netjes idd, gewoon flauwekul.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:07 schreef bouvrie het volgende:
[..]
Zit er tegenwoordig ook een rfid chip op de rijbewijzen dan?

Zo'n ID kaart met een uitleesbare chip, zonder enige vorm van bescherming tegen gegevensdiefstal is inderdaad vragen om moeilijkheden...
ff in de magnetron gooien.
Dan is het toch je eigen risico? Is je id kaart kapot na 5 jaar dan koop je een nieuwe. Is hij nog prima dan ga je er mee door.. Dit is gewoon geld klopperij.. want nu word je gestraft als je ID kaart gewoon nog in orde is
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:59 schreef afstandbediening het volgende:
[..]
ff in de magnetron gooien.
http://www.youtube.com/watch?v=4_5UYcyO3Pg
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:59 schreef afstandbediening het volgende:
[..]
ff in de magnetron gooien.
Gewoon met een stukje metaal erom heen of Faraday Kooi.
Ik wil geen ID-kaart, tenzij dat ding gratis is. Dus ik draag zelden een ID bij mij. De kans dat ze mij aanhouden is toch zeer laag.
userIcon
Het schort gewoon op 2 punten;

1) de kwaliteit van de ID-kaart is gewoon bagger
2) het paspoort (welke een stuk steviger is) is ook maar 5 jaar geldig.

De kwaliteit van de ID-kaart is dan ook een drogreden om de burger dat ding elke 5 jaar opnieuw te laten aanschaffen.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:04 schreef Yngwie het volgende:
Nou, dan schroef de geldigsheidsduur van het paspoort maar op tot 10 jaar aub
Schijnt dat ze dat van plan zijn
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 14:11 schreef laforest het volgende:
[..]
Gewoon met een stukje metaal erom heen of Faraday Kooi.
Met een hamer een paar keer op die chip rammen zal toch ook wel helpen?
userIcon
Eerst verplichten ze je om zo'n tyfusding te kopen en zelf te betalen, nu ook nogeens ervoor zorgen dat we sneller een nieuwe moeten kopen.
En de oplossing is..



Moeilijk om zo een dingetje erbij te geven.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 14:14 schreef JaJoah het volgende:
Het schort gewoon op 2 punten;

1) de kwaliteit van de ID-kaart is gewoon bagger
2) het paspoort (welke een stuk steviger is) is ook maar 5 jaar geldig.

De kwaliteit van de ID-kaart is dan ook een drogreden om de burger dat ding elke 5 jaar opnieuw te laten aanschaffen.
Het aardige is natuurlijk dat dit wel impliceert dat wanneer je kaart binnen 5 jaar kapot gaat dit gewoon onder de garantie zou moeten vallen en je gratis (ex servicekosten) een nieuwe kan halen.
userIcon
En dan ook 2 keer het volle pond betalen zeker?
als ie nog maar de helft langer geldig is moet ie ook de helft minder kosten.
hoe lang zal het duren dat het aantal mensen dat zonder ID-kaart rondloopt exponentieel zal groeien?
userIcon
Laten ze het maar lekker op 5 jaar houden want als ze 'm verlengen naar 10 jaar dan zien ze dit waarschijnlijk als een goed excuus om de kaarten binnen enkele jaren 2 keer zo duur te maken. Of 'ie nou 5 of 10 jaar geldig is, als je voor een 10-jarige kaart 2 keer zoveel moet betalen ben je net zoveel geld kwijt.

En dan nog mensen, we hebben het hier over een paar tientjes per 5 jaar! Ja, ik had ze ook liever gratis maar we zitten hier met z'n allen te zeiken over een investering van pak 'm beet 1000 euro per persoon per leven

Wat dat betreft maak ik mij vele malen meer zorgen over hoe het over 5 jaar staat met de zorgpremies dan de prijs (of geldigheidsduur) van mijn ID-kaart.

[ Bericht gewijzigd door Vervloektesloddervos op woensdag 8 februari 2012 @ 14:44 ]
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:06 schreef cyberbull het volgende:
jemig wat is het verschil met onze rijbewijzen die 10 jaar geldig zijn en het zolang volhouden?

onzin dit!
geld kwestie
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 14:19 schreef LucasHulshof het volgende:
[..]


Het aardige is natuurlijk dat dit wel impliceert dat wanneer je kaart binnen 5 jaar kapot gaat dit gewoon onder de garantie zou moeten vallen en je gratis (ex servicekosten) een nieuwe kan halen.
Waarschijnlijk zullen ze het dan gooien op 'abuse' en mag je alsnog zelf de kosten van een nieuw exemplaar ophoesten.
userIcon
Mijne is van april 2002. Ding ziet er nog prima uit. Zo goed als nieuw.
En ga deze niet verlengen tot ze hem weer gratis maken.
Onzin, ik gebruik die kaart zeker bovengemiddeld en na 4 en half jaar zag die er precies hetzelfde uit als toen ik hem kreeg, elke 5 jaar een nieuwe kaart is gewoon het zoveelste melkkoetje.
userIcon
Waarom maken ze hem niet van een betere kwaliteit, bankpassen en rijbewijs gaat wel gewoon 10jaar mee. Maar zoals zo veel dingen de schoorsteen moet roken, melkkoe gevalletje!!!
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 14:57 schreef Ritmo het volgende:
Maak dan verdomme een kaart die WEL goed is
Tiefus-regering. Ons uitpersen met zo'n dure kaart, maar geen moeite willen doen om het wat goedkoper te maken.
Het zijn gemeentelijke inkomsten. Denk je nou echt dat als ze de ID-kaart goedkoper of zelfs gratis maken dat dit niet teruggehaald zal worden via een verhoging van de gemeentelijke belastingen, of zelfs de prijs van een rol vuilniszakken?

Het is een simpel trucje, toch zullen vele FOK!kers hier juichen om de "kostenverlaging"
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 15:15 schreef Vervloektesloddervos het volgende:
[..]

Het zijn gemeentelijke inkomsten. Denk je nou echt dat als ze de ID-kaart goedkoper of zelfs gratis maken dat dit niet teruggehaald zal worden via een verhoging van de gemeentelijke belastingen, of zelfs de prijs van een rol vuilniszakken?

Het is een simpel trucje, toch zullen vele FOK!kers hier juichen om de "kostenverlaging"
Je kunt evengoed stellen dat je minder ambtenaren nodig hebt wanneer een kaart 10 jaar geldig is. Is kostenbesparing.
userIcon
Zal ook wel wat zijn. Mijn dochter van 1 die nog met 11 jaar rondloopt met dezelfde ID + pasfoto.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 15:25 schreef LucasHulshof het volgende:
[..]


Je kunt evengoed stellen dat je minder ambtenaren nodig hebt wanneer een kaart 10 jaar geldig is. Is kostenbesparing.
Dat dan weer wel, maar de meeste comments hier schreeuwen moord en brand om het geld dat het kost, dat het een melkkoe is etc. Het is nog maar de vraag of de prijs niet hard zal stijgen als de geldigheidsduur verlengd wordt. Tevens is het geen grote postenkost voor iedereen met een beetje inkomen, dat kun je mij gewoon niet wijs maken tenzij je in grote armoede leeft. Grote gezinnen kunnen hier ook gewoon een paar tientjes per jaar voor opzij leggen. Maar mensen houden nu eenmaal van klagen als het om kosten gaat.
waarom maken ze die kaart niet wat meer flexibel. ipv dat breekbare plastic.

probleem opgelost
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 15:40 schreef Vervloektesloddervos het volgende:

Dat dan weer wel, maar de meeste comments hier schreeuwen moord en brand om het geld dat het kost, dat het een melkkoe is etc. Het is nog maar de vraag of de prijs niet hard zal stijgen als de geldigheidsduur verlengd wordt. Tevens is het geen grote postenkost voor iedereen met een beetje inkomen, dat kun je mij gewoon niet wijs maken tenzij je in grote armoede leeft. Grote gezinnen kunnen hier ook gewoon een paar tientjes per jaar voor opzij leggen. Maar mensen houden nu eenmaal van klagen als het om kosten gaat.
Eerlijk gezegd ben ik ook van mening dat het een melkkoe is. Het wordt je immers opgedrongen door de overheid. Bedenk daarbij dat per juni 2012 álle kinderen een eigen reisdocument moeten hebben en je weet zeker dat het een melkkoe is.
userIcon
nog steeds gek dat we voor een plicht moeten betalen.
userIcon
wat een domme opmerking weer die laatste...

juist het creditcard formaat zorgt ervoordattie langer mee gaat
userIcon
Als je er heel zuinig op bent kan het wel 10 jaar mee gaan. En als dat niet lukt kun je altijd nog eerder een nieuwe ID-kaart aanschaffen. De mijne gaat echt wel langer dan 5 jaar mee.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 13:10 schreef bonke het volgende:
[..]
ik denk dat je de ov pas elke dag gebruikt en dat je rijbewijs eens in de zoveel tijd uit je portemonee komt
OV pas
man Kolomos (Public Relations) 08-02-2012 @ 17:44 fotoboek no homepage
userIcon
En vandaar dat mijn nieuwe ID 2 x zo dun is dan mijn vorige ID =(, en ja bankpassen kunnen soms wel 10 jaar meegaan zonder ook maar enige slijtage te vertonen terwijl je die wel elke dag meerdere malen gebruikt.

En dat is toch aan de houder van de pas? Als ie kapot is dan ben je verplicht een nieuwe te halen, dus onzin dat 5 jaar daar de oplossing voor is.
userIcon
Ik trek de volgende conclusie:

De redenen voor het niet verlengen van de geldigheid zijn onacceptabel.
Onvoldoende bescherming en ander manier van gebruik? Beide argumenten vallen keihard door de mand natuurlijk.

Twee betere redenen: het behouden van het constante stijgen van stabiel inkomen (de bevolking groeit immers) en betere controle over de burger. Dat inkomen hebben ze met een spoedwetje als reactie op het besluit van de Hoge Raad op sluwe wijze gered. En om te werken en te wonen zul je toch iedere 5 jaar langs moeten komen, en je profiel wordt zo regelmatig up to date gehouden.
73  van 73 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 06/12 Stormloop op identiteitskaarten kinderen33
» 01/11 Prijs id-kaart voor kinderen fors omhoog40
» 09:51 Vermoorde man gevonden in woning Geleen0
» 09:50 Verhoogd brandgevaar in sommige natuurgebieden0


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden