Bier is best

Wetenschap • Geschreven door harry64 op 07-02-2012 @ 22:47
print 

Het liedje van Rob de Nijs 'Bier is bitter bier is best' heeft een wetenschappelijke onderbouwing gekregen. Een studie aan de universiteit van Granada in Spanje heeft enkele verbluffende resultaten opgeleverd.

De onderzoekers hebben 40 studenten onderzocht. De onderzoekers gingen als volgt te werk. De groep werd opgedeeld in twee keer twintig, beide groepen werden intensief aan het sporten gezet. Na het nodige sporten en zweten werd de ene groep bier en de andere groep water van een gelijke hoeveelheid gegeven.

Vervolgens werd ontdekt dat de koolstofdioxide (CO2) ook wel bekend als koolzuurgas in het bier er voor zorgt dat het waterdeel (H2O) van het bier beter opgenomen werd. Een interview naar de belevingservaring van beide groepen leerde dat de groep die bier dronk, minder dorst ervoer dan de water drinkende groep.

Hoewel alcohol (C2H5OH) het lichaam doet uitdrogen is een glas bier toch effectiever om het lichaam te re-hydrateren. Tevens hebben zij uitgezocht dat het caloriegehalte van bier niet zo hoog is, een glas bier van 250 ml bevat 180 calorieën. Een bierbuik wordt dan ook eerder veroorzaakt door de levensstijl  zo als overmatig biergebruik van de bierdrinker dan door de calorieën in het bier.

Bier bevat ook kalium (K) wat re-hydrateren vergemakkelijkt voor het lichaam. Tenslotte bevat bier ook veel B-vitaminen zoals B2, B3, B6, B9, en B12 die van belang zijn voor de energie en de opbouw van nieuw spierweefsel. Een glas bier zou ongeveer 10% van de dagelijkse geadviseerde hoeveelheden van deze vitamines bevatten.

Dan zijn er nog de sociale aspecten van het bier. Bier drinken wordt wel eens negatief geassocieerd met geweldpleging en vandalisme. Dit is echter eerder te wijten aan overmatig gebruik en of geestelijke gesteldheid van de gebruiker dan aan het bier. Bij een verantwoord gebruik van bier wordt het ook vaak als sociaal bindend en aangenaam dan wel gezellig verpozen versterkend ervaren.


Submitter: KritischeMassa  -   Bron: Welingelichte Kringen


Lees ook:

» 20/01 Heineken opent jacht op 'vreemd bier'63
» 20/12 Omstreden biertrechterspel uit de handel gehaald34
» 27/11 Blikje bier maakt ruimtereis34
» 24/11 Tankstations weer bierloos na boete60


delen | eKudos nujij

11511 views / 58 reacties
Reacties op dit bericht
46  van 58 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
userIcon
Duh, die '2 boterhammen met kaas' is hopeloos ouderwets, afbraak van alcohol kost erg veel energie die dit teniet doet, maar de bierbuik is zoals genoemd afkomstig van de frikandellen speciaal die erbij genuttigd worden, specifiek direct voor het slapen voor 100% vetinjectie.
userIcon
quote:
Bij een verantwoord gebruik van bier wordt het ook vaak als sociaal bindend en aangenaam dan wel gezellig verpozen versterkend ervaren.
Hier stopte ik met lezen.

Gelijk uitgeprint en ook met de beamer op de keukenmuur geprojecteerd.
userIcon
Onderzoek naar m'n hart. Proost!
userIcon
en spa rood dan?
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 22:53 schreef DaDude1987 het volgende:
en spa rood dan?
Dat wordt binnenkort verboden.
Bronwater dient zich te onthouden van politieke voorkeuren
userIcon
Ik dacht dat het over Best Bier ging.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 22:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Dat wordt binnenkort verboden.
Bronwater dient zich te onthouden van politieke voorkeuren
Tomatensap ook maar snel verbieden dan
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 22:52 schreef Ouwesok het volgende:

[..]
En in Apfelkorn zit dan vast ook vitamine A
en in cognac vitamine C
In welk drankje zit Q10 dan?
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 22:59 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Dat lijkt me het eerste verbod dat werkelijk niemand zal raken
wie drinkt die drek nou ?
Tomatensap is dan ook voornamelijk een symboolpolitiek drankje
userIcon
Bier bevalt wel kalium maar dat wordt ook weer in het lichaam afgebroken door de alcohol.
En ik denk ook dat die vitamine B12 allang weg is voor het aan het eind van de dunne darm is aangekomen (waar het voor 99% wordt opgenomen in het lichtaam, die laatste procent wordt in de maag opgenomen maar daar zijn ook bepaalde condities in de maag voor nodig, alcohol hoort daar weer niet tussen)
userIcon
quote:
Een glas bier zou ongeveer 10% van de dagelijkse geadviseerde hoeveelheden van deze vitamines bevatten.
Dus gewoon 10 glazen bier drinken, zit je op 100%.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 22:55 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Dat wordt binnenkort verboden.
Bronwater dient zich te onthouden van politieke voorkeuren
Ach nee he? Een Spa Groen drinker ?
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 22:51 schreef SpiekerJozef het volgende:
[..]


Hier stopte ik met lezen.

Gelijk uitgeprint en ook met de beamer op de keukenmuur geprojecteerd.
daar stopte iedereen met lezen lul, dat is het einde van het bericht
userIcon
Tsjah voedingsonderzoeken......
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:03 schreef welkominspace het volgende:
[..]

daar stopte iedereen met lezen lul, dat is het einde van het bericht
userIcon
Wat een flutonderzoek zeg. En dan maar zeggen dat "het wel meevalt" met calorieen in bier, nou helemaal niet. Sterker nog, de in dit zogenaamde onderzoek gepubliceerde waarde (180kcal/250ml, oftewel 72kcal/100ml) is zelfs aan de hoge kant; normaal "lager"bier heeft maar 45-50kcal/100ml - en hoe komen ze erbij dat dit nu pas onderzocht zou zijn?

De "bierbuik" heeft uiteraard te maken met de mate waarin bier normaalgesproken gedronken wordt; 10 biertjes op een avondje stappen is niks, en dan heb je het natuurlijk wel over zo'n 1000kcal (of, voor het bier wat ze in het onderzoek gebruikten, zo'n 1400kcal). En als je dat dan een paar keer per week doet, ja dan zijn dat wel een hoop extra calorieen natuurlijk.
userIcon
quote:
Dan zijn er nog de sociale aspecten van het wiet. wiet roken wordt wel eens negatief geassocieerd met geweldpleging en vandalisme. Dit is echter eerder te wijten aan overmatig gebruik en of geestelijke gesteldheid van de gebruiker dan aan het wiet. Bij een verantwoord gebruik van wiet wordt het ook vaak als sociaal bindend en aangenaam dan wel gezellig verpozen versterkend ervaren.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 22:51 schreef DeWaasheid het volgende:
Duh, die '2 boterhammen met kaas' is hopeloos ouderwets, afbraak van alcohol kost erg veel energie die dit teniet doet, maar de bierbuik is zoals genoemd afkomstig van de frikandellen speciaal die erbij genuttigd worden, specifiek direct voor het slapen voor 100% vetinjectie.
Geloof je het zelf? Die alcohol wordt gewoon door het lichaam gebruikt als energiebron.

Enne.. in landen buiten Nederland (waar ze de frikandel niet kennen dus) hebben mensen ook gewoon een bierbuik hoor.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:01 schreef SiGNe het volgende:
Bier bevalt wel kalium maar dat wordt ook weer in het lichaam afgebroken door de alcohol.
Afgebroken tot wat

quote:

En ik denk ook dat die vitamine B12 allang weg is voor het aan het eind van de dunne darm is aangekomen (waar het voor 99% wordt opgenomen in het lichtaam, die laatste procent wordt in de maag opgenomen maar daar zijn ook bepaalde condities in de maag voor nodig, alcohol hoort daar weer niet tussen)
99% in de dunne darm en de laatste procent in de maag

Kijken mensen niet raar als jij een biertje drinkt
Voor zover je er niet voor opgepakt wordt
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 22:58 schreef Iamcornholio het volgende:
[..]


In welk drankje zit Q10 dan?
Quick Fuck
http://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Fuck
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:14 schreef Bierpoep het volgende:
[..]
Ik ervaar het vooral als stinkende troep, dat word gerookt door zielige sukkels die over het algemeen geen goed betaalde baan hebben.
userIcon
[quote]Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:16 schreef Ouwesok het volgende:
[..]


Afgebroken tot wat

[..]


Tot pis, en dan heet het Heineken.
userIcon
Maar da's toch al lang bekend? Na 3-6 biertjes zijn mensen gezellig. Daarna worden ze vervelend...
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:19 schreef Klitkrabber het volgende:
[..]


Quick Fuck
http://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Fuck
Die ga ik serieus maken nu!
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:22 schreef Iamcornholio het volgende:
[..]


Die ga ik serieus maken nu!
Doe mij maar een dubbele!
userIcon
Onder een quick fuck versta ik iets anders...
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:29 schreef Klitkrabber het volgende:
[..]


Doe mij maar een dubbele!
[afbeelding]
One double quick fuck with Q10 coming up, shoot it straight motherf*cker

*edit: niet met je moeder drinken hé
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:37 schreef jeezz het volgende:
Onder een quick fuck versta ik iets anders...
Ik dacht ook eerst aan een breezer...
Als je 180 cal kwijt moet raken, kun je 9 milliliter (dus 9 gram) water van 17 graden drinken. Dat warmt je lichaam op tot ca. 37 graden en dat kost ongeveer 750 joule of 180 cal. Het drinken van veel bier van 4 graden zou dan inhouden dat je er alleen maar van afvalt !!!

Typisch weer "wetenschappelijk" geleuter van mensen die niet eens het verschil kennen tussen een calorie en een kilocalorie. Zucht !
userIcon
Ik zit net een lekker Palmpje naar binnen te werken
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:39 schreef sciencefirst het volgende:
Als je 180 cal kwijt moet raken, kun je 9 milliliter (dus 9 gram) water van 17 graden drinken. Dat warmt je lichaam op tot ca. 37 graden en dat kost ongeveer 750 joule of 180 cal. Het drinken van veel bier van 4 graden zou dan inhouden dat je er alleen maar van afvalt !!!

Typisch weer "wetenschappelijk" geleuter van mensen die niet eens het verschil kennen tussen een calorie en een kilocalorie. Zucht !
Als DAT zou kunnen, vroeg er patent op aan.
userIcon
Kan het nog iets duidelijker zijn dat het originele onderzoek gesponsord is door de bierindustrie?

Punt 1:
Welke idioot gaat zich nou hydrateren met een alcoholische drank?
De vochtafdrijvende werking van alcohol helpt je totaal niet.
Drink dan een spa rood als je koolzuur in je drankje wil hebben.

Punt 2:
Bier bevat helemaal niet zo veel calorieën?
Maak dat de kat wijs.
Één glas bier bevat meer calorieën dan twee boterhammen maar in tegenstelling tot brood zijn het loze, makkelijk vet aanzettende Kcal.
Die alcohol zal maar voor een klein deel in vet veranderen maar daarbij stoort alcohol het vermogen van het lichaam om andere voedingsstoffen te verwerken waardoor deze als vet worden opgeslagen.
De meeste mensen houden het niet bij één glaasje omdat veel drinken gewoon het leukst is.

Punt 3:
Dat mooie lijstje stoffen kan je ook binnenkrijgen door gezond te eten en wat isotone sportdrank te nemen.
Beweren dat bier spiergroei bevordert is helemaal een giller.
Het hop waar men bier van brouwt bevat veel fyto-oestrogenen die spiergroei bemoeilijken en vet aanzetten bevorderen.
Daarbij is alcohol gewoon de pest voor je spieren.

De alinea over het sociale aspect klopt gewoon maar het is verre van verbluffend.

Begrijp me niet verkeerd.
Ik heb heel wat bier gezopen over de jaren en het is prachtig spul maar dit soort overduidelijke commerciële vooringenomenheid gaat er bij mij niet in.

[ Bericht gewijzigd door Wapperbaard op woensdag 8 februari 2012 @ 00:15 ]
@SIGNe
Kalim afbreken is in het lichaam niet mogelijk, omdat dat een (chemisch) element is. Waarschijnlijk bedoel je iets anders ?
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 22:55 schreef Ouwesok het volgende:
[.en spa rood dan?.
Dat wordt binnenkort verboden.
Bronwater dient zich te onthouden van politieke voorkeuren
Blauw is zo plat.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:37 schreef jeezz het volgende:
Onder een quick fuck versta ik iets anders...
Citaat wiki:
quote:
This article is about the drink. For the act of Human sexual behavior, see Quickie (sex).
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:39 schreef Iamcornholio het volgende:
[..]


Ik dacht ook eerst aan een breezer...
Deze werkt sneller.
@Wapperbaard
2000 cal raak je al kwijt als je 100 gram water van 17 graden drinkt.
Dan is de tip dus om veel bier van 4 graden te drinken, want van elk glas zal je dan afvallen.

Of bedoel je 2000 kcal ? Da's andere koek, want het scheelt een factor 1000.
Eindelijk x nuttig onderzoek ^^
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:54 schreef sciencefirst het volgende:
@Wapperbaard
2000 cal raak je al kwijt als je 100 gram water van 17 graden drinkt.
Dan is de tip dus om veel bier van 4 graden te drinken, want van elk glas zal je dan afvallen.

Of bedoel je 2000 kcal ? Da's andere koek, want het scheelt een factor 1000.
Ik had de notatie inderdaad verkeerd.
Ik heb nog wat meer aangepast wat de Kcal betreft.
DeWaasheid had met zijn post namelijk een goed punt.

[ Bericht gewijzigd door Wapperbaard op woensdag 8 februari 2012 @ 00:12 ]
@Wapperbaard
Waarom meen je dat alcohol vochtafdrijvend is ? Volgens mij trekt alcohol in het lichaam juist vocht aan. Bedoel je dat het gevolg is dat het licahaam vocht tekort komt ?

Mijn tip: bestrijd een kater door frisdrank te nuttigen. Je neemt dan veel vocht op én je krijgt dan veel suikers binnen.
userIcon
quote:
Op woensdag 8 februari 2012 @ 00:02 schreef sciencefirst het volgende:
@Wapperbaard
Waarom meen je dat alcohol vochtafdrijvend is ? Volgens mij trekt alcohol in het lichaam juist vocht aan. Bedoel je dat het gevolg is dat het licahaam vocht tekort komt ?

Mijn tip: bestrijd een kater door frisdrank te nuttigen. Je neemt dan veel vocht op én je krijgt dan veel suikers binnen.
Alcohol in het lichaam stimuleert urineproductie waardoor het lichaam op den duur inderdaad vocht tekort komt.

Water met koolzuur drinken voor het slapen is inderdaad een goede tip om een kater te verminderen.
Of veel suiker zo best is weet ik niet.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 22:56 schreef Panzermaus het volgende:
Gewoon proteinshakes buddy.
Precies, helemaal mee eens!


Daarnaast onttrekt alcohol vocht uit je lichaam. Terwijl je na het sporten juist je vochtvoorraad wilt aanvullen. Te veel vochtverlies levert een tekort op van allerlei belangrijke mineralen.
Wat een onzin-onderzoek...alcohol trekt vocht bij je weg... dus je moet juist weer water drinken om vochtgehalte aan te vullen.

Er wordt bij dit onderzoek maar naar 1 kant gekeken maar er is geen holistische kijk op het effect.

Maar goed, bier is dus goed, dus ik ga maar gelijk vannacht 20 biertjes drinken
userIcon
B12?
En waarom hebben alcoholisten dan vaak een B12-tekort zodat ze injecties met die vitamine moeten krijgen om hun neurologische problemen te verlichten?

Bullshit-artikel.
Dan zijn er nog de sociale aspecten van wiet. Wiet roken wordt wel eens negatief geassocieerd met criminaliteit en asociaal. Dit is echter eerder te wijten aan overmatig gebruik en of geestelijke gesteldheid van de gebruiker dan aan de wiet. Bij een verantwoord gebruik van wiet wordt het ook vaak als sociaal bindend en aangenaam dan wel gezellig verpozen versterkend ervaren.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 23:01 schreef SiGNe het volgende:
Bier bevalt wel kalium maar dat wordt ook weer in het lichaam afgebroken door de alcohol.
En ik denk ook dat die vitamine B12 allang weg is voor het aan het eind van de dunne darm is aangekomen (waar het voor 99% wordt opgenomen in het lichtaam, die laatste procent wordt in de maag opgenomen maar daar zijn ook bepaalde condities in de maag voor nodig, alcohol hoort daar weer niet tussen)
Knap dat het lichaam Kalium af kan breken.
Tot word het dan afgebroken , protonen en elektronen ?
En met de vrijgekomen neutronen doe je kernsplitsing ?

[ Bericht gewijzigd door Jee-Pee op woensdag 8 februari 2012 @ 09:23 ]
46  van 58 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2


Lees ook:

» 20/01 Heineken opent jacht op 'vreemd bier'63
» 20/12 Omstreden biertrechterspel uit de handel gehaald34
» 27/11 Blikje bier maakt ruimtereis34
» 24/11 Tankstations weer bierloos na boete60


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden