Traumachirurg: zet helm op bij het schaatsen

Nederland • Geschreven door Novum op 07-02-2012 @ 14:40
print 

Schaatsers doen er verstandig aan een helm te dragen vanwege het grote risico op hoofd- of hersenletsel. Dat zeggen traumachirurg Wietse Zuidema en student geneeskunde Job Schimmer op de website van Medisch Contact. Jaarlijks worden tachtig schaatsers met hersenletsel opgenomen. Het dragen van een helm is niet populair bij schaatsers.

"Schaatsen is een erg blessuregevoelige sport", zegt het tweetal. Zesduizend schaatsers komen jaarlijks bij de spoedeisende hulp terecht, vooral met botbreuken. Vierhonderd mensen moeten na hun val worden openomen in het ziekenhuis, waarvan een flink aantal dus met hersenletsel. De relatieve onervarenheid speelt bij veel van de schaatsongelukken een rol.

Zuidema en Schimmer zeggen dat door het verplicht stellen van de helm bij sporten als skiën en snowboarden het risico op hoofdletsel met zestig procent is afgenomen. Onder schaatsers draagt vooralsnog ongeveer twee procent een helm.


Bron: Novum


Lees ook:

» 09:04 Dibi: ik moest voor Kunduz-missie stemmen21
» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3


delen | eKudos nujij

6389 views / 59 reacties
Reacties op dit bericht
59  van 59 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
zeker een goed idee. scheelt ook weer in zorgkosten op langere termijn. dus doen.
mensen moeten gewoon beter leren schaatsen.
Of van het ijs af gaan.

Ik ging vroeger ook altijd op m'n muil, regelmatig vol op m'n kin. Hoe vaak die al weer niet geplakt geweest is.
Uiteindelijk heb ik besloten dat ik niet kan schaatsen, en doe ik dat ook niet meer :-)
userIcon
Ik ben het met ze eens, maar zou zelf geen helm opzetten bij het schaatsen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:41 schreef KlappernootatWork het volgende:
[afbeelding]
Schitterende Fipo.
userIcon
Het lijkt me een perfect selectiecriterium, dus weg met die helmen.

Survival of the Fittest !
Als je met je hoofd eerst op het ijs klapt dan ben je wel vreemd onderuit gegaan. Het is mij in ieder geval nog nooit gebeurd en ik ben toch vaak genoeg gevallen. Misschien wel een goed idee voor mensen/kinderen die heel erg vaak pleuren.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:42 schreef Buuurvrouw het volgende:
zeker een goed idee. scheelt ook weer in zorgkosten op langere termijn. dus doen.
Toch wel erg dat er meteen bij dit nieuwsbericht meteen al over zorgkosten word gerept.
Het zit er al aardig bij ''ons'' ingestampt
userIcon
quote:

dat door het verplicht stellen van de helm bij sporten als skiën en snowboarden
En waar is dat dan verplicht ?
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:46 schreef TUFKAL het volgende:
[..]

Het grote Henk en Ingrid denken
of gewoon niet mekkeren en netjes de medische kosten aftikken :-)
userIcon
Ah, vandaar dat Friezen zo belabberd praten.
Gewoon verbieden dat schaatsen!


Ohnee, dat mag je alleen zeggen als het om voetbal of vuurwerk gaat
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:41 schreef KlappernootatWork het volgende:
[afbeelding]
Blijft goed!
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:49 schreef slipjesgeur het volgende:
Ik schaats altijd met een duitse helm..
Nou die Duitse helm berg ik met deze temperaturen veilig op
http://seks.blog.nl/shopp(...)jd-voor-de-penis-sok
userIcon
ik schaats al 25 jaar, nog nooit een hoofdblessure opgelopen. Zodra er een helm moet worden gedragen tijdens het schaatsen, kap ik er direct mee
man JeMoeder (Moderator / Redactie Frontpage) 07-02-2012 @ 14:55 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:47 schreef davidoffie het volgende:
[..]


HAHAHA....

Uitprinten en inlijsten!
Zo oud als het internet.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:49 schreef slipjesgeur het volgende:
Ik schaats altijd met een duitse helm..
heb je zo een grote knop dan?
mag helemaal geen helm op wat dat wilt onze geertje niet jegens de boerkawet
man JeMoeder (Moderator / Redactie Frontpage) 07-02-2012 @ 14:57 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:56 schreef dwangarbeider het volgende:
mag helemaal geen helm op wat dat wilt onze geertje niet jegens de boerkawet
Dat mag wel.

Wat niet mag is een sjaal om en een muts op. Dan ben je in overtreding.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:57 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dat mag wel.

Wat niet mag is een sjaal om en een muts op. Dan ben je in overtreding.
weinig burka's op het ijs te zien btw.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:55 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Zo oud als het internet.
maar wel weer actueel.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:56 schreef dwangarbeider het volgende:
mag helemaal geen helm op wat dat wilt onze geertje niet jegens de boerkawet
dan moet deze wet eerst door de raad van state, en dit lijkt me een probleem omdat die de boerkawet finaal heeft afgebrand.
userIcon
Advies: prima
Verplichting: NEE
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 15:02 schreef davidoffie het volgende:
[..]


Ik kende hem niet!
Zegt meer over jou dan over het plaatje. .

OT:
Logisch. Op de fiets zouden ze het ook moeten verplichten.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:48 schreef ddx het volgende:
[..]


En waar is dat dan verplicht ?
in Oostenrijk geloof ik. In Frankrijk mag het komend jaar in ieder geval nog wel.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 15:07 schreef driekwartzool het volgende:
Schaatsmode 2012
[afbeelding]
Het ijs moet wel heel sterk worden als ze daar de elfstedentocht in gaan houden...
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:54 schreef AlmightyArjen het volgende:
ik schaats al 25 jaar, nog nooit een hoofdblessure opgelopen. Zodra er een helm moet worden gedragen tijdens het schaatsen, kap ik er direct mee
Een aantal jaar geleden dachten veel er ook zo over wat betreft skien en snowboarden. Niemand wilde zo'n ding de piste op. Nu is het bijna mode en zie je meer mensen met helm als zonder.

Ik denk dat je anders piept als je een keer verkeerd gevallen bent en een flinke bult hebt gehad. Kwestie van tijd voordat het met schaatsen ook normaal is een helm te dragen.
userIcon
Ik doe altijd een helm op. Genoeg mensen keihard op hun hoofd zien vallen. Net als kniebeschermers en polsbeschermers. 't Is niet niet het in de weg zit bij het schaatsen en ik durf een stuk harder.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:42 schreef ansitermiet het volgende:
mensen moeten gewoon beter leren schaatsen.
Of van het ijs af gaan.
Onzin, ook ervaren schaatsers vallen vaak, vooral vanwege alle scheuren en oneffenheden in natuurijs.

[ Bericht gewijzigd door ZodiaX op dinsdag 7 februari 2012 @ 15:32 ]
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 15:19 schreef Miendientje het volgende:
Ik doe altijd een helm op. Genoeg mensen keihard op hun hoofd zien vallen. Net als kniebeschermers en polsbeschermers. 't Is niet niet het in de weg zit bij het schaatsen en ik durf een stuk harder.
Inderdaad. Op de piste met een beetje vaart verkeerd vallen kan al een flinke klap zijn die je flink kan voelen of zelf een hersenschudding aan overhoud, en dat is dan sneeuw. Laat staan op het ijs. Ijs geeft niet echt mee
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 15:19 schreef Miendientje het volgende:
Ik doe altijd een helm op.
Eet dat niet heel erg rottig
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 15:15 schreef davidoffie het volgende:
[..]


Ik zit al vanaf dat er een beetje normaal (wat je normaal noemt) internet is (Veronica abbo in 1995 met win 3.11 op een 486 dx2 66 mhz) op internet, dus wat lul je nou? Omdat ik een plaatje niet ken?!?
Tering ben je ongesteld ofzo? Als je al zolang op het web zit had je zo'n reactie kunnen verwachten, toch?
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:41 schreef KlappernootatWork het volgende:
[afbeelding]
Hoe vaak ik deze foto al gezien heb, het is en blijft een gouden foto.
Misschien is het handiger om gewoon te leren hoe te vallen zonder dat je hoofd tegen het ijs/vloer/beton/weg/etc klapt. Dan hoef je niet voor iedere denkbare bezigheid een helm op...

Een mens heeft armen, benen en een rug. Het is in praktisch elke denkbare situatie mogelijk zo te vallen dat je je hoofd niet tegen iets slaat. En voor de twijfelaars, neem een voorbeeld aan een kat, die krijgt het zelfs voor elkaar om bijna nooit iets anders dan d'r poten te landen.
Voor ongeoefende en jonge schaatsers zeker geen slecht idee.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:48 schreef Multani het volgende:
Als je met je hoofd eerst op het ijs klapt dan ben je wel vreemd onderuit gegaan. Het is mij in ieder geval nog nooit gebeurd en ik ben toch vaak genoeg gevallen. Misschien wel een goed idee voor mensen/kinderen die heel erg vaak pleuren.
Echt heel makkelijk trouwens wel vaker zo mijn hoofd bezeerd.

Je rechter voet glijdt uit naar voren, waardoor je balans naar achteren gaat.
Dan val je eerst op je rug en daarna met je hoofd naar achteren op het ijs.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:48 schreef Multani het volgende:
Als je met je hoofd eerst op het ijs klapt dan ben je wel vreemd onderuit gegaan. Het is mij in ieder geval nog nooit gebeurd en ik ben toch vaak genoeg gevallen. Misschien wel een goed idee voor mensen/kinderen die heel erg vaak pleuren.
Dit weekend heb ik 't toch meegemaakt, ik klapte flink met mijn hoofd op het ijs. Dat er een laag van 3 cm sneeuw lag en dat ik een lekkere dikke muts op had is de reden dat ik geen hersenschudding heb vermoed ik.

Dus ja.. ik ben het er wel mee eens dat je eigenlijk een helm op zou moeten doen.. gelijk eentje die dan ook dienst doet als muts. Lekker warm!
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 15:39 schreef Gnoesje het volgende:
[..]

Dit weekend heb ik 't toch meegemaakt, ik klapte flink met mijn hoofd op het ijs. Dat er een laag van 3 cm sneeuw lag en dat ik een lekkere dikke muts op had is de reden dat ik geen hersenschudding heb vermoed ik.

Dus ja.. ik ben het er wel mee eens dat je eigenlijk een helm op zou moeten doen.. gelijk eentje die dan ook dienst doet als muts. Lekker warm!
Integraalhelm.
Vangt de eerste klappen op. Beschermt tegen felle zonnestralen en ijskoude rijwind in je ogen. En uit strategische overwegingen is het lekker anoniem.

O wacht... .dat mag niet meer.
Kunnen ze die Elfstedentocht dan niet op Carnaval plannen?

Overigens, de laatste tijd vang ik wel eens wat uitspraken op van elfstedentochtrijders. Hoe die de eerste 2 uur in het pikdonker moeten rijden, en zo hard mogelijk. (!)

Dat zou ik zeker niet zonder helm (en desnoods ook een duikpak en parachute) doen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 15:54 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Integraalhelm.
Vangt de eerste klappen op. Beschermt tegen felle zonnestralen en ijskoude rijwind in je ogen. En uit strategische overwegingen is het lekker anoniem.

O wacht... .dat mag niet meer.
Kunnen ze die Elfstedentocht dan niet op Carnaval plannen?

Overigens, de laatste tijd vang ik wel eens wat uitspraken op van elfstedentochtrijders. Hoe die de eerste 2 uur in het pikdonker moeten rijden, en zo hard mogelijk. (!)

Dat zou ik zeker niet zonder helm (en desnoods ook een duikpak en parachute) doen.
Die parachute schijnen ze nogal vreemde dingen mee te doen in het donker. Maar dat is zoiets van: Wat gebeurt tussen de 11 steden blijft tussen de 11 steden...
userIcon
Vind het ook altijd raar om te zien...

Als je mensen ziet skaten, kinderen en volwassenen, dan zie je ze allemaal bescherming dragen...

Gaan ze schaatsen... niemand die nog aan die polsbeschermers denkt... (zit ook niet echt lekker met wanten) maar toch....

Ik heb een skatehelm en als ik ga schaatsen... zet ik die echt wel op!!!
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 15:10 schreef THEALPHA het volgende:
[..]


in Oostenrijk geloof ik. In Frankrijk mag het komend jaar in ieder geval nog wel.
In Oostenrijk is het onder de 15 verplicht, van andere landen zou ik het niet weten.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:48 schreef ddx het volgende:
[..]


En waar is dat dan verplicht ?
Kinderen onder 16 jaar moeten voor zover ik weet in Oostenrijk en Frankrijk verplicht een helm op. Wat je verder doet maakt niet uit.

Ik snowboard al jarenlang met helm na een keer hard met mijn achterhoofd in de sneeuw op ijs ben geklapt. In begin veel meewarige blikken, daarna opmerkingen als 'goh, dat zouden wij eigenlijk ook moeten doen' en nu zijn de helmdragers ruimschoots in meerderheid. Enneh, lekker warm - geen muts meer nodig.

En met schaatsen? Eigenlijk nooit over nagedacht. Ik kan goed schaatsen en ga zelden op mijn muil. Misschien toch wel goed idee... (alleen waardeloos dat zoonlief er met mijn noren vandoor is, zonder helm)
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:42 schreef ansitermiet het volgende:
mensen moeten gewoon beter leren schaatsen.
Of van het ijs af gaan.

Ik ging vroeger ook altijd op m'n muil, regelmatig vol op m'n kin. Hoe vaak die al weer niet geplakt geweest is.
Uiteindelijk heb ik besloten dat ik niet kan schaatsen, en doe ik dat ook niet meer :-)
Met jouw redenatie mogen autogordels ook wel worden afgeschaft, want ja, mensen moeten gewoon beter leren rijden.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 16:41 schreef slipjesgeur het volgende:
Ze moeten die 11 stedentocht in zomer plannen, waarom als het zo koud is?
Omdat je met schaatsen aan zo moeilijk kunt watertrappelen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 16:47 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Omdat je met schaatsen aan zo moeilijk kunt watertrappelen.
quote:
Op dinsdag 7 februari 2012 @ 14:54 schreef AlmightyArjen het volgende:
ik schaats al 25 jaar, nog nooit een hoofdblessure opgelopen. Zodra er een helm moet worden gedragen tijdens het schaatsen, kap ik er direct mee
Nou en?
userIcon

Ik snap de gedachte achter een schaatshelm wel.( Ook ik ben wel eens op m'n acherhoofd geklapt) maar toch.
Wanneer komt het advies om bij de geboorte meteen maar een helm te implanteren? Dan zijn we eindelijk van het gezeur af..
59  van 59 reacties op deze pagina. (4 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 09:04 Dibi: ik moest voor Kunduz-missie stemmen21
» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as15
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos3


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden