Ruim de helft van de Nederlandse woningbezitters met een hypotheek houdt aan het eind van de looptijd een restschuld over. Dat blijkt dinsdag uit onderzoek van Delta Lloyd.
Een kwart van deze groep weet niet hoe ze deze schuld af moet lossen. Acht procent verwacht dat te gaan doen met een erfenis, terwijl 17 procent denkt de restschuld af te lossen met eigen spaargeld. In totaal verwacht 27 procent de schuld te verminderen door het huis te verkopen met overwaarde.
Delta Lloyd wijst er daarbij op dat het rekenen op een erfenis of overwaarde "onvoldoende zekerheid" biedt. "Door de dalende huizenprijzen kan de overwaarde tegenvallen", aldus directievoorzitter Joost Melis van Delta Lloyd Bank.
Het onderzoek van Delta Lloyd werd uitgevoerd door onderzoeksbureau MarketResponse onder 626 respondenten.
quote:Leuk inderdaad als de overheid eens gaat bezuinigen op huurcooperaties, dan gaan de huren opeens omhoog, behalve voor de allerarmsten. Ik weet dat ik over 20 jaar gratis woon voor de rest van mijn leven, een prettiger vooruitzicht kan ik me niet wensen in deze tijd, zeker niet omdat ik nog maar moet zien wat spaargeld waard is over twintig jaar.....Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:33 schreef L00n3y het volgende:
Ik huur, in deze tijden zou ik ECHT geen huis willen kopen.
Banken die moeilijk doen, de regering die overal geld wil weg trekken om vervolgens geld naar Griekenland te pompen.
Ik ben blij met m'n huurhuisje deze tijden
quote:Alles wat je aan huur betaalt gaat linea recta naar bonussen voor de woningcoorperatie directeuren en wat overblijft gaat naar Griekenland. Mensen die hun hypotheek netjes aflossen in 25 a 30 jaar betalen na die tijd alleen het onderhoud en zijn zeker goedkoper uit.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:33 schreef L00n3y het volgende:
Ik huur, in deze tijden zou ik ECHT geen huis willen kopen.
Banken die moeilijk doen, de regering die overal geld wil weg trekken om vervolgens geld naar Griekenland te pompen.
Ik ben blij met m'n huurhuisje deze tijden
quote:En met deze reactie vind ik je nog mildOp dinsdag 7 februari 2012 @ 09:36 schreef Rasor het volgende:
@ sjaannet mooi voor jou, dat is precies de reden waarom zoveel mensen een restschuld overhouden.
dit had uiteraard in het verleden gemakkelijk voorkomen kunnen worden, maar waarom zouden ze, ze plukten er de vruchten van
quote:Een huis is nog steeds geen auto. Zolang er tekorten zijn op de woningmarkt zullen de huizenprijzen gewoon rond het peil blijven waar ze nu zitten en de huurprijzen lekker verder stijgen en stijgen.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:23 schreef muppetshow het volgende:
Acht procent verwacht dat te gaan doen met een erfenis
Volgende nieuwsitem aantal moorden nemen toe in 2015
![]()
Het zal nog wel erger worden met restschuld als de huizenprijzen nog drastisch moeten gaan dalen. Wat je kocht in 2008 is in 2015 nog maar 70% of 60% waard
quote:Dit is het zeker, waarom zou je je huis geheel aflossen als je bijvoorbeeld geen kinderen hebt en dan een woning van een paar ton achterlaten aan de staat. Een redelijke restschuld kan geen kwaad, daarbij kan je beter zelf daarnaast sparen dan te beleggen via een product van Delta Lloyd of iets dergelijks.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:40 schreef DaBeetle het volgende:
Of is dit artikel gewoon volledig misleidend en bedoelen ze gewoon dat de helft hun hypotheek niet volledig aflost, en vergeet men voor het gemak even dat die mensen ook nog een huis hebben dat verkocht kan worden. Dan is er dus per definitie géén restschuld...
quote:Beter dan een spaar- of beleggingsproduct. Zelf wegzetten in deposito's rendeert aanzienlijk beter.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:27 schreef Netsplitter het volgende:
Geweldig toch zo'n aflossingsvrije hypotheek.
quote:Slechts 15%? Voor iedere ton die je aan hypotheek hebt is dat dus 15.000 euro. Oftewel je zit straks met een schuld van 30.000/45.000 euro? Dat schud ik niet zo maar uit mijn zak, jij wel?Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:42 schreef falling_away het volgende:
Tsja wat is restschuld. Ik heb ook nog een restschuld op het einde van de 30 jaar maar dit is slechts 15% van het totaal bedrag. Ik denk dat ik niet de enige ben van de meer dan 50% die zo'n lage restschuld heeft.
Daarbij is er een grote kans dat ik nog een keer verhuis voor die tijd waarna de hypotheek toch opnieuw bekeken moet worden en wellicht dat ik dan wel kies voor een vorm waar ik 100% aflos.
Dit soort onderzoeken geven dus niet echt een goed beeld van de potentiele problemen in de toekomst.
quote:Mee eens, maar een huis wordt nog steeds als investering gezien. Ondanks de prijsdalingen van afgelopen jaren zal dat de komende jaren ook niet gaan veranderen.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:49 schreef simmu het volgende:
voor de 3000ste keer; een huis koop je om in te wonen. dat doe je voor prijs x en dan heb je het huis gekocht. eventueel leen je een bedrag y om het huis te betalen voor bedrag x. wanneer je bedrag y hebt afbetaald, is het huis van jou. het is zinloos om te kijken naar wat het huis waard was toen je het kocht, aangezien het een huis is. geen geldmachine. en wanneer je bedrag y afbetaald hebt, dan heb je geen restchuld, dan heb je te maken met onder- of overwaarde. en dat is alleen relevant wanneer je wil verkopen.
quote:Wat je vergeet is dat je na 30 jaar niet af hoeft te lossen, je laat je hypotheek gewoon doorlopen, aftrek van rente is na 30 jaar afgelopen.
Slechts 15%? Voor iedere ton die je aan hypotheek hebt is dat dus 15.000 euro. Oftewel je zit straks met een schuld van 30.000/45.000 euro? Dat schud ik niet zo maar uit mijn zak, jij wel?
Procenten zijn leuk maar de bedragen daarachter zijn belangrijker.
quote:Woon niet in de randstad dus het is een bedrag onder de 20.000 EuroOp dinsdag 7 februari 2012 @ 09:52 schreef SantaMuerte het volgende:
[..]
Slechts 15%? Voor iedere ton die je aan hypotheek hebt is dat dus 15.000 euro. Oftewel je zit straks met een schuld van 30.000/45.000 euro? Dat schud ik niet zo maar uit mijn zak, jij wel?
Procenten zijn leuk maar de bedragen daarachter zijn belangrijker.
quote:Volgens mij dalen de huizenprijzen al een tijdje.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:46 schreef DaBeetle het volgende:
Een huis is nog steeds geen auto. Zolang er tekorten zijn op de woningmarkt zullen de huizenprijzen gewoon rond het peil blijven waar ze nu zitten en de huurprijzen lekker verder stijgen en stijgen.
quote:Je vergeet gemakshalve dat je dan wel een huis in je bezit hebt. Hoe lang je ook huur betaalt, dat huis krijg je niet in je bezit, terwijl je wel evenveel betaalt. Daarbij speelt inflatie ook nog mee. Ik hoop dat je voor die 30.000 over 30 jaar nog een nieuwe auto kunt kopen, maar dat zou wel eens tegen kunnen vallen.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:52 schreef SantaMuerte het volgende:
[..]
Slechts 15%? Voor iedere ton die je aan hypotheek hebt is dat dus 15.000 euro. Oftewel je zit straks met een schuld van 30.000/45.000 euro? Dat schud ik niet zo maar uit mijn zak, jij wel?
Procenten zijn leuk maar de bedragen daarachter zijn belangrijker.
quote:ben ik even blij dat ik huur..Op dinsdag 7 februari 2012 @ 10:12 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Volgens mij dalen de huizenprijzen al een tijdje.
quote:Tot dat je na 30 jaar er achter komt dat je 3x zoveel betaald aan huur, dan dat je aan hypotheek had betaald.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 10:23 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
ben ik even blij dat ik huur..
quote:Ze gaan er hier kennelijk van uit dat je na de looptijd van je hypotheek weer een nieuw huis erbij koopt ofzo :S Ik zie het punt ook niet zo.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:43 schreef langsdekant het volgende:
Als men nu een paar honderd euro voor de hypotheek per maand betaalt kan men dat na afloop toch ook nog doen??
quote:Dan ben je een vette aso!Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:24 schreef sjaannet het volgende:
IK hou geen restschuld overHuis is nog steeds 4x zoveel waard als waar ik het voor kocht..
quote:Het IS ook een investering, alleen niet met het rendement wat de meesten voor ogen hebben wellicht.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:54 schreef Aether het volgende:
[..]
Mee eens, maar een huis wordt nog steeds als investering gezien.
quote:Ik huur momenteel ook, ik kijk echter wel naar het aanbod en wat er zoal met de prijzen van koophuizen gebeurt. Als ik ergens een leuke opknapper voor niet al te veel kan kopen dan ga ik dat ook zeker doen.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:33 schreef L00n3y het volgende:
Ik huur, in deze tijden zou ik ECHT geen huis willen kopen.
Banken die moeilijk doen, de regering die overal geld wil weg trekken om vervolgens geld naar Griekenland te pompen.
Ik ben blij met m'n huurhuisje deze tijden
quote:op een erfenis zit ook een behoorlijke belasting. dus je moet wel erg veel erven wil je een rest schuld afbetalen.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 10:14 schreef the-eye het volgende:
quote:
"Delta Lloyd wijst er daarbij op dat het rekenen op een erfenis of overwaarde "onvoldoende zekerheid" biedt."
Want mensen gaan straks ineens niet meer dood?
quote:en da's nou net de reden waarom ik vorig jaar WEL een (klein) huisje heb gekocht.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:33 schreef L00n3y het volgende:
Ik huur, in deze tijden zou ik ECHT geen huis willen kopen.
Banken die moeilijk doen, de regering die overal geld wil weg trekken om vervolgens geld naar Griekenland te pompen.
Ik ben blij met m'n huurhuisje deze tijden
quote:Eerst 30 jaar rente betalen en daarna lekker aflossen.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:27 schreef Netsplitter het volgende:
Geweldig toch zo'n aflossingsvrije hypotheek.
quote:precies, dat is de juiste insteek.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 10:40 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Het IS ook een investering, alleen niet met het rendement wat de meesten voor ogen hebben wellicht.
Je koopt een huis om in te wonen, niet om met winst te verkopen. Als dat laatste kan, mooi, maar het moet niet het uitgangspunt zijn.
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, waar we makkelijk 10 jaar kunnen wonen, jonge buurt, kindvriendelijk en genoeg ruimte. Het huis is sindsdien ongetwijfeld in waarde gedaald, so what.. Als het moet woon ik hier 30 jaar en tegen die tijd heb ik een aanzienlijk deel van de hypotheek afgelost
quote:Wij lossen ons huis geheel af. En ik hoop dat punt wel te bereiken en niet voor m'n 65e het loodje te leggen!Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:47 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dit is het zeker, waarom zou je je huis geheel aflossen als je bijvoorbeeld geen kinderen hebt en dan een woning van een paar ton achterlaten aan de staat. Een redelijke restschuld kan geen kwaad, daarbij kan je beter zelf daarnaast sparen dan te beleggen via een product van Delta Lloyd of iets dergelijks.
Net als bij een pensioenfonds zou ik ook hier liever mijn geld sparen dan dat over te laten aan derden. Op papier ontstaat er dan alleen een restschuld, so what.
quote:dat is niet 'eventueel', dat is onherroepelijk. Waarom denk je dat veel mensen nooit die aflossingsvrije hypotheek aflossen? Om niet van het ene bakje in het andere bakje (vermogensbelasting) te vallen.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 11:12 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Wij lossen ons huis geheel af. En ik hoop dat punt wel te bereiken en niet voor m'n 65e het loodje te leggen!
Het voordeel van je huis volledig afbetaald hebben, is dat je het dan kunt verkopen (als je daar de behoefte voor voelt) en de volledige waarde leuk kunt besteden aan je oude dag. Bijvoorbeeld door eerder te stoppen met werken. Want tegen die tijd is de pensioengrens natuurlijk allang de 70 gepasseerd
Of als je het huis houdt, heb je geen maandelijks huur en alleen eventueel (vermogens)belasting.
quote:Hij geeft aan wat het waard is, niet wat hij er voor wil vragen.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 10:34 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Dan ben je een vette aso!
Hoor je bij de groep die over de rug van de volgende met pensioen kan.
Wat een ongelooflijke aso mentaliteit in ons land.
Een hele generatie, ( onze kinderen nota bene) met giga schulden opzadelen door ze eerst valselijk een foutief (eeuwige groei) wereldbeeld mee te geven, zodat we ze lekker ons huis voor 4 maal de waarde kunnen laten kopen.
Hoe laag en slecht kan een mens zijn.
quote:Tja, alleen die toevallige droombaan op 200 KM afstand kun je dan wel vergeten.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:43 schreef Pretletter het volgende:
[..]
Alles wat je aan huur betaalt gaat linea recta naar bonussen voor de woningcoorperatie directeuren en wat overblijft gaat naar Griekenland. Mensen die hun hypotheek netjes aflossen in 25 a 30 jaar betalen na die tijd alleen het onderhoud en zijn zeker goedkoper uit.
quote:Bij jou zeker.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:43 schreef Sander_K het volgende:
[..]
Alle gedupeerden moeten de handen ineen slaan, burgers hebben nu wel genoeg zuur gehad, nu is het tijd dat de rekening eerlijker verdeeld gaat worden en daar gelegd wordt waar die hoort.
quote:..enkel omdat de arbeiders de hypotheekrente dragen, zoniet is huren altijd goedkoper.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 10:31 schreef Kanaalweg1 het volgende:
[..]
Tot dat je na 30 jaar er achter komt dat je 3x zoveel betaald aan huur, dan dat je aan hypotheek had betaald.
quote:Nee sufferd..
quote:Ik kan niet in de toekomst kijken maar het moet wel heel raar lopen wanneer de restschuld NA 30 jaar niet kan worden ingelost met verkoop van de woning...Delta Lloyd wijst er daarbij op dat het rekenen op een erfenis of overwaarde "onvoldoende zekerheid" biedt. "Door de dalende huizenprijzen kan de overwaarde tegenvallen", aldus directievoorzitter Joost Melis van Delta Lloyd Bank.
quote:De volledige (verkoop)waarde van de woning aflossingsvrij lenen is in het verleden eigenlijk (nagenoeg) nooit een optie geweest.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 11:24 schreef kurobaka het volgende:
Een volledig aflossingsvrije hypotheek is vaak niet eens een optie meer. Je moet een NHG garantie hebben, anders kan je vaak niet 110% van de waarde lenen. Een voorwaarde voor de NHG garantie is dat je minimaal 60% aflost (50% van de waarde van het huis + 10% kosten koper). Als je huis aan het eind van de rit nog meer dan 50% waard is van wat je ervoor hebt betaald dan heb je geen restschuld (Wel 30 jaar voor niets afgelost, maar dat kan je zien als huur)
Zonder NHG kan je misschien maar 70-80% lenen.
Maargoed, dat is nu. Vroeger was het natuurlijk kopen kopen kopen, maar deze huizen zijn wel enorm gestegen in waarde. Zelfs als die straks voor de helft weg gaan is de kans groot dat het meer oplevert dan ervoor betaald is.
quote:Naar mijn idee is het bericht inderdaad behoorlijk overdreven...Op dinsdag 7 februari 2012 @ 13:19 schreef JDx het volgende:
Raar bericht, ik los 75.000 af van de 125.000, blijf dus zitten met een restschuld van 50.000 euro (huis gekocht in 2006, vlak voor de crisis... crap).
Maar ook al is het huis dan nog maar de helft waard, dan hou ik toch nog steeds 12.500 euro over???
quote:Looptijd van de hypotheek moet hiervoor wel expliciet verlengd worden aangezien het hypothecaire contract na 30 jaar is beeindigd... Momenteel doen de banken waar ik mee bekend ben niet moeilijk over looptijd verlenging, maar geen idee hoe dat over 30 jaar is he...Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:58 schreef Ben__Dover het volgende:
[..]
Wat je vergeet is dat je na 30 jaar niet af hoeft te lossen, je laat je hypotheek gewoon doorlopen, aftrek van rente is na 30 jaar afgelopen.
quote:en jij denkt dat je het daar voor kwijtraakt. ja je bent inderdaad heel dom. de meeste hokken van 3.5 ton staan langer dan 2 jaar te koop. uiteindelijk met de huidige voortgang kan je die beter nu op vraagprijs 2.5 zetten wat de kans iets verbeterd. maar an nog was het in 2006 al dom om nog te gaan kopen. maar er zijn er altijd bij die blijven doorgaan met naief te zijn en denken dat het wel goed komt. no happy ending dit keer.Op dinsdag 7 februari 2012 @ 09:24 schreef sjaannet het volgende:
IK hou geen restschuld overHuis is nog steeds 4x zoveel waard als waar ik het voor kocht..