Duitse school verbiedt 'hallo' en 'doei'

InternationaalOnderwijsOpmerkelijk • Geschreven door Ferdinand (Ferdo) op 06-02-2012 @ 07:50
print 

Mensen begroeten met hallo of doei is respectloos. Dat is tenminste de mening van een rector van een Duitse middelbare school. Petra Seibert, het hoofd van het St. Nikola-college in Passau in de Duitse deelstaat Beieren, heeft het haar leerlingen op school dan ook verboden om de woorden hallo en tschüss  te gebruiken en de docenten worden geacht streng op dat verbod toe te zien.

De maatregel kan op goedkeuring rekenen van het Beierse ministerie van Onderwijs. Ook de vereniging van taalkundigen in Beieren juicht het verbod toe. De leerlingen zitten er echter niet op te wachten elkaar en hun docenten voortaan met grüss Gott en auf wiedersehen te begroeten. "Ik zie niets respectloos aan hallo of tschüss", aldus Martin Zelenka van de Beierse leerlingenvereniging, die dan ook niet van plan is zich naar de nieuwe regel te schikken.

De rector hoopt met de maatregelen haar leerlingen beter op de toekomst voor te bereiden. Er zit echter ook een lichtelijk chauvinistisch tintje aan het verbod: hallo en tschüss zouden te Noord-Duits klinken.


Bron: Focus.de


Lees ook:

» 01/12 Minister wil u zeggen niet verplichten47
» 30/11 Duitse school mag bidden verbieden72
» 30/11 Je moet u zeggen, vuile klootzak!4
» 30/11 PVV wil af van getutoyeer in klas259


delen | eKudos nujij

16718 views / 47 reacties
Reacties op dit bericht
47  van 47 reacties op deze pagina. (6 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
tja een beetje respect voor je leerkracht is natuurlijk wel gewenst

maar dit gaat wel ver
waar maakt dat wijf zich druk om, taal verandert nu eenmaal met elke generatie een klein beetje.
userIcon
Dat zo'n school dat wil vind ik tot daar aan toe, maar dat het ministerie van onderwijs dit goedkeurt vind ik toch wel een zeer kwalijke zaak.
userIcon
Conservatief gezeik . Dat zelfs hallo en doei ''respectloos'' klinkt...
Echte verdeling in duitsland is tussen noord en zuid. Het zuiden is keltisch en het noorden is germaans.
userIcon
Komt een beetje over als persoonlijk machtsvertoon; alsof deze rector even wil laten zien wie ook alweer de baas is of misschien gewoon haar stempel op de geschiedenis van de school wil drukken. Dat het door middel van een regel als deze moet, maakt het echter eerder een zwaktebod.
Denk dat als ze naar de rechter zouden stappen, deze regel meteen de vuilnisbak in dondert. Volgens mij vallen deze 2 woorden ook nog onder vrijheid van meningsuiting.
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:56 schreef Buuurvrouw het volgende:
waar maakt dat wijf zich druk om, taal verandert nu eenmaal met elke generatie een klein beetje.
Dit dus.
userIcon
Het is inderdaad respectloos om elkaar te groeten... helemaal mee eens...
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 08:11 schreef Rikketik het volgende:
Komt een beetje over als persoonlijk machtsvertoon; alsof deze rector even wil laten zien wie ook alweer de baas is of misschien gewoon haar stempel op de geschiedenis van de school wil drukken. Dat het door middel van een regel als deze moet, maakt het echter eerder een zwaktebod.
machtsvertoon?
ze proberen grenzen te stellen aan wat scholieren mogen, is dat niet het idee van het huidige schoolsysteem??

OT: beetje te ver..
Op zich niet verkeerd, maar om elkaar nou: "Groet God" te gaan toewensen, vind ik ook weer zo wat...
userIcon
gruß Gott , dat mógen ze niet eens; geen religie in openbare scholen toegestaan én de ß is officieel al járen afgeschaft (nieuwe officiele spelling, ziet U).

In mijn ervaring zijn Duitse bazen nogal gesteld op formaliteiten; U en meneren, ook al werk je al járen samen. Wáág het niet om een titel te vergeten ook; Herr Doctor alstublieft!

Het is dan ook - binnen die cultuur - niet zo vreemd om de leerlingen daar op voor te bereiden door een wat formelere omgang te eisen. Misschien helpt het ook de leerkrachten op die manier een stukje respect terug te geven?
userIcon
Auf Wienerschnitzel!!! usw....
userIcon
"Doei" zou in Nederland ook verboden moeten worden
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 08:49 schreef Zorro het volgende:
"Doei" zou in Nederland ook verboden moeten worden
"Daag" klinkt idd veel vriendelijker.
userIcon
Verplicht groeten op een bepaalde wijze, daar hebben ze in Duitsland wel ervaring mee.
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 08:36 schreef Beardy het volgende:
gruß Gott , dat mógen ze niet eens; geen religie in openbare scholen toegestaan én de ß is officieel al járen afgeschaft (nieuwe officiele spelling, ziet U).

In mijn ervaring zijn Duitse bazen nogal gesteld op formaliteiten; U en meneren, ook al werk je al járen samen. Wáág het niet om een titel te vergeten ook; Herr Doctor alstublieft!

Het is dan ook - binnen die cultuur - niet zo vreemd om de leerlingen daar op voor te bereiden door een wat formelere omgang te eisen. Misschien helpt het ook de leerkrachten op die manier een stukje respect terug te geven?
Heeft niets met Duitse bazen te maken man. .

Duzen en Siezen... Oftewel de pronominale anredeform. Krijgt iedere Duitser op de basisschool als het goed is. Gewoon het verschil tussen Jij en U, iets wat wij Nederlanders niet meer zo toepassen. (helaas in sommige gevallen)

OT. In Beieren is tschuß nou niet echt het meest gebruikte woord om doei te zeggen. Dat ze bang zijn dat er teveel noord-Duitse invloed is kan ik nog wel inkomen maar om dat per wet vast te leggen gaat wat ver.
Als mijn kind met strafwerk thuis zou komen voor zoiets dan ging ik toch eens even met die rector praten. Alsof ik DAAR schoolgeld voor betaal !.
userIcon
Waar bemoeien wij ons toch mee? Laat ze dat lekker zelf bepalen.
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 09:05 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]


Heeft niets met Duitse bazen te maken man. .

Duzen en Siezen... Oftewel de pronominale anredeform. Krijgt iedere Duitser op de basisschool als het goed is. Gewoon het verschil tussen Jij en U, iets wat wij Nederlanders niet meer zo toepassen. (helaas in sommige gevallen)
Ja, in Nederland zijn we allemaal gelijk.
Zoiets achterlijks kan alleen in ons land.
De wal zal het schip keren.

Maar niet eens met groet god uiteraard.
userIcon
Als het nou alleen tegen leraren was dan kon ik me er nog iets bij voorstellen, maar tussen leerlingen slaat echt helemaal nergens op.
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 08:14 schreef Buuurvrouw het volgende:
Denk dat als ze naar de rechter zouden stappen, deze regel meteen de vuilnisbak in dondert. Volgens mij vallen deze 2 woorden ook nog onder vrijheid van meningsuiting.
Doei zeggen is een mening?

userIcon
Volgens mij ligt het eraan wat je erachter zegt. Hallo Lieve... of gruß Gott Moesjie!
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 09:44 schreef Zelva het volgende:
[..]


Doei zeggen is een mening?

Nee, je respect wel of niet uitbrengen voor een leraar is een mening.
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 09:44 schreef Zelva het volgende:
[..]


Doei zeggen is een mening?

De manier waarop jij je wenst uit te drukken in een begroeting is idd een meningsuiting.
Beiers heh.... die lopen nog steeds in uniform te ganzepassen. Gewoon laten afscheiden van Duitsland, want buiten BMW heb je geen hol aan die stuiterreten .
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 08:18 schreef DuvalBrood het volgende:
En ik maar denken dat ze iets geleerd hadden van de ijzeren muur.
ja hallo en tschuß
daar gaat heel dit nieuws bericht over
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 08:49 schreef Zorro het volgende:
"Doei" zou in Nederland ook verboden moeten worden
houdoe klinkt veel beter ja
userIcon
misschien kunnen ze die aloude groet weer invoeren?
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 08:40 schreef DrDarwin het volgende:
Auf Wienerschnitzel!!!


userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 08:36 schreef Beardy het volgende:
gruß Gott , dat mógen ze niet eens; geen religie in openbare scholen toegestaan én de ß is officieel al járen afgeschaft (nieuwe officiele spelling, ziet U).
je weet weinig van duitsland/beieren, en zit er bovendien behoorlijk naast

a) dit is Bayern en daar hangen zelfs in openbare scholen kruisbeelden...
tot 1995 was dat zelfs verplicht, gold er een wet die alle scholen oplegde een kruisbeeld aan te brengen, poas toen werd die wet voor ongrondwettig verklaard.
http://de.wikipedia.org/wiki/Kruzifix-Beschluss
effectief hangen nog steeds in 99% van de beierse scholen kruisbeelden.


en de 'ß' is hooguit minder vaak toegepast in de 'nieuwe' duitse spelling van 1996.. echter, hij bestaat nog wel en wordt juist ook na een lange klinker toegepast en een Diphthong, zoals dus bij "grüß".
Dit noemt men de Heysesische S-schreibung (http://de.wikipedia.org/wiki/Heysesche_s-Schreibung)
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 09:44 schreef Zelva het volgende:
[..]


Doei zeggen is een mening?

je kan ook rot op klootzak zeggen toch.
userIcon
"De rector hoopt met de maatregelen haar leerlingen beter op de toekomst voor te bereiden."

Welke toekomst? Die van 1960?
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 08:36 schreef Beardy het volgende:
gruß Gott , dat mógen ze niet eens; geen religie in openbare scholen toegestaan én de ß is officieel al járen afgeschaft (nieuwe officiele spelling, ziet U).
Uh, nee. de Ringel-s mag je nu ook als ss schrijven.
userIcon
Beieren
Dit komt dus op hetzelfde neer dat ze "doei" gaan verbieden in Brabant en dat je alleen nog maar "Houdoe" mag gebruiken
userIcon
Altijd weer lachen hoe een aantal hypocriete kaaskoppen weer met de tweede wereldoorlog komen aanzetten.
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:56 schreef Buuurvrouw het volgende:
waar maakt dat wijf zich druk om, taal verandert nu eenmaal met elke generatie een klein beetje.
Over taalverloedering gesproken......
userIcon
dan maar "heil hitler" tegen de leraren zeggen?
dat zou ik ook doen, als ze dat verbod wil invoeren...
Lijkt teveel op Nederlands het gehandicapte buurjongentje van Duitsland
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 09:09 schreef Frank_Peters het volgende:
En terecht. "Hallo" is respectloos. De correcte en beleefde wijze om elkaar in Duitsland te begroeten is door met rechte rug de hakken tegen elkaar te klakken, de rechterarm gestrekt de lucht in te steken en een duidelijk verstaanbaar "heil" uit te spreken.
Dit is zo slecht en toch hilarisch
userIcon
Goed idee, discipline en respect voor leraren is alleen maar goed.
userIcon
Ze hebben daar liever dat je voortaan "Heil <insert leraar>" zegt.
47  van 47 reacties op deze pagina. (6 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 01/12 Minister wil u zeggen niet verplichten47
» 30/11 Duitse school mag bidden verbieden72
» 30/11 Je moet u zeggen, vuile klootzak!4
» 30/11 PVV wil af van getutoyeer in klas259


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden