'Blauwe brief op termijn verleden tijd'

Nederland • Geschreven door ANP op 06-02-2012 @ 06:46 - gepost door harry64
print 

De bekende blauwe brief van de Belastingdienst moet op termijn plaatsmaken voor digitale post. Als het aan staatssecretaris van Financiën Frans Weekers ligt, wordt internet de nieuwe norm en worden de brieven uiteindelijk verleden tijd.

Door een wetswijziging kan het aantal brieven omlaag met tientallen miljoenen per jaar, meldde het ministerie van Financiën maandag.

De Belastingdienst verstuurt jaarlijks zo’n 160 miljoen brieven. De wet vereist dat alle officiële beschikkingen, bijvoorbeeld over toeslagen, op papier staan. Weekers wil nog dit jaar een wetswijziging aan de Tweede Kamer voorleggen, zodat de Belastingdienst officiële berichten ook via internet kan gaan versturen. Via een digitale postbus kunnen particulieren en bedrijven dan hun beschikkingen ophalen.

Als het aantal brieven in eerste instantie met 50 miljoen omlaag kan, levert dat volgens berekeningen van het ministerie een besparing op van 95 miljoen euro. Dat komt mooi uit, want de Belastingdienst moet de komende jaren 395 miljoen euro bezuinigen en dat bedrag is met andere plannen nog niet gehaald.

'Blauwe brief op termijn verleden tijd'
'Blauwe brief op termijn verleden tijd' (Foto: ANP)


Bron: ANP


Lees ook:

» 18/01 Strategisch beraad CDA wil één belastingtarief33
» 14/01 Linkse partijen pleiten samen voor toptarief228
» 11/01 Lokale lasten stijgen met 2,3 procent17
» 28/12 Boete voor niet indienen belastingaangifte58


delen | eKudos nujij

4116 views / 38 reacties
Reacties op dit bericht
38  van 38 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
met de huidige itc specialisten bij de overheid bedank ik liever voor dit innovatieve en geldverslindende wetsvoorstel. Ik denk wel dat er een paar vvd bevriende ict bedrijfjes op deze opdracht staan te wachten
userIcon
Eindelijk een bezuiniging, welke potentieel heeft om ook als verbetering door te gaan..
Lekker dat wordt dan op 1001 slecht beveiligde mailboxen je informatie moeten ophalen.
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:11 schreef jdd het volgende:
Lekker dat wordt dan op 1001 slecht beveiligde mailboxen je informatie moeten ophalen.
en 2 weken wachten op een nieuw wachtwoord...
man Danny (Administrator) 06-02-2012 @ 07:23 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:13 schreef simpel-isnie-eenvoudig het volgende:
[..]


en 2 weken wachten op een nieuw wachtwoord...
en verplicht dagelijks inloggen op een trage, slecht bereikbare overheidssite...
...en gestraft worden met boetes e.d. als de dienst een maand onbereikbaar is omdat een scriptkiddie de boel ddost.
...en hogere belastingen om de complete it structuur te bekostigen (ik schat op een kostenpost van 600 miljoen om de maildienst op te zetten), 400 miljoen om de fouten eruit te halen, 400 miljoen voor de reclamespotjes, 400 miljoen per jaar voor de werknemers die elke dag even op 'verzenden' drukken, 400 miljoen voor de telefonische hulplijn.
Daarnaast een wetswijziging zodat een verzonden mail van de belastingdienst gelijk staat aan een ontvangen mail van de belastingplichtige etc.

Dit idee is fout op zoveel niveaus
userIcon
Er zijn ook mensen zonder computer. Wederom een slecht plan van het kabinet...
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:27 schreef Ali55J het volgende:
Er zijn ook mensen zonder computer. Wederom een slecht plan van het kabinet...
Volgens het artikel worden die mensen geholpen.
Of dit betekend dat ze naar belasting kantoor moeten of dat er snip-snip bedoeld wordt is onbekend
Goed plan, milieubewust, kostenbesparend en makkelijk Ik denk dat als je het niet wil / kan dat je het net zoals bij de huidige aangifte gewoon op papier kan krijgen.
userIcon
Ik zie de nep mailtjes al komen net als van de ING/ABN internet bankieren.
Regeltjes regeltjes, we gaan allemaal gebukt onder regels,

maar als het ze zelf uitkomt veranderen ze die maar even.

Nu nog onzinnige regels veranderen waar anderen last van hebben of mee kunnen besparen aub
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:31 schreef Taxman het volgende:
Goed plan, milieubewust, kostenbesparend en makkelijk Ik denk dat als je het niet wil / kan dat je het net zoals bij de huidige aangifte gewoon op papier kan krijgen.
Met als extra kosten 2,50
userIcon
Lekker logisch ...

Kan je zelf je boekhouding gaan uitprinten

En maar belasting betalen voor alles, en binnenkort 20 of 21 %
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:40 schreef mitchelll0181 het volgende:
Lekker logisch ...

Kan je zelf je boekhouding gaan uitprinten

En maar belasting betalen voor alles, en binnenkort 20 of 21 %
Inderdaad.. Hopelijk is tegen die tijd de SP aan de macht.
man Danny (Administrator) 06-02-2012 @ 07:41 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:38 schreef Ivo1986 het volgende:
Ik zie de nep mailtjes al komen net als van de ING/ABN internet bankieren.
nee, het wordt natuurlijk een extra dienst waarvoor je je DigiD *proest* moet gebruiken. Verplicht inloggen in een overbodige, slecht bereikbare, slecht beveiligde overheidssite vol bugs.
man Danny (Administrator) 06-02-2012 @ 07:46 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:31 schreef Taxman het volgende:
Goed plan, milieubewust
Ja, dat moet ik 't zelf gaan uitprinten op lekker dik papier met chemische inkt

quote:
kostenbesparend
Ja. Net zoals de OV-Chipkaart

quote:
en makkelijk
Klopt. Het hele DigiD systeem is érg makkelijk
man harry64 (Redactie Frontpage) 06-02-2012 @ 07:50 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:41 schreef Danny het volgende:
[..]
nee, het wordt natuurlijk een extra dienst waarvoor je je DigiD *proest* moet gebruiken. Verplicht inloggen in een overbodige, slecht bereikbare, slecht beveiligde overheidssite vol bugs.
Vergeet de vervalste digitale certificaten niet die geleverd worden door een bevriend bedrijfje die alle signalen van een hack onder de pet houd.
userIcon
die weekers wil al het oude voor het nieuwe en jonge vervangen...
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:40 schreef mitchelll0181 het volgende:
Lekker logisch ...

Kan je zelf je boekhouding gaan uitprinten

En maar belasting betalen voor alles, en binnenkort 20 of 21 %
20/21%.. want?
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:23 schreef Danny het volgende:
[..]Dit idee is fout op zoveel niveaus
Want brieven zijn de toekomst, let op mijn woorden! ( )
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:58 schreef ia het volgende:
[..]


Want brieven zijn de toekomst, let op mijn woorden! ( )
Net zo als het papierloze (en nu email loze) kantoor de toekomst is. <proest>
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:01 schreef simpel-isnie-eenvoudig het volgende:
met de huidige itc specialisten bij de overheid bedank ik liever voor dit innovatieve en geldverslindende wetsvoorstel. Ik denk wel dat er een paar vvd bevriende ict bedrijfjes op deze opdracht staan te wachten
Als beloning zouden we een aantal PC's van hoge piefen in de politiek kraken. Dit om aan te tonen wat er gebeurt als je je diensten volledig digitaal aanbiedt en zonder alternatieven...
userIcon
De UWV website wel eens bezocht? Een absolute horrorsite! Instabiel, onoverzichtelijk ingedeeld, je wordt na iets van een kwartier automatisch uit het systeem gegooid (moet je opnieuw inloggen... en binnen een kwartier alles invullen is vrijwel onmogelijk door de manier waarop het werkt) enzovoorts. En; regelmatig dágen (hele weekeinde) uit de lucht.

Ja, de Belastingdienst is digitaal véél beter in orde, MAAR, als iedereen verplicht een regelmatig bezoekjeaan hun site moet brengen, blijft dat dan zo? Of gaat 'ie dan ook op tilt?

Ik wil gewoon bepaalde dingen 'zwart op wit' hebben, FUCK OFF met je internet wat dat betreft; ik betáál er toch voor (inkomstenbelasting...), dus mag ik misschien éven een papieren bevestiging (met datum en zo er op)? Als er dan weer eens een foutje gemaakt wordt bij de Belastingdienst heb je tenminste --- offline --- bewijs dat de fout bij hun ligt.
userIcon
quote:
Als het aantal brieven in eerste instantie met 50 miljoen omlaag kan, levert dat volgens berekeningen van het ministerie een besparing op van 95 miljoen euro.
Misschien moeten ze eens beginnen met hun postkosten onder controle te krijgen! Dit kan vrijwel geheel geautomatiseerd, op verzenden krijgen ze bulkkorting, dus het is van de zotte dat het 1,90 euro per brief kost! Dat moet zeker 75% omlaag kunnen!

Daarna zouden ze het aantal brieven nog eens kunnen reduceren: gooi de ZVW in de algemene belastingen, dat scheelt me al bijna de helft aan post per jaar. Schrap toeslagen, gooi ook dat gewoon in de algehele tarieven. Gewoon 2 brieven per jaar, klaar.
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:01 schreef simpel-isnie-eenvoudig het volgende:
met de huidige itc specialisten bij de overheid bedank ik liever voor dit innovatieve en geldverslindende wetsvoorstel. Ik denk wel dat er een paar vvd bevriende ict bedrijfjes op deze opdracht staan te wachten
Nou de post is ook al niet meer te vertrouwen met dit soort dingen. De helft van de post van mijn ouders verdwijnt zo'n beetje, ook belangrijke brieven van de huurstichting of belastingdienst. Dus erm.. ja.... erger kan het niet worden met die zooi.
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:46 schreef Danny het volgende:
[..]

Ja, dat moet ik 't zelf gaan uitprinten op lekker dik papier met chemische inkt
Waarom MOET je printen?

Print je Fok! ook uit om het te lezen?
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 10:33 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Waarom MOET je printen?

Print je Fok! ook uit om het te lezen?
Fok ik zoooo belangrijk voor je financiële administratie
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:01 schreef simpel-isnie-eenvoudig het volgende:
met de huidige itc specialisten bij de overheid bedank ik liever voor dit innovatieve en geldverslindende wetsvoorstel. Ik denk wel dat er een paar vvd bevriende ict bedrijfjes op deze opdracht staan te wachten
weet je? Ik denk dat je gelijk hebt.
userIcon
Zou een keer tijd worden.. altijd maar zoeken in stapels oude belastingaangiftes, enveloppen die kwijtraken, meegestuurde retourenveloppen die ingevuld moeten worden, betalingskenmerken overtypen bij online bankieren.. het is allemaal zo 1853..
man Danny (Administrator) 06-02-2012 @ 11:29 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 10:33 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Waarom MOET je printen?
Om een beetje fatsoenlijke administratie te houden. Dingen 'ergens in een mailtje' bewaren is niet heel overzichtelijk.
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 11:23 schreef HeyMarlous het volgende:
Zou een keer tijd worden.. altijd maar zoeken in stapels oude belastingaangiftes, enveloppen die kwijtraken, meegestuurde retourenveloppen die ingevuld moeten worden, betalingskenmerken overtypen bij online bankieren.. het is allemaal zo 1853..
Ben je wel 24/7 bereikbaar via het Internet?

Zo nee, bied je excuses aan voor dit populistische gezwets!
Als je teveel ziektekostenvergoeding moet terugbetalen, krijg je daar maar liefst drie brieven over: eerst een kennisgeving, dan een acceptgiro, en dan nog wanneer en hoe je moet betalen. Dat kan wel wat efficiënter.
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 11:30 schreef Ofyles2 het volgende:

Ben je wel 24/7 bereikbaar via het Internet?

Zo nee, bied je excuses aan voor dit populistische gezwets!
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 11:29 schreef Danny het volgende:
[..]

Om een beetje fatsoenlijke administratie te houden. Dingen 'ergens in een mailtje' bewaren is niet heel overzichtelijk.
Ik snap niet hoe je een zooi mapjes/dozen overzichtelijker vindt dan alles digitaal hebben..

Voordelen digitaal:
- Vanaf elke locatie bereikbaar als je het in de cloud bewaard
- Binnen miliseconden kun je zoeken in miljoenen documenten
- Direct te koppelen aan online diensten (betaalproviders, statistieken, etc)
- Toegankelijk via smartphone, tablet, etc
- Makkelijk kopieen kunnen sturen naar anderen (accountant, etc)
- Te versleutelen in geval van gevoelige info
- Niet gevoelig voor brand, overstroming, etc..
- Geen wachttijd en weggeraakte brieven bij de post..
- Alerts instellen bij bepaalde events, bijvoorbeeld bij binnenkomst nieuwe documenten of herinneringen acties..

En zo kan ik nog wel ff doorgaan..

[ Bericht gewijzigd door HeyMarlous op maandag 6 februari 2012 @ 11:57 ]
userIcon
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 11:35 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]


Je bent ook nog te achterlijk mijn relaas te begrijpen?

Goedemorgen!

Alsublieft, vergeef mijn stupiditeit, oh intellectueel verhevene..
quote:
Op maandag 6 februari 2012 @ 07:01 schreef DeWaasheid het volgende:
Eindelijk een bezuiniging, welke potentieel heeft om ook als verbetering door te gaan..
mee eens, maar wel met de nadruk op potentieel.
userIcon
Qua belastingen is een "hardcopy" zoals een brief toch wel handig.
Zelf verwachten ze ook dat je papieren aan paar jaar bewaart en evt. kopieën opstuurt.
Blauwe envelop....................
38  van 38 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 18/01 Strategisch beraad CDA wil één belastingtarief33
» 14/01 Linkse partijen pleiten samen voor toptarief228
» 11/01 Lokale lasten stijgen met 2,3 procent17
» 28/12 Boete voor niet indienen belastingaangifte58


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden