Een meerderheid van de Nederlanders ziet het niet zitten om nu nog meer te bezuinigen. Van de ondervraagden vindt 57 procent dat de economie juist moet worden gestimuleerd, blijkt zondag uit een peiling van Maurice de Hond.
Vier van de tien ondervraagden vinden dat er wel moet worden bezuinigd zodat het begrotingstekort onder de drie procent blijft. Dat is met de Europese Commissie afgesproken.
Bij de VVD-stemmers staat 63 procent achter dit standpunt en bij de CDA-stemmers zeventig procent. Bij de PVV is dit 28 procent en bij de linkse partijen nog minder. D66 toont zich een ware middenpartij, daar is ongeveer de helft van de stemmers voor (45 procent) en de helft tegen (48 procent).
De Hond peilde ook welke bezuiningsvoorstellen de ondervraagden absoluut niet zien zitten. De meeste tegenstand bestaat tegen het verhogen van het collegegeld met duizend euro per jaar. Van de ondervraagden ziet 72 procent dat niet zitten. Daarna volgt de verhoging van de btw naar 21 procent, waar 71 procent tegen is. Op de derde plaats staat met 63 procent tegenstand het verhogen van de benzineaccijns.
De minste weerstand is er tegen het verlagen van de inkomens van politici met vijf procent, hier is slechts vijf procent tegen. Ook het verhogen van de accijns op sigaretten krijgt weinig weerstand, 22 procent is tegen. Het verlagen van de ontwikkelingshulp met drie miljard euro stuit bij bijna een kwart (24 procent) op verzet.
In de zetelpeiling steeg de SP de afgelopen weken naar een recordhoogte van 34 zetels, maar deze week doet de partij een stapje terug om uit te komen op 33 zetels. De PVV moest de afgelopen weken inleveren, maar krijgt er nu een zetel bij om uit te komen op 21 zetels. Ook het CDA stijgt een zetel en staat nu op dertien zetels. GroenLinks zakt van acht naar zeven zetels.
quote:..om de banken overeind te houden? Is dat wel nodig? En zo ja, hoeveel levens moet dat gaan kosten?Op zondag 5 februari 2012 @ 11:09 schreef Basekid_NZ het volgende:
Tja, als het nodig is, dan ishet nodig
quote:Wat een slaafOp zondag 5 februari 2012 @ 11:09 schreef Basekid_NZ het volgende:
Tja, als het nodig is, dan ishet nodig
quote:wat betreft de hra beperken , dat kun je gewoon nalezen op de site van de hond. ( peil.nl)Op zondag 5 februari 2012 @ 11:25 schreef Heberg het volgende:
Hmm. Ik zou wel eens willen weten wat de uitslag is onder PVV stemmers mbt het uit de JSF stappen en de HRA begrenzen.
quote:Is ook niet waar, je leeft in een wereld war de gene met de meeste schulden de meeste mogelijkheden heeft.Op zondag 5 februari 2012 @ 11:19 schreef Zigger het volgende:
Beter nu allemaal de broekriem aanhalen, dan met nog meer schuld nog slechter de toekomst in.
quote:Overheidsuitgaven stimuleren geen economie, da's een fabel. Wel de kunstmatige, maar dat is eigenlijk geen economie. Voor zolang het duurde dan.Op zondag 5 februari 2012 @ 11:34 schreef zo-is-het het volgende:
Gelukkig heeft Bruin I een paar weken geleden een wet bij de EU ondertekend die het ons verplicht om onder de 3% begrotingstekort te blijven. En aangezien ze het afgelopen jaar druk bezig zijn geweest met rucksichlos de economie kapot te bezuinigen, zitten we momenteel aan het begin van een vicieuze cirkel. De economie is kapot, maar we moeten onder die 3% blijven dus moeten we nog meer snijden waardoor de economie nog meer afsterft, enz...
quote:Die JSF is veel te duur en bagger inderdaad, maar dat is een eenmalige uitgave. Een verkeerde, maar wel eenmalig (voor een jaar of 20).Op zondag 5 februari 2012 @ 11:24 schreef Bartjuh het volgende:
Ze bezuinigen ook niet goed, met stip op #1 moet de incapabele en overpriced JSF staan. Daarna komt de 14 miljard per jaar kostende hypotheekrenteaftrek-subsidie waar veel economen, het IMF, Reuters, en credit bureau's meerdere malen voor hebben gewaarschuwd.
Dat is slim bezuinigen, wat ze nu doen is dom bezuinigen.
quote:Ligt eraan welke uitgaven je het over hebt; de miljarden die naar het EFSF gaan, helpen onze economie inderdaad niet.Op zondag 5 februari 2012 @ 11:40 schreef Heberg het volgende:
[..]
Overheidsuitgaven stimuleren geen economie, da's een fabel. Wel de kunstmatige. Voor zolang het duurde dan.
quote:Die 3%, waren we dat niet al overeengekomen in Maastricht?Op zondag 5 februari 2012 @ 11:34 schreef zo-is-het het volgende:
Gelukkig heeft Bruin I een paar weken geleden een wet bij de EU ondertekend die het ons verplicht om onder de 3% begrotingstekort te blijven. En aangezien ze het afgelopen jaar druk bezig zijn geweest met rucksichlos de economie kapot te bezuinigen, zitten we momenteel aan het begin van een vicieuze cirkel. De economie is kapot, maar we moeten onder die 3% blijven dus moeten we nog meer snijden waardoor de economie nog meer afsterft, enz...
quote:Die 3% is toch een eis van de EU?Op zondag 5 februari 2012 @ 11:34 schreef zo-is-het het volgende:
Gelukkig heeft Bruin I een paar weken geleden een wet bij de EU ondertekend die het ons verplicht om onder de 3% begrotingstekort te blijven. En aangezien ze het afgelopen jaar druk bezig zijn geweest met rucksichlos de economie kapot te bezuinigen, zitten we momenteel aan het begin van een vicieuze cirkel. De economie is kapot, maar we moeten onder die 3% blijven dus moeten we nog meer snijden waardoor de economie nog meer afsterft, enz...
quote:En Schiphol dan?Op zondag 5 februari 2012 @ 11:40 schreef Heberg het volgende:
Overheidsuitgaven stimuleren geen economie, da's een fabel. Wel de kunstmatige, maar dat is eigenlijk geen economie. Voor zolang het duurde dan.
quote:Die zie ik als investeringen, ofschoon je de effecten daarvan ook kan betwijfelen, wegen-, spoor- en metrodebacles, beperkt oplossingspercentage misdrijven.Op zondag 5 februari 2012 @ 11:44 schreef Avernis het volgende:
[..]
Ligt eraan welke uitgaven je het over hebt; de miljarden die naar het EFSF gaan, helpen onze economie inderdaad niet.
Het salaris dat ze betalen aan het politie-apparaat, onderhoud van het wegennet (het spoor kan ik niet serieus aandragen helaas) - alle uitgaven zijn kunstmatig, maar dit zijn regelmatige uitgaven, waarvan het geld de economie in gaat.
Een enkele wout die spaart in plaats van zijn geld uitgeeft, zal niet zoveel schade toebrengen aan de economie dan wanneer het bij een bank aggregeert om het vervolgens bij de ECB te stallen.
quote:Salariskosten zijn geen investeringen, maar herhaalde noodzakelijke uitgaven voor het functioneren van de samenleving.Op zondag 5 februari 2012 @ 12:00 schreef Heberg het volgende:
[..]
Die zie ik als investeringen, ofschoon je de effecten daarvan ook kan betwijfelen, wegen-, spoor- en metrodebacles, beperkt oplossingspercentage misdrijven.
Verder eens.
quote:We zullen toch onze krijgsmacht op orde moeten houden. Met de huidige ontwikkelingen in de wereld is een oorlog niet ondenkbaar en we zullen dan toch iets moeten hebben of zijn we allemaal vergeten dat we in 1940 met luchtbuksen en pijl en boog probeerden ons land te verdedigen?Op zondag 5 februari 2012 @ 11:43 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Die JSF is veel te duur en bagger inderdaad, maar dat is een eenmalige uitgave. Een verkeerde, maar wel eenmalig (voor een jaar of 20).
HRA afschaffen bespaart elk jaar weer giga veel geld.
quote:..het koopkrachtverlies van de arbeiders is minder belangrijk dan dat van de hypotheekhouders eh?Op zondag 5 februari 2012 @ 12:19 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
We zullen toch onze krijgsmacht op orde moeten houden. Met de huidige ontwikkelingen in de wereld is een oorlog niet ondenkbaar en we zullen dan toch iets moeten hebben of zijn we allemaal vergeten dat we in 1940 met luchtbuksen en pijl en boog probeerden ons land te verdedigen?
HRA levert geld op? Niet echt.. Indien de HRA afgeschaft wordt moet dit gecompenseerd worden anders creëer je een enorm koopkrachtverlies waardoor de economie definitief onderuit gaat. Nog los van het feit dat de huizenmarkt dan compleet in elkaar dondert en de Nederlandse banken omdonderen omdat die huizenmarkt het onderpand van het kapitaal van de banken is.
quote:Blijkbaar begrijp je er weinig van..Op zondag 5 februari 2012 @ 12:26 schreef Avernis het volgende:
[..]
..het koopkrachtverlies van de arbeiders is minder belangrijk dan dat van de hypotheekhouders eh?
Kun je me uitleggen hoe "sociaal" het is dat ik mee moet betalen aan de hypotheekrente die de banken van de overheid ontvangen?
..en is dat niet vergelijkbaar met Grieken die op te grote voet leven?
--edit
Het aftoppen van de HRA is niet eens bespreekbaar in dit land, dankzij de banken-lobby. Villa's van meer dan een half miljoen, waarop niets afgelost wordt en waar wij wel de rentekosten van dragen.
quote:Wij dragen daar de rentekosten van ??Op zondag 5 februari 2012 @ 12:26 schreef Avernis het volgende:
[..]
..het koopkrachtverlies van de arbeiders is minder belangrijk dan dat van de hypotheekhouders eh?
Kun je me uitleggen hoe "sociaal" het is dat ik mee moet betalen aan de hypotheekrente die de banken van de overheid ontvangen?
..en is dat niet vergelijkbaar met Grieken die op te grote voet leven?
--edit
Het aftoppen van de HRA is niet eens bespreekbaar in dit land, dankzij de banken-lobby. Villa's van meer dan een half miljoen, waarop niets afgelost wordt en waar wij wel de rentekosten van dragen.
quote:Ontkoppelen van de uitkering aan de lonen 16 miljard.Op zondag 5 februari 2012 @ 11:04 schreef Avernis het volgende:
We hebben het maximale bezuinigd op de jeugd, de bejaarden en de minima.
Nu we niet meer om de HRA heen kunnen, hebben we genoeg gehad van het bezuinigen
aw, schrijf ff in je agenda - 20 maart volgt het Grieks bankroet - benieuwd naar de reacties van de Amerikanen en onze banken
quote:Ik ben dan ook geen econoom, en in tegenstelling tot jou doe ik niet alsof we genoeg hebben aan het bezuinigen op ontwikkelingshulp.Op zondag 5 februari 2012 @ 12:36 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Blijkbaar begrijp je er weinig van..
quote:Grote grutten, heb je soms vijf minuten op school opgelet?Koopkrachtverlies zal leiden tot een dalende economie. Dit betekent dat de overheid steeds minder geld binnen krijgt en dat de staatsschuld nog harder oploopt waardoor uiteindelijk het sociale stelsel waaruit onder andere de bijstand, huursubsidie en andere uitkeringen betaald worden om zal donderen omdat ze niet meer betaald kunnen worden door een gebrek aan inkomsten.
quote:Kijk, en hier begin je grofweg te liegen. Elke arbeider betaalt belasting, niet elke arbeider heeft een hypotheek.Hypotheekrenteaftrek krijg je als je genoeg (lees teveel) belasting betaald.
quote:..daarom heet het ook een "rente-aftrek" en niet een "teveel betaalde belasting aftrek"?Dan ontstaat er een mogelijkheid om die teveel betaalde belasting terug te vragen.
quote:Dat zijn minder inkomsten voor de staat, doordat je als hypotheekbezitter wordt voorgetrokken.Op zondag 5 februari 2012 @ 12:37 schreef SupremeCommander het volgende:
[..]
Wij dragen daar de rentekosten van ??
Nee, de eigenaar krijgt een deel terug van de rente die hij betaald heeft, daar word jij niets armer van, dus een drogreden !
quote:..aw, en net was het nog hun eigen geld?Dat het een totaal doorgeslagen iets is, daar ben ik het mee eens.
Mensen die villa's kopen van 1 miljoen hebben schijnbaar geld zat.
Aftoppen op 300.000 euro, boven dat bedrag geen HRA meer.
quote:Iemand met een hypotheek van 850.000 hypotheek waar je een salaris van 200.000 voor moet hebben betaald bijna 100.000 loonbelasting krijgt daarvan op grond van de HRA ongeveer 13.000 van terug dus betaald dan alsnog 87.000 belastingOp zondag 5 februari 2012 @ 12:37 schreef SupremeCommander het volgende:
[..]
Wij dragen daar de rentekosten van ??
Nee, de eigenaar krijgt een deel terug van de rente die hij betaald heeft, daar word jij niets armer van, dus een drogreden !
Dat het een totaal doorgeslagen iets is, daar ben ik het mee eens.
Mensen die villa's kopen van 1 miljoen hebben schijnbaar geld zat.
Aftoppen op 300.000 euro, boven dat bedrag geen HRA meer.
quote:Thnx.Op zondag 5 februari 2012 @ 11:29 schreef puntje-tussen-de-bougie het volgende:
Wat betreft de hra beperken , dat kun je gewoon nalezen op de site van de hond. ( peil.nl)
De JSF was echter geen deel van het onderzoek.
quote:850.000 * 5% = 42500 per jaar aan rente, 52% aftrek is dan ruim 22K, geen 13KOp zondag 5 februari 2012 @ 12:53 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Iemand met een hypotheek van 850.000 hypotheek waar je een salaris van 200.000 voor moet hebben betaald bijna 100.000 loonbelasting krijgt daarvan op grond van de HRA ongeveer 13.000 van terug dus betaald dan alsnog 87.000 belasting
quote:Je begrijpt er dus echt geen ruk vanOp zondag 5 februari 2012 @ 12:44 schreef Avernis het volgende:
[..]
Ik ben dan ook geen econoom, en in tegenstelling tot jou doe ik niet alsof we genoeg hebben aan het bezuinigen op ontwikkelingshulp.
[..]
Grote grutten, heb je soms vijf minuten op school opgelet?
Aight, wiens koopkracht denk je dat de economie draagt? Hoeveel heeft het gemiddelde gezin de afgelopen decades niet ingeleverd door de gestegen BTW?
De "koopkracht" die de rijken hebben gekregen na het verlagen van de tweede en de derde schijf, heeft dat onze economie zo extreem geholpen? Niet echt he?
[..]
Kijk, en hier begin je grofweg te liegen. Elke arbeider betaalt belasting, niet elke arbeider heeft een hypotheek.
[..]
..daarom heet het ook een "rente-aftrek" en niet een "teveel betaalde belasting aftrek"?
Het is deze instelling die onze economie verkloot. En hoe kwaad je jezelf ook maakt dat we niet jouw rente kunnen blijven betalen - uiteindelijk zul je moeten, want jij stuk STEUNTREKKER kost de maatschappij teveel. Als je het niet kunt veroorloven, moet je het niet doen
quote:Iemand met hetzelfde salaris zonder hypotheek krijgt niets terug. Die heeft in jouw ogen niet teveel betaald, omdat ie geen schuld bij de bank heeft?Op zondag 5 februari 2012 @ 12:53 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Iemand met een hypotheek van 850.000 hypotheek waar je een salaris van 200.000 voor moet hebben betaald bijna 100.000 loonbelasting krijgt daarvan op grond van de HRA ongeveer 13.000 van terug dus betaald dan alsnog 87.000 belasting
quote:Je cijfers kloppen niet en je redenering ook niet.Op zondag 5 februari 2012 @ 12:53 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Iemand met een hypotheek van 850.000 hypotheek waar je een salaris van 200.000 voor moet hebben betaald bijna 100.000 loonbelasting krijgt daarvan op grond van de HRA ongeveer 13.000 van terug dus betaald dan alsnog 87.000 belasting
quote:Reken je som eerst nog maar eens na met de juiste gegevensOp zondag 5 februari 2012 @ 13:03 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
850.000 * 5% = 42500 per jaar aan rente, 52% aftrek is dan ruim 22K, geen 13K
quote:Kennelijk zie jij foute gegevens en om 1 of andere reden durf je niet zeggen welk gegeven?Op zondag 5 februari 2012 @ 13:08 schreef OpperTokkie het volgende:
Reken je som eerst nog maar eens na met de juiste gegevens
quote:Ik zal het kort voor je uitleggen - wat we verdienen aan het schrappen van 'ontwikkelingshulp' (wat dat ook moge zijn) is niet voldoende om overeind te blijven.Op zondag 5 februari 2012 @ 13:04 schreef OpperTokkie het volgende:
[..]
Je begrijpt er dus echt geen ruk van![]()
En mijn stelling luidt niet: schaf de ontwikkelingshulp af dan hoeven we niet meer te bezuinigen
maar: Zolang we geld hebben om überhaupt ontwikkelingshulp te financieren zijn bezuinigingen overbodig.
Ik zal het simpel voor je uitleggen
quote:Op zondag 5 februari 2012 @ 11:49 schreef Avernis het volgende:
[..]
Die 3%, waren we dat niet al overeengekomen in Maastricht?
Destijds heeft geen hond zich daaraan gehouden, waarom zouden ze dat nu wel doen?
quote:Zo`n 2 weken terug hebben we een wet/ verdrag ondertekend waarop een ieder die boven die 3% komt, automatisch een miljardenboete krijgt.Op zondag 5 februari 2012 @ 11:50 schreef thumbnail het volgende:
[..]
Die 3% is toch een eis van de EU?
Daar hebben de EU landen schijt aan dus waarom zouden wij ons daar dan wel aan houden?
quote:Bedankt voor de info.Op zondag 5 februari 2012 @ 13:18 schreef zo-is-het het volgende:
[..]
[..]
Zo`n 2 weken terug hebben we een wet/ verdrag ondertekend waarop een ieder die boven die 3% komt, automatisch een miljardenboete krijgt.