'Schrappen Sprinters lost problemen niet op'

Gaandeweg de dag wordt het steeds duidelijker: het beoogde doel van het schrappen van een aantal Sprinterdiensten door de NS, namelijk het op gang houden van de treindienst, is op een mislukking uitgelopen. Dit stelt reizigersbelangenorganisatie De Maatschappij Voor Beter OV.

De belangrijkste redenen van het op veel trajecten stilvallen van de treindienst zijn storingen aan de infrastructuur (wissels, bovenleidingen) en het totaal in de war lopen van de personeelsdiensten. Meermalen kunnen treinen niet rijden omdat er geen machinist aanwezig is, en juist door het schrappen van allerlei treindiensten blijkt personeel niet op het juiste moment op de juiste plaats te zijn. De 'bijsturing' die die personeelsbezettingen moet coördineren, kan het allemaal niet langer bijbenen, zo verneemt Voor Beter OV uit betrouwbare bron. 

De NS heeft nog steeds geen uitsluitsel gegeven over de vraag, of de resterende treinen worden verlengd. Verder is ook de beroerde bereikbaarheid van de website van de NS niet opgelost door het preventief schrappen van Sprinters. 

De spoorsector heeft laten zien, onvoldoende te zijn opgewassen tegen normaal winterweer, vindt Voor Beter OV. Partner Rikus Spithorst: "De spoorsector is vandaag lelijk door het ijs gezakt. Want laten we wel zijn: zo’n 10 centimeter sneeuw is, gezien het Nederlandse klimaat, allesbehalve extreem. Het feit dat ook het wegverkeer last heeft van de sneeuw, doet niets af aan de verantwoordelijkheid van de spoorsector, juist nu vanuit de spoorwegtechniek en -logistiek een betrouwbare factor te zijn in de Nederlandse mobiliteit. Een decennium geleden was dat nog het geval: toen deed bij winterse omstandigheden het spoor het aanmerkelijk beter dan de weg. Het kan dus wél."

"Een woord van dank is wel op zijn plaats aan de medewerkers van ProRail, die in weer en wind aan het werk zijn om storingen te verhelpen, en van de NS, die nu vaak aanbieden om over te werken om het treinverkeer zo goed mogelijk op gang te houden."