'Arts te weinig oog voor alternatief abortus'

Medisch • Geschreven door ANP op 03-02-2012 @ 16:19
print 

De SGP wil dat huisartsen beter worden getraind op gesprekken met vrouwen en meisjes die ongewenst in verwachting zijn. Dat blijkt uit schriftelijke vragen van de partij aan minister Edith Schippers van Volksgezondheid.

De SGP verwijst naar een onderzoek waaruit blijkt dat één op de vier ongewenst zwangere vrouwen voor het gesprek met de huisarts nog niet weet wat ze gaat doen.

De SGP zou het goed vinden als artsen uitdrukkelijk zouden spreken over mogelijke alternatieven voor abortus. In maar liefst 60 procent van de situaties doen ze dat volgens de partij niet. SGP-voorman Van der Staaij vindt dat 'onacceptabel'.


Bron: ANP


Lees ook:

» 19/01 Meer abortus in landen waar verbod geldt53
» 12/01 Staphorst verwijdert abortusinformatie van website96
» 14/12 Minder abortussen in 201015
» 24/05 Ziekenhuizen opereren beter7


delen | eKudos nujij

2940 views / 54 reacties
Reacties op dit bericht
54  van 54 reacties op deze pagina. (3 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Dat ze de SGP maar eens aborteren.
userIcon
Dat zou inderdaad een goede zaak zijn. Goede voorlichting is heel belangrijk.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:22 schreef rutger05 het volgende:
Dat zou inderdaad een goede zaak zijn. Goede voorlichting is heel belangrijk.
Dat dat dan gebeurd voordat ze zwanger worden, niet als het al te laat is.
userIcon
SGP zit vol fossielen
userIcon
quote:
In maar liefst 60 procent van de situaties doen ze dat volgens de partij niet.
Dit lijkt me héél sterk. Ik zou graag de bron van de SGP wel eens willen zien.

Overigens is het natuurlijk wel de bedoeling dat een arts alle opties aanstipt.
Ach flikker toch op SGP, Nederland heeft al sinds jaar en dag een enorm laag abortusgehalte vergeleken met de rest van de wereld. Dat komt vast niet doordat artsen hier te pas en te onpas babies uit baarmoeders rukken. Volstrekt overbodig dus om wat aan bestaande praktijk te willen veranderen. En bovendien zit er bij de SGP een walgelijke redenatie achter in de trant van 'wij hebben een boekje waaruit we opmaken dat wij geen abortus mogen uitvoeren en daarom mogen jullie het ook niet'.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:22 schreef davidoffie het volgende:
Waar ze zich druk om maken! tjonge jonge....
Mensenlevens en getraumatiseerde moeders?
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:32 schreef jawatnouweer het volgende:
[..]


Mensenlevens en getraumatiseerde moeders?
Volgens mij valt dat over het algemeen wel mee. Natuurlijk iets om rekening mee te houden, zeker als iemand toch al niet erg stabiel is (zoals veel tienermoeders waarschijnlijk).

Zoals Multani al zegt, valt het hier in Nederland volgens mij ook wel mee allemaal. En wat zijn alternatieven als je al zwanger bent? Ik kom niet verder dan adoptie.
userIcon
1. zelf houden.
2. ter adoptie afstaan.
3. te vondeling leggen.
4. verkopen.
5. begraven.
6. in vuilnisbak deponeren.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:22 schreef rutger05 het volgende:
Dat zou inderdaad een goede zaak zijn. Goede voorlichting is heel belangrijk.
Kom jij van de noordpool of zo iets?
userIcon
Als het alleen gaat om uitleggen dat er ook nog zoiets bestaat als afstaan vooor adoptie of "zelf houden" heb ik er niet zoveel problemen mee.
Zolang het niet pushen wordt, uiteindelijk is het de beslissing van de vrouw. Daar heb je als man\vader-in-spé zelfs niets over te zeggen.
Tja, de arts is er voor de gezondheid van de moeder en niet voor het geweten van een wereldvreemde en achtergebleven groep met waanbeelden.
Zwangerschap is ongezond voor de moeder en als je de parasiet niet wil dan haal je hem zo vroeg mogelijk weg.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:35 schreef almostdone het volgende:
[..]
Kom jij van de noordpool of zo iets?
Wat is er dan irrationeel aan zijn opmerking?
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:28 schreef Multani het volgende:
Ach flikker toch op SGP, Nederland heeft al sinds jaar en dag een enorm laag abortusgehalte vergeleken met de rest van de wereld. Dat komt vast niet doordat artsen hier te pas en te onpas babies uit baarmoeders rukken. Volstrekt overbodig dus om wat aan bestaande praktijk te willen veranderen. En bovendien zit er bij de SGP een walgelijke redenatie achter in de trant van 'wij hebben een boekje waaruit we opmaken dat wij geen abortus mogen uitvoeren en daarom mogen jullie het ook niet'.
Je vergeet één klein puntje:
Een arts staat daar los van en dient alle facetten van de lichamelijke en geestelijke gezondheid van zijn patiënten in het oog te houden, daarover voor te lichten en door te verwijzen naar de passende specialist(en).
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:32 schreef jawatnouweer het volgende:
[..]
Mensenlevens en getraumatiseerde moeders?
Nee, als je ineens een cloaca hebt ben je niet getraumatiseerd. En een kwakje cellen is geen mensenleven.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:36 schreef DiRadical het volgende:
Als het alleen gaat om uitleggen dat er ook nog zoiets bestaat als afstaan vooor adoptie of "zelf houden" heb ik er niet zoveel problemen mee.
Zolang het niet pushen wordt, uiteindelijk is het de beslissing van de vrouw. Daar heb je als man\vader-in-spé zelfs niets over te zeggen.
Dat laatste, daar zouden ze iets aan moeten doen. De vrouw mag daarmee een beslissing nemen die ook de man enorm aangaat, denk aan kinderbijslag en dergelijke.

Ze zouden een regeling moeten invoeren dat de vader (binnen de abortustermijn) een contract tekent, waarin hij aangeeft afstand te doen van het kind. Hij heeft dan geen van de lasten, maar ook geen van de lusten.
userIcon
Whehehe begint al aardig op Ierland te lijken.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:34 schreef Thomas2301 het volgende:
[..]

Volgens mij valt dat over het algemeen wel mee.
Ik kan de bron nu niet meer vinden, maar ik heb wel eens op een medisch georiënteerde website gelezen dat een abortus bij veel vrouwen soms na vele jaren pas nog als trauma terugkomt, wegens het onderdrukken van een emotionele reactie op het fysieke onderbreken van de zwangerschap. Het moederlichaam reageert daar on(der)bewust sterk op en dat dient nu eenmaal ook geestelijk verwerkt te worden.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:39 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
[..]

Nee, als je ineens een cloaca hebt ben je niet getraumatiseerd. En een kwakje cellen is geen mensenleven.
Dat bepaal jij niet. Zo simpel is het ook.
Elk mens mag daar zijn eigen beeld bij hebben en dienovereenkomstig handelen en spreken.
Het zou niet meer dan normaal dat voor een controversiele ingreep als een abortus, een behandeled arts alle beschikbare alternatieve met een patient door neemt.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:37 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Wat is er dan irrationeel aan zijn opmerking?
jij bent ook een dodo ei? het moet wel haast.
De huidige voorlichting bij abortus is bagger. De negatieve bij-effecten worden niet of nauwelijks genoemd. Dat mag om mij dus wel wat beter.
Goh, eens met de SGP eens, hoe is dat mogelijk

Een beter alternatief voor abortus zou ik zeggen is toch wel afstaan ter adoptie ofzo. Zullen heel wat mensen blij van worden. Het kind zelf, want wat heb je liever, leuke pleegouders en een leuk leven, of door een stofzuiger de baarmoeder uit gezogen worden in weet ik het hoeveel stukjes. Doe mij het 1e maar
Ook de pleegouders worden er wel blij van. Als mensen geen kinderen kunnen krijgen, onvruchtbare dus. Of homostellen die een kind willen adopteren. Lijkt mij beter dan abortus. Ook voor het lichaam van de moeder, want dat kan soms er erg aan lijden, ook psygische problemen kunnen optreden erdoor.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:43 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Ik kan de bron nu niet meer vinden, maar ik heb wel eens op een medisch georiënteerde website gelezen dat een abortus bij veel vrouwen soms na vele jaren pas nog als trauma terugkomt, wegens het onderdrukken van een emotionele reactie op het fysieke onderbreken van de zwangerschap. Het moederlichaam reageert daar on(der)bewust sterk op en dat dient nu eenmaal ook geestelijk verwerkt te worden.
yup, nog even doorgaan en de ziektekosten zitten op 700 per maand.
Een ding is zeker. Je zal achteraf nooit spijt hebben geen abortus te hebben gedaan.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:00 schreef ratpatat het volgende:
Goh, eens met de SGP eens, hoe is dat mogelijk

Een beter alternatief voor abortus zou ik zeggen is toch wel afstaan ter adoptie ofzo. Zullen heel wat mensen blij van worden. Het kind zelf, want wat heb je liever, leuke pleegouders en een leuk leven, of door een stofzuiger de baarmoeder uit gezogen worden in weet ik het hoeveel stukjes. Doe mij het 1e maar
Ook de pleegouders worden er wel blij van. Als mensen geen kinderen kunnen krijgen, onvruchtbare dus. Of homostellen die een kind willen adopteren. Lijkt mij beter dan abortus. Ook voor het lichaam van de moeder, want dat kan soms er erg aan lijden, ook psygische problemen kunnen optreden erdoor.
Yep, wel mee eens eigenlijk.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:39 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
[..]

Nee, als je ineens een cloaca hebt ben je niet getraumatiseerd. En een kwakje cellen is geen mensenleven.
Ik zou aardig getraumatiseerd zijn als ik ineens een cloaca zou krijgen eigenlijk, heb geen idee wat jij denkt dat een cloaca is maar als mijn ontlasting en urine uit hetzelfde gaatje komen en uit datzelfde gat ook nog eens eieren komen zou ik aardig in paniek raken.

Verders, is het goed zoals het is, niks aan veranderen.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:44 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Dat bepaal jij niet. Zo simpel is het ook.
Elk mens mag daar zijn eigen beeld bij hebben en dienovereenkomstig handelen en spreken.
Nee, de wet doet dat:
quote:
In art. 82a staat het volgende te lezen:

'Onder een ander, of een kind bij of kort na de geboorte, van het leven beroven wordt begrepen: het doden van een vrucht die naar redelijkerwijs verwacht mag worden in staat is buiten het moederlichaam in leven te blijven.'
Je berooft het dus niet van het leven dat het niet heeft.

[ Bericht gewijzigd door Lekkerkansloosweer op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:34 ]
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:13 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
[..]

Helaas voor de moeder een kans van 1 op 10.000 om eraan te sterven en verder je lijf naar de klote helpen met zo'n koter eruit persen en voeden met je eigen bloed. Ook kan dat mormel je ook nog vergiftigen en onderdrukt hij je immuunsysteem.
Aangezien het de plicht van de arts is om zich voor de gezondheid van de moeder in te spannen zou elke arts die met een 'alternatief' aankomt uit het ambt gezet moeten worden door de tuchtcommissie.
Denk aan je bloeddruk!

userIcon
Het is voor een christen natuurlijk moeilijk te behappen, maar normale mensen kunnen zelf meningen vormen, beredeneren etc. en dus zelf bepalen of ze een abortus willen of niet.

Die honden kennende zal de voorlichting iets zijn in de richting van "van abortus ga je naar de hel" of iets in die richting.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:43 schreef ElectricEye het volgende:
[..]

Ik kan de bron nu niet meer vinden, maar ik heb wel eens op een medisch georiënteerde website gelezen dat een abortus bij veel vrouwen soms na vele jaren pas nog als trauma terugkomt, wegens het onderdrukken van een emotionele reactie op het fysieke onderbreken van de zwangerschap. Het moederlichaam reageert daar on(der)bewust sterk op en dat dient nu eenmaal ook geestelijk verwerkt te worden.
Ooit gehoord van postnatale depressie? De meeste mensen wel. Vrouwen zijn nu eenmaal makkelijk van slag en moeten het dan ergens aan ophangen.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:27 schreef mymoodfentje het volgende:
SGP zit vol fossielen
Want de natuur z'n gang laten gaan is gedrag van fossielen?

Het voorkomt juist fossielen
man mouthman (Redactie Frontpage) 03-02-2012 @ 17:33 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:13 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
[..]

Helaas voor de moeder een kans van 1 op 10.000 om eraan te sterven en verder je lijf naar de klote helpen met zo'n koter eruit persen en voeden met je eigen bloed. Ook kan dat mormel je ook nog vergiftigen en onderdrukt hij je immuunsysteem.
Aangezien het de plicht van de arts is om zich voor de gezondheid van de moeder in te spannen zou elke arts die met een 'alternatief' aankomt uit het ambt gezet moeten worden door de tuchtcommissie.
Wat is dat nou voor kutargument.....
Maak je een grapje ofzo?
Moet je arts je ook verbieden om in de auto of het vliegtuig te stappen?
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:28 schreef Multani het volgende:
Ach flikker toch op SGP, Nederland heeft al sinds jaar en dag een enorm laag abortusgehalte vergeleken met de rest van de wereld. Dat komt vast niet doordat artsen hier te pas en te onpas babies uit baarmoeders rukken. Volstrekt overbodig dus om wat aan bestaande praktijk te willen veranderen. En bovendien zit er bij de SGP een walgelijke redenatie achter in de trant van 'wij hebben een boekje waaruit we opmaken dat wij geen abortus mogen uitvoeren en daarom mogen jullie het ook niet'.
Man man, lees het berichtje nou nog eens goed door. Het enige wat ze zeggen is dat in 60% van de gevallen alternatieven nieteens besproken worden. En dat dat wel een taak van de huisarts is die dat dus zou moeten doen. Lijkt me dat dat zelfs in 5 minuten nog wel zou kunnen.

Dus het is nogsteeds vrije keus, maar met meer voorlichting.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:19 schreef RedVampire het volgende:
[..]
Denk aan je bloeddruk!

Ach, die geloofswaanzinnigen zijn al irritant genoeg als ze lopen te blaten over hun aandoening maar als ze zich zo diep in je leven willen indringen dat je gezondheid er onder lijdt heb ik echt moeite om geen gristenkinderen te redden uit de mishandelende klauwen van hun ouders.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:33 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
[..]

Ach, die geloofswaanzinnigen zijn al irritant genoeg als ze lopen te blaten over hun aandoening maar als ze zich zo diep in je leven willen indringen dat je gezondheid er onder lijdt heb ik echt moeite om geen gristenkinderen te redden uit de mishandelende klauwen van hun ouders.
Een beetje tollerantie voor mensen die er een andere levensvisie op na houden zou geen kwaad kunnen...
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:13 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
[..]

Helaas voor de moeder een kans van 1 op 10.000 om eraan te sterven en verder je lijf naar de klote helpen met zo'n koter eruit persen en voeden met je eigen bloed. Ook kan dat mormel je ook nog vergiftigen en onderdrukt hij je immuunsysteem.
Aangezien het de plicht van de arts is om zich voor de gezondheid van de moeder in te spannen zou elke arts die met een 'alternatief' aankomt uit het ambt gezet moeten worden door de tuchtcommissie.
Nou, dat zal allemaal best wel meevallen.
Overigens, de gezondheid van het kind boeit niks? Eum, ik dacht van wel! De kans op overleven bij een abortus is 0, de kans op het overleiden van de moeder 1 op de 10.000? poe, dat is me nogal een kans. Zwangere vrouwen vallen met bosjes tegelijk neer blijkbaar. Misschien moeten we zwanger worden wel helemaal verbieden, voor de veiligheid van de vrouwen.

Nee, uit de ambt zetten door de tuchtcommisie zie ik meer gebeuren bij artsen die adoptie aanraden.

quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:39 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
[..]

Nee, als je ineens een cloaca hebt ben je niet getraumatiseerd. En een kwakje cellen is geen mensenleven.
Dat is het wel, het groeit, en groeit groter, tot het uit de baarmoeder komt en het opgroeit tot een mens. Dat noem ik wel een mensenleven. Helaas krijgen ze nooit de kans dat ook echt te laten gebeuren.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:18 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
[..]

Nee, de wet doet dat:
[..]

Je berooft het dus niet van het leven dat het niet heeft.
Dan is die wet gewoon fout. Wat overigens een belachelijke wet is, want welke mafkees bepaald dat dit in de wet moet? Iemand met het IQ van een SGPer op de zondagmorgen? Iniedergeval erg laag dus?
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:52 schreef almostdone het volgende:
[..]
jij bent ook een dodo ei? het moet wel haast.
Het enige dodo ei hier, ben jij. Want jij zet hier verschillende beledigingen neer, zonder ook maar een onderbouwing te geven.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:17 schreef snakelady het volgende:
[..]


Ik zou aardig getraumatiseerd zijn als ik ineens een cloaca zou krijgen eigenlijk, heb geen idee wat jij denkt dat een cloaca is maar als mijn ontlasting en urine uit hetzelfde gaatje komen en uit datzelfde gat ook nog eens eieren komen zou ik aardig in paniek raken.

Verders, is het goed zoals het is, niks aan veranderen.
http://www.glynns.co.uk/birth-injury-claims/traumatic-cloaca.php
http://articles.submityou(...)ic-cloaca-169992.php

quote:

Traumatic cloaca is a perineal injury that can occur during childbirth. Fortunately it is a relatively rare event, and of those mothers needing surgical repair for anorectal complications, only around 6% have traumatic cloaca. Even so, it is a severe injury that can cause much distress, causing problems both physically and socially.
Van bevalling kan je een cloaca krijgen mocht je dat nog niet weten.
(Als ik een vrouw met kinderwens was zou ik het ook niet willen weten.)
Gelukkig komt dit maar voor bij 6% van de vrouwen die na de bevalling weer aan elkaar gehecht moeten worden.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:33 schreef mouthman het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor kutargument.....
Maak je een grapje ofzo?
Moet je arts je ook verbieden om in de auto of het vliegtuig te stappen?
Met de suggestie voor een alternatief zet de arts bewust het leven van de patient op het spel (de vrucht is officieel nog niet in leven). Dat mag volgens mij hij/zij niet doen. Natuurlijk wordt de soep niet zo heet gegeten maar als er een wijziging moet komen dan hoort hij de andere kant op te gaan als het ridicule plan van de SGP.
Weer een voorstel de groep extremisten die het liefst zou zien dat een verkracht tienertje ook "gewoon" even "haar" kind op de wereld zou zetten...
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:38 schreef RedVampire het volgende:
[..]
Een beetje tollerantie voor mensen die er een andere levensvisie op na houden zou geen kwaad kunnen...
Vertel dat de SGP.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:39 schreef ratpatat het volgende:
[..]
Overigens, de gezondheid van het kind boeit niks? Eum, ik dacht van wel!
Welk kind? Er is geen kind er is een klompje cellen met mogelijk een antropomorfisch vormpje.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:52 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
[..]

Vertel dat de SGP.
Leg mij eens uit wat er mis is met het bespreken van alternatieve opties als een vrouw bij de dokter komt met een ongewenste zwangerschap? Denk je dat een vrouw een betere mening kan vormen en een beter besluit kan maken als ze minder informatie heeft?
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:56 schreef RedVampire het volgende:
[..]
Leg mij eens uit wat er mis is met het bespreken van alternatieve opties als een vrouw bij de dokter komt met een ongewenste zwangerschap? Denk je dat een vrouw een betere mening kan vormen en een beter besluit kan maken als ze minder informatie heeft?
Dat is niet aan de SGP maar aan de medici.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 16:32 schreef jawatnouweer het volgende:
[..]


Mensenlevens en getraumatiseerde moeders?
Want een ongewenst kind heeft een leven wilde je zeggen?
Goede voorlichting is altijd essentieel. Alles heeft een risico, abortus net zo goed als geen abortus.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:41 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
[..]

http://www.glynns.co.uk/birth-injury-claims/traumatic-cloaca.php
http://articles.submityou(...)ic-cloaca-169992.php

[..]


Van bevalling kan je een cloaca krijgen mocht je dat nog niet weten.
(Als ik een vrouw met kinderwens was zou ik het ook niet willen weten.)
Gelukkig komt dit maar voor bij 6% van de vrouwen die na de bevalling weer aan elkaar gehecht moeten worden.
Nooit van gehoord, zoals ik het lees dus een soort van zeer ernstige totaaltuptuur, maar dat is uiteraard iets anders dan een cloaca zoals bij gevogelte, reptielen en amfibien.


Gelukkig heb ik al 2 kinderen en dat is voldoende voor me.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 18:02 schreef Lekkerkansloosweer het volgende:
[..]

Dat is niet aan de SGP maar aan de medici.
Stel je niet aan. Of je er nu mee eens bent of niet, abortus is een controversieel onderwerp. Het is wenselijk dat hier gewoon een maatschappelijk over mogelijk blijft, en de SGP is als een landelijke politieke partij daar een waardig gesprekspartner in.

We hebben het hier niet over een griepprik.

userIcon
Ja, want huisartsen zijn uit op abortussen
Gezien de vele trieste reacties in dit topic, is het heel goed geweest dat de SGP dit aankaart. En ja, ik ben voor een recht op/vrijheid tot abortus, maar niet voor een duw richting abortus.
54  van 54 reacties op deze pagina. (3 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 19/01 Meer abortus in landen waar verbod geldt53
» 12/01 Staphorst verwijdert abortusinformatie van website96
» 14/12 Minder abortussen in 201015
» 24/05 Ziekenhuizen opereren beter7


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden