Fietspad-paaltjes blijken levensgevaarlijk

Nederland • Geschreven door Jordy Kruse op 03-02-2012 @ 15:06
print 

Paaltjes op een fietspad die ervoor zorgen dat er geen auto's doorheen kunnen, ze lijken onschuldig, maar niets is minder waar. Deze paaltjes zijn namelijk een belangrijke oorzaak van eenzijdige ongelukken met fietsen.

Deze fietsongelukken zijn allerminst onschuldig. Ieder jaar vallen er zo'n 50 doden en 46.000 gewonden door eenzijdige fietsongelukken. Het fietspad-paaltje speelt bij één op de vier van deze ongelukken een rol. 

Veel paaltjes zouden op een verkeerde plek staan, hebben een verkeerde kleur of zijn niet te zien in het donker. Belachelijk, vindt ook onderzoeker Dik de Waard van de verkeersgroep. ''We zijn bruine en zelfs zwarte paaltjes tegengekomen. Wie bedenkt het?"


Bron: De Telegraaf


Lees ook:

» 17/01 Heel langzaam fietsen10
» 19/01 Meer ongelukken met fietsende kinderen46
» 09:51 Vermoorde man gevonden in woning Geleen6
» 09:50 Verhoogd brandgevaar in sommige natuurgebieden5


delen | eKudos nujij

7111 views / 52 reacties
Reacties op dit bericht
52  van 52 reacties op deze pagina. (2 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Inderdaad, spijkermatten werken veel beter
userIcon
Hier hebben paaltjes inderdaad vaak een donkere kleur en vrijwel nooit een reflector oid. Letterlijk levensgevaarlijk.
userIcon
Die cijfers! Sodemieter zeg, da's geen sinecure. Tijd dat die dingen verplicht een lampje krijgen.
Hehe EINDELIJK!!!!

Eindelijk dringt nu ook tot de publieke opinie door wat ik al jaren roep.
En datzelfde geldt ook voor varkensruggen. Maar dat zal ook nog wel een paar jaar duren voor dat inzicht doordringt tot de botte koppen aan de top.

Ook zijn wegversmallingen en bloembakken midden op de weg vaak de oorzaak van een levenslange invaliditeit van oudere fietsers.
Nog afgezien van het feit dat die die obstakels alleen maar contraproductief werken en meer ongevallen en verkeersagressie veroorzaken.

Maar dat alles mag natuurlijk niet in de ongevalsstatistieken van de politie opgenomen worden. We willen bij het statistische gegoochel wel de gewenste uitkomsten krijgen natuurlijk.

O, en nog een stokpaardje van mij: Fietsers en wandelaars 's winters in donkere kleding en zonder verlichting. Ook een punt waarop veel slachtoffers voorkomen kunnen worden.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:08 schreef thunder8 het volgende:
Als die fietsers ook eens voor licht op hun martelvoertuig zouden zorgen, zijn paaltjes ook wat makkelijker te herkennen!
Het licht op de fiets is niet bedoeld als zoeklicht, het verlicht tot op beperkte afstand voor de fiets (meter of 1-2) en is voornamelijk bedoeld zodat anderen JOU kunnen zien.

Die paaltjes moeten gewoon een duidelijke kleur en een aantal reflectors erop krijgen.
userIcon
Belachelijk, vindt ook onderzoeker Dik de Waard van de verkeersgroep. ''We zijn bruine en zelfs zwarte paaltjes tegengekomen. Wie bedenkt het?"

Fashiondesigners?? Of was bruin en zwart de kleur van 2011?
userIcon
Ik had laatst de gemeente al gevraagd of ze deze paaltjes weg wouden halen!

userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:08 schreef thunder8 het volgende:
Als die fietsers ook eens voor licht op hun martelvoertuig zouden zorgen, zijn paaltjes ook wat makkelijker te herkennen!
Helaas zijn de in Nederland legale lampjes wel geschikt om als fietser mee gezien te worden, maar volkomen waardeloos om daadwerkelijk iets mee te zien.

Ik rij dus met topklasse verlichting die geen keurmerk heeft (en ook niet kan krijgen), een SuperNova P99-D, 2 HID(Xenon)-lampen, eentje met een 60 en eentje met een 120 reflector, gevoed door een accu in de vorm van een bidon. Daarmee kan ik 's nachts nog met 30 km/uur op onbekende paden rijden. Alleen moet ik bij tegenliggers wel de unit even naar voren kantelen, want het ik heb hiermee hetzelfde licht als een auto met Xenon-grootlicht.
Zie je weer dat zonder licht rijden niet handig is.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:19 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik rij dus met topklasse verlichting die geen keurmerk heeft (en ook niet kan krijgen), een SuperNova P99-D, 2 HID(Xenon)-lampen, eentje met een 60 en eentje met een 120 reflector, gevoed door een accu in de vorm van een bidon. Daarmee kan ik 's nachts nog met 30 km/uur op onbekende paden rijden. Alleen moet ik bij tegenliggers wel de unit even naar voren kantelen, want het ik heb hiermee hetzelfde licht als een auto met Xenon-grootlicht.
Mag ik je handtekening?
helemaal mee eens, vorig weekend ook nog zo'n paaltje geraak....
Heel mn fiets in de kreukels!! gelukkig zelf niks
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:16 schreef BorusBulldog het volgende:
[..]


Het licht op de fiets is niet bedoeld als zoeklicht, het verlicht tot op beperkte afstand voor de fiets (meter of 1-2) en is voornamelijk bedoeld zodat anderen JOU kunnen zien.

Die paaltjes moeten gewoon een duidelijke kleur en een aantal reflectors erop krijgen.
Ook, maar je bent het toch wel met me eens dat het gebrek aan fatsoenlijke verlichting op het gros van de fietsen op een onverlicht fietspad net zo goed levensgevaarlijk zijn als slecht gemarkeerde paaltjes?

Tegenwoordig sta je er al van te kijken als je een fietser tegenkomt die werkende verlichting heeft en ook nog eens duidelijk zichtbare kleding draagt. Dat zou vanzelfsprekend horen te zijn, maar nee, stel je voor dat iemand je ziet.....

In de wijk waar ik opgroeide stonden ook altijd 2 soorten paaltjes: Donkerbruine met een reflecterende band bovenaan of van die grindpalen zonder reflectie. Daar reed ook nooit iemand tegenaan.

quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:15 schreef schaakstuk het volgende:
O, en nog een stokpaardje van mij: Fietsers en wandelaars 's winters in donkere kleding en zonder verlichting. Ook een punt waarop veel slachtoffers voorkomen kunnen worden.
Helemaal mee eens. Levensgevaarlijk hoe sommige mensen zich kleden of proberen over te gaan in de omgeving. Zijn toch geen militairen die niet gezien mogen worden?
userIcon
Oh die zwarte recycle paaltjes. Ja zonder reflectie kunnen ze erg pijnlijk zijn. Vooral met een paar glaasjes op.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:19 schreef mvdejong het volgende:
[..]

Helaas zijn de in Nederland legale lampjes wel geschikt om als fietser mee gezien te worden, maar volkomen waardeloos om daadwerkelijk iets mee te zien.

Ik rij dus met topklasse verlichting die geen keurmerk heeft (en ook niet kan krijgen), een SuperNova P99-D, 2 HID(Xenon)-lampen, eentje met een 60 en eentje met een 120 reflector, gevoed door een accu in de vorm van een bidon. Daarmee kan ik 's nachts nog met 30 km/uur op onbekende paden rijden. Alleen moet ik bij tegenliggers wel de unit even naar voren kantelen, want het ik heb hiermee hetzelfde licht als een auto met Xenon-grootlicht.
WTF?æ¿

Naja, ieder zijn ding.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:23 schreef meijer24-7 het volgende:
helemaal mee eens, vorig weekend ook nog zo'n paaltje geraak....
Heel mn fiets in de kreukels!! gelukkig zelf niks
Moet je ook niet dronken fietsen!
userIcon
Ik geloof er geen reet van, 46.000.

Dat is 884 per week. En dan ook elke week een dooie. Dat zou je dan echt wel vaker tegenkomen bij media die dat interessant vinden, zoals de Telegraaf of Hart van Nederland.

En hier zijn ze altijd rood met wit gestreept. Geen donkere zwarte ofzo. Die zijn er wel, maar niet op fietspaden.

Ow, verkeerd gelezen, delen door 4 dus. Maar alsnog.
userIcon
quote:
'We zijn bruine en zelfs zwarte paaltjes tegengekomen. Wie bedenkt het?"
Ondere welke steen komt hij vandaan? Die staan er al tientallen jaren .
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:19 schreef mvdejong het volgende:
[..]

Helaas zijn de in Nederland legale lampjes wel geschikt om als fietser mee gezien te worden, maar volkomen waardeloos om daadwerkelijk iets mee te zien.

Ik rij dus met topklasse verlichting die geen keurmerk heeft (en ook niet kan krijgen), een SuperNova P99-D, 2 HID(Xenon)-lampen, eentje met een 60 en eentje met een 120 reflector, gevoed door een accu in de vorm van een bidon. Daarmee kan ik 's nachts nog met 30 km/uur op onbekende paden rijden. Alleen moet ik bij tegenliggers wel de unit even naar voren kantelen, want het ik heb hiermee hetzelfde licht als een auto met Xenon-grootlicht.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:15 schreef schaakstuk het volgende:
Hehe EINDELIJK!!!!

Eindelijk dringt nu ook tot de publieke opinie door wat ik al jaren roep.
En datzelfde geldt ook voor varkensruggen. Maar dat zal ook nog wel een paar jaar duren voor dat inzicht doordringt tot de botte koppen aan de top.

Ook zijn wegversmallingen en bloembakken midden op de weg vaak de oorzaak van een levenslange invaliditeit van oudere fietsers.
Nog afgezien van het feit dat die die obstakels alleen maar contraproductief werken en meer ongevallen en verkeersagressie veroorzaken.

Maar dat alles mag natuurlijk niet in de ongevalsstatistieken van de politie opgenomen worden. We willen bij het statistische gegoochel wel de gewenste uitkomsten krijgen natuurlijk.

O, en nog een stokpaardje van mij: Fietsers en wandelaars 's winters in donkere kleding en zonder verlichting. Ook een punt waarop veel slachtoffers voorkomen kunnen worden.
Hoe wordt een fietser invalide van een bloembak, en waarom werken die meer agressie in de hand?
Ik fiets juist elke dag door een bocht en daarna een rechtstuk waar niks mee gedaan is. Gaat ook langs een school. Daar mag echt wel wat aan gedaan worden. Als fietser wordt er rakelings langs je heen gescheurd met zeer hoge snelheden.
quote:
''We zijn bruine en zelfs zwarte paaltjes tegengekomen. Wie bedenkt het?"
Den ambtenaar die innovatief wil zijn en iets mooiers wil hebben dan die afzichtelijke gele palen?
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:30 schreef Mastertje het volgende:
[..]


[afbeelding]
En die baardmans aan zijn stuur steeds voorover klappen bij een tegenligger hahaha!
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:29 schreef Disavowed het volgende:

[..]


Ondere welke steen komt hij vandaan? Die staan er al tientallen jaren .
Ik denk dat hij paaltjes bedoelt die op de kruispunten staan, midden op het fietspad. Om te voorkomen dat auto's daar in rijden.

Ironisch genoeg staan die juist op de meest gevaarlijke plaats, namelijk daar waar de fietser terdege op het kruisende verkeer moeten letten.
En daarnaast staan ze ook nog eens op de plaats waar fietsers vaak een bocht moeten nemen en ze dus niet zuiver rechtop door de nauwe ruimte tussen paal en stoep kunnen manoeuvreren.

Maar met zulke onbenullige details houden de theoretici achter de tekentafel zich natuurlijk niet bezig.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:30 schreef Mastertje het volgende:
[..]


[afbeelding]
Ja van die lui die zulke sterke lichten hebben dat je verblind wordt. Nee dat is goed voor de veiligheid
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:25 schreef Resonancer het volgende:
[afbeelding]

[afbeelding]
Wat is je punt.
Bij de bovenste is het idd niet zo handig geplaatst
Bij de onderste ligt het aan iemand zelf, kom op, mooi weer, niets aan het handje, en dan tegen zo'n paaltje oprijden, aan de verkeerde kant ook nog
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:31 schreef AgeEll het volgende:
Hoe wordt een fietser invalide van een bloembak, en waarom werken die meer agressie in de hand?
Als bejaarde mensen van de fiets vallen is de kans groot dat ze daardoor voor de rest van hun leven invalide zijn.
Bejaarde mensen zien minder goed in het donker. En de bloembakken zijn puur bedoeld om automobilisten (met volledige verlichting) te treiteren, en er is nauwelijks tot helemaal niet nagedacht over de risico's voor andere weggebruikers.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:19 schreef mvdejong het volgende:
[..]

Helaas zijn de in Nederland legale lampjes wel geschikt om als fietser mee gezien te worden, maar volkomen waardeloos om daadwerkelijk iets mee te zien.

Ik rij dus met topklasse verlichting die geen keurmerk heeft (en ook niet kan krijgen), een SuperNova P99-D, 2 HID(Xenon)-lampen, eentje met een 60 en eentje met een 120 reflector, gevoed door een accu in de vorm van een bidon. Daarmee kan ik 's nachts nog met 30 km/uur op onbekende paden rijden. Alleen moet ik bij tegenliggers wel de unit even naar voren kantelen, want het ik heb hiermee hetzelfde licht als een auto met Xenon-grootlicht.
Weet helaas niet wat het is, want rij geen fiets, maar ik zie liever een vent met een vuurtorenlicht achter een fresnel lens op een fiets dan zo'n donker verklede wegcrimineel zonder licht, reflectors en opvallende fluoriserende kleding.

Niet oplettende fietser zonder licht ook gevaarlijk
Bomen langst de weg ook gevaarlijk.
Stoeprand ook gevaarlijk,tramrails,onbewaakte overweg.
Deel nemen aan het verkeer ook gevaarlijk.

Niet bewegen ook gevaarlijk,word je dik van en slibt dicht,en ga je ook dood.

Wat een gezever vandaag de dag,overal gevaar in zien,iedereen verplicht in een met lucht gevuld pak op de fiets,integraalhelm op en nek bescherming.
En dan nog dat ze iets vinden.

Durf te leven,en tja,...ongeluk sluit je NEVERNOOITNIE uit,
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:47 schreef evil23 het volgende:
Niet oplettende fietser zonder licht ook gevaarlijk
Bomen langst de weg ook gevaarlijk.
Stoeprand ook gevaarlijk,tramrails,onbewaakte overweg.
Deel nemen aan het verkeer ook gevaarlijk.

Niet bewegen ook gevaarlijk,word je dik van en slibt dicht,en ga je ook dood.

Wat een gezever vandaag de dag,overal gevaar in zien,iedereen verplicht in een met lucht gevuld pak op de fiets,integraalhelm op en nek bescherming.
En dan nog dat ze iets vinden.

Durf te leven,en tja,...ongeluk sluit je NEVERNOOITNIE uit,
Verkeersregels dan maar afschaffen? Rijden onder invloed toestaan? Zou wel helpen tegen de overbevolking

Sommige situaties kun je makkelijk voorkomen, en dit is niet vergelijkbaar met een VVD-doos die zeurt dat je misschien kanker kunt krijgen van niet-biologische kippen.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:47 schreef evil23 het volgende:
Niet oplettende fietser zonder licht ook gevaarlijk
Bomen langst de weg ook gevaarlijk.
Stoeprand ook gevaarlijk,tramrails,onbewaakte overweg.
Deel nemen aan het verkeer ook gevaarlijk.

Niet bewegen ook gevaarlijk,word je dik van en slibt dicht,en ga je ook dood.

Wat een gezever vandaag de dag,overal gevaar in zien,iedereen verplicht in een met lucht gevuld pak op de fiets,integraalhelm op en nek bescherming.
En dan nog dat ze iets vinden.

Durf te leven,en tja,...ongeluk sluit je NEVERNOOITNIE uit,
Het gaat er hier om dat de overheid doden en vele gewonden veroorzaakt door een stompzinnig iets als paaltjes midden op het fietspad.

Dat is doelbewust gedaan en dat heeft niks te maken met de alledaagse risico's die sowieso aan het leven leven.
zijn ook levensgevaarlijk, al paar keer met me zatte klats naar huis gefietst en die krengen net kunnen ontwijken. Inmiddels wel 1x op me bakkes gegaan door riggel in het fietstpad, 1x de struiken in gefietst en 1x bovenop een geparkeerde auto gereden
userIcon
Beter uit je doppen kijken als je fietst is geen optie? Toch wel triest dat tegenwoordig de schuld nooit meer bij mensen zelf gelegd wordt maar dat objecten/techniek de schuld krijgen.
userIcon
Nou dan moeten ze maar niet in Almere gaan rijden,want die staan overal op de fietspaden.Alleen zijn die fietspaden niet overal verlicht of goed belicht.Ik heb honderden kilometers af gelegd in Almere,steeds langs die paaltjes,en geen enkele geraakt.Maar ik had dan ook geen koptelefoon op mijn kop of zat tijdens het fietsen op mijn telefoon te smsen!!En dat is gewoon de oorzaak,ze zijn allemaal met iets anders bezig dan op letten waar ze naar toe rijden!!!!
userIcon
Dat ze daar nu pas achterkomen..is al jarenlang een probleem. Paaltjes die op donkere plekken staan..of die er niet altijd staan, ook zo verradelijk.

Hopelijk rusten ze al die paaltjes uit met goeie reflectoren
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:23 schreef meijer24-7 het volgende:
helemaal mee eens, vorig weekend ook nog zo'n paaltje geraak....
Heel mn fiets in de kreukels!! gelukkig zelf niks
Behalve dan je vingers.
Dodelijker dan heroine en THC bij elkaar dus. Gristenen doe uw plicht!!!!
VERBIEDEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:19 schreef mvdejong het volgende:
een SuperNova P99-D, 2 HID(Xenon)-lampen, eentje met een 60 en eentje met een 120 reflector, gevoed door een accu in de vorm van een bidon. Daarmee kan ik 's nachts nog met 30 km/uur op onbekende paden rijden. Alleen moet ik bij tegenliggers wel de unit even naar voren kantelen, want het ik heb hiermee hetzelfde licht als een auto met Xenon-grootlicht.
Je kunt je niet indenken hoe trots ik op je ben, echt!
Ge-wel-dig!


Een beroepstriangeljosti met een verblindende verstraler op zijn trapijzer!
userIcon
Tussen Zeist en de Uithof ook, staat een paaltje in een wegversmalling bij een bocht, verlichting is er daar niet of nauwelijks.
Grote kans dat je daar tegen het paaltje aanknalt als je daar in het donker fietst, zelfs als je gewoon goede verlichting op je fiets hebt want door de bocht schijn je niet met je lamp op het paaltje.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:24 schreef nikosthegriekos het volgende:
[..]


WTF?æ¿

Naja, ieder zijn ding.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:23 schreef nmgn het volgende:
[..]
Mag ik je handtekening?
Je kan zeggen wat je wilt. Hij is toch baas met zulke lampen op zn fiets.

userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:18 schreef Reeleezee het volgende:
[..]
[..]


Je kan zeggen wat je wilt. Hij is toch baas met zulke lampen op zn fiets.

[afbeelding]
Dank U !

Overigens valt het ook op dat op plaatsen waar die paaltjes echt goed zouden werken tegen auto's die smalle dijkjes als doorsteek gebruiken (waar je dus echt als fietser geen automobilist wil zien) vaak verwijderd worden door gemeentewerkers en nooit meer teruggeplaatst (omdat ze het zelf ook wel handig vinden).
Het probleem is hier inderdaad duidelijk tweezijdig.

Aan de ene kant zijn er inderdaad ontzettend debiel vormgegeven en geplaatste paaltjes. De meeste fietspaden heir in Almere zijn gelukkig rood-wit gestreept. Die lichten in het licht van een degelijke koplamp fatsoenlijk op.

Maar je hebt ook veel van die vierkante betonnen en vrij lage paaltjes. Daar heb ik al regelmatig op gevloekt... vooral als ze ook nog eens niet precies middenin staan of midden in een stuk waar je ook moet bij sturen voor een versmalling.

Aan de andere kant rijden er soms ook volslagen idioten rond op de fiets. Óf ze voeren amper licht, óf het zijn van die 'thuiskomlampjes' die net goed gekeurd zijn, maar eigenlijk gewoon afgekeurd zouden moeten worden.

Ik heb fatsoenlijke kopverlichting van Busch&Muller (B&M). Op m'n toerfiets dynamo-gevoed en op m'n stadsfiets batterij-gevoed. Spul geeft 40 lux en zorgt er dus voor dat je ook zelf nog iets kan zien. Als je het goed afstelt heb je wel een bak licht op het fietspad voor je (en kan reflecterende paaltjes al op 50 meter afstand zien) zonder dat je je tegenliggers verblindt.
Wie die achterlijke paaltjes bedacht?
Een opper - ambteNAAR, zo'n betweter, die alleen maar achter een bureautje zat met zijn auto twee straten reed naar zijn werk en die nooit een kilometer fietste?
Vandaag zo'n "belangrijk" uitdagingfiguur meegemaakt die mij op mijn fiets van het fietspad wilde drukken de rozenstruikjes in omdat meneer dat fietspad moest strooien.
Nu kan ik wel waarderen dat er gestrooid wordt, maar het ging om de manier waarop de man mij met zijn bestelauto'tje, een schuiver voor en strooier achterop, probeerde te overrulen. Ik heb hem wijselijk maar de ruimte gegeven.
userIcon
Die paaltjes zijn ook altijd leuk als je zijdelings bij iemand (die niet goed oplet) achterop de fiets zit. Heb zo al een aantal keer mijn knieeen of tenen gestoten.

Wat ook vervelend is: verhogingen ala soortement van 'stoep/ hobbel'.Zit hier mn stad zo'n verhoging net na een fietsers-oversteekplaats (waar van links en rechts ook fietsers komen) maar in het donker zie je dat ding niet liggen waardoor je als je de bocht naar links iets te groot naar rechts neemt, je tegen die 'stoep' op het fietspad aanrijdt.

Kan het niet helemaal goed uitleggen maargoed.
userIcon
vroeger op de basisschool:
fietstocht naar een bedrijf waar je mocht gaan kijken (in dit geval bavaria)
fietsen fietsen fietsen.
paaltje! paaltje! paaltje!
huh? pats! boem! iedereen op elkaar
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 17:30 schreef eymey het volgende:
Het probleem is hier inderdaad duidelijk tweezijdig.

Aan de ene kant zijn er inderdaad ontzettend debiel vormgegeven en geplaatste paaltjes. De meeste fietspaden heir in Almere zijn gelukkig rood-wit gestreept. Die lichten in het licht van een degelijke koplamp fatsoenlijk op.

Maar je hebt ook veel van die vierkante betonnen en vrij lage paaltjes. Daar heb ik al regelmatig op gevloekt... vooral als ze ook nog eens niet precies middenin staan of midden in een stuk waar je ook moet bij sturen voor een versmalling.

Aan de andere kant rijden er soms ook volslagen idioten rond op de fiets. Óf ze voeren amper licht, óf het zijn van die 'thuiskomlampjes' die net goed gekeurd zijn, maar eigenlijk gewoon afgekeurd zouden moeten worden.

Ik heb fatsoenlijke kopverlichting van Busch&Muller (B&M). Op m'n toerfiets dynamo-gevoed en op m'n stadsfiets batterij-gevoed. Spul geeft 40 lux en zorgt er dus voor dat je ook zelf nog iets kan zien. Als je het goed afstelt heb je wel een bak licht op het fietspad voor je (en kan reflecterende paaltjes al op 50 meter afstand zien) zonder dat je je tegenliggers verblindt.
wees blij dat ze bij jullie een lichtje voeren... hier in helmond NIEMAND!
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:43 schreef AgeEll het volgende:
[..]


Wat is je punt.
Bij de bovenste is het idd niet zo handig geplaatst
Bij de onderste ligt het aan iemand zelf, kom op, mooi weer, niets aan het handje, en dan tegen zo'n paaltje oprijden, aan de verkeerde kant ook nog
Niet zo handig...
Paaltjes midden op 'n fietspad vind ik altijd belachelijk, hoeveel kinderen ik er wel niet op heb zien crashen.
Dan liever af en toe 'n auto op het fietspad, geef die gasten dan hoge bekeuringen ipv dit soort gevaarlijke maatregelen.
btw. Bij slecht weer halen ze de paaltjes niet weg hoor, denk ik.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:38 schreef schaakstuk het volgende:
[..]

Ik denk dat hij paaltjes bedoelt die op de kruispunten staan, midden op het fietspad. Om te voorkomen dat auto's daar in rijden.

Ironisch genoeg staan die juist op de meest gevaarlijke plaats, namelijk daar waar de fietser terdege op het kruisende verkeer moeten letten.
En daarnaast staan ze ook nog eens op de plaats waar fietsers vaak een bocht moeten nemen en ze dus niet zuiver rechtop door de nauwe ruimte tussen paal en stoep kunnen manoeuvreren.

Maar met zulke onbenullige details houden de theoretici achter de tekentafel zich natuurlijk niet bezig.
En natuurlijk ook nog een flinke verkeersdrempel, zodat je extra leuk rechtsaf slaat met kind en/of boodschappen achterop. Was weer handig vandaag, met de sneeuw op de weg. Fietspaden zijn hier gewoon sneeuwpaden; waarom zou je wat aan de sneeuw op de doorgaande fietsroutes doen?

quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:47 schreef Athalon1951 het volgende:
[..]


Weet helaas niet wat het is, want rij geen fiets, maar ik zie liever een vent met een vuurtorenlicht achter een fresnel lens op een fiets dan zo'n donker verklede wegcrimineel zonder licht, reflectors en opvallende fluoriserende kleding.

Ik weet ook niet wat dat is, ook al doe ik zo veel mogelijk op de fiets. Van zwaar tegenlicht raak ik verblind. Ook van die zieke knipperende schelle lampjes achterop, waar sommigen bij zweren omdat ze er zo goed mee gezien kunnen worden. Die mensen en hun fiets zie ik dan natuurlijk niet.

Ik begrijp niet dat er zwarte, donkerblauwe en grijze regenkleding op de markt mag zijn. Dat maakt je met opzet onzichtbaar. Het regenhoedje van de ANWB is ook zwart.
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 15:15 schreef schaakstuk het volgende:
Hehe EINDELIJK!!!!

Eindelijk dringt nu ook tot de publieke opinie door wat ik al jaren roep.
En datzelfde geldt ook voor varkensruggen. Maar dat zal ook nog wel een paar jaar duren voor dat inzicht doordringt tot de botte koppen aan de top.

Ook zijn wegversmallingen en bloembakken midden op de weg vaak de oorzaak van een levenslange invaliditeit van oudere fietsers.
Nog afgezien van het feit dat die die obstakels alleen maar contraproductief werken en meer ongevallen en verkeersagressie veroorzaken.

Maar dat alles mag natuurlijk niet in de ongevalsstatistieken van de politie opgenomen worden. We willen bij het statistische gegoochel wel de gewenste uitkomsten krijgen natuurlijk.

O, en nog een stokpaardje van mij: Fietsers en wandelaars 's winters in donkere kleding en zonder verlichting. Ook een punt waarop veel slachtoffers voorkomen kunnen worden.
Er mag in je rijtje ook nog wel fietsers met een koptelefoon op bij wat mij betreft.
52  van 52 reacties op deze pagina. (2 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 17/01 Heel langzaam fietsen10
» 19/01 Meer ongelukken met fietsende kinderen46
» 09:51 Vermoorde man gevonden in woning Geleen6
» 09:50 Verhoogd brandgevaar in sommige natuurgebieden5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden