'Langer doorwerken stijgt spectaculair'

Economie • Geschreven door ANP op 02-02-2012 @ 18:12 - gepost door bennootje
print 

De leeftijd waarop werknemers met pensioen gaan, stijgt 'spectaculair' volgens minister Henk Kamp (Sociale Zaken). Volgens Kamp is de gemiddelde uittreedleeftijd sinds 2006 tijd gestegen naar 63 jaar nu. "Als we zo doorgaan is dat in 2020 66 jaar", aldus de minister donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer.

Kamp reageerde met deze cijfers op zorgen in de Kamer, onder meer bij regeringspartij CDA, over de kansen van ouderen om daadwerkelijk langer door te werken als de AOW-leeftijd omhoog gaat. Volgens de minister stemmen ervaringen uit het verleden positief. Hij zei dan ook een eerder uitgesproken ambitie van werkgevers en de vakbeweging te onderschrijven dat de arbeidsdeelname van 55-plussers in 10 jaar tijd even hoog moet zijn als die van 55-minners.

"Ik vind dat we in 2020 op een gemiddelde uittreedleeftijd van 66 jaar moeten zitten", zei de minister. Volgens zijn wetsvoorstel wordt de AOW-leeftijd in 2020 ook verhoogd van 65 naar 66 jaar.

'Langer doorwerken stijgt spectaculair'
'Langer doorwerken stijgt spectaculair' (Foto: ANP)


Bron: ANP


Lees ook:

» 02/02 Kamp haalt hard uit naar SP in AOW-debat84
» 01/02 SP sluit steun aan hogere pensioenleeftijd niet uit49
» 01/02 Politiek wil AOW-uitkering niet verhogen21
» 31/01 Kamermeerderheid voor korting pensioenen49


delen | eKudos nujij

4095 views / 43 reacties
Reacties op dit bericht
43  van 43 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
ik dacht dat er achter zou staan "in populariteit"....
userIcon
Oh ik dacht langer doorwerken tot in de avond
userIcon
quote:
"Ik vind dat we in 2020 op een gemiddelde uittreedleeftijd van 66 jaar moeten zitten",
Als jij lekker zit te rentenieren zeker.
userIcon
Ik zeg 67..wie bied meer!
oorzaak niet meer rond kunnen komen.
userIcon
Mjah, tegenwoordig hebben ook veel meer mensen een minder arbeidsintensieve kantoorbaan, ivm met vroeger waarbij je meer mensen had die zwaardere arbeid moesten verrichten en dus eerder 'op' waren.

Gezien het beleid van dit kabinet denk ik eerlijk gezegd dat we straks dus weer meer mensen zullen hebben die zwaarder en laaggeschoold werk moeten doen, en minder mensen die kunnen afstuderen en dus 'zachter' werk doen, dus de conclusie die Kamp trekt dat we straks die uittredingsleeftijd op 66 jaar hebben, deel ik niet echt. Tenminste, niet op de langere termijn.
userIcon
Eigenlijk zou je naar het aantal dienstjaren moeten kijken. Iemand die met vijftien is begonnen, werkt immers wel wat langer dan een eeuwige student.
Wanneer stoppen we nu eens met de verneukeratieve term "langer werken"?
Dat werk is er helemaal niet! Zeker niet voor ouderen.
Het gaat gewoon over bezuinigen en inkomens verlagen.
Kijk, waar de VVD voor staat verafschuw ik sowieso maar dat ze zich ook nog eens als wolven in schaapskleren gedragen maakt het nog erger.
userIcon
Behalve natuurlijk voor de veelverdieners die lekker op tijd gaan genieten.

Wanneer gaat de overheid eens wat doen aan leeftijdsdiscriminatie dat tot 6 keer vaker voorkomt dan andere vormen van discriminatie. Hierdoor staan veel mensen die graag willen werken als vroeg aan de kant.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:15 schreef almostdone het volgende:
oorzaak niet meer rond kunnen komen.
Idd, bij ons lopen ook 65 plussers omdat ze het ander niet redden.
Let wel die mensen hebben meer dan 50 jaar gewerkt
userIcon
Wanneer word oud té oud?

Hoe kunnen wij een efficiënte samenleving en economie hebben als al deze mensen steeds langer blijven leven en daardoor steeds meer weghalen van de samenleving dan dat ze teruggeven?

(Disclaimer: Zijn genoeg ouderen die wél een constructieve levensvervulling hebben gevonden.)
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:16 schreef trabant het volgende:
Eigenlijk zou je naar het aantal dienstjaren moeten kijken. Iemand die met vijftien is begonnen, werkt immers wel wat langer dan een eeuwige student.
40 jaar moet genoeg zijn
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:14 schreef hanns het volgende:
Ik zeg 67..wie bied meer!
Ik ga wel voor 68
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:21 schreef rutger05 het volgende:
Behalve natuurlijk voor de veelverdieners die lekker op tijd gaan genieten.

Wanneer gaat de overheid eens wat doen aan leeftijdsdiscriminatie dat tot 6 keer vaker voorkomt dan andere vormen van discriminatie. Hierdoor staan veel mensen die graag willen werken als vroeg aan de kant.
En aangezien die mensen vaak niet meer aan de bak komen, kun je daaruit opmaken dat er weinig behoefte bij bedrijven bestaat om de AOW leeftijd te verhogen; als je ziet hoe moeilijk mensen van boven de 50 werk vinden mag de AOW leeftijd wat de bedrijven betreft fors omlaag.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:15 schreef almostdone het volgende:
oorzaak niet meer rond kunnen komen.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:23 schreef Jamiroquai het volgende:
Wanneer word oud té oud?

Hoe kunnen wij een efficiënte samenleving en economie hebben als al deze mensen steeds langer blijven leven en daardoor steeds meer weghalen van de samenleving dan dat ze teruggeven?

(Disclaimer: Zijn genoeg ouderen die wél een constructieve levensvervulling hebben gevonden.)
65 jaar is voor een stratenmaker eigenlijk al te oud, laat staan 68 jaar. Mensen met een zwaar beroep zouden eerder met pensioen moeten gaan.
En nee, ik heb geen zwaar beroep, ik ben kantoorpik.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:24 schreef Jinglebones het volgende:
[..]


Ik ga wel voor 68
Aangezien mensen van boven de 50 moeilijk aan het werk komen bied ik minder en wel 50.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:28 schreef Jeroen_Blueman het volgende:
[..]


65 jaar is voor een stratenmaker eigenlijk al te oud, laat staan 68 jaar. Mensen met een zwaar beroep zouden eerder met pensioen moeten gaan.
En nee, ik heb geen zwaar beroep, ik ben kantoorpik.
Ik zou het niet overleven zo'n kutbaan
userIcon
quote:
De leeftijd waarop werknemers met pensioen gaan, stijgt 'spectaculair' volgens minister Henk Kamp (Sociale Zaken).
Het aantal kankerpatienten is de afgelopen 10 jaar ook met een spectaculaire 36% gestegen en de piek is nog lang niet bereikt
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:14 schreef hanns het volgende:
Ik zeg 67..wie bied meer!
Henk Kamp wil ik graag met terugwerkende kracht op zijn twintigste met pensioen sturen.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:28 schreef Jeroen_Blueman het volgende:
[..]


65 jaar is voor een stratenmaker eigenlijk al te oud, laat staan 68 jaar. Mensen met een zwaar beroep zouden eerder met pensioen moeten gaan.
En nee, ik heb geen zwaar beroep, ik ben kantoorpik.
Klopt. Ik ben overigens benieuwd of mensen die geen werk kunnen krijgen of in de AOW terecht zijn gekomen op een of andere manier meegeteld worden.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:24 schreef Jinglebones het volgende:
[..]


Ja, vreselijk als mensen succesvol zijn
Zoals bijvoorbeeld overbetaalde bankiers en managers met hun dikke bonussen en hun schaamteloze graaigedrag.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:15 schreef almostdone het volgende:
oorzaak niet meer rond kunnen komen.
nee, mensen gaan later dood
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:16 schreef Yi-Long het volgende:
Mjah, tegenwoordig hebben ook veel meer mensen een minder arbeidsintensieve kantoorbaan, ivm met vroeger waarbij je meer mensen had die zwaardere arbeid moesten verrichten en dus eerder 'op' waren.

Gezien het beleid van dit kabinet denk ik eerlijk gezegd dat we straks dus weer meer mensen zullen hebben die zwaarder en laaggeschoold werk moeten doen, en minder mensen die kunnen afstuderen en dus 'zachter' werk doen, dus de conclusie die Kamp trekt dat we straks die uittredingsleeftijd op 66 jaar hebben, deel ik niet echt. Tenminste, niet op de langere termijn.
Mag je mij uit gaan leggen waarom ineens meer mensen lager en zwaarder werk moeten gaan doen in een kennis economie?
Of je laat je uitschrijven en betaald geen belasting meer --> lekker sparen voor je oude dag en stoppen wanneer jij dat wilt.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:23 schreef Jamiroquai het volgende:
Wanneer word oud té oud?

Hoe kunnen wij een efficiënte samenleving en economie hebben als al deze mensen steeds langer blijven leven en daardoor steeds meer weghalen van de samenleving dan dat ze teruggeven?

(Disclaimer: Zijn genoeg ouderen die wél een constructieve levensvervulling hebben gevonden.)
Wat impliceer je?
Een maximale leeftijd instellen?
Misschien een maximale leeftijd voor het plebs en gehandicapten geheel elimineren?
Dit jaar schijnt er een nieuwe verfilming van Logans Run uit te komen dus wie weet wint je idee wel populariteit.
Uiteraard, dat wordt pas opgetrokken als de babyboomers massaal al met pensioen zijn
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:42 schreef Spritzr het volgende:
[..]

nee, mensen gaan later dood
3 jaar langer hulpbehoevend in een verzorgingstehuis.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:24 schreef Jinglebones het volgende:
[..]


Ja, vreselijk als mensen succesvol zijn
Er zijn weinigen die de ander het success niet gunnen, als dat ook daadwerkelijk verdiend is. De beloning staat zelden in verhouding met de geleverde prestatie, en het is vrij logisch dat je dan wrijving krijgt.

..en nee, je maakt me niet wijs dat iemand 50x meer kan presteren dan een stratenmaker.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:28 schreef Jeroen_Blueman het volgende:
[..]


65 jaar is voor een stratenmaker eigenlijk al te oud, laat staan 68 jaar. Mensen met een zwaar beroep zouden eerder met pensioen moeten gaan.
En nee, ik heb geen zwaar beroep, ik ben kantoorpik.
Iemand van 65 is al grijs en gerimpeld en de vele kwaaltjes van het ouder worden beginnen zich al te roeren.
Bij een beroep als stratenmaker ben je ver voor je 65ste op hoor.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:49 schreef Wapperbaard het volgende:
[..]

Iemand van 65 is al grijs en gerimpeld en de vele kwaaltjes van het ouder worden beginnen zich al te roeren.
Bij een beroep als stratenmaker ben je ver voor je 65ste op hoor.
Ja dat bedoelde ik.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:32 schreef etuiedelapiel het volgende:
[..]
Ik zou het niet overleven zo'n kutbaan
Lol.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:42 schreef Spritzr het volgende:


nee, mensen gaan later dood
Ze hebben het steeds over de levensverwachting dus het zou zomaar kunnen dat er minder kinderen overlijden.
Dat heeft niks te maken met de ouder wordende werknemer maar op die manier liegt Henk Wachtgeld Kamp zich er doorheen.
quote:
Kamp reageerde met deze cijfers op zorgen in de Kamer, onder meer bij regeringspartij CDA, over de kansen van ouderen om daadwerkelijk langer door te werken als de AOW-leeftijd omhoog gaat.
Het scheelt dat je daar als politicus over het algemeen geen last van hebt. Andere beroepen zullen een stuk moeilijker zijn om als oudere nog aan de slag te komen. Maar he, lekker boeiend!
verdomme en volgens mijn facebook app wordt ik maar 65.... -.-"
kan ik ook niet sparen voor mijn pensioen?? :p
userIcon
Achterlijke kwal.
userIcon
Rot op stomme VVD hoer!
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 19:06 schreef Jeroen_Blueman het volgende:
[..]


Ja dat bedoelde ik.
Haa okay.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:43 schreef WiXX het volgende:
[..]


Mag je mij uit gaan leggen waarom ineens meer mensen lager en zwaarder werk moeten gaan doen in een kennis economie?
We zijn al jaren flink aan het bezuinigen op onze zng 'kenniseconomie', terwijl juist veel meer opkomende landen er flink in investeren, waardoor we straks gewoon middenmoot worden... en dan zijn we hele dure middenmoot.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:43 schreef WiXX het volgende:
[..]


Mag je mij uit gaan leggen waarom ineens meer mensen lager en zwaarder werk moeten gaan doen in een kennis economie?
Wat is er Gvd lager aan de man die je auto maakt?
Ik mis het woordje MOET in de titel ?
Ik denk dat de verhoging van de pensioenleeftijd hier weinig mee te maken heeft. Eerder de algemen economische situatie.
Ik heb 5 jaar geleden nog meegemaakt dat hier mensen met 55 en 57 met de VUT gestuurd werden, volledig betaald door de baas en de overheid (ww-uitkering met aanvulling tot 100%, inclusief pensioenpremies). Daar is nu natuurlijk geen geld voor.

En het was ook belachelijk. Wij betalen nu nog ww-uitkeringen van mensen die geen 65 zijn en gewoon naar huis zijn gestuurd "omdat het kon". En ik moet tot mijn GVD'se 67 doorwerken (als het tegen die tijd niet 70 is geworden). Ja, het is terecht dat die mensen ook op hun pensioen gekort worden, want ik betaal ook hun vroegpensioen en ik word op mijn pensioen gekort (hogere premies, middenloon, pas ingaand bij 67 of later).
43  van 43 reacties op deze pagina. (1 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 02/02 Kamp haalt hard uit naar SP in AOW-debat84
» 01/02 SP sluit steun aan hogere pensioenleeftijd niet uit49
» 01/02 Politiek wil AOW-uitkering niet verhogen21
» 31/01 Kamermeerderheid voor korting pensioenen49


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden