Bouwbedrijf ontslaat koukleum toch niet

Economie • Geschreven door Novum op 02-02-2012 @ 17:15
print 

Een bouwvakker die zou worden ontslagen omdat hij vanwege de kou niet wilde werken, houdt zijn baan toch. Zijn werkgever, het bouwbedrijf Nooijens, had dinsdag gedreigd hem op staande voet te ontslaan omdat hij gebruik wilde maken van zijn recht op vorstverlet, meldt FNV Bouw & Infra donderdag.

Als de temperatuur onder de min 6 graden komt, mogen bouwvakkers volgens de cao hun werk neerleggen, tenzij hun werkgever maatregelen treft om de werkplek minder koud te krijgen. De gevoelstemperatuur op de bouwplaats in Vlaardingen lag onder de min 6 graden, maar het bouwbedrijf stond erop dat de man zou doorwerken.

De vakbond adviseerde de bouwvakker om een klacht in te dienen tegen zijn werkgever. FNV Bouw & Infra ging vervolgens naar het bouwbedrijf om te bemiddelen, met als resultaat dat hij door kon werken in een minder koude omgeving. Het dreigende ontslag werd ingetrokken.


Bron: Novum


Lees ook:

» 10/01 Bouwvakker overleden door vallende plaat24
» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13


delen | eKudos nujij

4252 views / 47 reacties
Reacties op dit bericht
47  van 47 reacties op deze pagina. (2 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Netjes opgelost.

Werkgevers die lak aan de regels hebben
userIcon
..maar wedden dat de werknemer nu wel een aantekening in zijn dossier heeft?
quote:
FNV Bouw & Infra ging vervolgens naar het bouwbedrijf om te bemiddelen, met als resultaat dat hij door kon werken in een minder koude omgeving.
En toen dacht ie KUT. Nou krijg alsnog geen vrije dagen doorbetaald
Mee eens, echter er zijn 2 kanten aan dit verhaal. Die bouwvakker staat in zijn recht om bij zulke kou het werk neer te leggen, echter de bouwbedrijven krijgen geen enkele compensatie voor gederfde inkomsten terwijl die bouwvakker gewoon netjes doorbetaald moet worden, werk of niet. Dit stelt de werkgever voor moeilijke keuzes...Maar ik ben het er mee eens dat zulke bedrijven vaak hele koppige aso's in dienst heeft die mensen vaak als werkslaafjes ziet.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 17:25 schreef Nemephis het volgende:
..maar wedden dat de werknemer nu wel een aantekening in zijn dossier heeft?
Natuurlijk, als werkgevers iets niet willen is het wel een werknemer die opkomt voor zijn rechten.
Hoe haalt ie het in zijn hoofd.

Wat mij betreft krijgt het bedrijf een aantekening bij de arbeidsinspectie voor regelmatige controle.
userIcon
Hoe zijn al die huizen in Siberië en zulke gebieden dan gebouwd vraag ik me gelijk af als ik zo'n bericht lees.
userIcon
En zo sta je opeens op minder goede voet met de baas, die na de vorst alles zal aangrijpen om een ontslag alsnog te bekrachtigen.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 17:29 schreef BlueMage het volgende:
Hoe zijn al die huizen in Siberië en zulke gebieden dan gebouwd vraag ik me gelijk af als ik zo'n bericht lees.
in de bouwvakvakantie
Waarschijnlijk mag een collega (die niet durft te klagen) zijn werk nu doen
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 17:35 schreef MrTorture het volgende:
Waarschijnlijk mag een collega (die niet durft te klagen) zijn werk nu doen
ik snap eigenlijk niet dat die man in zijn uppie daar aan het werk was...
Hmmm waarom lees ik dit als een reclame berichtje voor de vakbond?

An sich goed werk verricht, maar ik zie niet waarom dit nieuws is...
Iemand ontslaan omdat hij gebruik wil maken van zijn rechten..

quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 17:51 schreef El_Psycho het volgende:
Hmmm waarom lees ik dit als een reclame berichtje voor de vakbond?
..omdat je vakbonen ellendige dingen vindt en die conclusie het meest aansluit bij wat je luie geest wil horen?
userIcon
Wat een mietjes. Gewoon een bouwkachel kopen, heb je nergens last van!
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 17:58 schreef Dayan het volgende:
Het is helemaal niet koud. Daar kan je je trouwens tegen beschermen. Luie flikker.
..je bent een stuk hufter, en ik ga je tot in detail uitleggen waarom; of je het al dan niet koud hebt, ligt enigzins aan je gewicht (je hoeveelheid vet) en je bloeddruk. Magere mensen (zoals mensen die veel fysieke arbeid verrichten) koelen daarmee sneller af - en als je stilstaat in de wind is onderkoeling zelfs een mogelijkheid.

Je bent helemaal een hufter, aangezien je deze mensen dan ook nog uitmaakt voor "lui".

Ik hoop dat je eerstdaags op straat staat en daar mag overnachten. Leer je misschien eens wat inlevingsvermogen.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 17:58 schreef Dayan het volgende:
Het is helemaal niet koud. Daar kan je je trouwens tegen beschermen. Luie flikker.
zegt iemand die duidelijk nooit buiten heeft gewerkt
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 17:29 schreef Bushmaster het volgende:
En zo sta je opeens op minder goede voet met de baas, die na de vorst alles zal aangrijpen om een ontslag alsnog te bekrachtigen.
Precies, hij mag wel uitkijken. De baas heeft een goed/lange-termijn geheugen.
userIcon
Watjes, ik sta ook gewoon iedere dag in de kou te werken, en ik klaag ook niet.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 17:29 schreef BlueMage het volgende:
Hoe zijn al die huizen in Siberië en zulke gebieden dan gebouwd vraag ik me gelijk af als ik zo'n bericht lees.
http://frontpage.fok.nl/nieuws/525101/1/1/50/weer-tientallen-doden-door-kou-in-oekraine.html
De wet heeft het toch niet over een 'gevoels' temperatuur? Wat geeft de thermometer aan?

Ik wil trouwens ook wel weten wat de gevoelstemperatuur is als je met tegenwind moet fietsen.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:18 schreef KlapMongeaul het volgende:
Watjes, ik sta ook gewoon iedere dag in de kou te werken, en ik klaag ook niet.
In de koelcel ?
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:24 schreef peaeffgreen het volgende:
De wet heeft het toch niet over een 'gevoels' temperatuur? Wat geeft de thermometer aan?

Ik wil trouwens ook wel weten wat de gevoelstemperatuur is als je met tegenwind moet fietsen.
Gelukkig hoef je dat niet 8 uur per dag te doen.
Hhmm ik zou eigenlijk niet meer willen werken bij een bedrijf dat mij zo behandeld... maar misschien gaat hij ondertussen ander werk zoeken bij een ander bedrijf.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:25 schreef Spritzr het volgende:
[..]

In de koelcel ?
Buiten.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:38 schreef RedNeck.nl.Returns het volgende:
Ali55J zit ook in de vorstverlet.
Ze moeten zijn uitkering maar komen brengen.
Het is te koud voor nieuwe Nederlanders om de deur uit te gaan.
..ik schaam me er steeds vaker voor dat ik Nederlander ben.

Nee, dat zeg ik verkeerd; ik schaam me ervoor dat JIJ een Nederlander moet voorstellen
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 17:29 schreef BlueMage het volgende:
Hoe zijn al die huizen in Siberië en zulke gebieden dan gebouwd vraag ik me gelijk af als ik zo'n bericht lees.
Ik vraag me af of je niet doorhebt dat mensen die opgegroeid zijn in Siberie beter tegen de kou kunnen dan, pakweg, jij of je ouders.
userIcon
Nergens zie ik staan of de werkgever eigenlijk in zijn recht stond.
De gevoelstemperatuur mag dan wel -6 graden celcius zijn geweest, maar hoeveel was de temperatuur op de thermometer?

Als die bijv -4 graden celcius was, had de werkgever gelijk.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:57 schreef FF het volgende:
Nergens zie ik staan of de werkgever eigenlijk in zijn recht stond.
De gevoelstemperatuur mag dan wel -6 graden celcius zijn geweest, maar hoeveel was de temperatuur op de thermometer?

Als die bijv -4 graden celcius was, had de werkgever gelijk.

Er is nog altijd een groot verschil tussen de temperatuur op de thermometer en de gevoelstemperastuur.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 17:26 schreef pmf71 het volgende:
Mee eens, echter er zijn 2 kanten aan dit verhaal. Die bouwvakker staat in zijn recht om bij zulke kou het werk neer te leggen, echter de bouwbedrijven krijgen geen enkele compensatie voor gederfde inkomsten terwijl die bouwvakker gewoon netjes doorbetaald moet worden, werk of niet. Dit stelt de werkgever voor moeilijke keuzes...Maar ik ben het er mee eens dat zulke bedrijven vaak hele koppige aso's in dienst heeft die mensen vaak als werkslaafjes ziet.
Dit wordt gewoon in de offerte opgenomen hoor!
userIcon
Ik heb ooit op een stage mogen landmeten bij een temperatuur van rond de 0 graden. En hoewel ik helemaal ingepakt was met meerdere lagen en toch was verkleumd tot op het bot (en zo ziek als een hond de volgende dag).

Er zijn gewoon regels voor bouwvakkers om ze te beschermen. vorstverlet (en de koppeling aan gevoelstemperatuur) is er 1 van. Probeer jij nog maar eens een spijker of een staaf wapening vast te houden als je handen verkrampt zijn van de kou. Lekker veilig!
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:57 schreef FF het volgende:
Nergens zie ik staan of de werkgever eigenlijk in zijn recht stond.
De gevoelstemperatuur mag dan wel -6 graden celcius zijn geweest, maar hoeveel was de temperatuur op de thermometer?

Als die bijv -4 graden celcius was, had de werkgever gelijk.
Wat een verschrikkelijk dom gezwam

Juist de gevoelstemperatuur is belangrijk, dat is toch wat je VOELT buiten, of niet dan?
Of denk je dat het buiten aangenamer is als de thermometer -4 graden aangeeft met een noordoostenwind van kracht 8, dan wanneer het -5 graden is en windstil?

Ga IQ kweken.
userIcon
Ik dacht dat vorstverlet een paar jaar geleden was afgeschaft, de bouwbedrijven wilden die premies liever zelf houden en zouden dan zorgen voor passende maatregelen bij koud weer.
wat een watje....
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 19:33 schreef Stupendous76 het volgende:
Ik dacht dat vorstverlet een paar jaar geleden was afgeschaft, de bouwbedrijven wilden die premies liever zelf houden en zouden dan zorgen voor passende maatregelen bij koud weer.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vorstverlet
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:08 schreef Avernis het volgende:
[..]

..je bent een stuk hufter, en ik ga je tot in detail uitleggen waarom; of je het al dan niet koud hebt, ligt enigzins aan je gewicht (je hoeveelheid vet) en je bloeddruk. Magere mensen (zoals mensen die veel fysieke arbeid verrichten) koelen daarmee sneller af - en als je stilstaat in de wind is onderkoeling zelfs een mogelijkheid.

Je bent helemaal een hufter, aangezien je deze mensen dan ook nog uitmaakt voor "lui".

Ik hoop dat je eerstdaags op straat staat en daar mag overnachten. Leer je misschien eens wat inlevingsvermogen.
Magere bouwvakkers die stil staan? waar heb je het over?

Nee maar best koud als je staal en steen/beton in je klauwen hebt.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 20:39 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]


Magere bouwvakkers die stil staan? waar heb je het over?

Nee maar best koud als je staal en steen/beton in je klauwen hebt.
Ze moeten zich niet zo aanstellen.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 19:03 schreef Ordos20 het volgende:
Ik heb ooit op een stage mogen landmeten bij een temperatuur van rond de 0 graden. En hoewel ik helemaal ingepakt was met meerdere lagen en toch was verkleumd tot op het bot (en zo ziek als een hond de volgende dag).

Er zijn gewoon regels voor bouwvakkers om ze te beschermen. vorstverlet (en de koppeling aan gevoelstemperatuur) is er 1 van. Probeer jij nog maar eens een spijker of een staaf wapening vast te houden als je handen verkrampt zijn van de kou. Lekker veilig!
Dan ben je niets gewend en heb je misschien toch niet zo goed gekleed (geen katoen op je huid, trekt vocht aan).

Daarnaast moet je wel in beweging blijven, gisteren ook 10 uur gewerkt waarvan zeker 60% buiten, toch wel goed te doen hoor.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 20:43 schreef Bramdecaviaeter het volgende:
[..]


Dan ben je niets gewend en heb je misschien toch niet zo goed gekleed (geen katoen op je huid, trekt vocht aan).

Daarnaast moet je wel in beweging blijven, gisteren ook 10 uur gewerkt waarvan zeker 60% buiten, toch wel goed te doen hoor.
Agree, als je je goed kleedt en in beweging blijft heb je het echt niet koud.
Vandaag stond ik grotendeels stil, maar had het alleen de eerste 2 uur 8-10 even frisjes.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:08 schreef Avernis het volgende:
[..]

..je bent een stuk hufter, en ik ga je tot in detail uitleggen waarom; of je het al dan niet koud hebt, ligt enigzins aan je gewicht (je hoeveelheid vet) en je bloeddruk. Magere mensen (zoals mensen die veel fysieke arbeid verrichten) koelen daarmee sneller af - en als je stilstaat in de wind is onderkoeling zelfs een mogelijkheid.

Je bent helemaal een hufter, aangezien je deze mensen dan ook nog uitmaakt voor "lui".

Ik hoop dat je eerstdaags op straat staat en daar mag overnachten. Leer je misschien eens wat inlevingsvermogen.
Je bent een oud wijf met te veel tijd. Wat een geneuzel zeg. Ik heb een vetgehalte van nulkommanul en werk de helft van de tijd buiten.
Ik zie trouwens de hele dag mensen buiten aan het werk. Het is helemaal niet koud als je je goed kleedt en in beweging bent. Mietje.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 18:38 schreef RedNeck.nl.Returns het volgende:
Ali55J zit ook in de vorstverlet.
Ze moeten zijn uitkering maar komen brengen.
Het is te koud voor nieuwe Nederlanders om de deur uit te gaan.
Ali55 heeft ook hitteverlet. Hij heeft altijd verlet. De SP moet maar gauw gaan regeren. Kan ie zn slappe handjes laten wapperen.
userIcon
De beste stuurlui staan weer eens aan wal.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 17:26 schreef pmf71 het volgende:
Mee eens, echter er zijn 2 kanten aan dit verhaal. Die bouwvakker staat in zijn recht om bij zulke kou het werk neer te leggen, echter de bouwbedrijven krijgen geen enkele compensatie voor gederfde inkomsten terwijl die bouwvakker gewoon netjes doorbetaald moet worden, werk of niet. Dit stelt de werkgever voor moeilijke keuzes...
Dat heet ondernemersrisico en als je daar niet mee om kunt gaan dan moet je geen ondernemer worden. Vorig jaar was het recordwarm en hebben ze het hele jaar door kunnen werken.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 23:15 schreef Dayan het volgende:
[..]

Je bent een oud wijf met te veel tijd. Wat een geneuzel zeg. Ik heb een vetgehalte van nulkommanul en werk de helft van de tijd buiten.
Ik zie trouwens de hele dag mensen buiten aan het werk. Het is helemaal niet koud als je je goed kleedt en in beweging bent. Mietje.
Als je een vetgehalte van 0,0 hebt, dan ben je dood - ik geloof graag dat je het dan niet meer koud hebt

Ik had het er niet over of je jezelf als mager ziet, stuk rund
quote:
Op vrijdag 3 februari 2012 @ 12:14 schreef Avernis het volgende:
[..]

Als je een vetgehalte van 0,0 hebt, dan ben je dood - ik geloof graag dat je het dan niet meer koud hebt
Je moet dat ook niet letterlijk nemen dooie.
quote:

Ik had het er niet over of je jezelf als mager ziet, stuk rund
Dayan mager. Was dat maar waar
Ik weet wel waar je over neuzelt maar ik ben het gewoon niet met je eens. Dat is heel iets anders, stom varken.

[ Bericht gewijzigd door Dayan op vrijdag 3 februari 2012 @ 13:31 ]
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 17:26 schreef pmf71 het volgende:
Mee eens, echter er zijn 2 kanten aan dit verhaal. Die bouwvakker staat in zijn recht om bij zulke kou het werk neer te leggen, echter de bouwbedrijven krijgen geen enkele compensatie voor gederfde inkomsten terwijl die bouwvakker gewoon netjes doorbetaald moet worden, werk of niet. Dit stelt de werkgever voor moeilijke keuzes...Maar ik ben het er mee eens dat zulke bedrijven vaak hele koppige aso's in dienst heeft die mensen vaak als werkslaafjes ziet.
Onzin, een werkgever kan zich er gewoon tegen verzekeren.
Veel willen dat niet, omdat dat geld kost, terwijl ze uiteindelijk duurder uitzijn wanneer het personeel thuis zit.
47  van 47 reacties op deze pagina. (2 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 10/01 Bouwvakker overleden door vallende plaat24
» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht39
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden