Eurolanden gepolst voor extra miljarden Griekenland

Economie • Geschreven door Novum/AP op 02-02-2012 @ 14:45 - gepost door harry64
print 

De Europese Unie heeft de zeventien eurolanden gevraagd om vijftien miljard euro extra vrij te maken voor Griekenland, bovenop de 130 miljard euro aan noodgelden die al toegezegd waren. Dat heeft een anonieme official van de EU donderdag gezegd.

De official sprak anoniem vanwege de gevoeligheid van het onderwerp. Volgens hem heeft de trojka van de EU, het Internationaal Monetair Fonds en de Europese Centrale Bank ontdekt dat de Grieken nog steeds een tekort hebben, ook al lukt de kwijtscheldingsdeal door de banken waarover momenteel onderhandeld wordt.

Het gat kan gevuld worden door extra toezeggingen van eurolanden, suggereert de EU-official. Daarnaast kunnen centrale banken of genationaliseerde banken uit die landen extra verlies nemen op hun Griekse staatsobligaties. De ECB en nationale centrale banken hebben naar schatting 50 tot 55 miljard euro aan Griekse schuldpapieren in de kluis.


Bron: Novum/AP


Lees ook:

» 01/02 'Minder letten op Grieks tekort'20
» 28/01 Duitse druk op Griekenland25
» 26/01 'Banken accepteren Griekse rente onder 4 procent'14
» 24/01 Ministers eens over noodfonds5


delen | eKudos nujij

3525 views / 55 reacties
Reacties op dit bericht
47  van 55 reacties op deze pagina. (3 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
userIcon
Wat een bodemloze put.
Wordt wat wanneer Roemenië erbij komt

Kunnen we daarna nóg meer betalen en nóg langer werken en nóg meer worden uitgeknepen.
Ah daar moeten die extra 15 miljard die NL moet bezuinigen naartoe.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 14:47 schreef nikky het volgende:
Wat een bodemloze put.
Wordt wat wanneer Roemenië erbij komt

Kunnen we daarna nóg meer betalen en nóg langer werken en nóg meer worden uitgeknepen.
Erbij komt?
userIcon
Nog meer? Zoek het nu zelf maar uit .
Nou Plasterk en de Jager zullen gewoon ja zeggen de Eurofielen!
userIcon
Laat Griekenland maar lekker kapot gaan
Telkens een paar miljard extra. Ze hadden veel beter het vorig jaar in 1x op kunnen lossen met de bedragen van afgelopen jaren. Dan waren we er nu vanaf geweest, maar helaas hebben de populisten teveel macht.
GREECE! WHERE IS THA MONEEYYY!!!!!
userIcon
Geen probleem, we gooien de belastingen in NL gewoon omhoog om dit te bekostigen
Sorry, het is op. Gisteren een brief binnen gekregen dat we meer kinderopvang moeten betalen (200,- meer voor 3 dagen dan vorig jaar, want mijn vrouw werkt te weinig en de creche rekent 11 uur per dag, terwijl ze er hooguit 9 binnen is). Bij mij valt dus niets meer te halen, behalve als ik minder ga werken, want dan houden we meer over
userIcon
Het wordt ook echt trojka genoemd!

quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 14:47 schreef thom_05 het volgende:
Ah daar moeten die extra 15 miljard die NL moet bezuinigen naartoe.
Nee want die is al afgeschreven in de kwijtschelding van 70%.
userIcon
Vraag is dan hoe lang volgehouden kan worden dat de euro goed voor NL is als er via achterdeurtjes miljarden uitvliegen om dezelfde euro te redden.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 14:47 schreef nikky het volgende:
Wat een bodemloze put.
Wordt wat wanneer Roemenië erbij komt

Kunnen we daarna nóg meer betalen en nóg langer werken en nóg meer worden uitgeknepen.
Romenie zit eral bij
nu nog Kroatie, Servie, Montenegro,Macedonie,Albanie en Turkije erbij
Hou Turkije erbuiten AUB. Heeft niks te zoeken in de EU, de EU is afgelopen.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 14:57 schreef PowerIsForTheOne het volgende:
Hou Turkije erbuiten AUB. Heeft niks te zoeken in de EU, de EU is afgelopen.
niks? wat dacht je van subsidies, en EU steun als de turkse banken in problemen komen?
userIcon
Grieken moeten de handen uit de mouwen steken, en niet de handen ophouden.

En niet gaan zeuren van "Dat kunnen we niet!"
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 15:04 schreef Al-Qutfend het volgende:
Grieken moeten de handen uit de mouwen steken, en niet de handen ophouden.
[afbeelding]
En niet gaan zeuren van "Dat kunnen we niet!"
Zo te zien kunnen ze wel op eigen benen staan.
userIcon
Ik zou graag weten wie deze personen zijn, die namens de EU dit verzoek indienen.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 15:01 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Turkije doet veel voor de NAVO en Amerika. Ik denk dat ze Turkije er niet buiten kunnen houden..
Voor de VS, dat klopt.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 14:55 schreef Dutchguy het volgende:
Vraag is dan hoe lang volgehouden kan worden dat de euro goed voor NL is als er via achterdeurtjes miljarden uitvliegen om dezelfde euro te redden.
Nou wil je het echt weten?
bij de invoering was het verlies tov de gulden 20%
Als we de gulden eind 2011 hadden her ingevoerd was het verlis 25%
Doordat we dat niet hebben gedaan is het verlies 70%
dat betekend dat de gulden die je ooit had binnen een aantal maanden nog maar 10 cent waard is.
Daarbij gerekend dat alles steeds duurder is geworden kan je dus zelf bedenken dat het kaartenhuis in elkaar pleurt tot en met. De hele zooi is straks geen stuiver meer waard.
Mede omdat er geen vierde industieele revolutie in zit is de enige oplossing dus oorlog te voeren.

[ Bericht gewijzigd door almostdone op donderdag 2 februari 2012 @ 15:33 ]
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 15:01 schreef Ali55J het volgende:
[..]

Turkije doet veel voor de NAVO en Amerika. Ik denk dat ze Turkije er niet buiten kunnen houden..
Ik denk dat Turkije nog wel even wacht voordat ze toe gaan treden. Is niet zo handig op dat met deze crisis te doen. Ik zou als Europa zijnde ook even afwachten. Er zijn nu al genoeg problemen met lidstaten.
Misschien kunnen ze Noorwegen en Zwitserland uitnodigen om bij de EU te komen, die hebben vast nog wel wat zakcentjes over
userIcon
Met het door Nederland trots ondertekende ESM verdrag een paar dagen geleden hoeft het kabinet er niet eens meer over te beslissen. Bijdrage is verplicht. Het kabinet heeft zich met één handtekening volledig buitenspel gezet. Hulde voor dit kabinet, dit is nog maar het begin.
userIcon
Goh, dat had nou niemand zien aankomen
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 15:10 schreef Bushmaster het volgende:
Ik zou graag weten wie deze personen zijn, die namens de EU dit verzoek indienen.
Wie denk je zelf?
Stoppen met pappen en nathouden, uit de EU schoppen en lekker laten defaulten. Dan mogen de Britse verzekeraars over de brug komen met de knaken.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 14:48 schreef thom_05 het volgende:
[..]

Erbij komt?
Roemenie heeft in tegenstelling tot Griekenland, niet boven hun stand geleeft.
En dan die arme Grieken.
Ze willen dat geld niet eens.
En als wij het ze geven, dan krijgen ze het niet. gelijk ontwikkelingsgeld, of geld geven tegen kanker.
userIcon
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 15:08 schreef Disavowed het volgende:
[..]
Zo te zien kunnen ze wel op eigen benen staan.
scherp
userIcon
Mensen niet zeuren dat je straks per dag 14 uur moet werken tegen een salaris van 70% en een prijsverhoging van 50% want jullie hebben deze bende oplichters in het zadel geholpen oftewel het Haagse pluche en reken er maar op dat ze de regeringsperiode glansrijk uitzitten met het vooruitzicht allemaal hoge baantjes bij de diverse multinationals

Daarna stemt Nederland weer op links en gaat de boel gewoon verder met potverteren en belastingverhogingen zodat ook zij na vier jaar riante inkomens gaan verdienen de overgebleven Multinationals.

[ Bericht gewijzigd door Athalon1951 op donderdag 2 februari 2012 @ 15:45 ]
Typisch, als ik bij de bank kom en zeg dat ik geld tekort kom is er niemand in rep en roer!. Hooguit dat ik uitgelachen word.

Nóg meer geld naar Griekenland, ik voorzie een partij die voorstelt om de pensioenleeftijd op te trekken naar 80 ivm vergrijzing.
Zorgkosten eigen risico gaan naar 3000 euro (en als iemand daar nog steeds overheen komt wordt het gewoon verder verhoogd)

Tijd om Grieks te gaan leren.
Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt. Laat de politici het maar betalen die er voor zijn! En de andere landen
lalala, geld.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 15:31 schreef KlappernootatWork het volgende:
[..]
Roemenie heeft in tegenstelling tot Griekenland, niet boven hun stand geleeft.
Dat konden ze ook niet want in tegenstelling tot Griekenland hadden ze geen onbeperkt toegang tot (geleend) geld.
Zolang wij als makke schapen achter ons beeldscherm blijven om dit alles goed blijven keuren zullen we genaaid blijven worden.

Een beetje tegengas is wel op z'n plaats.
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 15:12 schreef Little_Pickle het volgende:
[..]


Persoonlijk heb ik ook liever een kleinere EU. Maar Turkije is momenteel wel een van de weinige landen die economische groei kent.
Vindt jij dat een wonder?
Op het platteland was niks, dus nu begint daar iets te komen. Daar is jouw economische groei.
Volgens mij is elke Griek inmiddels wel miljadair!
Ik snap er geen reet van! Waar zijn al die miljarden gebleven die er al ingestoken zijn?!
quote:
Op donderdag 2 februari 2012 @ 15:47 schreef thom_05 het volgende:
[..]

Dat konden ze ook niet want in tegenstelling tot Griekenland hadden ze geen onbeperkt toegang tot (geleend) geld.
zelfde als met de hypotheken bij de banken, mensen hadden toegang om meer geld te lenen dan ze terug konden betalen.

daardoor kwamen de banken in de problemen. en werden met miljarden door de overheid gesteund.

en wie kreeg uiteindelijk de rekening: de brave belastingbetaler.
userIcon
Here we go again - zucht -
userIcon
Dieptrieste zaak dit europa, hoezo elkaar naar de klote helpen en de burger is het lul, de hoge heren vullen hun zakken wel, Nederland en met name de regering moet is goed nadenken inplaats van al de bezuiningen en geld over de balk gooien naar de EU en Griekenland kan men beter het geld in eigen land inversteren, maar dat doen ze niet de lafbekken dat leverd te weinig op denkt men dan, nee al het kanslose geld in Griekenland stoppen dat leverd helemaal geen donder op, liever gezegt je mag hopen dat je er nog misschien een 10% van terug ziet, en dan heb je de PVV die zegt wij doen niet meer mee met al die bezuiningen en gelijk hebben ze maar helaas is er dan de PVDA die weer zegt doe maar is goed dus is er een meererheid, hoezo partij voor de burgers en de werkende en dat noemt zich dan de PVDA
En dan hoor je Geert trek de stekker er maar uit maar dan ?? de SP en groen links met de PVDA in een regering das pas een echte nachtmerrie
Vele Bea hahahha
Ik probeer met dan voor te stellen hoe dat gaat. Alle europese lieden gaan naar een zonnig resort voor een vergadering. 1 iemand neemt het woord en vraagt: Hey, jongens, zullen we 15 miljard extra storten naar Griekenland? Iedereen stemt ja en via een onderhandse constructie stort Griekenland 10 miljard terug op de bankrekeningen van de betrokken europese lieden. Daarna volgt een luxe diner in een 12-sterrenhotel met champagne en hoeren. Iedereen blij en de burger betaalt. En bent u het er niet mee eens? Dan schreeuwt de vara wel dat het racisme en de vreemdelingenhaat toeneemt. Als u het er dus niet mee eens bent, dan bent u schuldig aan de holocaust en een vieze pvv-er. Zoiets.
Een ieder die op vakantie gaat naar Griekenland moet ook eens achter zijn of haar oren krabben.
47  van 55 reacties op deze pagina. (3 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2


Lees ook:

» 01/02 'Minder letten op Grieks tekort'20
» 28/01 Duitse druk op Griekenland25
» 26/01 'Banken accepteren Griekse rente onder 4 procent'14
» 24/01 Ministers eens over noodfonds5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden