PVV en VVD boos over doorbetalen stakende leraren

Politiek • Geschreven door Novum op 31-01-2012 @ 08:28 - gepost door static
print 

VVD en PVV zijn woedend dat veel scholen leraren hebben doorbetaald tijdens de stakingen van vorige week. Zij vinden dat de stakingskas van de Algemene Onderwijsbond hiervoor had moet worden gebruikt, schrijft De Telegraaf dinsdag. VVD-Kamerlid Ton Elias noemt de situatie 'geschift, als het zo is' en kondigt aan dit aan de orde te stellen in het vragenuur van de Kamer.

Bestuursvoorzitter van de Spinoza Scholengroep in Voorburg Paul van Meenen verdedigt het doorbetalen. "Het hoofddoel van de leraren is pal te staan voor het belang van het kind. Daar past dit in mijn ogen ook bij", zegt hij in de krant.

De werkgeversorganisatie voor middelbare scholen VO-raad noemt het doorbetalen 'ongebruikelijk', maar heeft er begrip voor. Het ministerie van Onderwijs stelt in de krant dat het is toegestaan en dat het volledig aan de werknemers en werkgevers is om te bepalen hoe de leraren worden doorbetaald.


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Roemer wil premier worden142
» 26/05 VVD blijft verliezen in peiling71
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108


delen | eKudos nujij

7389 views / 191 reacties
Reacties op dit bericht
41  van 191 reacties op deze pagina. (9 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2 3 4
userIcon
OK.

Laten we dan ook maar direct over wachtgeld beginnen?

userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:30 schreef Joop_van_Amerongen het volgende:
OK.

Laten we dan ook maar direct over wachtgeld beginnen?

Stakingskas is stakingskas, dat is bedoeld om dit soort shit te overbruggen. Echter wordt er minder en minder aanspraak op gedaan door vakbonden om dubieuze redenen.
Zit niet zo te zeiken geen enkele Nederlander wordt hier slechter van.. Het geld komt uit een pot wat we toch al hebben gehad... Als daar geld in overblijft wordt dat ook niet terug betaald aan jullie...

Sowieso is het toch belachelijk dat ze zomaar een week vakantie van iemand af kunnen pakken... Niet zo zeer dat docenten niet willen werken maar het is toch een week loon wat je daardoor minder uit betaald krijgt... Zullen we bij jullie eens moeten doen kijken hoe jullie dan gaan lopen janken

En die simpele zieltjes van de PVV en VVD hopen hier natuurlijk weer stemmen mee te krijgen... Want ja dit kan natuurlijk niet in ons land dit is een schande ach hou toch op...
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:31 schreef MaiMiTang het volgende:
Staken en doorbetaald krijgen. Het wordt werkelijk met de dag idioter in NL......
Niet als werknemers staken voor iets waar de werkgever ook bij gebaat is. Veel scholen zitten (terecht) niet te wachten op 1040 verplichte uren.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:33 schreef jdd het volgende:
Waarom heeft de PVV toch zo vaak gelijk? Hmm misschien moet ik toch maar eens van partij switchen.
Iets met populisme.
Dit soort dingen krijg je nu eenmaal met wanbeleid. Marja 't spoor bijster moet gewoon opzouten.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:31 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]

Stakingskas is stakingskas, dat is bedoeld om dit soort shit te overbruggen. Echter wordt er minder en minder aanspraak op gedaan door vakbonden om dubieuze redenen.
quote:
Het ministerie van Onderwijs stelt in de krant dat het is toegestaan en dat het volledig aan de werknemers en werkgevers is om te bepalen hoe de leraren worden doorbetaald.
Zolang het legaal is, moeten VVD en PVV hier niet zo'n punt van maken
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:35 schreef ThaKiller het volgende:
[..]
Niet als werknemers staken voor iets waar de werkgever ook bij gebaat is. Veel scholen zitten (terecht) niet te wachten op 1040 verplichte uren.
Ze komen nu al leraren tekort.
er is toch maar 1 dagje gestaakt.
ik vindt het wel weer een opgeblazen actie van rechts..toe kinders gaat die euro maar redden en heb eens zo'n grote bek tegen die lui die ons echt miljarden kosten...de banken bijv
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:38 schreef harriesnacs het volgende:
[..]


Uitvinding van de PvdA !
Fout! Het nederlandse klootjesvolk zonder eigen mening hebben het naar voren geschoven!

Waarom? Omdat anderen dat ook deden.
Laten we ook eens gaan spekken op salaris van parlementariers, misschien gaan ze dan nog echt eens een keer iets uitvoeren.
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:44 schreef harriesnacs het volgende:
[..]


De simpele ziel ben jij maar ik hap wel !

Een volle werk week is voor een leraar 27 lesuren keer 50 minuten komt neer op 21 uur houden ze nog 19 uur over in de week over om dingen na te kijken en te vergaderen!
Dit staat los van de lange vakanties die leraren hebben in dit land, een gemiddelde nederlander die 40 uur werkt heeft 5 weken vakantie en een paar ATV dagen.
Ze hebben veels te lang genoten van hun uitzonderings positie!
Eerlijk is eerlijk. Als jij in luilekkerland had geleefd had je er ook alles aan gedaan om het zo te houden.
Ik vraag me af wanneer de politiek zich weer met politiek gaat bemoeien
Wat een onzin.
Doorbetalen die handel
Als betalingen stopgezet worden dan wordt staken onmogelijk gemaakt.
userIcon
De scholen maken hiermee een mooi statement en geven aan pal achter de docenten te staan. Zo zie ik het graag.

Ik had eerlijk gezegd wel wat meer verwacht van Ton Elias. Misschien dat zijn ontbijt nog in zijn wangzakken was blijven plakken en hij enkel 'geschift' kon roepen?
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:46 schreef jdd het volgende:
[..]


Eerlijk is eerlijk. Als jij in luilekkerland had geleefd had je er ook alles aan gedaan om het zo te houden.
Jammer voor ze dat tijden veranderen en ze over 50 jaar in een uitzending zitten van andere tijden
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:54 schreef LucasHulshof het volgende:
De scholen maken hiermee een mooi statement en geven aan pal achter de docenten te staan. Zo zie ik het graag.

Ik had eerlijk gezegd wel wat meer verwacht van Ton Elias. Misschien dat zijn ontbijt nog in zijn wangzakken was blijven plakken en hij enkel 'geschift' kon roepen?
Dan maar wat minder belasting centen naar de scholen kijken hoe ze het dan vinden als er gestaakt wordt en ze erzelf voor opdraaien!
Wat zal het MOOIE statement dan wezen ?
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:44 schreef harriesnacs het volgende:
[..]


De simpele ziel ben jij maar ik hap wel !

Een volle werk week is voor een leraar 27 lesuren keer 50 minuten komt neer op 21 uur houden ze nog 19 uur over in de week over om dingen na te kijken en te vergaderen!
Dit staat los van de lange vakanties die leraren hebben in dit land, een gemiddelde nederlander die 40 uur werkt heeft 5 weken vakantie en een paar ATV dagen.
Ze hebben veels te lang genoten van hun uitzonderings positie!
Wat hebben lerearen het toch fantastisch. Ze zullen wel een vacaturestop hebben op de meeste scholen. Wie wil er nou geen leraar worden?
userIcon
Leraren doen zoveel uren onbetaald werk voor kinderen en dan hier moeilijk over doen. Ik vind het 'geschift, als het zo is'. Bepalen de scholen verder helemaal zelf.

[ Bericht gewijzigd door RickT op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:08 ]
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:53 schreef hmm_lasagne het volgende:
Wat een onzin.
Doorbetalen die handel
Als betalingen stopgezet worden dan wordt staken onmogelijk gemaakt.
Daar hebben de vakbonden juist een stakingskas voor.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:44 schreef harriesnacs het volgende:
[..]
De simpele ziel ben jij maar ik hap wel !

Een volle werk week is voor een leraar 27 lesuren keer 50 minuten komt neer op 21 uur houden ze nog 19 uur over in de week over om dingen na te kijken en te vergaderen!
Alsof leraren tussen de lesuren en in de pauzes niet werken.
Denk alleen maar aan het toezicht houden en leerlingen te woord staan.
En sinds wanneer valt vergaderen en nakijken niet meer onder werk?
Bij de meeste andere beroepen wordt vergaderen en thuiswerk juist doorbetaald.
Wie is er hier nu simpel?
Ook de scholen zitten niet te wachten op die 1040 uur. Naast dat het slecht is voor het onderwijs, krijgen zij er ook geen cent bij. De scholen moeten dus met hetzelfde geld meer uren gaan regelen. Je zou dus kunnen zeggen dat de scholen ook gestaakd hebben.

Wat betreft het 'luizenleventje' van leraren: ze hebben inderdaad zo ongeveer 27 lesuren per week, wat neer komt op 22, 5 uur per week (niet 21 dus). Daarnaast hebben zij nog 20,5 uur over (leraren werken 43 uur per week ter compensatie van de vakanties). In die 20,5 uur zijn zij echt niet alleen aan het nakijken en vergaderen. De lessen moeten ook worden voorbereid, de examenstof moet bekeken en uitgewerkt worden (sommige vakken hebben wisselende examenstof), ouderavonden, allerlei dingen moeten geregeld worden (open huis, uitstapjes, proeflessen van groep 8, werkweek etc. dit zijn dingen die als les-gerelateerde zaken worden gezien!). Daarnaast moet je als leraar ook nog een aantal punten verdienen door mee te doen aan projecten zoals de uitwisseling. Veel mensen denken dat dit een leuk uitstapje is, maar het is echt geen pretje om de verantwoordelijkheid te hebben en te moeten letten op 30 uitzinnige tieners in een wereldstad. Hiervoor krijgen leraren dus vaak geen cent extra! Sterker nog, je mag je eigen eten ed vaak nog zelf betalen ook. Andere projeceten waar je mee aan moet werken zijn bijvoorbeeld vak overstijgende projecten, lezingen, schooltoneel etc. Uiteindelijk ben je gemiddeld elke week wel een keer van 's ochtends vroeg tot 's avond 8, 9 of zelf 10 uur op school. Ook hier krijg je geen cent extra voor.

Al met al is leraar zijn helemaal niet zo relaxt als iedereen denkt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er een lerarentekort is. Want zeg nou zelf: als leraar zijn werkelijk zo'n luizeleventje zou zijn, zouden er dan niet veel meer mensen zijn die leraar willen worden?
Ok leraren hebben veel vrij, maar wat niet wordt gezien is, dat leraren uren lang per week nutteloze vergaderingen moeten bijwonen opgelegd door de politiek. Het voorbereiden van lessen, het nakijken van proefwerken, het nakijken van verslagen, ouderavonden endergelijken. OK dan komen ze nog niet aan de uren die een normaal iemand werk, maar dit hoort gewoon bij het leraar zijn.

Ambtenaren op gemeentehuizen en politici dat zijn banen die aangepakt moeten worden, ze voeren geen ruk!!
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:37 schreef HPLC het volgende:
[..]


[..]


Zolang het legaal is, moeten VVD en PVV hier niet zo'n punt van maken
Legaal maakt nog niet moreel juist.
man JeMoeder (Moderator / Redactie Frontpage) 31-01-2012 @ 09:13 fotoboek no homepage
userIcon
Want staken is geen recht meer begrijp ik? Als ze nou weken aan eind staken, houdt dan hun loon in, maar in dit geval zie ik niet waarom je dat zou doen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:58 schreef harriesnacs het volgende:
wezen ?
Dat zijn kindertjes zonder ouders.
userIcon
Jankers. Wel bezuinigen op onderwijs, maar ondertussen leuk doorgaan met wachtgeld regelingen en andere 'regse hobbies' zoals topfunctietjes van een ton van een paar uur per week hier en daar. Hypocriet much?
userIcon
Iedereen heeft het recht om te staken, misschien moet het kabinet eens nadenken over WAAROM die lui staken en niet de boel proberen af te leiden met dit soort onzin.
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:35 schreef Arjentjuh86 het volgende:
Zit niet zo te zeiken geen enkele Nederlander wordt hier slechter van.. Het geld komt uit een pot wat we toch al hebben gehad... Als daar geld in overblijft wordt dat ook niet terug betaald aan jullie...

Sowieso is het toch belachelijk dat ze zomaar een week vakantie van iemand af kunnen pakken... Niet zo zeer dat docenten niet willen werken maar het is toch een week loon wat je daardoor minder uit betaald krijgt... Zullen we bij jullie eens moeten doen kijken hoe jullie dan gaan lopen janken

En die simpele zieltjes van de PVV en VVD hopen hier natuurlijk weer stemmen mee te krijgen... Want ja dit kan natuurlijk niet in ons land dit is een schande ach hou toch op...
Maar dit moet gewoon uit het staakpotje betaald worden, volgens mij MOET dat zelfs.

Verder heb ik het zelf meegemaakt in het onderwijs, 6 jaar terug ofzo.
Toen moest je ineens ook een week langer werken, voor hetzelfde geld.

Het ergste hier aan is, dat er voor mij toen gewoon NIETS te doen viel.
Zonder docent kon ik mijn werk niet doen. (ondersteunend personeel werkt altijd al 2 weken langer dan een leraar op een school)

Maar de docent hoeft sinds 20-25 jaar steeds minder te doen (focussen op hun les, core business) zoals bijna niet meer toetsen nakijken (wordt veelal centraal geregeld), toetsen maken voor bepaalde richtingen worden ook al centraal gemaakt. En al die Toa-functies zijn er dan nog...

Vroeger was een docent ook de IT-er, de koffiezetter, de baas van een school. Maar die tijd ligt al ver achter ons.

quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:02 schreef RickT het volgende:
Leraren doen zoveel uren onbetaald werk voor kinderen en dan hier moeilijk over doen. Ik vind het 'geschift, als het zo is'. Bepalen de scholen verder helemaal zelf.
Een werkweek voor een docent is iets van 24 lesuren (x 45min). Dacht je nu echt dat ze meer dan een ander werken?

[ Bericht gewijzigd door DarkY.NL op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:28 ]
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:18 schreef harriesnacs het volgende:
[..]


Er is een tekort aan leraren omdat de Pabo's van een zeer bedenkelijk niveau zijn de aansluiting is slecht en daarom vallen een hoop personen af.
Ik denk dat dit typerend is voor het beeld wat mensen hebben van leraren. Leraren op middelbare scholen komen namelijk niet van het pabo, maar van de lerarenopleidingen op hoge scholen en van universiteiten. Pabo is (over het algemeen) voor de basisscholen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:18 schreef harriesnacs het volgende:

Er is een tekort aan leraren omdat de Pabo's van een zeer bedenkelijk niveau zijn de aansluiting is slecht en daarom vallen een hoop personen af.
Vandaar dat net afgestudeerde pabo-studenten jarenlang op de invallijst staan en af en toe een paar uurtjes mogen invallen.

Gelukkig gaat straks de grijze golf met pensioen en kan er een frisse wind gaan waaien door onderwijsland.
als je leest ''PW BOOS''..... ben ik al wel weer klaar met het bericht.
Ik zou willen dat onze politici ook zo verontwaardigd staan te gillen wanneer het wachtgeld weer eens ter sprake komt.
userIcon
"VVD-Kamerlid Ton Elias noemt de situatie 'geschift, als het zo is' "

Lonka noemt de situatie ook geschift, zoals die nu is. Mijn vriend werkt zich de pleuris voor de klas. 24x50 minuten lesgeven, les moet ook voorbereid worden, toetsen moeten worden gemaakt (aansluitend aan de stof, foutloos en lang/kort genoeg) én nagekeken (takkewerk). Daarnaast moet er elke week 2 of 3x worden vergaderd over de naderende veranderingen en hoe hier mee om te gaan. Mentorleerlingen moeten regelmatig gesprekjes mee gevoerd worden, en 's avonds met hun ouders. Paar open dagen/avonden in het jaar, nou dan zit je wel aan je 40 uur in de week hoor. En in vakanties heeft hij geen vrij hoor, dan zit hij nog de helft van de tijd aan het werk.

En dit wordt allemaal alleen maar zwaarder als je van die ongemotiveerde ***leerlingen hebt, maar gelukkig heeft hij bovenbouw havo/vwo. Oja, dan komen er ook nog examens om de hoek kijken. Enig idee hoe ontzettend veel tijd dat kost? Inclusief tweede correctie?

Ik ben het echt zat dat mensen zeggen 'leraren geven maar 24 uur per week les, dus werken 24 uur per week en zitten verder op hun luie gat vakantie te vieren' voor een hongerloontje werkt hij >40 uur in de week, die master die hij heeft gedaan heeft zich nog niet terugbetaald hoor
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:54 schreef LucasHulshof het volgende:
De scholen maken hiermee een mooi statement en geven aan pal achter de docenten te staan. Zo zie ik het graag.

Ik had eerlijk gezegd wel wat meer verwacht van Ton Elias. Misschien dat zijn ontbijt nog in zijn wangzakken was blijven plakken en hij enkel 'geschift' kon roepen?
Ton Elias is voor mij niet meer dan een hoogst irritante en arrogante brulkikker.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:31 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]

Stakingskas is stakingskas, dat is bedoeld om dit soort shit te overbruggen. Echter wordt er minder en minder aanspraak op gedaan door vakbonden om dubieuze redenen.
geef eens een voorbeeld.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:19 schreef Metro2005 het volgende:
Iedereen heeft het recht om te staken, misschien moet het kabinet eens nadenken over WAAROM die lui staken en niet de boel proberen af te leiden met dit soort onzin.
dit dus.
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:44 schreef harriesnacs het volgende:
[..]


De simpele ziel ben jij maar ik hap wel !

Een volle werk week is voor een leraar 27 lesuren keer 50 minuten komt neer op 21 uur houden ze nog 19 uur over in de week over om dingen na te kijken en te vergaderen!
Dit staat los van de lange vakanties die leraren hebben in dit land, een gemiddelde nederlander die 40 uur werkt heeft 5 weken vakantie en een paar ATV dagen.
Ze hebben veels te lang genoten van hun uitzonderings positie!
Laat ik ook even happen.

Een vriendin van mij heeft jarenlang 40 uur/week gewerkt bij een commerciele organisatie. Soms een keer overwerken, maar verder na 17u gewoon klaar.

Toen is ze het onderwijs in gegaan (klassen VMBO t/m Gymnasium), want dat was altijd een wens van haar.

's middags was ze soms wel eens wat eerder vrij, maar die uren plus de avonden EN de weekeinden gingen allemaal op aan het voorbereiden van lessen, het nakijken van tentamens en werkstukken e.d., vergaderingen, oplossen van situaties met probleemkinderen ouderavonden, excursies en weet ik het allemaal. Ze had praktisch nooit meer een paar uur voor zichzelf!

Ze is er nu mee gestopt want ze verdiende toch duidelijk minder dan haar commerciele baan, plus dat ze daar veel en veel minder ellende had.

Bij haar commerciele baan had ze niet veel recht op vakantie gehad de laatste jaren, misschien maar een derde van wat ze bij het onderwijs had.

Laatst zei ze echter nog wel dat "bij mijn commerciele werkgever had ik niet veel vakantie, maar ik had er ruim genoeg aan om 40u/week overeind te kunnen blijven staan. Bij het onderwijs heb je wel lang vakantie, maar dat heb je gewoon echt nodig om tussendoor bij te kunnen tanken!"

Edit:

Want vergeet ook niet dat ouders tegenwoordig ook denken dat ze de hele opvoeding kunnen uitbesteden aan de school he! Het is niet te geloven wat ze mee gemaakt heeft en ouders die hun eigen kinderen niet eens corrigeren als er bij een ouderavond, waar het kind bij is, situaties worden besproken van fysiek geweld en werkstukken die compleet plagiaat zijn. Sterker nog, bij een aantal gevallen werden bij zulke avonden de ouders door de leerlingen verbaal in de hoek gezet!

En begrijpend lezen is ook geen vast gegeven in Havo 4 of Gymnasium 3; het onderwijs is volgens mij de laatste jaren echt hard achteruit gegaan als ik het vergelijk met "mijn tijd"... en zo oud ben ik echt nog niet!

[ Bericht gewijzigd door Starfish op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:11 ]
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:29 schreef Lonka het volgende:
"VVD-Kamerlid Ton Elias noemt de situatie 'geschift, als het zo is' "

Lonka noemt de situatie ook geschift, zoals die nu is. Mijn vriend werkt zich de pleuris voor de klas. 24x50 minuten lesgeven, les moet ook voorbereid worden, toetsen moeten worden gemaakt (aansluitend aan de stof, foutloos en lang/kort genoeg) én nagekeken (takkewerk). Daarnaast moet er elke week 2 of 3x worden vergaderd over de naderende veranderingen en hoe hier mee om te gaan. Mentorleerlingen moeten regelmatig gesprekjes mee gevoerd worden, en 's avonds met hun ouders. Paar open dagen/avonden in het jaar, nou dan zit je wel aan je 40 uur in de week hoor. En in vakanties heeft hij geen vrij hoor, dan zit hij nog de helft van de tijd aan het werk.

En dit wordt allemaal alleen maar zwaarder als je van die ongemotiveerde ***leerlingen hebt, maar gelukkig heeft hij bovenbouw havo/vwo. Oja, dan komen er ook nog examens om de hoek kijken. Enig idee hoe ontzettend veel tijd dat kost? Inclusief tweede correctie?

Ik ben het echt zat dat mensen zeggen 'leraren geven maar 24 uur per week les, dus werken 24 uur per week en zitten verder op hun luie gat vakantie te vieren' voor een hongerloontje werkt hij >40 uur in de week, die master die hij heeft gedaan heeft zich nog niet terugbetaald hoor
Het is net een echte baan inderdaad. Jammer dat veel mensen dat niet doorhebben.
man JeMoeder (Moderator / Redactie Frontpage) 31-01-2012 @ 09:40 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:18 schreef harriesnacs het volgende:
[..]


Er is een tekort aan leraren omdat de Pabo's van een zeer bedenkelijk niveau zijn de aansluiting is slecht en daarom vallen een hoop personen af.
Je snapt er daadwerkelijk geen snars van he?
41  van 191 reacties op deze pagina. (9 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 26/05 Roemer wil premier worden142
» 26/05 VVD blijft verliezen in peiling71
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden