"Online games misleiden kinderen"

Games • Geschreven door Roy op 30-01-2012 @ 11:40
print 

Volgens de Consumentenautoriteit worden kinderen en jongeren tegenwoordig misleid door online games en aanbieders. Spelers moeten vaak veel betalen voor deze games die in eerste instantie gratis lijken te zijn.

Het betreft vooral games die gespeeld kunnen worden via sociale netwerken als Hyves en Facebook. In deze games kun je credits kopen om zo sneller beter te worden dan degene waar je mee/tegen speelt. 

Directeur Bernadette van Buchem van de Consumentenautoriteit geeft aan dat er jaarlijks een half miljard euro omgaat in de gamessector in ons land. Tevens waarschuwt ze jongeren dat games spelen een dure hobby kan zijn die maandelijks tientallen euro's kan kosten.


Bron: AD


Lees ook:

» 27/01 'Waarde Facebook 75 tot 100 miljard dollar'35
» 26/01 Angry Birds naar Facebook4
» 25/01 Zynga beschuldigd van plagiaat7
» 14/01 Zynga krijgt betere games4


delen | eKudos nujij

6476 views / 44 reacties
Reacties op dit bericht
44  van 44 reacties op deze pagina. (5 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Koop een Xbox of PS3, een jaar lang Gold en elke maand een nieuwe game. Probleem opgelost
userIcon
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 11:42 schreef mymoodfentje het volgende:
Zo die hebben ook weer hun waarde bewezen

non-nieuws, ik kan niet wachten totdat de jaren 80 generatie aan de macht is in dit land.
Rationeel nadenken zal dan weer terug komen
man Notorious_Roy (Hoofdredacteur Games) 30-01-2012 @ 11:47 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 11:42 schreef gundarr het volgende:
Koop een Xbox of PS3, een jaar lang Gold en elke maand een nieuwe game. Probleem opgelost
Dat is ook maandelijks tientallen euro's. Levensgevaarlijk!

Het is gewoon een kwestie van goede ouderlijke controle. Mijn ouders wisten (over het algemeen) precies wat ik speelde totdat ik een jaar of 16 was.
userIcon
Duh het is gewoon oplichting. Zie die smurfen onzin.
Dat is niet misleiden, dat is inspelen op de jeugd. Ze willen alles, en wel meteen.
userIcon
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 11:47 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Dat is ook maandelijks tientallen euro's. Levensgevaarlijk!

Het is gewoon een kwestie van goede ouderlijke controle. Mijn ouders wisten (over het algemeen) precies wat ik speelde totdat ik een jaar of 16 was.
Sterker nog, mijn ouders waren de enige die konden betalen (ivm creditcard enzo). Elke maand 5 euro voor Runescape (nostalgie ) en that's it, meer deden ze niet.
userIcon
Zo hebben wij er ook een hier thuis,

Van moeders mag hij van alle sonline spelen, iedere keer op namaak habbo's gold abbo, en binnen twee dagen is dat spel weer offline, dus weer de volgende, en maar blijven betalen, en nog menen dat wij dat ook moeten doen???

Nee sorry, dan zoek je maar een baantje en koop je zelf maar beltegoed om je credits op te waarderen, weet je ook weer hoe veel je moet werken voor een paar credits
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 11:47 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Dat is ook maandelijks tientallen euro's. Levensgevaarlijk!

Het is gewoon een kwestie van goede ouderlijke controle. Mijn ouders wisten (over het algemeen) precies wat ik speelde totdat ik een jaar of 16 was.
En vanaf je 16e wilde jij niet meer dat je ouders wisten waar je mee aan het spelen was?
Wel beetje dom om geld aan iets als een facebook te spenderen... Foei kindertjes
Je kunt die rommel toch gewoon gratis spelen, je HOEFT niets te kopen. En klik je wel 'per ongeluk' op buy, dan nog moet je creditcardgegevens in gaan zitten vullen. Dat doe je niet per ongeluk en onbewust.

Gewoon een goed bedrijfsmodel dus, niets mis mee maar wel erg slim!
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 12:01 schreef metromuis het volgende:
Je tijd verdoen met games dan ben je echt zielig.
Die nutteloze shit is het eerste wat ik eraf pleur als ik een pc of telefoon koop.
En ook TV kijk je niet, magazines zijn zonde van het geld, boeken zijn verspilling van hout, het strand ligt vol vervelend zand enz?
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 11:51 schreef SH. het volgende:
[..]


Sterker nog, mijn ouders waren de enige die konden betalen (ivm creditcard enzo). Elke maand 5 euro voor Runescape (nostalgie ) en that's it, meer deden ze niet.
Hmmm... waar is de tijd dat ik achter m'n computer alleen maar Prince of Persia en Dune speelde... Toen viel er niks te misleiden
userIcon
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 12:01 schreef metromuis het volgende:
Je tijd verdoen met games dan ben je echt zielig.
Die nutteloze shit is het eerste wat ik eraf pleur als ik een pc of telefoon koop.
Jij kijkt wel TV en films, leest boeken en luistert naar muziek?
userIcon
Ik vind spelletjes als SmurfVille pas echt een gemene streek.

Het hele principe is dat een kind de iphone van z'n pa in z'n handen krijgt. Het is zo opgezet dat het spel in 3 klikken 50 euro afschrijft, wat door een exploit zonder wachtwoord kan gebeuren als de gebruiker in de 15 minuten ervoor een aankoop gedaan heeft.

Vele ouders hebben al rekeningen van duizenden euros gehad, doordat hun kinderen die niet beter weten door het spel worden aangemoedigd om op die knoppen te drukken.

linkje:
http://www.maclife.com/ar(...)rries_smurfs_village
userIcon
quote:
Het betreft vooral games die gespeeld kunnen worden via sociale netwerken als Hyves en Facebook. In deze games kun je credits kopen om zo sneller beter te worden dan degene waar je mee/tegen speel
Die spellen zijn toch ook gewoon nog gratis? Alleen als je wilt "valsspelen" kost het je geld...
userIcon
Voor volwassen vind ik het prima die weten heel goed hoe de vork in de steel zit.

Ik heb een dochter van 8 die ook op panfu speelde. Na 3 dagen begon het! "Papa ik moet centjes betalen zegt de site!" Ik netjes uitgelegd dat dat niet de bedoeling is. "Ja maar papa anders kan ik dit niet doen en dat werkt dan niet"
Ik kijken naar het spelletje en inderdaad sommige dingen kunnen niet werken zonder dat je er voor betaald. Gevolg kind helemaal over de rooie omdat het spel onspeelbaar is zonder deze extra goodies.

Dit is niet goed voor kinderen die snappen niet wat misleiding is. Op deze manier chanteren ze de ouders via het kind.
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 12:07 schreef Shakkara het volgende:
Ik vind spelletjes als SmurfVille pas echt een gemene streek.

Het hele principe is dat een kind de iphone van z'n pa in z'n handen krijgt. Het is zo opgezet dat het spel in 3 klikken 50 euro afschrijft, wat door een exploit zonder wachtwoord kan gebeuren als de gebruiker in de 15 minuten ervoor een aankoop gedaan heeft.
Dus een kiddo moet EN een telefoon van zijn ouders te pakken krijgen
Waar binnen een kwartier ervoor een aankoop mee gedaan is
en dan OOK nog een exploit zien te benutten?

omg...
userIcon
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 12:17 schreef ikhebgelijk het volgende:
Voor volwassen vind ik het prima die weten heel goed hoe de vork in de steel zit.

Ik heb een dochter van 8 die ook op panfu speelde. Na 3 dagen begon het! "Papa ik moet centjes betalen zegt de site!" Ik netjes uitgelegd dat dat niet de bedoeling is. "Ja maar papa anders kan ik dit niet doen en dat werkt dan niet"
Ik kijken naar het spelletje en inderdaad sommige dingen kunnen niet werken zonder dat je er voor betaald. Gevolg kind helemaal over de rooie omdat het spel onspeelbaar is zonder deze extra goodies.

Dit is niet goed voor kinderen die snappen niet wat misleiding is. Op deze manier chanteren ze de ouders via het kind.
Dat gaat al zo vanaf de Flippo's en vast ook wel eerder. Enige idiote er aan is dat het tegenwoordig doorgeslagen is. De organisaties achter de spellen verkopen niks. Ze zetten een aantal bits om en tada je hebt er wat bij, maar daar moet je dan wel voor in je portemonnee duiken.
Mensen die het F2P/Freemium (of Pay2win wat je wil) niet begrijpen. .
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 12:05 schreef Aanske het volgende:
[..]


Hmmm... waar is de tijd dat ik achter m'n computer alleen maar Prince of Persia en Dune speelde... Toen viel er niks te misleiden
Dune 2
userIcon
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 12:25 schreef Pakspul het volgende:
[..]
Dat gaat al zo vanaf de Flippo's en vast ook wel eerder. Enige idiote er aan is dat het tegenwoordig doorgeslagen is. De organisaties achter de spellen verkopen niks. Ze zetten een aantal bits om en tada je hebt er wat bij, maar daar moet je dan wel voor in je portemonnee duiken.
er is wel degelijk een groot verschil een zak chips is een zak chips of er nu een flippo in zit of niet. Met games is dat anders die werken maar half en worden gepromoot als zijnde gratis. Ik vind het prima om te betalen voor nieuwe content of sneller levelen. Maar het spel moet ook gewoon speelbaar zijn zonder deze mogelijkheden. In de meeste spelen is het onmogelijk om opdrachten te volbrengen zonder deze betaalde goodies.
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 12:17 schreef -O.o- het volgende:
[..]


Dus een kiddo moet EN een telefoon van zijn ouders te pakken krijgen
Waar binnen een kwartier ervoor een aankoop mee gedaan is
en dan OOK nog een exploit zien te benutten?

omg...
Dat is een en hetzelfde. Op het moment dat je een aankoop doet in de app store van Apple hoef je vervolgens een kwartier lang niet bij elke aankoop je wachtwoord in te vullen. Dat is de "exploit". Stel je voor dat een kind graag iets wil kopen in dat SmurfVille, de ouder strijkt met de hand over het hart en vult het wachtwoord in. Vervolgens kan het kind ongestoord alles kopen zonder het wachtwoord in te vullen en zonder dat de ouder het weet. Ik vind dit serieus de nieuwe belspelletjes en astro tv en dus erg lomp als je er aan meedoet, maar het is niet allemaal zo zwart wit; soms moeten mensen de fout in gaan om door te hebben wat een nieuwe scam is.

Het is gewoon een heel vies maar slim spelletje dat de makers van SmurfVille spelen; je maakt een spelletje dat aanspreekt bij kinderen, waarbij het heel makkelijk is om snel veel geld uit te geven.

Ik leg de schuld uiteindelijk nog steeds bij de eindgebruiker hoor, maar dat een spelletje als SmurfVille eigenlijk niets meer is dan een ordinaire mail van een of andere Nigeriaanse dokter mag toch duidelijk zijn.

[ Bericht gewijzigd door monsieurgeertmans op maandag 30 januari 2012 @ 13:04 ]
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 12:07 schreef Shakkara het volgende:
Ik vind spelletjes als SmurfVille pas echt een gemene streek.

Het hele principe is dat een kind de iphone van z'n pa in z'n handen krijgt. Het is zo opgezet dat het spel in 3 klikken 50 euro afschrijft, wat door een exploit zonder wachtwoord kan gebeuren als de gebruiker in de 15 minuten ervoor een aankoop gedaan heeft.

Vele ouders hebben al rekeningen van duizenden euros gehad, doordat hun kinderen die niet beter weten door het spel worden aangemoedigd om op die knoppen te drukken.

linkje:
http://www.maclife.com/ar(...)rries_smurfs_village
Je bent een verschrikkelijke pannenkoek wanneer je, je kind met een apparaat laat spelen dat gekoppeld is aan je creditcard. Dat is al de eerste hersenkronkel die niet klopt. Dat getuigd al van een gebrek aan gezond verstand, en een slechte opvoeding.

Zo heb ik mijn eenjarige neefje ook al een Ipad2 uit zijn handen zien laten vallen.
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 12:58 schreef seth_chaos het volgende:
[..]


Je bent een verschrikkelijke pannenkoek wanneer je, je kind met een apparaat laat spelen dat gekoppeld is aan je creditcard. Dat is al de eerste hersenkronkel die niet klopt. Dat getuigd al van een gebrek aan gezond verstand, en een slechte opvoeding.
Helemaal mee eens; maar dat wil toch nog niet zeggen dat het niet smerig is van de makers van SmurfVille om gebruik te maken van die domheid? Toegegeven dat gebeurt overal; maar het is wel typisch dat Apple, dat doorgaans zo streng kijkt naar wat er in de Appstore mag en wat niet, niets doet aan deze afzetterij. Wel hypocriet gaan doen als het om apps gaat met een sexueel getinte lading of apps die hun eigen apps (browsers) in de weg zitten, maar een ordinaire scam App niet verbieden. Eis dan in ieder geval van de makers van SmurfVille dat je bij elke aankoop je wachtwoord moet invoeren o.i.d.
..dat heet reclame en is juist het doel van marketing. Gaan we (misleidende?) marketing verbieden?
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 13:02 schreef Avernis het volgende:
..dat heet reclame en is juist het doel van marketing. Gaan we (misleidende?) marketing verbieden?
Naar ik weet zijn er genoeg wetten die misleidende marketing verbiedt. Zou toch wat zijn als dat niet zou gebeuren.
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 13:02 schreef monsieurgeertmans het volgende:
[..]


Helemaal mee eens; maar dat wil toch nog niet zeggen dat het niet smerig is van de makers van SmurfVille om gebruik te maken van die domheid? Toegegeven dat gebeurt overal; maar het is wel typisch dat Apple, dat doorgaans zo streng kijkt naar wat er in de Appstore mag en wat niet, niets doet aan deze afzetterij. Wel hypocriet gaan doen als het om apps gaat met een sexueel getinte lading of apps die hun eigen apps (browsers) in de weg zitten, maar een ordinaire scam App niet verbieden. Eis dan in ieder geval van de makers van SmurfVille dat je bij elke aankoop je wachtwoord moet invoeren o.i.d.
Ik zie niet in hoe dat een scam genoemd kan worden. Je maakt een Apple account met een wachtwoord aan. Dat account dient gebruikt te worden door die gene die het account heeft aangemaakt. Niet door andere gebruikers. Sterker nog in de overeenkomst die je bent aangegaan staat ook duidelijk dat je je account niet moet delen. En daar heeft de pannenkoek in kwestie mee ingestemd.

Wanneer je toch zo nodig een ander op jouw apparaat laat klooien hoort dat onder toezicht te gebeuren. De eigenaar is immers ten alle tijden verantwoordelijk voor wat er met het apparaat gebeurd.

Geen enkele beveiliging is bestand tegen stompzinnigheid.

We leven in een omgekeerde wereld, waarin we verantwoordelijkheden en schuld, proberen af te schuiven op de dienstverleners.

[ Bericht gewijzigd door seth_chaos op maandag 30 januari 2012 @ 13:29 ]
quote:

Geen enkele beveiliging is bestand tegen stompzinnigheid.
Klopt als een bus.

En toch vind ik het onethisch om een spelletje te maken waar je zo gemakkelijk geld mee verdiend dat zo sterk gericht is op kinderen. Ik kan me niet voorstellen dat je dit spel als volwassene speelt (en zo ja, dat je er dan veel geld aan uit geeft). Wat mij betreft wringt het 'm daar. Ik vind dit precies hetzelfde concept als al die ringtones shit. Het balanceert misschien op het randje van legaliteit; maar ik vind het vooral het exploiteren van stompzinnigheid en een perfect voorbeeld van wat er onder andere mis is met de huidige economie.
userIcon
IK speel atijd op mijn SNES, nergens last van.
userIcon
Ik heb mijn oudste dochter voor de gevolgen gewaarschuwd, ze snapte het in 1 keer.
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 13:26 schreef monsieurgeertmans het volgende:
[..]


Klopt als een bus.

En toch vind ik het onethisch om een spelletje te maken waar je zo gemakkelijk geld mee verdiend dat zo sterk gericht is op kinderen. Ik kan me niet voorstellen dat je dit spel als volwassene speelt (en zo ja, dat je er dan veel geld aan uit geeft). Wat mij betreft wringt het 'm daar. Ik vind dit precies hetzelfde concept als al die ringtones shit. Het balanceert misschien op het randje van legaliteit; maar ik vind het vooral het exploiteren van stompzinnigheid en een perfect voorbeeld van wat er onder andere mis is met de huidige economie.
Het is onethisch je kind zonder toezicht op een computer, telefoon of tablet te laten spelen. Dan heb je als ouder al flink gefaalt.
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 13:35 schreef seth_chaos het volgende:
[..]


Het is onethisch je kind zonder toezicht op een computer, telefoon of tablet te laten spelen. Dan heb je als ouder al flink gefaalt.
Dat is een wel heel makkelijke en heftige stelling. Er zit een grijs gebied tussen nooit kijken waar je kind mee bezig is en obsessief over de schouder van het kind meekeken naar letterlijk alles wat het doet, wat me ook geen wenselijke opvoeding lijkt. Het is altijd een afweging hoeveel privacy op welke leeftijd kinderen mogen hebben, maar zorgen dat het kind een elektronisch apparaat in dezelfde ruimte als jij gebruikt en er duidelijke regels aan binden lijkt me een goede maatstaf om mee te beginnen. Overigens lijkt me dit allemaal los staan van hufterige praktijken van bedrijven.

Op het moment dat je als ouder "flink gefaald" hebt wanneer je kind een keer zonder toezicht op een elektronisch apparaat zit vraag ik me wel af wat voor superieure ouders jij gehad moet hebben en hoe jij het zou doen.
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 13:43 schreef monsieurgeertmans het volgende:
[..]

Overigens lijkt me dit allemaal los staan van hufterige praktijken van bedrijven.
Het gaat er meer om dat ze gebruik maken van de kortzichtigheid en gemakszucht van ouders om hun kroost stil te houden. Is niet erg netjes, maar laten we wel wezen, dit is geen nieuwe praktijk. Hoeveel speelgoed is niet gebaseerd op tv-series, films, etc? De hele Transformers tv-series waren er puur en alleen op gericht het speelgoed aan de man te brengen en dit dateert uit de jaren '80. Enige verschil met nu (zover ik het kan zien) is dat het extreem (te) gemakkelijk is geworden snel iets aan te schaffen.
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 13:54 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]


Het gaat er meer om dat ze gebruik maken van de kortzichtigheid en gemakszucht van ouders om hun kroost stil te houden. Is niet erg netjes, maar laten we wel wezen, dit is geen nieuwe praktijk. Hoeveel speelgoed is niet gebaseerd op tv-series, films, etc? De hele Transformers tv-series waren er puur en alleen op gericht het speelgoed aan de man te brengen en dit dateert uit de jaren '80. Enige verschil met nu (zover ik het kan zien) is dat het extreem (te) gemakkelijk is geworden snel iets aan te schaffen.
Dat lijkt me wel wezenlijk een erg groot verschil. Deze discussie gaat uiteindelijk over in hoeverre de overheid zich moet bemoeien met dit soort praktijken. Over het algemeen zien we de tendens dat de overheid dit soort dingen meer en meer aan de vrije markt economie over laat en ik vraag me hardop af of dit wel zo'n goede zaak is.
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 14:00 schreef monsieurgeertmans het volgende:
[..]


Dat lijkt me wel wezenlijk een erg groot verschil. Deze discussie gaat uiteindelijk over in hoeverre de overheid zich moet bemoeien met dit soort praktijken.
Sorry, maar zie het verschil niet; beide zijn methodes om je geld uit de zak te kloppen. Dat het nu gemakkelijker is omdat jij een gebruikersaccount hebt met je creditcard eraan gekoppeld EN je kind dit soort games laat doen op dit account.... da's aan jou verder. Tuurlijk lijkt het leuk in het begin, maar jij behoort van tevoren ook te beseffen dat je deze toestanden krijgt bij dit soort, zogenaamd gratis, spellen.
En dan moet je je kind nee verkopen, so what? Schaf je nu alles aan in de winkel of geef je je kind je creditcard/bankpas EN pincode mee in een winkel? Misschien maf vergelijk, maar komt op precies hetzelfde neer.

Dat het wellicht niet netjes is dat dit soort distributeurs hierop in lijken te spelen, sja... van alle tijden imo, alleen de manier verandert.

En alsjeblieft niet, nogmaals dit is aan jezelf als ouder om de verantwoordelijkheid te nemen. Lastig met de veranderende wereld waarin steeds meer op direct, digitaal afrekeken neerkomt, toegegeven. Maar nee, zeker geen voorstander om hier wetgeving voor in het leven te roepen.
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 12:43 schreef jeraadhetnooit het volgende:
[..]

Dune 2
heb ik ook kapotgespeeld :p

anyway, f2p model vind ik fantastisch
het is maar aan ouders om hun kinderen er mee te leren om te gaan
als je een verwend nest hebt zal die je oren van de kop zagen, had je hem maar niet een verwend nest laten worden
userIcon
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 12:43 schreef jeraadhetnooit het volgende:
[..]

Dune 2
Nee joh Dune 1
userIcon
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 17:44 schreef Madmaarten het volgende:
[..]


heb ik ook kapotgespeeld :p

anyway, f2p model vind ik fantastisch
het is maar aan ouders om hun kinderen er mee te leren om te gaan
als je een verwend nest hebt zal die je oren van de kop zagen, had je hem maar niet een verwend nest laten worden
Helaas worden die verwende kinderen dan door de vermoeide ouders maar de straat op gestuurd om daar lastig te gaan wezen. En op dat moment heeft helaas iedereen last van die onopgevoede kut kinderen.
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 12:58 schreef seth_chaos het volgende:
[..]


Je bent een verschrikkelijke pannenkoek wanneer je, je kind met een apparaat laat spelen dat gekoppeld is aan je creditcard. Dat is al de eerste hersenkronkel die niet klopt. Dat getuigd al van een gebrek aan gezond verstand, en een slechte opvoeding.

Zo heb ik mijn eenjarige neefje ook al een Ipad2 uit zijn handen zien laten vallen.
Te zwart/wit. Mijn kleine van 1.5 speelt lekker op schoot bij papa af en toe met mijn Tab. Er zijn en aantal spelletjes waarbij je foto's van dieren te zien krijgt als je ze aanraakt, met daarbij de geluiden e.d. ik vind dit een verantwoordelijk omgang met zowel technologie, als zijnde meteen goed educatief bezig te zijn.

En nee, tuurlijk laat je een kind niet met een automatische inlog een spel spelen dat aan een creditcard verbonden is. Als ouder is het je plicht om zeker op die leeftijd even te kijken wat voor spelletje je kind speelt.

Gaat je kind huilen omdat ze geen dingen mogen kopen, of omdat je dat soort troep eraf gooit? Vervelend voor het kind, daar leren ze vanzelf van.
Teveel ouders laten zich chanteren doordat misschien het kind wel ongelukkig kan worden als ie speelgoed x/koekjes/chips/ijsjes niet krijgt.
44  van 44 reacties op deze pagina. (5 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 27/01 'Waarde Facebook 75 tot 100 miljard dollar'35
» 26/01 Angry Birds naar Facebook4
» 25/01 Zynga beschuldigd van plagiaat7
» 14/01 Zynga krijgt betere games4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden