Tentoonstelling brengt hoofdkapjes in beeld

Media & Cultuur • Geschreven door Novum op 29-01-2012 @ 22:44
print 

In Leiden is vanaf maandag een tentoonstelling te zien over de manier waarop vrouwen in diverse delen van de wereld hun hoofd bedekken. De expositie in het Textile Research Centre is tot 30 mei te bezichtigen.

Niet alleen zijn meer dan vijftig voorbeelden van Nederlandse klederdrachtkapjes van zijde te zien, maar ook talrijke moderne en traditionele manieren waarop vrouwen wereldwijd hun hoofd en haar bedekken of versieren. Diverse ambassades in Den Haag hebben kledingstukken en hoofddeksels van kralen, veren, bont en schelpen beschikbaar gesteld.

Het bedekken van hun haar door islamitische vrouwen krijgt veel aandacht in de media, maar over de enorme diversiteit in de manier waarop vrouwen en meisjes met verschillende religieuze en culturele achtergronden hun hoofd en haar bedekken wordt veel minder geschreven, geeft het centrum als motivatie voor de tentoonstelling.


Bron: Novum


Lees ook:

» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Extra veiligheidsmaatregelen voor Pinkpop9
» 23/05 Verheugde reacties op btw-verlaging kunsten88
» 21/05 Raad voor Cultuur: bezuinigingen 'slaan gaten'33


delen | eKudos nujij

3611 views / 62 reacties
Reacties op dit bericht
42  van 62 reacties op deze pagina. (8 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 22:52 schreef ADQ het volgende:
7 minuten, en nog steeds geen reactie over hoofdbedekking?
Jullie zijn of traag, of al naar bed?
Schijnbaar is er alleen belangstelling voor hoofddoekjes, die trouwens tot ver in de vorige eeuw ook massaal door nederlandse vrouwen werden gedragen....
ik denk ook dat er weinig mensen tégen hoofddoekjes zijn..ik niet...vind t niet mooi maar kan er mee leven...
Een nihab of boerka is wat anders...goed dat ze dat verbieden
man mouthman (Redactie Frontpage) 29-01-2012 @ 23:03 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 22:55 schreef SpermaDonor het volgende:
[..]
Dit is ook niet echt een nieuwsbericht dat zo 1,2,3 mijn interesse wekt.
Zit je nou te klagen over nieuwswaarde?
userIcon
Het is sowieso een non-discussie of wie dan ook het recht heeft om een hoofddoekje of een blonde 'Mozart'-achtige krullenpruik te dragen.
userIcon
Niks mis met hoofdbedekking, zolang het maar vrijwillig is..
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:05 schreef mouthman het volgende:
Dit is natuurlijk een tactiek van de linksche kerk om de discussie over het boerkaverbod aan te zwengelen.
Zal er zeker mee te maken.
Maar het gaat om volledige gezichtbedekking.
Een mannelijke terrorist herken je niet in een bourka.

En ik denk niet dat ze zich gaan vermommen met een kapje van Zeeuws meisje en daarmee een volle trein instappen.
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:09 schreef Jeroen_Blueman het volgende:
userIcon
Mag dat wel van de PVV, heeft Geert al getwitterd?
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:09 schreef LekkerSimpel het volgende:
[..]


Zal er zeker mee te maken.
Maar het gaat om volledige gezichtbedekking.
Een mannelijke terrorist herken je niet in een bourka.

En ik denk niet dat ze zich gaan vermommen met een kapje van Zeeuws meisje en daarmee een volle trein instappen.
Joh, dat staat zo raar, een baard onder een zeeuws kapje.
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:09 schreef LekkerSimpel het volgende:
[..]


Zal er zeker mee te maken.
Maar het gaat om volledige gezichtbedekking.
Een mannelijke terrorist herken je niet in een bourka.

En ik denk niet dat ze zich gaan vermommen met een kapje van Zeeuws meisje en daarmee een volle trein instappen.
Zo te horen wel een ideale vermonning die je daar aandraagt....
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 22:59 schreef zo-is-het het volgende:
[..]


Schijnbaar is er alleen belangstelling voor hoofddoekjes, die trouwens tot ver in de vorige eeuw ook massaal door nederlandse vrouwen werden gedragen....
En alleen buiten werd gedragen!!!!Tegen de wind...
Kamervragen!
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 22:59 schreef zo-is-het het volgende:
[..]


Schijnbaar is er alleen belangstelling voor hoofddoekjes, die trouwens tot ver in de vorige eeuw ook massaal door nederlandse vrouwen werden gedragen....
Inderdaad en die tijd is nu voorbij, alleen schijnen sommige "cultuurverrijkers" dat niet te snappen.
userIcon
Een tentoonstelling in het textile research centre, daar passen ongeveer 5 mensen in man .
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:24 schreef Electrood het volgende:
[..]
En alleen buiten werd gedragen!!!!Tegen de wind...
Om krulspelden in het gareel te houden. Kan me wel voorstellen dat ik een hoofddoekje zou dragen bij chemo en als ik mn hoofd zou willen bedekken, en als het koud is zie je alleen mn ogen.
Terecht dat men laat zien in welke culturen dit nog meer gebeurt, altijd goed voor het debat.
Dit gezegd hebbende, ik ben wel tegen de nikaab en andere gezichtsbedekkende kleding.
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:09 schreef LekkerSimpel het volgende:
[..]


Zal er zeker mee te maken.
Maar het gaat om volledige gezichtbedekking.
Een mannelijke terrorist herken je niet in een bourka.

En ik denk niet dat ze zich gaan vermommen met een kapje van Zeeuws meisje en daarmee een volle trein instappen.
Vrouwen met baarden en hoofdbedekking :

http://www.youtube.com/watch?v=SYkbqzWVHZI
userIcon
Ik zeg: iedere vrouw die van mening is dat de buitenwereld het best gebaat is wanneer ze haar gezicht en lichaam volledig bedekt, heeft mijn zegen.

Zouden er meer moeten doen.
userIcon
Nou, het geld uit een linkse subsidiepot is weer veilig gesteld
userIcon
Wat een smerig links nieuwsbericht.
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:40 schreef Ali55J het volgende:
Het lijkt me op zich best wel boeiend .
Vrijwillige hoofdkapjes die vroeger in Nederland werden gedragen is wel wat anders dan een hoofddoekje die je vrouw opmoet omdat ze anders gestenigd word.
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 22:59 schreef zo-is-het het volgende:
[..]


Schijnbaar is er alleen belangstelling voor hoofddoekjes, die trouwens tot ver in de vorige eeuw ook massaal door nederlandse vrouwen werden gedragen....
Klopt. Om het dure kapsel in model te houden bij rotweer. En het had geen religieuze dwang of andersoortig politiek statement.
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:03 schreef Piranjajaja het volgende:
ik denk ook dat er weinig mensen tégen hoofddoekjes zijn..ik niet...vind t niet mooi maar kan er mee leven...
Een nihab of boerka is wat anders...goed dat ze dat verbieden
Ik zie het probleem niet.
Ik zie het meer als een mobiele tent.
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:11 schreef E-Lise het volgende:
Mag dat wel van de PVV, heeft Geert al getwitterd?
je zou het toch eigenlijk wel verwachten. waarschijnlik te druk, bezig met Fitna 3, want het afleggen tegen de linkse SP, dat zijn pijn doen, in Venlo.
userIcon
Of om weelderig tierende snorren/baarden te verhullen.. of om als manwijf ongezien aan je trekken te kunnen komen.. of als terrorist een paar ongelovige honden op te blazen.. altijd handig zo'n burka.
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:44 schreef Bushmaster het volgende:
[..]
Klopt. Om het dure kapsel in model te houden bij rotweer. En het had geen religieuze dwang of andersoortig politiek statement.
Hetzelfde als een hoed, ophangen bij de kapstok en klaar.
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:49 schreef Blitzkrieger het volgende:
Of om weelderig tierende snorren/baarden te verhullen.. of om als manwijf ongezien aan je trekken te kunnen komen.. of als terrorist een paar ongelovige honden op te blazen.. altijd handig zo'n burka.
Nee want ze kunnen onder een winterjas geen bom hebben.

userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:47 schreef Jeroen_Blueman het volgende:
Wie kent er een moslim die niet kwaad wordt als zijn vrouw in jouw bijzijn haar hoofddoek aflegt? Ik niet.
Fixed.
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:52 schreef Jeroen_Blueman het volgende:
[..]


Nee want ze kunnen onder een winterjas geen bom hebben. Dan introduceren we de winterboerka, met bontkraag en oogklepjes.
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:47 schreef bunnahabhain het volgende:
[..]
je zou het toch eigenlijk wel verwachten. waarschijnlik te druk, bezig met Fitna 3, want het afleggen tegen de linkse SP, dat zijn pijn doen, in Venlo.
Ohw absoluut. Ik wacht nog even op de volgende onzin uitspraak.
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:24 schreef Electrood het volgende:
[..]
En alleen buiten werd gedragen!!!!Tegen de wind...
Niet geheel waar.
In het Goede boek staat dat vrouwen in het aangezichts God hun hoofd moeten bedekken.. en God is overal.. dus overal hoofdbedekking.

Daarom dragen vrouwen naar de kerk veel een hoedje, vooral de streng gelovigen.
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:11 schreef E-Lise het volgende:
Mag dat wel van de PVV, heeft Geert al getwitterd?
Nee, alleen uittingen die voldoen aan het verwrongen wereldbeeld van Blondi zijn toegestaan om bekendheid te krijgen. Ik gok dat Goudlokje pas zal twitteren zodra het hem gelukt is een linkse subsidie te vinden die deze tentoonstelling mede mogelijk heeft gemaakt.

Desnoods zal hij via de mail aan andere PVV-ers vragen om binnen 10 minuten met een aantal linkse subsidies op de proppen te komen. Lang leve Fact-free politics, zullen we maar zeggen.
userIcon
quote:
Op zondag 29 januari 2012 @ 23:30 schreef D0808 het volgende:
[..]


Inderdaad en die tijd is nu voorbij, alleen schijnen sommige "cultuurverrijkers" dat niet te snappen.
Sommige mensen snappen anders ook niet dat de wereld niet bestaat uit uitsluitend bommengooiende haatbaarden. Daarbij, Geert is een groter gevaar voor onze democratie en zelfrespect dan al die buitenlandse idioten bij elkaar! Waar alle andere partijen zijn gebaseerd op principes, idealen en drome, is het clubje van Geert uitsluitend gebaseerd op angst en haat.
userIcon
Kijk die PVV'ers bang worden "het komt steeds dichterbij!"
userIcon
Krijg je wat kruisbestuivingen van culturen.

quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 00:19 schreef LoginID het volgende:
Krijg je wat kruisbestuivingen van culturen.

[afbeelding]
Straks is roodkapje ook weg uit de Efteling...
userIcon
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 00:18 schreef RickT het volgende:
Kijk die PVV'ers bang worden "het komt steeds dichterbij!"
Idd; boo-fucking-hoo! PVV-ers snappen ook niet dat er verdomt veel buitenlanders zijn. Namelijk precies 7 miljard - 17 miljoen Nederlanders. Alle buitenlanders haten, vertrappen en buitensluiten is niet zo slim wanneer je 2/3 van je economie baseert op het doorvoeren en overslaan van goederen. Zeg maar dag tegen de (lucht)havens van Rotterdam, IJmuiden, Delfzijl, Eemshaven, Schiphol, etc.

Maarja, PVV-ers en ze verder kijken dan de lengte van hun afstandbediening, is teveel gevraagd van ze.
userIcon
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 00:12 schreef zyx1981 het volgende:
[..]


Nee, alleen uittingen die voldoen aan het verwrongen wereldbeeld van Blondi zijn toegestaan om bekendheid te krijgen. Ik gok dat Goudlokje pas zal twitteren zodra het hem gelukt is een linkse subsidie te vinden die deze tentoonstelling mede mogelijk heeft gemaakt.

Desnoods zal hij via de mail aan andere PVV-ers vragen om binnen 10 minuten met een aantal linkse subsidies op de proppen te komen. Lang leve Fact-free politics, zullen we maar zeggen.
Te bizar eigenlijk.... zoveel mensen die klakkeloos volgen. En die niet zelf kunnen nadenken.
userIcon
Tsss. Linkse hobby

Ik merk dat er nog niet genoeg is bezuinigd op cultuur
userIcon
quote:
Op maandag 30 januari 2012 @ 00:28 schreef SeculasStatius het volgende:
Tsss. Linkse hobby

Ik merk dat er nog niet genoeg is bezuinigd op cultuur
Uitspraken als die van jou maken dat ik al maanden slecht slaap. Dat wat ons volk onderscheid van alle andere, wordt door de aanbidders van de Angst- en Haatgoden weggegooid alsof het louter links ballast is. Je geschiedenis weggooien zorgt er volgens Blondi blijkbaar voor dat we ons nog beter onderscheiden van de Duitsers en Marokkanen en dat onze vrijheden nog groter zijn. Hierbij denk ik aan de opgeblazen boedhabeelden uit Afhanistan. Goudlolkjes ideaal lijkt hier zeer sterk op: pas als alle musea gesloten zijn en alle kunst staat weg te schimmelen, zal hij tevreden zijn. Immers, dan is ons volk "veilig" oid. Beter gooien we daarom Blondi weg, die in mijn ogen prima te vergelijken is met een analfabete haatprediker uit het Midden-Oosten.
42  van 62 reacties op deze pagina. (8 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Extra veiligheidsmaatregelen voor Pinkpop9
» 23/05 Verheugde reacties op btw-verlaging kunsten88
» 21/05 Raad voor Cultuur: bezuinigingen 'slaan gaten'33


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden