Noorwegen biedt excuses aan voor deportatie joden

Internationaal • Geschreven door Novum/AP op 27-01-2012 @ 19:20 - gepost door bennootje
print 

De Noorse premier Jens Stoltenberg heeft vrijdag excuses aangeboden voor de arrestatie en deportatie van joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Stoltenberg deed dat tijdens een ceremonie in Oslo ter gelegenheid van de Internationale Herdenkingsdag voor de Holocaust.

Volgens Stoltenberg is het tijd dat zijn land erkent dat Noorse politici en burgers een rol hebben gespeeld, en 'oprechte excuses aanbiedt voor het feit dat dit op Noorse bodem heeft kunnen gebeuren'. Tijdens de oorlog werden 772 Noorse joden en joodse vluchtelingen naar Duitsland gedeporteerd. Slechts 34 overleefden de oorlog.


Bron: Novum/AP


Lees ook:

» 11:09 Massale steunbetuiging voor Poetin in Moskou8
» 10:36 India: Homoseksualiteit moet illegaal blijven38
» 09:55 Gesprekken VS en Noord-Korea hervat5
» 08:22 Zweedse prinses Victoria bevallen van meisje9


delen | eKudos nujij

3111 views / 41 reacties
Reacties op dit bericht
41  van 41 reacties op deze pagina. (7 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
Geeft niks hoor...
userIcon
Ja, ik moet dat trouwens ook nog doen. Sorry jongens voor de Holocaust.
userIcon
Dat is mooi, dan kan Israël weer wat schadevergoedingen eisen om die te 'verdelen onder de slachtoffers'.

En dat is precies waarom Nederland nooit excuses moet aanbieden.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:22 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
Ja, ik moet dat trouwens ook nog doen. Sorry jongens voor de Holocaust.
Ik weet uit ervaring: dat lucht op.


Ook nog sorry aan Deborah de W., omdat ik in 1971 haar knikkers gejat heb op het schoolplein.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:27 schreef bl_henkie2 het volgende:
En dat is waarom de jappen nooit excuses zullen aanbieden..
Integendeel, dat doen ze heel vaak:
http://en.wikipedia.org/w(...)ents_issued_by_Japan
de holocaust; de rollce-royce onder de genocide
userIcon
772 ! In Nederland gingen er meer dan 100.000 .
Maar wij hadden dan natuurlijk ook Westerbork in elkaar getimmerd ,wel een beetje uit de buurt van Wilhelmina want ze wilde niet geconfronteerd worden met dat volk .
userIcon
Ik wil nog even excuses aanbieden voor de doden die er aan de Spaanse zijde vielen tijdens de tachtigjarige oorlog. Dat was ook niet leuk.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:30 schreef Tommyisgone het volgende:
de holocaust; de rollce-royce onder de genocide
De Holocaust is niet zomaar een tragedie:

"'[N]ot simply one example of genocide but a near successful attempt on the life of God's chosen children and, thus, on God himself' - Abe Foxman, hoofd van de Joodse anti-discriminatie (!) organisatie ADL

The Holocaust in American Life, Novick, P. (1999), p. 199

Dit doet denken aan Animal Farm van Orwell; we zijn allemaal gelijk maar sommige zijn meer gelijk dan anderen.
man Tanin (Spellingcontroleur) 27-01-2012 @ 19:48 fotoboek no homepage
userIcon
Zwak van ze. De Joden die hier tegenwoordig nog behoefte aan hebben zijn bijna altijd Zionisten
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:44 schreef VanHeutsz het volgende:
[..]
Dit doet denken aan Animal Farm van Orwell; we zijn allemaal gelijk maar sommige zijn meer gelijk dan anderen.
Dat Novick dat vindt betekend nog niet dat jij het omgekeerd hoeft te bevestigen!
userIcon
Erg dom.
Net alsof de huidge generatie daar schuldig aan is.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:44 schreef VanHeutsz het volgende:
[..]


De Holocaust is niet zomaar een tragedie:

"'[N]ot simply one example of genocide but a near successful attempt on the life of God's chosen children and, thus, on God himself' - Abe Foxman, hoofd van de Joodse anti-discriminatie (!) organisatie ADL
Wij van WC-Eend.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:44 schreef VanHeutsz het volgende:
[..]


De Holocaust is niet zomaar een tragedie:

"'[N]ot simply one example of genocide but a near successful attempt on the life of God's chosen children and, thus, on God himself' - Abe Foxman, hoofd van de Joodse anti-discriminatie (!) organisatie ADL

The Holocaust in American Life, Novick, P. (1999), p. 199

Dit doet denken aan Animal Farm van Orwell; we zijn allemaal gelijk maar sommige zijn meer gelijk dan anderen.

Wil je nu zeggen dat de holocaust een 'speciale' genocide is?

Genocide is genocide. De holocaust krijgt onevenredig veel aandacht terwijl het 70 jaar geleden is en er NU op DIT MOMENT ook genocide plaatsvind op meerdere plaatsen in de wereld.

Elke genocide is verschrikkelijk, de holocaust is niet extra speciaal.
En ipv te herdenken aan het verleden heb ik liever dat landen nu iets doen tegen wat er nu gaande is, anders kunnen we over 70 jaar weer onze excuses aanbieden.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:50 schreef truthortruth het volgende:
[..]

Dat Novick dat vindt betekend nog niet dat jij het omgekeerd hoeft te bevestigen!
Je hebt echt moeite met het begrijpen van elementaire zaken, is het niet?

Het is niet de mening van de historicus Novick die ik citeerde, maar een uitspraak van Abe Foxman, een Joodse activist (opgenomen in het werk van Novick). Ik citeerde hem om de hypocrisie van dat soort lui aan de kaart te stellen; zogenaamd zijn ze voor gelijkheid en al dat, maar in werkelijkheid hangen ze een ideologie aan die het Joodse volk zeer duidelijk superieur stelt aan anderen ("God's own children" --ugh).

Persoonlijk maakt zijn etnocentrisme me niks uit, ik heb zelf ook een voorkeur voor mijn eigen volk. Ik heb meer respect voor allochtonen die hetzelfde voelen dan voor Nederlandse volksverraders die bijvoorbeeld jammeren over hoe een bepaalde instelling 'te wit' is (maar daar niet de conclusie aan verbinden zelf op te stappen ten faveure van een allochtoon). Het is de grenseloze hypocrisie van Joodse activisten die mij tegen de borst stuit; het feit dat hij tegelijkertijd blanken een zelfde soort van etnocentrisme wil ontzeggen.
userIcon
Wat en onzin, veel is er gelogen over de 2de wereld oorlog.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:59 schreef VanHeutsz het volgende:
[..]Je hebt echt moeite met het begrijpen van elementaire zaken, is het niet?

Het is niet de mening van de historicus Novick die ik citeerde, maar een uitspraak van Abe Foxman, een Joodse activist (opgenomen in het werk van Novick). Ik citeerde hem om de hypocrisie van dat soort lui aan de kaart te stellen; zogenaamd zijn ze voor gelijkheid en al dat, maar in werkelijkheid hangen ze een ideologie aan die het Joodse volk zeer duidelijk superieur stelt aan anderen ("God's own children" --ugh).

Persoonlijk maakt zijn etnocentrisme me niks uit, ik heb zelf ook een voorkeur voor mijn eigen volk. Ik heb meer respect voor allochtonen die hetzelfde voelen dan voor Nederlandse volksverraders die bijvoorbeeld jammeren over hoe een bepaalde instelling 'te wit' is (maar daar niet de conclusie aan verbinden zelf op te stappen ten faveure van een allochtoon). Het is de grenseloze hypocrisie van Joodse activisten die mij tegen de borst stuit; het feit dat hij tegelijkertijd blanken een zelfde soort van etnocentrisme wil ontzeggen.
Hou nou eens op met dat over één kam scheren van mensen. We zijn allemaal individuen of je het nu wilt of niet. Jood, zwart, wit, je bent niet de sticker die je bij je geboorte opgeplakt krijgt.
en waarom alleen sorry voor deportatie van joden?? alsof er geen andere soorten mensen zijn gedeporteerd? altijd maar die zielige joden.
userIcon
Ik wacht nog steeds op excuses voor het meermaals verwoesten van Dorestad, en alle andere keren dat de Vikings ons hebben aangevallen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:13 schreef Ali55J het volgende:
Zo weet ik een land dat ook zijn excuses aan zou moeten bieden aan landen waar nog steeds slachtoffers vallen vanwege hun toedoen in die landen
Op welk land zou je in godsnaam kunnen zinspelen?
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:57 schreef Noin het volgende:
[..]


Wil je nu zeggen dat de holocaust een 'speciale' genocide is?

Genocide is genocide. De holocaust krijgt onevenredig veel aandacht terwijl het 70 jaar geleden is en er NU op DIT MOMENT ook genocide plaatsvind op meerdere plaatsen in de wereld.

Elke genocide is verschrikkelijk, de holocaust is niet extra speciaal.
En ipv te herdenken aan het verleden heb ik liever dat landen nu iets doen tegen wat er nu gaande is, anders kunnen we over 70 jaar weer onze excuses aanbieden.
Amen
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:13 schreef Ali55J het volgende:
Zo weet ik een land dat ook zijn excuses aan zou moeten bieden aan landen waar nog steeds slachtoffers vallen vanwege hun toedoen in die landen
Marokko?
userIcon
Alsof de Joden ooit excuses zullen aanbieden voor het wederrechtelijk doden en occuperen van respectievelijk Palestijnen/Palestina.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:09 schreef Viajero het volgende:
Ik wacht nog steeds op excuses voor het meermaals verwoesten van Dorestad, en alle andere keren dat de Vikings ons hebben aangevallen.
quote:
De Noorse premier Jens Stoltenberg stak tevens de hand in eigen boezem wat betreft zijn verre voorvaderen : '' Wat zij gedaan hebben is wreed en het schedeldrinken hebben wij achter ons gelaten.''
Gaan Noren nu ook excuses aanbieden voor hun viking daden, het uitmoorden en verkrachten van alles wat rondliep op 2 of meer benen?

userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:13 schreef Ali55J het volgende:
Zo weet ik een land dat ook zijn excuses aan zou moeten bieden aan landen waar nog steeds slachtoffers vallen vanwege hun toedoen in die landen
Marokko? Omdat die Marokkanen vele slachtoffers maken in Westerse landen?

Doen ze nooit, ze zijn al lang blij dat ze van hun af zijn.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:57 schreef Noin het volgende:
[..]

Wil je nu zeggen dat de holocaust een 'speciale' genocide is?

Genocide is genocide. De holocaust krijgt onevenredig veel aandacht terwijl het 70 jaar geleden is en er NU op DIT MOMENT ook genocide plaatsvind op meerdere plaatsen in de wereld.

Elke genocide is verschrikkelijk, de holocaust is niet extra speciaal.
En ipv te herdenken aan het verleden heb ik liever dat landen nu iets doen tegen wat er nu gaande is, anders kunnen we over 70 jaar weer onze excuses aanbieden.
Alle genocides zijn gelijk maar andere zijn meer gelijk - de genocides die in Rwanda werden gepleegd lijkt niemand te deren, de genocide die de Engelsen pleegden in India, genocide van de abo's in Australie, genocide op de indianen in Amerika, etc ... wat is de trend ...

Zolang er geen blanke slachtoffers waren of Westers voordeel heeft maakt het geen zak uit hoeveel mensen zijn omgebracht - wij zij dan ook heel goed in het ontkennen van genocides (USA/AUS/UK).

Ondertussen zorgen de joodse belanggroepen dat er elk jaar wel een of andere nietzeggende film over de joodse vervolging in de bioscoop komt (2010: haar naam was Sarah ) zodat het voor eeuwig en altijd onder de aandacht blijft.

Jammer, want daarmee verliest het de aandacht die echt verdient en niet de bijna propaganda achtige manier van aandacht trekken. Gelukkig zien andere Joden dit ook en proberen ze dit onder de aandacht brengen, helaas worden ze monddood gemaakt door gevestigde orde.
En nu excuses aan de Palestijnen: Sorry dat we de Duitsers het slechte voorbeeld hebben laten geven aan de joodse extremisten waardoor deze zich nu net zo slecht gedragen als de Duitsers tijdens WO II.
userIcon
quote:
Elke genocide is verschrikkelijk, de holocaust is niet extra speciaal.
Qua aantal dooie die vermoord zijn toch wel?
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 21:55 schreef vosss het volgende:
[..]
Qua aantal dooie die vermoord zijn toch wel?
Er zijn nog wel meer zaken die zich onderscheiden, maar het lijkt wel alsof dat niet meer onderwezen wordt. De holocaust is om het zo maar te noemen een zakelijke, professionele, systematische genocide geweest. Misschien niet de juiste vergelijking, maar om een poging te doen; Het verschil tussen een moord in koele bloede en een moord in een opwelling. De holocaust is uitgevoerd door een machinerie ipv een woedende menigte. Dat is ook wat ik het enge er aan vindt. Dat een 'beschaafde' maatschappij op een rationele manier besluit op basis van bepaalde kenmerken mensen massaal uit de samenleving te verwijderen.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 22:22 schreef truthortruth het volgende:
[..]

Er zijn nog wel meer zaken die zich onderscheiden, maar het lijkt wel alsof dat niet meer onderwezen wordt. De holocaust is om het zo maar te noemen een zakelijke, professionele, systematische genocide geweest. Misschien niet de juiste vergelijking, maar om een poging te doen; Het verschil tussen een moord in koele bloede en een moord in een opwelling. De holocaust is uitgevoerd door een machinerie ipv een woedende menigte. Dat is ook wat ik het enge er aan vindt. Dat een 'beschaafde' maatschappij op een rationele manier besluit op basis van bepaalde kenmerken mensen massaal uit de samenleving te verwijderen.
Is niet op dezelfde beschaafde wijze besloten om systematisch de inheemse bevolking van kolonieen af te slachten totdat zij qua aantallen te verwaarlozen waren ..? Alleen daar wil men woorden als holocaust of genocide niet in de mond nemen en wordt alles onkent.

De voorbeelden heb ik algenoemd.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat is mooi, dan kan Israël weer wat schadevergoedingen eisen om die te 'verdelen onder de slachtoffers'.

En dat is precies waarom Nederland nooit excuses moet aanbieden.
Omdat we zo gierig als de neten zijn, aangezien in Nederland een stuiver een koperdraad kan worden .

Maar eigenlijk vind ik dat Nederland in navolging van Noorwegen ook excuses moet aanbieden.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:22 schreef AtheistischFundamentalist het volgende:
Ja, ik moet dat trouwens ook nog doen. Sorry jongens voor de Holocaust.
41  van 41 reacties op deze pagina. (7 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 11:09 Massale steunbetuiging voor Poetin in Moskou8
» 10:36 India: Homoseksualiteit moet illegaal blijven38
» 09:55 Gesprekken VS en Noord-Korea hervat5
» 08:22 Zweedse prinses Victoria bevallen van meisje9


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden