AOb-bestuurder neemt woorden niet terug

Nederland • Geschreven door Novum op 27-01-2012 @ 11:39
print 

Bestuurder Marten Kircz van de Algemene Onderwijsbond (AOb) heeft geen spijt van zijn harde woorden aan het adres van minister van Onderwijs Marja van Bijsterveldt (CDA). Hoewel verschillende partijen de bond niet meer als serieuze gesprekspartner beschouwen, wil hij zijn uitspraken niet terug nemen.

"De persoon Marja van Bijsterveldt ken ik niet. Het gaat mij om de beleidsmaker, de politicus Marja van Bijsterveldt", zei Kircz vrijdag tegen BNR Nieuwsradio. "In de 38 jaar dat ik voor de klas sta, heb ik het nooit beroerder gehad dan nu. Het beleid van deze minister voor het voortgezet onderwijs is rampzalig."

Kircz liet donderdag weten zich te schamen voor de minister. Van Bijsterveldt zou niet het intellectuele niveau hebben om minister van Onderwijs te zijn en niet in staat zijn een redelijke gedachte te hebben over het onderwijs

Volgens Kircz was het nooit de bedoeling om de persoon Van Bijsterveldt te beledigen. "Als dat het geval is: mijn oprechte excuses. Maar de beleidsmaker Van Bijsterveldt heeft mij heel lelijk in de kou laten zitten en dat neem ik haar zeer kwalijk vanuit mijn leslokaal."

Kircz sprak naar eigen zeggen vanuit zijn lerarenhart en namens vele andere leraren die donderdag bij de onderwijsmanifestatie in Utrecht aanwezig waren. Bij veel politieke partijen ging dat er echter niet in. CDA, VVD, PVV en SPG lieten donderdag weten geen contact meer met de AOb te willen totdat de bond het bijgelegd heeft met Van Bijsterveldt.


AOb-bestuurder neemt woorden niet terug (Foto: Novum)


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/01 'Van Bijsterveldt slechtste onderwijsminister ooit'57
» 26/01 Leraren staken tegen kabinetsplannen20
» 25/01 Een op vijf docenten legt werk neer29
» 17/01 Duizenden leraren staken tegen wet onderwijstijd13


delen | eKudos nujij

2946 views / 42 reacties
Reacties op dit bericht
42  van 42 reacties op deze pagina. (3 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1
userIcon
Die man heeft het gewoon helemaal bij het rechte eind.
userIcon
Marten Kircz hoeft zijn woorden niet terug te nemen, daar toegeven gelijkstaat aan morele zelfmoord.

Ik zou precies hetzelfde doen.
userIcon
Als Minister tegen Onderwijs doet Van Bijsterveldt het alleraardigst.
userIcon
En terecht. Vrijheid van meningsuiting of zoiets?

Daarbij is Marja van Bijsterveldt ook een incompetente muts.
userIcon
En gelijk heeft hij. De waarheid mag best gezegd worden: Marja is te dom en incompetent.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:44 schreef LucasHulshof het volgende:
Als Minister tegen Onderwijs doet Van Bijsterveldt het alleraardigst.


oh wacht even (nog een keer lezen)

Lees: De politieke partijen willen hun afbraakpolitiek van Nederland en Nederlands onderwijs niet onderbouwen en hebben daar nu goedkope uitvluchten voor gevonden.


Marja van Bijsterveldt zou eens moeten weten hoe een docent normaal wordt bejegend. Ze zou dan doorhebben in het nieuwe Nederland met alle egards behandeld te zijn.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:44 schreef LucasHulshof het volgende:
Als Minister tegen Onderwijs doet Van Bijsterveldt het alleraardigst.
Eeh zoals? Ze doet 't dramatisch. Nog meer taken voor hetzelfde geld, nog meer uren voor hetzelfde geld en weigeren te investeren terwijl er nu al een enorm tekort is aan leraren en met 10 jaar ruim de helft met pensioen gaat. Goed bezig inderdaad, die Bijsterveldt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:47 schreef Vader_Aardbei het volgende:
En gelijk heeft hij. De waarheid mag best gezegd worden: Marja is te dom en incompetent.
En dik en lelijk.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:49 schreef Harlon het volgende:
[..]


Eeh zoals? Ze doet 't dramatisch. Nog meer taken voor hetzelfde geld, nog meer uren voor hetzelfde geld en weigeren te investeren terwijl er nu al een enorm tekort is aan leraren en met 10 jaar ruim de helft met pensioen gaat. Goed bezig inderdaad, die Bijsterveldt.
nog een keer lezen
userIcon
De PVV is blijkbaar tegen de vrijheid van meningsuiting. Raar, want in hun ogen is dit toch niet echt een schoffering...

Ik geef Marten Kircz groot gelijk.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:42 schreef Elvander het volgende:
Die man heeft het gewoon helemaal bij het rechte eind.
Ja, dat heeft hij.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:47 schreef AbXorb het volgende:
En terecht. Vrijheid van meningsuiting of zoiets?

Daarbij is Marja van Bijsterveldt ook een incompetente muts.
...dat ook.

Maar ik had ook gelijk met mijn antwoord toen mijn vriendin vroeg of die broek haar dik maakt. En zij ook met haar antwoord trouwens..


Verder is meneer Kircz een onderhandelaar die met die doos tot een soort van vergelijk moet komen en met de overigens terechte kwalificatie van Bijsterveld heeft hij zich in die onderhandelingen volkomen buitenspel gezet,

Gelijk hebben zorgt er soms voor dat je geen gelijk kan krijgen: slim zijn is beter dan gelijk hebben.


quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:50 schreef Jachtgeweer het volgende:
[..]


En dik en lelijk.
Dat ook.
userIcon
Toevallig zijn het enkel de kabinetsvriendelijke partijen welke in de AOb geen gesprekspartner meer zien. Toevallig ook de partijen die geen enkele kritiek aan kunnen.

Juist als iemand kritiek op je heeft is het een gesprekspartner, de jaknikkers zouden degene moeten zijn die geen gesprekspartners zijn. Die laatste stemmen toch wel in dus is een gesprek overbodig.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:49 schreef Harlon het volgende:
[..]


Eeh zoals? Ze doet 't dramatisch. Nog meer taken voor hetzelfde geld, nog meer uren voor hetzelfde geld en weigeren te investeren terwijl er nu al een enorm tekort is aan leraren en met 10 jaar ruim de helft met pensioen gaat. Goed bezig inderdaad, die Bijsterveldt.
Begrijpend lezen was aan jou kennelijk niet besteed.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:53 schreef Al-Qutfend het volgende:
[..]

Gelijk hebben zorgt er soms voor dat je geen gelijk kan krijgen: slim zijn is beter dan gelijk hebben.


[..]
inderdaad, tegenwoordig is het wijzer om gewoon je mond te houden, en flink slijmen en kont likken, dan opkomen voor je principes.

trouwens dat plaatje

Een begrijpelijk standpunt van de PVV, aangezien zij zich altijd al hard hebben gemaakt voor het respectvol bejegenen van bewindslieden.
userIcon
Marten Kircz in een filmpje.

Luister heel goed wat ie zegt vanaf 2.30. Hij geeft vast geen wiskunde.

http://www.leraar24.nl/video/2871
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:44 schreef LucasHulshof het volgende:
Als Minister tegen Onderwijs doet Van Bijsterveldt het alleraardigst.
wauw, een aantal fokkers kunnen of slecht lezen of ze zijn fan van marja
userIcon
Je zou op die post ook eens iemand kunnen zetten die zelf uit de onderwijs/wetenschapswereld komt.
Je ziet in plaats van echte ingewijden veel vaker van die 'bestuurs' types, zeg maar lobbyisten. Ik neem aan dat die het beleid niet zelf verzinnen.
Dat soort mensen zijn meer geboren om 'te besturen', beetje drammerige types zonder veel echte andere persoonlijke interesses dan zo hoog mogelijk in het zadel zitten naar mijn idee. Het is niet echt relevant of zo iemand veel hersens bezit geloof ik.
Intellectueel hoef je tegenwoordig niet meer te zijn om de politiek in te kunnen toch?. Het wordt door de kiezer misschien eerder gezien als een 'rugzakje' waarmee teveel onbegrijpelijkheden en de beruchte 'afstand tot de kiezer' samenhangen.
Lijkt me dat de onderwijssector precies de minister heeft gekregen die het verdiend.

Want laten we eerlijk zijn: het Nederlandse onderwijs zuigt ballen. En hoewel dat zeker deels te wijten is aan de politiek, gaat de onderwijssector zelf ook niet vrijuit. Het debacle InHolland, de jarenlange fraude van bijv. Diederik Stapel, flutscripties die een 10 krijgen, onterecht uitgedeelde diploma's, door onderwijzers uitgedeelde tentamenantwoorden, enz.

Een onderwijsminister die zuigt is prima op haar plek voor een onderwijssector die zuigt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:00 schreef Frank_Peters het volgende:
Lijkt me dat de onderwijssector precies de minister heeft gekregen die het verdiend.

Want laten we eerlijk zijn: het Nederlandse onderwijs zuigt ballen. En hoewel dat zeker deels te wijten is aan de politiek, gaat de onderwijssector zelf ook niet vrijuit. Het debacle InHolland, de jarenlange fraude van bijv. Diederik Stapel, flutscripties die een 10 krijgen, onterecht uitgedeelde diploma's, door onderwijzers uitgedeelde tentamenantwoorden, enz.
Dat het niet perfect is zou juist dé reden moeten zijn om een capabele minister op die post neer te zetten. Onderwijs is volgens dit kabinet belangrijk. Dan zou je daar toch ook naar moeten handelen? We zetten toch ook geen verpleegster op de post van De Jager?
userIcon
Al 40 jaar lang is de huidige minister de slechtste minister die er ooit is geweest

Docenten met hun: "maar meer uren is slecht voor de leerling ".
De gemiddelde leraar werkt 7,9 uur per dag (lessen, voorbereiding, nakijken), en krijgt voor 9 uur uitbetaald.

En dan zit er in die 1040 uur ook nog eens 60 uur 'maatwerk-uren' (bijles), die dus alleen worden verzilverd als een leerling achterloopt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:47 schreef AbXorb het volgende:
En terecht. Vrijheid van meningsuiting of zoiets?
Niemand zegt dat deze mening niet geuit mag worden, alleen dat ze het niet met hem eens zijn en dat ze daarom niet met hem verder willen (even los gezien van het feit of dat wel of niet terecht is).

Dat is ook een onderdeel van vrijheid van meningsuiting; je mag je mening geven, maar anderen mogen daar ook tegenin gaan en op basis van een ander zijn mening hun conclusies trekken. Het betekent niet, zoals sommige mensen schijnen te denken, dat je elke mening maar moet accepteren en het overal mee eens moet zijn.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:03 schreef LucasHulshof het volgende:
[..]


Dat het niet perfect is zou juist dé reden moeten zijn om een capabele minister op die post neer te zetten. Onderwijs is volgens dit kabinet belangrijk. Dan zou je daar toch ook naar moeten handelen? We zetten toch ook geen verpleegster op de post van De Jager?
Oh? En wat doet de Jager verder nog dan pleisters plakken, af en toe een injectie uitdelen aan patient Griekenland en diens EU familieleden geruststellen?

[ Bericht gewijzigd door Frank_Peters op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:29 ]
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:04 schreef TweeGrolsch het volgende:

Docenten met hun: "maar meer uren is slecht voor de leerling ".
Vertel mij eens waarom er in andere landen - die hoger scoren - ook minder les wordt gegeven?
quote:

De gemiddelde leraar werkt 7,9 uur per dag (lessen, voorbereiding, nakijken), en krijgt voor 9 uur uitbetaald.
Wie stelt, bewijst. Komt u maar met de cijfers voor het voorgaande.
userIcon
eindelijk iemand die niet zijn woorden terug neemt
userIcon
Die man verdient een lintje!
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:04 schreef TweeGrolsch het volgende:
Al 40 jaar lang is de huidige minister de slechtste minister die er ooit is geweest

Docenten met hun: "maar meer uren is slecht voor de leerling ".
De gemiddelde leraar werkt 7,9 uur per dag (lessen, voorbereiding, nakijken), en krijgt voor 9 uur uitbetaald.

En dan zit er in die 1040 uur ook nog eens 60 uur 'maatwerk-uren' (bijles), die dus alleen worden verzilverd als een leerling achterloopt.
je heb er duidelijk geen kaas van gegeten
leraren werken wel meer dan 7,9 uur dag, zelfs meer dan 9 uur, maar het is makkelijk blaten vanachter je toetsenbordje
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:07 schreef Frank_Peters het volgende:

Oh? En wat doet de Jager verder nog dan pleisters plakken, af en toe een injectie uitdelen aan patient Griekenland en zijn EU familieleden geruststellen?
De Jager geeft tenminste geld uit
userIcon
Die vent is ronduit een enorme eikel.

Als je iets wil bereiken, dan doe je dat niet door de desbetreffende minister voor van alles en nog wat publiekelijk uit te maken. Daarmee schakel je je zelf uit als gesprekspartner; want wie kan er nu normaal met iemand handelen die je kort vantevoren uitgemaakt heeft voor van alles en nog wat?

Ik niet in ieder geval; dan komen er teveel emoties bij kijken. Het is gewoonweg niet professioneel om zo de onderhandelingen in te gaan. En daarbij, als je al zulk soort kritiek op haar hebt, wees dan een vent en zeg het persoonlijk in haar gezicht.
userIcon
Marten Kircz kan vast geen orde houden.
userIcon
Opvoeden is de verantwoordelijkheid van ouders, niet van docenten.

Een docent moet tegenwoordig: docent, collega, opvoedkundige, pedagoog, psycholoog zijn. Dat zijn 5 beroepen.
Hij/zij krijgt echter maar voor 1 betaald.

Buiten het voorbereiden van lessen, het lesgeven zelf, het nakijken, zijn er nog veel meer taken die de docent moet uitvoeren: rapportvergaderingen, leerlingbesprekingen, open dagen, activiteitenweken.
Bij elkaar meer uren dan er voor wordt betaald.

De financiele krapte bij scholen is zo erg dat er eerst drie weken zonder lessen overheen gaan voordat er geld is om een vervanger aan te stellen.
Er is geen ruimte voor loonsverhogingen, de klassen zijn allemaal vol met 32 en soms wel 33 leerlingen.

Ik ben het mee eens dat deze minister van onderwijs de slechtste en meest incompetente is sinds decennia.
Er MOET MEER GELD naar het onderwijs. En inderdaad niet naar de besturen, maar het echte onderwijs zelf.

quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:03 schreef langsdekant het volgende:
Die leraren leven kennelijk in hun eigen wereld van vakantie en nog meer vrije dagen. Managers in het onderwijs zijn een ramp en kunnen nauwelijks roosters maken laat staan leidinggeven aan deze zelfbenoemde professionals. Kinderen worden aan hun lot overgelaten, krijgen slecht onderwijs en niet opgevoed voor de maatschappij. Zo kan de jeugd ontsporen. En dan meent deze bestuurder de laatste minister de schuld te moeten geven enkel omdat hij eindelijk eens een heel heel klein tandje meer moet werken en daar nog niet eens op wordt afgerekend.
De ze lafbek dient direct ujit het bestuur te worden gezet en ontslagen als leraar (als hij dat tenminste nog is en niet een "professionele linkse"bestuurder is).
Sinds wanneer is gelijk hebben een rechtvaardiging om te beledigen op een dusdanige wijze als de heer Kircz deed?
Voer je tegenwoordig zo een discussie? Door op de persoon te spelen?

Is dit nu wat hij zijn leerlingen leert?

En wat heeft dit met vrijheid van meningsuiting te maken? Tuurlijk mag hij dit zeggen, maar dan is het ook volkomen logisch dat niemand meer met hem praten wil.

Maarja, schijnbaar is het normaal geworden om zo met elkaar om te gaan.
Lees dagelijks maar dereacties op FOK en soortgelijke sites.
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:22 schreef LucasHulshof het volgende:
[..]


De Jager geeft tenminste geld uit
Ook ik heb kritiek op Bijsterveldt. Ik heb zelfs kritiek op elke bestuurder. En dat is niet meer dan normaal. Sterker nog: het is gewenst in het politieke proces. Anders zouden we de oppositie wel kunnen opdoeken.

Maar hoewel de uitspraken van Marten Kircz menselijk zijn, zijn ze niet professioneel. En door zich onprofessioneel op te stellen schaadt hij de belangen van de mensen die hij vertegenwoordigd.

[ Bericht gewijzigd door Frank_Peters op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:57 ]
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:57 schreef Kansenjongere het volgende:
Een begrijpelijk standpunt van de PVV, aangezien zij zich altijd al hard hebben gemaakt voor het respectvol bejegenen van bewindslieden.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:25 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Die vent is ronduit een enorme eikel.

Als je iets wil bereiken, dan doe je dat niet door de desbetreffende minister voor van alles en nog wat publiekelijk uit te maken. Daarmee schakel je je zelf uit als gesprekspartner; want wie kan er nu normaal met iemand handelen die je kort vantevoren uitgemaakt heeft voor van alles en nog wat?

Ik niet in ieder geval; dan komen er teveel emoties bij kijken. Het is gewoonweg niet professioneel om zo de onderhandelingen in te gaan. En daarbij, als je al zulk soort kritiek op haar hebt, wees dan een vent en zeg het persoonlijk in haar gezicht.
Dat dus.

mag best nog een keer gezegd worden.
userIcon
quote:
CDA, VVD, PVV en SPG lieten donderdag weten geen contact meer met de AOb te willen totdat de bond het bijgelegd heeft met Van Bijsterveldt.
Belachelijk eigenlijk, omdat er iemand kritiek heeft op de gang van zaken wil het kabinet al meteen niet meer met de bond praten.
Laat goed zien waar het kabinet nou mee bezig is: Hun eigen ding en iedereen die er iets over zegt wordt aan de kant geschoven.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 14:16 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Belachelijk eigenlijk, omdat er iemand kritiek heeft op de gang van zaken wil het kabinet al meteen niet meer met de bond praten.
Laat goed zien waar het kabinet nou mee bezig is: Hun eigen ding en iedereen die er iets over zegt wordt aan de kant geschoven.
Je hebt kritiek en kritiek. Dat deze man zwaar over de schreef is gegaan zal elk normaal denkend mens beamen. Een zeer emotionele reactie die hij mag doen als leraar, als bestuurder is het ongehoord.
userIcon
quote:
Op vrijdag 27 januari 2012 @ 14:24 schreef Klummie het volgende:
[..]


Je hebt kritiek en kritiek. Dat deze man zwaar over de schreef is gegaan zal elk normaal denkend mens beamen. Een zeer emotionele reactie die hij mag doen als leraar, als bestuurder is het ongehoord.
Het is niet netjes hoe Kircz het heeft verwoord, maar zwaar over de schreef valt wel mee, als je ziet wat de norm tegenwoordig is. Bestuurder Geert Wilders doet niks anders en is door een groot deel van het volk gekozen.

Blijft natuurlijk wel een correcte constatering dat Blijsterveldt een incompente bestuurder is. Mat wat wil je dan ook van mbo'er die zich op een vakgebied begeeft waar ze niks te zoeken heeft?
42  van 42 reacties op deze pagina. (3 verborgen.Registreer en log in om deze berichten te kunnen zien)
Pagina  1


Lees ook:

» 26/01 'Van Bijsterveldt slechtste onderwijsminister ooit'57
» 26/01 Leraren staken tegen kabinetsplannen20
» 25/01 Een op vijf docenten legt werk neer29
» 17/01 Duizenden leraren staken tegen wet onderwijstijd13


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden