Xs4all: blacklist Brein is dubieus

Digital & Games • Geschreven door Mick (Philosocles) op 24-01-2012 @ 04:00
print 

De lijst van internetadressen die Xs4all en Ziggo van Brein moeten blokkeren om The Pirate Bay ontoegankelijk te maken is volgens Xs4all bedenkelijk. Een aantal adressen zou onschuldige informatie bevatten. Brein stelt zich enkel aan het vonnis te houden en zegt dat Xs4all leugens verspreidt.

Omstreeks 1 februari zullen Xs4all en Ziggo de toegang tot The Pirate Bay volgens een gerechterlijk vonnis gaan blokkeren. De stichting Brein is bevoegd om extra domeinnamen en ip-adressen welke naar de site wijzen aan te leveren, die de isp's vervolgens ook moeten blokkeren. Een aantal door Brein opgevoerde adressen bleek tijdens de rechtszaak al niet meer naar The Pirate Bay te leiden en die werden dan ook uit Breins meest recente blacklist geschrapt. Twee adressen die respectievelijk computerfoto's en de kreet 'yeah' tonen wil de stichting echter niet verwijderen.

Logo Xs4all op kantoor (bron: Wikimedia, foto: Pachango, licentie: CC BY-SAXs4all spreekt van een 'volstrekt willekeurige aanpassing van het vonnis'. "Als Brein het woord 'yeah' al een reden vindt om een heel ip-adres te blokkeren, houd ik mijn hart vast voor de gevolgen van dit vonnis", aldus woordvoerder Niels Huijbregts op het bedrijfsblog. De betreffende ip-adressen, 194.71.107.18 en 194.71.107.19, houden echter wel verband met The Pirate Bay, sterker: de hele range 194.71.107.0 tot en met 194.71.107.255 staat bij whois-lookups als adressen van de torrentsite te boek.

Xs4all concludeert niettemin dat de 'partijdige, private club Brein op eigen houtje het vonnis aanpast'. Brein reageert tegenover Computeridee met de stelling dat de isp leugens rondstrooit: het zou Xs4all al lange tijd duidelijk zijn dat de torrentsite via de betreffende adressen wordt 'opgebouwd'. De belangenbehartiger van de entertainmentindustrie wijst er verder op dat er op basis van verwijzingen naar The Pirate Bay ip-adressen aan de blacklist mogen worden toegevoegd. In het vonnis staat echter dat de website The Pirate Bay via dergelijke adressen zou moeten opereren, en dat is in ieder geval op het moment van schrijven niet zo.

Icon The Pirate BayDe advocaat van Brein heeft volgens Xs4all aangegeven dat de stichting niet garant wil staan voor de juistheid van de blacklist. Bijgevolg heeft de rechtbank een belangrijk punt genegeerd, meent de isp. "En daarmee hebben we een lastig probleem. Want wie moet het dan doen? Wij kunnen het niet doen, want onze verbindingen zijn straks geblokkeerd", aldus Huijbregts.

Ongetwijfeld is het genoemde verband tussen de bewuste ip-adressen en The Pirate Bay niet aan Xs4all voorbijgegaan. Voor de provider draait het echter om een principiële kwestie over censuur op de content waar de gewraakte ip-adressen naar wijzen, wat dan ook een prominente rol zal spelen in de op handen zijnde hogerberoepszaak. Maar voor de stichting Brein lijkt de zaak niet minder principieel. Blijkbaar gaat het de copyrightwaakhond evenwel niet om de inhoud van de pagina's die op een zeker moment achter een ip-adres hangen, maar om de (toekomstige) bedoeling van de beheerder. Het is de vraag of dat wel binnen de reikwijdte van de gerechtelijke uitspraak valt.


Bron: FOK!


Lees ook:

» 14/01 PVV wil vernietiging Pirate Bay-vonnis116
» 13/01 90% vindt blokkeren Pirate Bay onterecht64
» 12/01 Ook Ziggo in beroep tegen vonnis Pirate Bay85
» 12/01 Anonymous legt Brein plat146


delen | eKudos nujij

15588 views / 48 reacties
Reacties op dit bericht
48  van 48 reacties op deze pagina. Pagina  1
"Brein stelt zich enkel aan het vonnis te houden en zegt dat Xs4all leugens verspreidt." Pot. Ketel. Afijn.
userIcon
Ach ja, en binnenkort een verbod waar heel Nederland met de Proxy-plugin makkelijk omheen zeilt.

Of roepen we met dergelijke omwegen over onszelf af dat internet nog meer gefilterd en afgeknepen en gecontroleerd moet worden?
Ik weet niet wie die pagina beheert, maar ik zou snel nog die yeah veranderen in Brein/Tim can suck my salty balls
userIcon
Als ik op m'n site een link naar de piratebay zet, word ik gecensureerd dus. En als google een link geeft niet?
userIcon
Anonymous, red ons!
man mouthman (Redactie Frontpage) 24-01-2012 @ 04:58 fotoboek homepage
userIcon
Everybody say yeah
www.thepiratebay.org

zeau...kom me maar halen Kuik...

ow wacht, Fok heeft t gedaan want www.thepiratebay.org staat niet op mijn website.

www.thepiratebay.org
www.thepiratebay.org
userIcon
Toont maar weer eens aan wat voor een kinderachtige bende brein eigenlijk is; ' boehoehoe mama zij liegen' Huilies.
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 04:17 schreef Woutjeh het volgende:
Anonymous, red ons!
"Op 10 januari 2012 is de site ook offline gehaald door Anonymous"
En is nog steeds onbereikbaar

'Stichting Brein'.
Word het niet eens tijd voor kamervragen of deze stichting bestaansrecht heeft of recht op subsidie en of de handelswijze van Brein wel aanvaardbaar is.

Niet te zeggen dat het compleet nutteloos is om een provider te manen de toegang tot een site te blokkeren als dat met een proxy makkelijk te omzeilen is.
Of een torrentsite uit de lucht te halen want voor elke torrentsite/nieuwsgroep die uit de lucht word gehaald komen er 10 terug.

Geldverspilling van de overheid en voor de entertainment industrie die Brein ook nog eens iets toeschuiven.
userIcon
Hoe kan een rechter het sowieso in zijn/haar botte hersens halen om een particulier bedrijf de rechten te geven een ander particulier bedrijf te mogen dwingen zonder enige toetsing zaken af te sluiten.

Dat rechters in Nederland incompetent zijn was al enigszins duidelijk maar dit is echt een typisch voorbeeld dat laat zien dat ons rechtssysteem verrot is.
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 06:18 schreef OpperTokkie het volgende:
Hoe kan een rechter het sowieso in zijn/haar botte hersens halen om een particulier bedrijf de rechten te geven een ander particulier bedrijf te mogen dwingen zonder enige toetsing zaken af te sluiten.

Dat rechters in Nederland incompetent zijn was al enigszins duidelijk maar dit is echt een typisch voorbeeld dat laat zien dat ons rechtssysteem verrot is.
Ik denk dat dit 1 van de weinige onderwerpen is waar we het hartgrondig met elkaar eens zijn
userIcon
Het ergste wat wat ik hoop dat het nooit zal gebeuren is wanneer brein/buma de rechten krijgen om de internetproviders na te kunnen trekken op down/up activiteiten. Die kant op willen ze namelijk wel. En de vvd/cda heeft daar geen enkele moeite mee om mensen voor duizenden euro te laten aanklagen. Die zijn maar al te blij dat hun rijke vriendjes hun zakken weer kunnen vullen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 04:12 schreef Nemephis het volgende:
Ach ja, en binnenkort een verbod waar heel Nederland met de Proxy-plugin makkelijk omheen zeilt.
Die heb ik al geinstalleerd staan, zorg er wel voor dat je een pop-up blocker aan hebt staan.

Go xs4all! Het is van den zotte dat brein een lijst kan bijhouden zonder toetsing van de rechter.
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 04:12 schreef Nemephis het volgende:
Ach ja, en binnenkort een verbod waar heel Nederland met de Proxy-plugin makkelijk omheen zeilt.

Of roepen we met dergelijke omwegen over onszelf af dat internet nog meer gefilterd en afgeknepen en gecontroleerd moet worden?
Handig.
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 06:54 schreef Hicham. het volgende:
Het ergste wat wat ik hoop dat het nooit zal gebeuren is wanneer brein/buma de rechten krijgen om de internetproviders na te kunnen trekken op down/up activiteiten. Die kant op willen ze namelijk wel. En de vvd/cda heeft daar geen enkele moeite mee om mensen voor duizenden euro te laten aanklagen. Die zijn maar al te blij dat hun rijke vriendjes hun zakken weer kunnen vullen.
Joh, wel eens van TOR gehoord?
En volledige encryptie van data in packets?

Het internet is te open om alles te controleren. Brein en zo weten dat ze vechten tegen de bierkaai. Echter Tim Kuik krijgt er dik voor betaald dus stopt ie niet.
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 07:12 schreef TrivialPursuit het volgende:
[..]


Joh, wel eens van TOR gehoord?
En volledige encryptie van data in packets?

Het internet is te open om alles te controleren. Brein en zo weten dat ze vechten tegen de bierkaai. Echter Tim Kuik krijgt er dik voor betaald dus stopt ie niet.
ja en vervolgens gaan alle providers TOR blokkeren ofzo, weet ik veel.

In elk geval blijkt uit alles dat Brein gewoonweg niet na heeft gedacht.
Ze willen zelf niet de blacklist controleren, maar wel alles er aan toe voegen als het even kan.

En als dan alles zo legaal geregeld wordt (zonder gebruik van proxies) dan zijn straks alle providers in Nederland verplicht om die blacklist te gebruiken, maar niemand in Nederland kan daarna nog controleren of de blacklist nog klopt, want niemand kan meer officieel bij die websites. Schijnbaar vergeet Brein dat even.

Het beste is gewoonweg dat de internetprovider waar Brein gebruik van maakt gewoon alles blokkeert, dan kan Brein officieel ook niet aangeven of iets nog wel of niet op de blacklist thuis hoort.

Hopeloos geval weer dat Brein. Tijd dat het wordt afgeschaft of in elk geval zwaar wordt ingeperkt qua juridische schijnmacht.
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 06:57 schreef ADQ het volgende:
[..]

Die heb ik al geinstalleerd staan, zorg er wel voor dat je een pop-up blocker aan hebt staan.

Go xs4all! Het is van den zotte dat brein een lijst kan bijhouden zonder toetsing van de rechter.
De gemiddelde rechter begrijpt net zoveel van internet, als de gemiddelde timmerman van fietsenmaken.
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 07:20 schreef DrDarwin het volgende:
[..]


De gemiddelde rechter begrijpt net zoveel van internet, als de gemiddelde timmerman van fietsenmaken.
de meeste timmerlui kunnen ook wel een fietsje kunnen oplappen
De nederlandse versie van Pipa of SOPA in uitvoering.
77.245.87.68 moeten ze ook maar blokkeren.
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 07:24 schreef InsGesicht het volgende:
[..]


de meeste timmerlui kunnen ook wel een fietsje kunnen oplappen
Toch laat ik mijn kastje liever maken door een timmerman, en mijn fiets door een fietsenmaker.
Belachelijk dit! Dit is het begin van het einde (van internet), Als bedrijven al mogen gaan bepalen waar wij als particulieren op mogen. Want nu zijn het de torrent sites, straks sites als youtube, google, facebook..enz... overal worden er wel wat rechten geschonden, waar trek je de lijn?
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 06:54 schreef Hicham. het volgende:
Het ergste wat wat ik hoop dat het nooit zal gebeuren is wanneer brein/buma de rechten krijgen om de internetproviders na te kunnen trekken op down/up activiteiten. Die kant op willen ze namelijk wel. En de vvd/cda heeft daar geen enkele moeite mee om mensen voor duizenden euro te laten aanklagen. Die zijn maar al te blij dat hun rijke vriendjes hun zakken weer kunnen vullen.
wat een flauwekul.
userIcon
goh wat stort mijn wereld toch in nu zeg......
Iedereen eigenlijk een GROUP process aanmaken tegen BREIN voor censuur.
Denk dat dat zelfs mogelijk is, gezien censuur in Nederland naar mijn mening, nog steeds verboden en illegaal is in bepaalde plekken.
Iemand reageren hierop ?
userIcon
quote:
De belangenbehartiger van de entertainmentindustrie wijst er verder op dat er op basis van verwijzingen naar The Pirate Bay ip-addressen aan de blacklist mogen worden toegevoegd.
...
De advocaat van Brein heeft volgens Xs4all aangegeven dat de stichting niet garant wil staan voor de juistheid van de blacklist.
Ja lekker, dus Brein vindt dat ze IP adressen mogen toevoegen aan de blacklist, maar niet de verantwoordelijkheid dragen voor de juistheid daarvan. Oftewel: totale willekeur.
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 06:05 schreef BasOne het volgende:

'Stichting Brein'.

Word het niet eens tijd voor kamervragen of deze stichting bestaansrecht heeft of recht op subsidie en of de handelswijze van Brein wel aanvaardbaar is.
Start een petitie en ik zal 'm tekenen.
userIcon
quote:
Blijkbaar gaat het de copyrightwaakhond evenwel niet om de inhoud van de pagina's die op een zeker moment achter een ip-adres hangen, maar om de (toekomstige) bedoeling van de beheerder.
Dus Brein kan nu ook al de toekomst voorspellen ?
userIcon
Privaat, daar zit BREIN al fout om dan invloed op internet te kunnen hebben.
ik verleng me abbo op xs4all, begonnen als hackers en nog steeds een top provider, wel duur maar wel de beste
Ik wil die lijst wel beheren, hehe, haha, mwahaahaha
kappen nou eens met dat gezeik iedere keer, laat ze lekker een fonds opzetten waar film makers uit gecompenseerd kunnen worden!
er worden bakken met geld verdient door providers en aanbieders van media apparaten mede dankzij het downloaden, de massa producties van deze apparaten waren vast nooit zo op gang gekomen als downloaden niet zo gemakkelijk en bereikbaar was geweest.
downloaden stop zetten betekend enkel technologische en economische achteruitgang, alle investeringen in glasvezel netwerken waren nooit gemaakt als mensen niet konden downloaden... als ik niet kan downloaden heb ik ook geen snelheid nodig dus dit geintje gaat alleen maar bakken met geld kosten voor providers.
en daarbij word er nog steeds genoeg verdient in de film/muziek wereld, ik zal er echt geen cd of dvd meer van kopen als ik hem niet meer kan downloaden, ik zal alleen wat meer moeite moeten doen voor een kopietje en that's it!
Kunnen alle providers die het hier niet mee eens zijn, niet het ip-adres van de website van stichting brein blokkeren ?
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 04:12 schreef Nemephis het volgende:
Ach ja, en binnenkort een verbod waar heel Nederland met de Proxy-plugin makkelijk omheen zeilt.

Of roepen we met dergelijke omwegen over onszelf af dat internet nog meer gefilterd en afgeknepen en gecontroleerd moet worden?
Binnenkort: Brein wil een blokkade van de site van de proxy plugin?

Ik vind dit alles werkelijk een ZEER GEVAARLIJKE ontwikkeling. Een private organisatie krijgt de macht om ONS de wet voor te schrijven en om het INTERNET te CENSUREREN. De ISPs worden nu gedwongen een andere wet te overtreden, namelijk die van de net neutraliteit, al is deze nog niet van kracht.
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:22 schreef DeBaardVanAllaaf het volgende:
Kunnen alle providers die het hier niet mee eens zijn, niet het ip-adres van de website van stichting brein blokkeren ?
Op zich wel poetic justice, maar het haalt niet zoveel uit. Wie wil nou die website bezoeken?
fuck brein ,kan die club niet opdoeken.......
userIcon
Ik snap best dat de entertainment industrie graag het wil houden zoals vroeger (mooie geldpot, simpel), maar ze moeten toch echt eens beseffen dat t niet vol te houden is. Gewoon een nieuwe weg inslaan qua media aanbieden, zo lastig is het allemaal niet..

Ze voeren nu een onmogelijke strijd, waar de consument uiteindelijk zal winnen.
userIcon
Ach, men schreeuwt wel maar doet niets, dus straks heeft men tegen uiteraard een zeer ruime betaling van 120 euro per/maand bovenop je abonnement van de provider recht om 3 sites van de overheid te bezoeken, n.l de PVV, CDA en VVD site het zogenaamde paars intranet 2 (PI2)

Oh men is wel verplicht dit abonnement aan te schaffen omdat er anders een straf op stat van 10 jaar gevangenis en een boete van 10.000.000 voor de platenmaatschapppijen
Nog even en brein gaat ook een blacklist van VPN verbindingen aanleggen die door de rechter gegrond wordt verklaard, waarna veel bedrijven verbindingen verliezen en zelfs peerins plat gaan, het internet uit elkaar valt en iedereen weer casettebandjes gaat gebruiken om liedjes van de radio gaat opnemen...
Richt gewoon een fonds op om een huurmoordenaar op Timmetje te zetten, elke dag kan Timmetje het bedrag volgen op internet.

Leven als een maffia baas, ook sterven als een maffia baas hé Timmetje!
userIcon
Het erge is nog dat deze ontwikkeling in Nederland verder gaat dan de voorgestelde SOPA/PIPA wetgeving in de USA.

Daar betreft het alleen een DNS blokkade, hier nu zowel DNS als een IP blokkade, met een private partij die de te blokkeren adressen aanlevert en zonder dat er nieuwe wetgeving nodig was...
XS4ALL is een bedrijf naar mijn hart. Een van de weinige bedrijven die niet alleen maar kijkt naar winstoogmerk, maar ook zijn maatschappelijke rol al vanaf zijn oprichting zeer serieus neemt!
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 18:07 schreef WJMW het volgende:
XS4ALL is een bedrijf naar mijn hart. Een van de weinige bedrijven die niet alleen maar kijkt naar winstoogmerk, maar ook zijn maatschappelijke rol al vanaf zijn oprichting zeer serieus neemt!
Dit. Kunnen andere ISP's een voorbeeld aan nemen.

Andere bedrijven ook wel, trouwens.
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 05:07 schreef simpel-isnie-eenvoudig het volgende:
www.thepiratebay.org

zeau...kom me maar halen Kuik...

ow wacht, Fok heeft t gedaan want www.thepiratebay.org staat niet op mijn website.

www.thepiratebay.org
www.thepiratebay.org
Jij zegt het vriend
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:35 schreef pleomousie het volgende:
[..]


Binnenkort: Brein wil een blokkade van de site van de proxy plugin?

Ik vind dit alles werkelijk een ZEER GEVAARLIJKE ontwikkeling. Een private organisatie krijgt de macht om ONS de wet voor te schrijven en om het INTERNET te CENSUREREN. De ISPs worden nu gedwongen een andere wet te overtreden, namelijk die van de net neutraliteit, al is deze nog niet van kracht.
het heeft helemaal niets met netneutraliteit te maken
userIcon
quote:
Op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:09 schreef Scarify het volgende:
Ik snap best dat de entertainment industrie graag het wil houden zoals vroeger (mooie geldpot, simpel), maar ze moeten toch echt eens beseffen dat t niet vol te houden is. Gewoon een nieuwe weg inslaan qua media aanbieden, zo lastig is het allemaal niet..

Ze voeren nu een onmogelijke strijd, waar de consument uiteindelijk zal winnen.
zoals het nu gaat winnen de platenmaatschappijen hoor
quote:
sterker: de hele range 194.71.107.0 tot en met 194.71.107.255 staat bij whois-lookups als adressen van de torrentsite te boek.
Net zoals er pas het nieuws rondging dat de 2e kamer aan de porno zat maar dat achteraf bleek dat de whois informatie niet juist is?????
48  van 48 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 14/01 PVV wil vernietiging Pirate Bay-vonnis116
» 13/01 90% vindt blokkeren Pirate Bay onterecht64
» 12/01 Ook Ziggo in beroep tegen vonnis Pirate Bay85
» 12/01 Anonymous legt Brein plat146


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden